Gå till innehåll

Fusk, nej, *aherm* träning till Betapet/Scrabulous


pcisco

Recommended Posts

Förbättringsförslag, när man lägger ut ett ord så plocka bort matchande bokstäver ifrån de som finns på brickan.

 

Jag har funderat lite på det, men det är knepigt att snabbt lista ut vilka nya brickor som dykt upp på ens bräda; det går nästan snabbast att skriva in allt från scratch igen. Tack för förslaget dock, om något har fler så skriv i tråden direkt så lägger jag till det om det är nåt klevver (som t.ex. Place Word-knappen som är tillagd på request).

 

Tur man har slutat spela betapet, visste väl att alla fuskade.

 

Hehe, jag släppte fusket den 16:e december så längre än så har i alla fall ingen använt just mitt verktyg. Finns ju i och för sig lite fattiga anagram-grejer som folk har beskyllt varandra för att använda sen gammalt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klockrent. Smart idé och snygg design.

 

En bugg är dock att man kan få ett ord som redan ligger på brädet föreslaget. Enligt alfapets regler så får man väll inte skriva samma ord två gånger?

 

Tack! Jag trodde dock aldrig att någon skulle gilla designen. :)

 

Som eurythmech sa så tror jag inte det finns någon sådan regel i vanliga Scrabble. Jag kanske ska vara lite tydligare med att skriva ut att Scropple inte är helt kompatibelt med Alfapet. Det gäller även lite andra grejer som att Alfapet tillåter Q och W (det gör inte Scrabble) och att poängen för brickorna skiljer sig lite åt.

 

:!: En varning till: Jag kör med SAOL12 och att jag inte hunnit överföra alla förändringarna från SAOL12->SAOL13 än så ibland "missar" den nya ord eller föreslår gamla ord som inte längre är godkända enligt senaste Scrabble-reglerna. Men alla nya 2-bokstavsord är i alla fall med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ta sjuk tid att leta ord med dubbla jokerbrickor. Kan man inte köra nån Monte Carlo-variant?

 

Ja, och det tar RAM som saten. Helst ska man ha 512 meg för det. :-D

 

Just Monte Carlo blir svårt tror jag, men något liknande som testar ord heuristiskt är en intressant idé. Om jag ser att folk börjar använda Scropple i nån slags utsträckning så kommer jag nog försöka implementera nåt sånt.

 

För kalenderbitaren är problemet rent matematiskt är att en jokerbricka multiplicerar antalet bokstavskombinationer med 26 (eller 27 på svenska då) och att två jokerbrickor tar 26^2 = 676 gånger så lång tid ungefär. Sen är inte Java så vrålsnabbt till att börja med, men jag ska se om jag inte kan optimera shitten lite i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
  • 5 months later...
  • 2 weeks later...
Nu finns sedan igår stöd tillagt för Wordfeud (Svensk och Engelska ordlistor). Även buggen som inte gav några ord på ÅÄÖ för Macintosh-användare är åtgärdad. :-D

 

Skitbra! Kom precis in för att be dig om källkoden för att koda om för wordfeud hehe. Har använt den tidigare versionen för wordfeud ett tag, mest för att se möjliga ord.

 

Dock måste jag påpeka en bugg... Har inte riktigt listat ut hur du räknar ut poängen (inte orkat analysera än), men den visar väldigt ofta fel poäng av någon anledning... Ibland för lågt, ibland för högt. Debug? Kan ge dig några exempel senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock måste jag påpeka en bugg... Har inte riktigt listat ut hur du räknar ut poängen (inte orkat analysera än), men den visar väldigt ofta fel poäng av någon anledning... Ibland för lågt, ibland för högt. Debug? Kan ge dig några exempel senare.

 

Du får hemskt gärna göra några skärmdumpar från Scropple som visar felberäkningar och antingen posta dem här eller PM:a mig, så ska jag titta på dem och försöka åtgärda det så snart jag har möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får hemskt gärna göra några skärmdumpar från Scropple som visar felberäkningar och antingen posta dem här eller PM:a mig, så ska jag titta på dem och försöka åtgärda det så snart jag har möjlighet.

 

Här har du ett exempel på ett felräknat ord:

http://img822.imageshack.us/img822/8371/felrkning.jpg

 

I listan står det 26 poäng, men ordet ger i själva verket 27 poäng (3+4+1+1+1+1 + 1+3*4+3 = 11 + 16 = 27, HÄRDAT och TUM).

 

Här har du ett exempel på ett ordlistefel:

http://img847.imageshack.us/img847/6840/ordfel.jpg

 

LÄM eller LI finns inte i Wordfeuds ordlista, men finns enligt din...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...