Gå till innehåll

Koppla ihop två datorer?!


r3mix

Recommended Posts

Tjena!

 

jag skaffat mig en laptop nu, men har fastnat på en liten grej. Hur kan jag smidigast överföra alla mina saker från min stationära till min bärbara? USB? Firewire? eller hur funkar det? Borde väl finns något lätt sätt. :) Det funkar inte med skivor or usb-minnen, det är alldeles för mycket som ska överföras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte ens ett trådlöst nätverk, räcker med att datorerna är ikopplad i samma router. Då kan man installera FTP programm och komma åt alla filer på datorerna...

 

Eh, så där kan du inte säga? "Det räcker med att datorerna är kopplad till samma router". Vad menar du att om är om dom är kopplad till ett trådlöst nätverk då? Olika routrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom alla ska vara bäst och fokusera på att klanka på varandra så gör jag motsatsen och berättar vad jag vet och hur jag tidigare har gjort:

 

1. Koppla samman i nätverk

 

Du kan koppla datorerna i samma nätverk och det gör du oftast med en router. När datorerna är kopplade rent fysiskt så finns det olika tekniker för att föra över filer och data. Om du inte är särskild bevandrad inom området skulle jag säga att den här metoden tar dig längst tid att få igång.

 

Givetvis kan den fysiska kopplingen antingen vara trådlös eller trådbunden.

 

2. För över på medium

 

Den lättaste varianten är att föra ver via en USB-hårddisk, CD-skiva eller motsvarande. Om du vill flytta mer data än bara lösa filer så finns det vissa backup-verktyg som kan användas. Ett exempel är Mozbackup som tar en komplett avbild av din Firefox installation (forms, lösenord, extensions etc).

 

3. Externt skal

 

Du kan köpa ett tomt "USB-case" där du skickar in din hårddisk i. Man monterar helt enkelt ur disken i datorn (lätt operation) och kopplar in den via USB i den andra datorn. Kostar nog ca 200:- att köpa.

 

Mitt råd är följande:

 

1. Tänk igenom vad du vill flytta

2. Fundera på hur du flyttar datan

3. Använd en extern hårddisk

 

Om du vill att datorerna ska vara permanent ihopkopplade gäller det givetvis att styra upp ett LAN och koppla dem samman med en router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, så där kan du inte säga? "Det räcker med att datorerna är kopplad till samma router". Vad menar du att om är om dom är kopplad till ett trådlöst nätverk då? Olika routrar?

 

Att en router inte behöver vara trådlös. Så länge man är inom samma nätverk via en router, switch eller hubb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en router inte behöver vara trådlös. Så länge man är inom samma nätverk via en router, switch eller hubb.

 

Jag vet inte om någon bryr sig, men nämner några saker iallafall. De är alla ganska ointressanta, det enklaste är helt enkelt att som nämnts använda en router, och sedan sladdar eller trådlöst nätverk efter behag.

 

 

- har man bara nätverkskort i båda datorerna, kan man använda en korskopplad tp-kabel direkt mellan dem, utan att ha en router

- det finns även möjlighet att köra utan router om datorerna har trådlösa nätverskkort, man låter de ena datorn koppla sig till nätverket på den andra

- det finns protokoll för nätverksanslutning med tcp/ip för nästan varenda gammal sladd man kan hitta på. Plip var parallell-anslutning, slip för den seriella kontakten, apple talk för att utnyttja gamla macintosh skrivaranslutningar och så vidare. Jag hoppas ingen bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TP-kabel är en vanlig kabel då eller?

 

Just nu har jag en router på båda datorerna, bärbara är trådlös och har nätverkskort och den stationära är inte trådlös, bara kopplad till routern. Går det att lösa något utifrån det eller?

 

betydligt lättare om dom är kopplade till samma router, dvs befinner sig på samma LAN

(har förövrigt som du 2 routrar också... men då får du tex installera ftp server på den ena, samt öppna nödvändiga portar på den routern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i osx så är det bara att äpple mellanslag delning enter kryssa i personlig fildelning

 

om datorerna har någon som helst förbindelse eller är på samma router dyker det upp en dropbox där man bara släpper filerna.

 

 

finns inbyggd ftp, http och afp server också för den delen men orka krångla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

betydligt lättare om dom är kopplade till samma router, dvs befinner sig på samma LAN

(har förövrigt som du 2 routrar också... men då får du tex installera ftp server på den ena, samt öppna nödvändiga portar på den routern)

 

Så det funkar inte med att den ena är trådlös och den andra inte? grejen är att jag inte har en till nätverkskabel, får väl ta skaffa en då isåfall. Kan testa FTP-metoden, det borde ju funka iallafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Mac.

 

Koppla in firewirekablen mellan datorerna och låt installationsprogrammet kopiera alla program, dokument och inställningar när du startar din laptop första gången. Lätt som en plätt.

