Gå till innehåll

Behöver hjälp med att ändra mina dryckesvanor!


What2do

Recommended Posts

Läser ganska mycket här och har skrivit ett och annat inlägg, men valde att skapa ett nytt konto för att kunna vara helt anonym, hoppas det är okej mods!

 

Har insett att jag har lite problem i livet just nu, framförallt med mitt drickande. Jag vet att jag kan tjäna en rätt ok summa på poker(jämfört med att arbeta 08-16) varje månad, och gillar verkligen att spela poker. Men saken är den att jag inte kan hålla mig borta från alkohol fre-lör, spelar ingen roll vad jag lovar mig själv. När det väl blir fredag så står jag där i baren!

 

Själva krogen är en sak jag inte tycker är speciellt rolig, tvärtom, jag avskyr stället! Umgås gärna med kompisar ett par timmar innan och är lite social, men jag kan inte "bara ta en öl" längre och sen välja att gå hemåt, suget är för stort, det slutar alltid med allt för många och ännu en spelkväll är borta. Är spelberoende, men det är inget jag ser som negativt i mitt fall, levt på pokern i några år och aldrig behövt jobba, vilket jag är enormt tacksam för, men vet också att jag inte kommer kunna ta ett steg längre än där jag står nu om jag inte tar tag i mitt problem! Hur länge jag än sett fram emot en fredag med mycket spel så räcker det med att någon skickar ett meddelande där det står "ska du ut ikväll?", så släpper jag allt vad spel heter.

 

Det kanske inte låter som någon större fara, men att inte ha varit nykter en hel helg på år och dar, fast man vill, utan istället vakna upp dagen efter varje gång man varit ute med kraftig ångest börjar ta hårt!

 

 

Finns det någon som känner liknande, kännt liknande eller vet någon som gjort det? Hur tar man sig ur det? Ge mig ett sätt att ändra mina vanor, snälla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser ganska mycket här och har skrivit ett och annat inlägg, men valde att skapa ett nytt konto för att kunna vara helt anonym, hoppas det är okej mods!

 

Har insett att jag har lite problem i livet just nu, framförallt med mitt drickande. Jag vet att jag kan tjäna en rätt ok summa på poker(jämfört med att arbeta 08-16) varje månad, och gillar verkligen att spela poker. Men saken är den att jag inte kan hålla mig borta från alkohol fre-lör, spelar ingen roll vad jag lovar mig själv. När det väl blir fredag så står jag där i baren!

 

Själva krogen är en sak jag inte tycker är speciellt rolig, tvärtom, jag avskyr stället! Umgås gärna med kompisar ett par timmar innan och är lite social, men jag kan inte "bara ta en öl" längre och sen välja att gå hemåt, suget är för stort, det slutar alltid med allt för många och ännu en spelkväll är borta. Är spelberoende, men det är inget jag ser som negativt i mitt fall, levt på pokern i några år och aldrig behövt jobba, vilket jag är enormt tacksam för, men vet också att jag inte kommer kunna ta ett steg längre än där jag står nu om jag inte tar tag i mitt problem! Hur länge jag än sett fram emot en fredag med mycket spel så räcker det med att någon skickar ett meddelande där det står "ska du ut ikväll?", så släpper jag allt vad spel heter.

 

Det kanske inte låter som någon större fara, men att inte ha varit nykter en hel helg på år och dar, fast man vill, utan istället vakna upp dagen efter varje gång man varit ute med kraftig ångest börjar ta hårt!

 

 

Finns det någon som känner liknande, kännt liknande eller vet någon som gjort det? Hur tar man sig ur det? Ge mig ett sätt att ändra mina vanor, snälla!

Mitt förslag är väl att du bjuder hem kompisarna, så får dom ta med sig sitt eget dricka, o du bjuder på middag och alkoholfria drinkar? Om det blir en helkväll av det så upptäcker du nog att man kan ha lika kul när man är nykter!

 

Dessutom slipper du ju konstatera att krogbesöket gick på en 4-5000 dagen efter =) En kompis till mig hade dylika problem, men kunde inte sluta festa med kompisarna, så på alla förfester hade han staröl, men det var flaskor som egentligen innehöll alkoholfri öl, det enda han bekymrade sig om var om folk ville smaka, men är testsmakaren tillräckligt på örat märker han ingen skillnad.

