Gå till innehåll

Lärarutbildningen är ett stort skämt


LykkaSiGya

Recommended Posts

Behöver jag ens motivera ett lol här?

 

Nej, det behöver du inte. Gustaf112s inlägg känns extremt töntigt och dumt, på samma sätt som heltoks nöjdhet över att överträffa ekonomstudenter i matematik när han själv läste civ.ing (?). Vad vill ni bevisa? Man ska ju läsa det man är intresserad av, och det finns nog många som inte tycker det finns något intressant alls inom civ.ing.utbildningen. Att det sedan är svårare matte/whatever i den säger ju inte så mycket. Alla har svårt för olika saker.

 

Dessutom framgick det ju tydligt i topic att denna typ "civ.ing är så jävla bra-snack" inte hör hemma här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kanske lite OT...

 

Men hur skiljer sig företagsekonomisk inriktining sig från nationalekonomisk inriktning vad gäller krav på förkunskaper i matte?

Då menar jag inte att man t.ex. måste ha läst C kursen för att ha behörighet på ekonomprogram, utan hur mycket matte man bör kunna innan för att klara utbildningarna utan alltför stora problem.

 

NEK är lite mer mattekrävande än FEK, när du kommer uppåt C-nivån. Men rätt lätt ändå om man har lite fallenhet för det. Men läser man FEK så kan man ju inrikta dig mot saker som inte har ett skit med matte att göra, t.ex. organisation eller marknadsföring. Det kan man inte i NEK.

 

Men mer än matte C behövs knappast någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men alltså, jag hade klarat kursen bättre än mina klasskamrater med de kunskaper jag hade i årskurs 9.

 

och betygen säger inget, är massa nötter på teknisk högskola på utbildningarna med högst intagingspoäng också.

 

om ingenjörer är bättre på matte, har högre iq, har bättre inlärningförmåga eller whatever bryr jag mig inte om. faktum kvarstår att tempot är mkt lägre, innehållet mkt enklare, tentorna enklare, folk lägger ner mindre timmar studier per vecka, fler klarar tentorna, färre får indraget studiebidrag etc etc.

 

Ditt inlägg är ju för det första helt meningslöst eftersom du av någon konstig anledning börjar diskutera hur mycket större, vackrare och bättre ingenjörer och er utbildning är än ekonomer och deras utbildning. Tråden behandlar lärarutbildningen och jag hävdar dessutom på intet sätt att ekonomutbildningen skulle vara särskilt tuff.

 

Håller med dig ang vad du säger i ovanstående inlägg men tycker din attityd i första inlägget är rent ut sagt barnslig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om inte det säger mer om dina mattekunskaper i årskurs 9 än dina klasskamraters kunskaper...

 

hehe. när jag började åk9 sa min lärare att jag fick räkna i eget tempo om jag ville. okej sa jag och räknade höst+vår på hösten och matte A+B på våren. hade han sagt detta i 7an hade jag säkert hunnit bli klar med C-E med. tilt på svensk grundskolas filosofi att alla ska vara lika dåliga. 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliffnotes:

-LykkaSiGya: Lärarutbildningen är ett stort skämt! Ekonomutbildningen är mycket svårare.

-Heltok: Ekonomutbildningen är ett stort skämt! Civilingenjörsutbildningen är mycket svårare.

-LykkaSiGya: Sluta gå OT! Den här tråden handlade faktiskt om lärarutbildningen, inte om att hålla på och hävda sin egen utbildning. Tycker faktiskt det är rent barnsligt att göra såna jämförelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår lektionshandledare i NEK-kursen skulle lösa ett tal på lektionen, typ;

 

2x^2+5y = 3

4x - 4y^2 = 6

 

(denna kanske saknar lösningar orkar ej kolla)

 

och visste inte hur han skulle göra, en i klassen fick gå upp och lösa ekvationssystemet. Snubben som var lärare var doktorand lolololol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cliffnotes:

-LykkaSiGya: Lärarutbildningen är ett stort skämt! Ekonomutbildningen är mycket svårare.

-Heltok: Ekonomutbildningen är ett stort skämt! Civilingenjörsutbildningen är mycket svårare.

-LykkaSiGya: Sluta gå OT! Den här tråden handlade faktiskt om lärarutbildningen, inte om att hålla på och hävda sin egen utbildning. Tycker faktiskt det är rent barnsligt att göra såna jämförelser.

 

Absolut inte. En kurs som Historia A vore betydligt tuffare för min del rent studietidsmässigt att klara av på ett bra sätt än tex Nationalekonomi A.

 

Problemet jag vill belysa är att man saknar en seriös kontrollfunktion på lärarutbildningen så att studenten verkligen kan det som kursplanen säger att den ska kunna.