 

Alternativt,

 

Starta din stationära i targetmode (tryck "T" när den bootar) och koppla in firewirekabeln mellan datorerna så kommer din stationära HD upp som en firewiredisk på laptopen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det funkar inte med att den ena är trådlös och den andra inte? grejen är att jag inte har en till nätverkskabel, får väl ta skaffa en då isåfall. Kan testa FTP-metoden, det borde ju funka iallafall.

 

Det funkar alldeles utmärkt, konfigurera bara routern för trådlöst nätverk, så kan du använda båda samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, ursäkta om jag kanske var otydlig eller om jag inte fattade något då men. Just nu har jag bara en router där båda datorerna är kopplade.

lol, skyller på bråttom till affären. en per dator fick min tröga hjärna de till(är ingen hjärnfysiker) :D

 

 

enklast är väl att se till att:

- båda datorerna tillhör samma arbetsgrupp

- dela en mapp på båda och dela ut den(aktiverar nätverksdelning)

- öppna nätverks platser(borde se en grupp som heter samma som arbetsgruppen), öppna den, borde du se båda datorerna och under dom deras delade resurser.

 

detta i win xp alltså, du kan behöva vänta en stund eller reboota, eventuellt också ändra i mjukvarubrandväggen(beroende på vilken du har)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fastnat totalt nu, har på något sätt lyckats få igång arbetsgrupper på den stationära, ser det bärbara och den stationära men kan bara ta mig in på den stationära :P

 

Vet inte riktigt vilken dator jag ska fixa detta på först.

 

Den stationära dyker inte upp på den bärbara :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fastnat totalt nu, har på något sätt lyckats få igång arbetsgrupper på den stationära, ser det bärbara och den stationära men kan jag ta mig in på den stationära :P

 

Vet inte riktigt vilken dator jag ska fixa detta på först.

 

från din stationära ser du båda? sätt dig vid den, klicka dig fram till den delade mappen på bärbara och dra dit vad du skulle föra över från stationära

 

 

Den stationära dyker inte upp på den bärbara :P

båda borde dyka upp(men är inte nödvändigt), om du har delningen aktiverad, o båda datorerna tillhör samma arbetsgrupp

 

ibland kan de ta en stund, ibland kan man reboota, ibland kan man testa slå av brandväggen temporärt på stationära och se om den dyker upp i bärbara..om ja, så är det nåt du behöver manuellt lägga till efter du slår på brandväggen igen(olika beroende på vilken brandvägg man kör)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag måste börja om med allt, men aja :P

 

Såhär ser det ut just nu, båda har samma arbetsgrupp, både har fått en "datornamn". Men eftersom jag har lekt med alla möjliga inställningar så funkar det nog inte. Poängen med det här är att jag ska kunna föra över filer från den stationära till den bärbara så jag har ju fortfarande en problem med att få den stationära att dyka på den bärbara :)

 

Just nu ser jag Routern och "Bärbara" på Nätverk i Vista.

 

Måste jag aktivera delning osv på båda datorerna? gör jag det på just den hårddisken jag vill dela eller allt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror jag måste börja om med allt, men aja :P

 

Såhär ser det ut just nu, båda har samma arbetsgrupp, både har fått en "datornamn". Men eftersom jag har lekt med alla möjliga inställningar så funkar det nog inte. Poängen med det här är att jag ska kunna föra över filer från den stationära till den bärbara så jag har ju fortfarande en problem med att få den stationära att dyka på den bärbara :)

 

det räcker att det dyker upp en väg...så kan du föra över filer.

tillverka en tom mapp på bärbara, dela ut den...då ser du den från stationära? bara drar över filer dit nu

 

spelar ingen roll om du inte kan se stationära från bärbara(men vore de så att den vägen fungerade och inte den andra, då delar du ut dom mapparna på stationära som ska föras över... sätter dig vid bärbara o drar över dom.

 

men du har rätt: egentligen ska det synas båda vägarna(eller alla 10 datorer om man har så många) brandvägg bruka vara vanligt som blockerar.

Du har delat ut en mapp på båda datorerna?

 

 

Måste jag aktivera delning osv på båda datorerna? gör jag det på just den hårddisken jag vill dela eller allt ?
Ja..om du vill båda datorerna ska gå att komma åt från andra datorer på nätet.(men som sagt inte nödvändigt för att klara lite filöverföringar)

 

Dela ut en mapp på båda datorerna, så borde nätverks delning aktiveras automatiskt och den mappen gå att komma åt från andra datorer på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera fildeling pa bada datorerna.

satt det barbara till att andra anvandare far fulla rattigheter (skriva, kopiera flytta m.m.)

Da ar det inga problem om du bara hittar den barbara fran den stationara, du kan flytta filer fran den stationara till den barbara.

bara att kopiera och klistra in, och sedan organisera pa den barbara nar filerna har kommit over.

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...