 

I övrigt så har du lite fel sällskap om dom inte accepterar att du inte dricker nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har aldrig haft dom problemen,men känner vänner som hamnat i liknande sitationer.

Hans första sak var att inte ha ett bankomatkort eller kontanter hemma under helgen.han såg alltid till att ha mat hemma..

Andra saken var att vara så aktiverad som möjligt under fredagen så man inte orkar göra sig i ordning för att gå ut och ha kul.

nr 3 var att stänga av sin mobil så inte fylle kompisarna kunde nå honom,alla andra kunde ring på hemtelefonen om det var viktigt.

 

Det är vad jag kan ge dig för hjälp.

 

hoppas det lyckas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser ganska mycket här och har skrivit ett och annat inlägg, men valde att skapa ett nytt konto för att kunna vara helt anonym, hoppas det är okej mods!

 

Har insett att jag har lite problem i livet just nu, framförallt med mitt drickande. Jag vet att jag kan tjäna en rätt ok summa på poker(jämfört med att arbeta 08-16) varje månad, och gillar verkligen att spela poker. Men saken är den att jag inte kan hålla mig borta från alkohol fre-lör, spelar ingen roll vad jag lovar mig själv. När det väl blir fredag så står jag där i baren!

 

Själva krogen är en sak jag inte tycker är speciellt rolig, tvärtom, jag avskyr stället! Umgås gärna med kompisar ett par timmar innan och är lite social, men jag kan inte "bara ta en öl" längre och sen välja att gå hemåt, suget är för stort, det slutar alltid med allt för många och ännu en spelkväll är borta. Är spelberoende, men det är inget jag ser som negativt i mitt fall, levt på pokern i några år och aldrig behövt jobba, vilket jag är enormt tacksam för, men vet också att jag inte kommer kunna ta ett steg längre än där jag står nu om jag inte tar tag i mitt problem! Hur länge jag än sett fram emot en fredag med mycket spel så räcker det med att någon skickar ett meddelande där det står "ska du ut ikväll?", så släpper jag allt vad spel heter.

 

Det kanske inte låter som någon större fara, men att inte ha varit nykter en hel helg på år och dar, fast man vill, utan istället vakna upp dagen efter varje gång man varit ute med kraftig ångest börjar ta hårt!

 

 

Finns det någon som känner liknande, kännt liknande eller vet någon som gjort det? Hur tar man sig ur det? Ge mig ett sätt att ändra mina vanor, snälla!

 

Hej, har du provat antabus? Det gör att du inte KAN dricka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har du provat antabus? Det gör att du inte KAN dricka.

 

Det är inget alternativ eftersom det gör att man inte kan dricka under sex månader, eller jo, de kan man, men man mår inge vidare.

 

Carro, absolut ett bra alternativ, men funkar inte att göra så helg efter helg, tyvär, inte för mig iaf.

 

sDehman, om någon beskriver en sak den har ett stort problem med, skriv inget alls eller skriv något vettigt! Skulle betala för att få se personer som lägger in såna svar i en sån här tråd få tokspö! Skärp dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ta sig ur ett alkoholberoende innebär att tänka utanför boxen. Man SKA tänka sig ur gamla vanor. Alkohol är ett gift. Det kommer inte att bli lätt. DU måste ha en vilja att ändra din situation. Jag har själv varit där.

 

Jag vill ju ta mig ur situationen, jag vill inte vara den persoenen jag är nu. Men behöver hjälp och tips på hur jag ska motivera mig själv eftersom det räcker med att någon håller upp en ölburk framför ansiktet på mig en kväll för att jag ska komma springandes! Hur spelsugen jag än är, så tar alkoholen över just nu.

 

Är det någon som har erfarenhet av en psykiatriker? Vad kan det kosta att ha två samtal per månad med en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget alternativ eftersom det gör att man inte kan dricka under sex månader, eller jo, de kan man, men man mår inge vidare.

 

Carro, absolut ett bra alternativ, men funkar inte att göra så helg efter helg, tyvär, inte för mig iaf.

