Gå till innehåll

Låga PP för triss...


Flap

Recommended Posts

Hallå!

 

Hur spelas låga PP bäst för triss? Hur stora stackar måste vi sitta med för att det ska vara vinstgivande att spela dom för triss vid en standarhöjning osv. Hur stora höjningar är max som synar ni synar med låga PP? Jag tror att jag hört 5% av sin och fi´s stack eller liknande...

 

Tack så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte på att räkna i procent av stacken. Och 5% av stacken, det kan bli ett ganska dyrt koncept...särskilt om du har säg 200BB-stack, som på SvS, t.ex. Däremot att räkna i höjda BB, säg en 5 BB höjning, kan vara värt att hänga med på, i vart fall på micronivån med låga PP.

 

Jag vet att det finns de som anser att man sällan ska syna höjningar överhuvudtaget med låga PP för triss, men jag håller inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte på att räkna i procent av stacken. Och 5% av stacken, det kan bli ett ganska dyrt koncept...särskilt om du har säg 200BB-stack, som på SvS, t.ex. Däremot att räkna i höjda BB, säg en 5 BB höjning, kan vara värt att hänga med på, i vart fall på micronivån med låga PP.

 

Jag vet att det finns de som anser att man sällan ska syna höjningar överhuvudtaget med låga PP för triss, men jag håller inte med.

 

Säg att du skämtar :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att investera 1/8 av stacken pre känns kallt eftersom fi ibland inte kommer stacka av om han tex har AK som missar och ibland blir vi översettade osv.

Om vi har lite fe ibland och fi stackar av hyffsat ofta med överpar tror jag att stackodds (heter det så?) på 1:15 är bra för låga pockets som setminar och minst 1:20 för sc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen att floppa ett set är ungefär 7,5 mot 1. En allmän tumregel är att man ska förvänta sig att i genomsnitt vinna minst 10x det man synar pre. I vilka situationer man ska syna med små pocketpar har också väldigt mycket att göra med motståndaren, om har en tight range och går till SD ofta ger det ju bättre odds eftersom du oftare vinner en stor pot än om han höjer med en bred range och går till SD sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns sällan som att man gör ett jättefel om man hittar synen för 5%.

 

Det är inget jättefel att ha det som standard, med det är ett ganska svagt spel. Dessutom uppkommer sådana situationer väldigt ofta, vilket gör att "misstagen" blir dyrare än vad man kan tro om man bara tittar på en enskild hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Om vi har lite fe ibland och fi stackar av hyffsat ofta med överpar tror jag att stackodds (heter det så?) på 1:15 är bra för låga pockets som setminar och minst 1:20 för sc.

 

 

Jag e ju ingen jättehöjdare på cg men det här väl det man brukar tala om när man ska beräkna de implecita oddsen. Fi måste ju ha 15x respektive 20x din syn i stacken och vara villig att betala av den för att det ska bli lönsamt rent mattematiskt.

 

Men sen finns det ju alltid vissa lägen där man kan spela låga PP i pos för man tror att man även utan träff kan bluffa/semibluffa hem potten. Men det va ju inte frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv några lägen då det är ett misstag?

 

Om du spelar mot en motståndare som sällan spelar för hela sin stack.

 

Ganska enkel matematik: chansen att träffa set på floppen är typ 1 på 10(lite sämre), om det kostar 5bb att syna preflop måste du vinna en pot på mer än 50bb när du träffar, mot en weak/passiv motståndare gör du sällan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beskriv några lägen då det är ett misstag?

 

Ett exempel på där 3-bet är bättre och ett där fold är bättre:

 

Du är i SB och knappen höjer. Knappen är väldigt LAG, han höjer drygt 40% här och spelar sällan stora potter utan att veta vad han sysslar med. BB är också rätt aggro och duktig. Om du synar i den här situationen är det ganska stor risk att BB squeezar då BB har en väldigt bred range och din syn signarlerar enorm svaghet. Även om inte BB squeezar, ser det inte ljust ut inför floppen med den aggressiva knappen som c-betar ofta och du måste folda eller bluffa på bra floppar om du vill det. När du träffar ditt set, kan du inte förvänta dig att få betalt eftersom knappen sällan har en hand han vill spela stora potter med.

 

Du är i tidig position och har ett par vilda, dåliga shortstackers efter dig och en semi-lös UTG höjer. Här kan man naturligtvis inte syna för setvärde då det är för stor risk att någon av shortstackarna pushar, samt för att UTG:s range är bred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...