Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

Jag vet faktiskt inte, men skulle tippa att det ligger någonstans mellan 0 - 500k plus. Å andra sidan så påstår klienten att RaMz är plus 2.2 Mille lifetime och det är nog mycket tveksamt att jag vunnit så mycket på NL och Omaha så finns risk att det är mer plus mot Loke.

 

ok, men siffrorna i klienten ska du inte lite på. Loke är ett riktigt psykfall. Jag hoppas han har mycketbakom så du kan plocka tillbaka från gårdagen :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hur mycket fel är det på deras siffror då? Räknar dom inte med raken eller är det ännu mer diff?

 

Jag gejmade lite på Svenskaspel för ett bra tag sedan och cashade in 8K. Plockade några månader senare ut ca. 30K då jag tröttnade på siten, och hade således gjort en profit på 20K nånting. Spelstatusen visade dock -27K.

 

Tror det i mitt fall diffade mer än rejken då jag inte fick in så stor volym på siten och således inte kunde rejkat nästan 50K.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramz, såg att du ville köpa shell. Om jag hade varit dig hade jag köpt bankaktier. De är så långt nere så du gör garnaterat vinst på några år. Mina swedbank ligger i 60+ cirka och låg för 3 år sedan i 260kr st. Synd att man inte sålde dom :) men dom kommer iallfall garanterat gå upp när ekonomin kommer igång igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ramz, såg att du ville köpa shell. Om jag hade varit dig hade jag köpt bankaktier. De är så långt nere så du gör garnaterat vinst på några år. Mina swedbank ligger i 60+ cirka och låg för 3 år sedan i 260kr st. Synd att man inte sålde dom :) men dom kommer iallfall garanterat gå upp när ekonomin kommer igång igen :)

 

Tänker garanterat inte köpa Swedbank, du ska va glad om dom inte kånkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bank i sverige kommer gå i konkurs, det som är bra med detta landet ;)

menar inte att du ska köpa just swedbank, alla banker kommer öka. Shell är ju jättebra sen om oljan tar slut t.ex? ^^

 

Oljan kommer ju inte ta slut på minst 100 år till typ plus att shell håller på att bygga en grej i Qatar som gör om naturgas till flytande form som ska var något form av "jet fuel" som tydligen ska va mer miljövänligt, mer energirikt och lättfraktat. Fast såklart har det hittils kostat dom 19 miljarder and counting och det är inte helt säkert att dom kommer lyckas så bra som dom hoppas. Men Olja borde ju gå bra oavsett i framtiden, var ska man lägga pengarna om man vill inkassera på ökat oljepris i framtiden? Dom har ju bara tagit upp typ 20% av oljan som man typ vet var man kan hitta, bara det att det kommer kosta mer och mer med tiden att ta upp den pga att den finns på mer svårtillgängliga platser, så priset kommer ju gå upp. Frågan är dock om vinstmarginalen kommer gå upp bara för det, eller det kanske är så att man ska köpa aktier i dom bolagen man tror har bäst tillgångar för framtiden vad det gäller att ta upp billig olja.

 

Jag har såklart ingen aning om hur d funkar i oljebranschen, men om någon har det så upplys mig gärna. Känns tungt att äga lite olja. Jag har bara hört positiva saker om att köpa aktier i oljebolag senaste tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oljan kommer ju inte ta slut på minst 100 år till typ plus att shell håller på att bygga en grej i Qatar som gör om naturgas till flytande form som ska var något form av "jet fuel" som tydligen ska va mer miljövänligt, mer energirikt och lättfraktat. Fast såklart har det hittils kostat dom 19 miljarder and counting och det är inte helt säkert att dom kommer lyckas så bra som dom hoppas. Men Olja borde ju gå bra oavsett i framtiden, var ska man lägga pengarna om man vill inkassera på ökat oljepris i framtiden? Dom har ju bara tagit upp typ 20% av oljan som man typ vet var man kan hitta, bara det att det kommer kosta mer och mer med tiden att ta upp den pga att den finns på mer svårtillgängliga platser, så priset kommer ju gå upp. Frågan är dock om vinstmarginalen kommer gå upp bara för det, eller det kanske är så att man ska köpa aktier i dom bolagen man tror har bäst tillgångar för framtiden vad det gäller att ta upp billig olja.

 

Jag har såklart ingen aning om hur d funkar i oljebranschen, men om någon har det så upplys mig gärna. Känns tungt att äga lite olja. Jag har bara hört positiva saker om att köpa aktier i oljebolag senaste tiden.

 

Du kan ju alltid köpa certifikat istället för bolagen.

https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=116954

Den t.ex. Jag brukar blanda lite certifikat med aktierna.

 

Annars så brukar ju råvarufonderna ligga rätt tungt i olja om du kan tänka dig att sprida ut det på lite andra råvaror också.