 

sDehman, om någon beskriver en sak den har ett stort problem med, skriv inget alls eller skriv något vettigt! Skulle betala för att få se personer som lägger in såna svar i en sån här tråd få tokspö! Skärp dig!

Så du betalar mig för att få spö? Hur mycket?

 

Edit: Om du nu är seriös, sluta var en sådan tönt och skapa nytt konto för att få hjälp med ett begär du har. Du vågar inte ens att "stå" för vem du är på ett Internet-forum. Snälla, är det ett problem, uppsök hjälp.

 

Om jag hade velat sluta dricka så hade tipsen här varit de mest självklara, gräv ner dig någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner till ett par med samma problem. Försök att hitta på något att göra istället för att bara ströva med flaskan som enda mål. Skaffa Guitar Hero eller nåt.

 

Känns inte som det är ett alternativ att sätta sig framför guitar hero varje fre-lör när resten av folket går ut på krogen! Har ett 360, men vill inte sätta mig in i live spelet just för att jag vet att jag skulle fastna! Då skulle pokern få lida, och så länge jag inte vill jobba så kan jag inte ha det så.

 

Har flaskan som sista målet, men kan ändå inte hålla mig ifrån den. Är bara runt 25år, men vet att jag är alkoholberoende.

 

Antabus är inget alternativ, och att spela guitar hero varje kväll själv när kompisarna går ut går nog inte heller i längden. Måste finnas andra sätt, skulle inte tveka att offra mycket av min personlighet, bara jag hittar en lösning ur mitt drickande! Det har gått alldeles för långt nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du betalar mig för att få spö? Hur mycket?

 

Edit: Om du nu är seriös, sluta var en sådan tönt och skapa nytt konto för att få hjälp med ett begär du har. Du vågar inte ens att "stå" för vem du är på ett Internet-forum. Snälla, är det ett problem, uppsök hjälp.

 

Om jag hade velat sluta dricka så hade tipsen här varit de mest självklara, gräv ner dig någonstans.

 

Jag vill vara anonym för att personerna i min närmsta krets är regulars på PF, och ingen vet mina tankar om mitt beroende som det är just nu, och vill att det ska fortsätta vara så.

 

Jag skriver i den här tråden just för att jag vill få hjälp! Vill inte ta mitt problem längre just nu. Vill ta mig ur det själv, utan att mina nära och kära ska behöva hjälpa till och veta om det, de skulle ge mig all hjälp jag behöver, men vill inte blanda in dem.

 

Så förstår inte vad ditt inlägg kan tillföra överhuvudtaget!? Har du inget gemensamt med mitt problem så förstår jag inte varför du ska skriva som du gör i första inlägget! Är tillräckligt jobbigt att skriva in en sån här sak ändå, inget jag är stolt över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte som det är ett alternativ att sätta sig framför guitar hero varje fre-lör när resten av folket går ut på krogen! Har ett 360, men vill inte sätta mig in i live spelet just för att jag vet att jag skulle fastna! Då skulle pokern få lida, och så länge jag inte vill jobba så kan jag inte ha det så.

 

Har flaskan som sista målet, men kan ändå inte hålla mig ifrån den. Är bara runt 25år, men vet att jag är alkoholberoende.

 

Antabus är inget alternativ, och att spela guitar hero varje kväll själv när kompisarna går ut går nog inte heller i längden. Måste finnas andra sätt, skulle inte tveka att offra mycket av min personlighet, bara jag hittar en lösning ur mitt drickande! Det har gått alldeles för långt nu.

 

Meningen är såklart att ni spelar Guitar hero (exempel) TILLSAMMANS. Du kan inte försöka komma på roliga sätt att gå på nattklubb nykter, för det är ASTRÅKIGT. Nyckelordet är såklart TILLSAMMANS. Du måste ju säga till polarna att du har problem, då fattar de ju. Annars är det ett gäng synnerligen osolidariska och ytliga vänner du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du betalar mig för att få spö? Hur mycket?

 

Edit: Om du nu är seriös, sluta var en sådan tönt och skapa nytt konto för att få hjälp med ett begär du har. Du vågar inte ens att "stå" för vem du är på ett Internet-forum. Snälla, är det ett problem, uppsök hjälp.

 

Om jag hade velat sluta dricka så hade tipsen här varit de mest självklara, gräv ner dig någonstans.

 

Gräv ner DIG nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan helgkrök ses som ett alkoholproblem? Visst det är väl inte direkt hälsosamt att supa varje fre/lör varje vecka. Men kom igen, man kan inte grinda poker 24/7, orka ha ett liv med.

 

Pokern är min enda inkomst dom senaste 4 åren. Är inne på min andra långresa nu. Förra va på 8 månader, varav ja söp hårt 4-5 dgr i veckan, ibland 10 dgr i sträck. Då kan man börja fundera på att göra något åt saken. Men att gå ut på helgen och dricka med sina vänner är väl inte mer än normalt, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns inte som det är ett alternativ att sätta sig framför guitar hero varje fre-lör när resten av folket går ut på krogen! Har ett 360, men vill inte sätta mig in i live spelet just för att jag vet att jag skulle fastna! Då skulle pokern få lida, och så länge jag inte vill jobba så kan jag inte ha det så.

 

Har flaskan som sista målet, men kan ändå inte hålla mig ifrån den. Är bara runt 25år, men vet att jag är alkoholberoende.

 

Antabus är inget alternativ, och att spela guitar hero varje kväll själv när kompisarna går ut går nog inte heller i längden. Måste finnas andra sätt, skulle inte tveka att offra mycket av min personlighet, bara jag hittar en lösning ur mitt drickande! Det har gått alldeles för långt nu.

Skaffa 1 gitarr till så kan du ju arrangera nån form av turnering hemma =)

Tävlingsinstinkten borde hålla dig från krökat i en sån sitation, eftersom det försämrar motoriken enormt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan helgkrök ses som ett alkoholproblem? Visst det är väl inte direkt hälsosamt att supa varje fre/lör varje vecka. Men kom igen, man kan inte grinda poker 24/7, orka ha ett liv med.

 

Pokern är min enda inkomst dom senaste 4 åren. Är inne på min andra långresa nu. Förra va på 8 månader, varav ja söp hårt 4-5 dgr i veckan, ibland 10 dgr i sträck. Då kan man börja fundera på att göra något åt saken. Men att gå ut på helgen och dricka med sina vänner är väl inte mer än normalt, eller?

 

Nej det är möjligt att det inte kan ses som ett större problem, men för mig känns det så. Eftersom jag tycker krogen är löjligt tråkigt nuförtiden, jag vill inte dit, men så fort jag hör talas om sprit så tar det överhanden från allt annat, spelar ingen roll vad jag har för åtaganden dagen efter eller under kvällen! Eftersom jag inte heller tjänar jätte bra på spelandet, men tycker det är mycket roligare att spela än att ta krogen en lördag och då även få en söndag förstörd tack vare bakfyllan. Så skulle jag göra något jag tycker både är roligare och gillar mer ifall jag kunde hålla mig borta från alkoholen.

 

Ser mer mening i att ha ett liv som innefattar spelande en fredag än att bli halft redlös på krogen, äta en kebabatallrik på väg hem och sen ligga i sängen nästan hela dagen efter.

 

Ha nyktra guitar hero kvällar med kompisarna är nog inte de lättaste eftersom många av dem pluggar och jobbar, då är fyllan på fre-lör veckans höjdpunkt!

 

Även om det låter som en rätt standard sak så känner jag att jag verkligen har ett problem, och vill för mitt eget bästa ta mig ur det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad du skriver tycks du ha ett tvångsmässigt behov av att dricka, och du kan inte sluta när du väl börjat. Detta är två viktiga kriterier för alkoholberoende. Att du själv har insikt i din situation är förstås ett gott tecken! Antabus är inget alternativ säger du, och det har jag förståelse för. Antabus är ju en "bestraffningsmedicin" som gör att man mår illa när man dricker, men som inte tar bort lusten att dricka. Idag finns det dock modernare läkemedel (tex Campral och Revia) som inte ger bestraffning vid drickande men istället minskar lusten att dricka, och kicken man får av alkoholintag. Du talar om att träffa en psykiater, och det tycker jag är en bra idé, men tyvär väldigt dyrt. Troligen skulle han eller hon ordinera medicinsk behandling, antagligen med något av de medel jag nämnde tidigare, men jag har för mej att samma läkemedel förskrivs av allmänläkare. Mitt råd blir därför att boka in en tid på den vårdcentral där du är skriven och be din distriktsläkare om råd, och medicin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var öppen mot din familj och dina vänner. Upplys dem om ditt problem för även om det kräver ett stort mått mod och du inte vill att de ska få veta i nuläget är det bara dumt att försöka klara det på egen hand. Det blir lättare om du har någon att dela det med (därför du vill prata med en psyikatriker?!).