 

https://www.avanza.se/aza/fonder/fondholdings.jsp?orderbookId=491&savingsCase=

 

Eller så kan du ju sprida i lite olje-bolag. Jag har en del i detta t.ex.

http://www.evenergypartners.com/

 

Säg till om du vill ha fler förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör att du inte tror att oljan kommer ta slut?

 

Jag har som sagt ingen aning hur d funkar men när jag va på föreläsningen med Carl-Henrik Svanberg så sa han i princip att dom ungefär visste hur dom skulle hitta 3-4 ggr så mycket olja som man redan pumpat upp genom historien och det borde ju räcka ett tag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis haft debatt om det där faktiskt...Ett tips i all välmening, läs på om "peak oil" innan du investerar :) Jag skulle inte gå in i oljebranschen n.

 

Will do.

 

Men får tänka på att alla har samma information också, inte så att du eller jag kommer komma på något som säger att det kommer gå si eller så av någon anledning. Gäller ju att lägga pengarna i företag man tror på bara.

 

Edit: Ok läste lite snabbt på wiki och vad jag förstår så förväntas oljepriset stiga kraftigt i framtiden när det börjar bli brist vilket kommer suga för den globala ekonomin och till sist så kommer oljan förmodligen bli billig igen när ingen vill ha den längre pga andra energikällor. Men det borde ju vara bra för oljebolagen? Har jag missuppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skriver nästan inget om poker? Kör du bara turneringar eller blandar du med cashgame? PLO? texas no limit? nivåer? :-)

 

Palla skriva om poker, finns så mkt annat som är roligare :) Har inte spelat onlineturrar på 3 månader typ, går inte riktigt ihop med seminormal dygnsrytm och skolgång. Har spelat en del omaha på senaste tiden vilket har gått bra, men har mest bumhuntat då jag förstår att det är så man ska göra nuförtiden. Var ju på EPT Berlin och EPT Snowfest nyligen men det gick inte så bra och jag har väl inte vart megataggad heller. Det är mycket nytt i Lund som är kul så det är väl mest där jag haft fokus på senaste, har tränat 5 ggr i veckan senaste halvåret och hängt mycket med mina nya homies här nere.

 

Spelade faktiskt 4 turrar idag, mest för att jag inte fick någon action på omahan och var uttråkad. Låg bra till i Brawl men bustade 40e plats nånting efter en 4bet all in med 74s vs QQ.

 

Imorrn tänkte jag försöka gå på min första lektion i ekonomistyrning och jag funderar på att dra med Mike och sthlmsgänget till Dublin för Irish om ett par dagar, tror jag bestämmer mig imorrn. Måste bara få klartecken från RedKings att dom köper in mig, eller så kanske jag köper in mig själv ändå, vi får se hur sugen jag känner mig. Dublin i sig är ju inte min favoritstad direkt (blää) men vore soft att hänga lite med grabbarna igen och köra lite roomservicegrind :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är utbildad trädkramare (miljöingenjör) och har snuddat vid oljegrejer ett par gånger.

 

Olja kommer inte plötsligt ta slut. Med tiden blir man bättre på o plocka upp det bruna dvs man kan börja utvinna olja där man tidigare slutat el tyckt att det fanns för lite för att tjäna deg. Går priset upp på olja, vilket det kommer göra, så kommer det ju också ge ett jämt flöde in med cash.

 

Totala mängden olja minskar givetvis hela tiden (tar sjukt lång tid för att olja ska bildas) men det ger inte att olja är en dålig investering per automatik alltså. Att oljan är slut om 20år är bara bullskit.

 

Jag säger lätt, på ett par års sikt: olja > bank

 

Vad som händer under kort tid på börsen har man ingen jävla aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...sen det där med förnyelsebara energikällor.

 

Rent etiskt och moraliskt kan det vara kul att äga sånna saker i portföljen isf kärnvapen typ. Det finns ju också en riktigt bra uppsida om det slår. Precis som andra nya ideér så slår väl dock inte mer än 10% igenom och ger investerare tillbaka deg eller rent av massor...

 

Bränsleceller

Solvärme

Vindkraft

Solceller

Värmepumpar

osv osv...

 

Ett par firmor har dock dålig ekonomi inom de segmenten och/eller hjälps till o gå runt tack vare olika typer av bidrag.

 

Att handla aktier. Ge fan i att handla aktier på kort sikt och tro att ni har koll på läget för att ni läser DI eller aktiespararen. Det finns massor med jeppar som har merr info och erfarenhet på området. Jag har handlat aktier i 16år och har varit med om upp och nergång. Köp många olika bolag. Äg länge. Ska ni spekulera i korta köp, warrants och optioner.. skotta i poker istället där ni iaf har lite koll på läget. Köp en bostad ni skulle trivas att bo i. Ät gott och umgås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...