 

"Där den ensamme blir övervunnen, kan två stå emot. Och en tredubbelt tvinnad tråd brister inte så lätt." -Bibeln

 

Visar det sig att de vänder dig ryggen är det inte några riktiga vänner.

 

Take care!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har samma prob, och min kropp har börjat ta dåligt med stryk av det.

har trillat dit på krökat igen och nu snackar vi 70s innan utgång, minns nästan aldrig nånting efter kl22, har dessutom tappat 5kg på dessa veckor,

(o detta är illa då jag är 178 o väger 57)

 

det jag gjort nu är att jag gjort en liten deal med en tjej som har liknande prob, har tagit mej ur ett bra mkt större hål (börjades med tyngre grejer för att få annorlunda rush och slippa bakfyllan) med hjälp av en liknande plan förr.

 

så mitt tips är att du tar detta tillsammans med nån du känner att du verkligen kan lita på och tycker om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, har du provat antabus? Det gör att du inte KAN dricka.
<<<

Jopp det går hyffsat. Men det är ganska bra förslag då det är jobbigt/går inte att råsupa; sedan är det lite individuellt hur känslig man är.

Iof att du är orolig och att du ändå bara dricker på fredag och lördag tycker jag låter ganska sunt.

Se till att håll dig till det. Ökar du inte så är det ingen fara.

Dock försök att hålla upp någon enstaka fre eller lördag. Bra för din självkänsla tror jag. Och det går åt rätt håll.

Tex se en film en dag och drick lite te. Ha mysigt och aktivera dig med tjejen.

 

En annan bra grej, särskilt om du är överviktig är att du ex börjar att träna(behöver inte vara mer en minst en gång per vecka men gör det minst förhelvete ibland mer, ja kanske varje däg någon vecka per år) och att du ex då kan ta dig en sund helg med råträning och nyttig/lite/fruktig mat några gånger om året.

 

OBS jag vill varna för tjejer som gärna vill ta sig ett/några glas vin ofta. Detta kan göra att ditt drickande accelererar. Har själv haft lite problem med detta. Min tjej ville dricka ofta men behövde inte dricka särskilt mycket vilket inte funkade för mig/flera; ville och drack alltid mig berusad. (ska väl säga att det fortfarande är ett problen för mig)

Mvh Brut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan helgkrök ses som ett alkoholproblem? Visst det är väl inte direkt hälsosamt att supa varje fre/lör varje vecka. Men kom igen, man kan inte grinda poker 24/7, orka ha ett liv med.

 

Pokern är min enda inkomst dom senaste 4 åren. Är inne på min andra långresa nu. Förra va på 8 månader, varav ja söp hårt 4-5 dgr i veckan, ibland 10 dgr i sträck. Då kan man börja fundera på att göra något åt saken. Men att gå ut på helgen och dricka med sina vänner är väl inte mer än normalt, eller?

 

 

Men vafan, det är skillnad på att "dricka mycket" och att verkligen ha problem med alkohol din idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite störande att du hela tiden tycker det är jobbigt att du är full på helgen och att det tar tid från pokern. Att spelen på 360 inte är ett alternativ för om du började med det skulle det ta för mycket tid från pokern. Känns inte som du får ångest på grund av att du är full utan att för att du lägger tid på det istället för att spela poker.

 

Så tänker inte en alkoholist utan en spelmissbrukare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite störande att du hela tiden tycker det är jobbigt att du är full på helgen och att det tar tid från pokern. Att spelen på 360 inte är ett alternativ för om du började med det skulle det ta för mycket tid från pokern. Känns inte som du får ångest på grund av att du är full utan att för att du lägger tid på det istället för att spela poker.

 

Så tänker inte en alkoholist utan en spelmissbrukare.

 

Spot on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...