 

Blev nästan lite deppig över dina cliff notes. Hoppas innerligt inte att jag är en sådan person som du vill få det till. Det vore för jäkla tragiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nästan lite deppig över dina cliff notes. Hoppas innerligt inte att jag är en sådan person som du vill få det till. Det vore för jäkla tragiskt.

 

Äh, mina cliff notes var överdrivna för chockeffekt, var inte meningen att dom skulle tas speciellt allvarligt. Hoppas du inte blev ledsen på riktigt, tyckte ditt huvudinlägg var bra. Har inga personliga erfarenheter av lärarstudier, men det stämmer ganska bra överens med kompisars beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastän det är off topic måste jag ta och säga att ekonomutbildningar är ett stort skämt!!! Blir så innerligt frustrerad över varför ekonomutbildningar ska vara så enkla fastän ämnet kan vara väldigt avancerat (speciellt nationalekonomin). Det finns ju faktist människor som vill lära sig riktig ekonomi istället för basic diagram och redovisning. Orsaken bakom att det är så enkelt är att det är en massa sam människor som söker dit och i princip är bäst på att klara av att memorisera fakta så de slopar de alla logiska grejer där (överdriver lite här kanske). Högskolorna får ju inge cash ifall folk kuggar så då gör de allting jäkligt enkelt.

 

Sökte in till en ekonomutbildning för 1,5 år sen i hopp om att bli grym på nationalekonomi och göra nånting gott här i världen. märkte ganska snart att jag var tillbaka på högstadiet så jag började läsa dubbel. Samtidigt var jag sugen på att träffa nytt skönt folk men tyvärr var 80% random retards med en hyfsat proper klädstil.

 

Behövde i princip lägga ner 2h/dag i snitt för att klara plugget (skippade alla föreläsningar). Började även ett teknisk fysik program i början av andra året. Där utvecklas man iaf och det råder en helt annan studiekultur.

 

Summa sumarum: sveriges ekonomutbildningar suger och jag hoppas att alla som pluggar det blir revisorer och extremt fattiga!!!!!

 

Överdrev kanske lite här och jag hoppas att sjhyssta ekonomer inte ska ta illa upp av det här.

 

edit min huvudpoäng med här inlägget var att det är så synd att vissa människors utveckling ska hämmas p.g.a andra inte är lika begåvade. Detta är helt klart ev- för samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastän det är off topic måste jag ta och säga att ekonomutbildningar är ett stort skämt!!! Blir så innerligt frustrerad över varför ekonomutbildningar ska vara så enkla fastän ämnet kan vara väldigt avancerat (speciellt nationalekonomin). Det finns ju faktist människor som vill lära sig riktig ekonomi istället för basic diagram och redovisning. Orsaken bakom att det är så enkelt är att det är en massa sam människor som söker dit och i princip är bäst på att klara av att memorisera fakta så de slopar de alla logiska grejer där (överdriver lite här kanske). Högskolorna får ju inge cash ifall folk kuggar så då gör de allting jäkligt enkelt.

 

Sökte in till en ekonomutbildning för 1,5 år sen i hopp om att bli grym på nationalekonomi och göra nånting gott här i världen. märkte ganska snart att jag var tillbaka på högstadiet så jag började läsa dubbel. Samtidigt var jag sugen på att träffa nytt skönt folk men tyvärr var 80% random retards med en hyfsat proper klädstil.

 

Behövde i princip lägga ner 2h/dag i snitt för att klara plugget (skippade alla föreläsningar). Började även ett teknisk fysik program i början av andra året. Där utvecklas man iaf och det råder en helt annan studiekultur.

 

Summa sumarum: sveriges ekonomutbildningar suger och jag hoppas att alla som pluggar det blir revisorer och extremt fattiga!!!!!

 

Överdrev kanske lite här och jag hoppas att sjhyssta ekonomer inte ska ta illa upp av det här.

 

edit min huvudpoäng med här inlägget var att det är så synd att vissa människors utveckling ska hämmas p.g.a andra inte är lika begåvade. Detta är helt klart ev- för samhället.

 

Jag håller med dig till 100 %! Jag har själv en fil.mag. i företagsekonomi, och jag tyckte precis som du att hela utbildningen egentligen var alldeles för enkel. Och då fanns det ändå en hel del folk som tyckte att det var svårt. Minns också att det var vissa tentor som 25-40 % missade och som verkligen var riktigt enkla. Obegripligt. Men det kanske är så att många människor, även om de tagit sig in på en högre utbildning, inte är smartare än så. Och det gör ju tyvärr att de som har större ambitioner och intellekt inte heller får lära sig mer än att de som är mer lågpresterande ska kunna hänga med något sånär. Och det måste rimligtvis vara EV- för samhället!

 

Jag känner redan nu att det här var ett riktigt härligt elitistiskt inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och visst är lärarutbildningen ett stort skämt, ingen kunskapskontroll

 

Jag känner många lärarstudenter som säger samma sak, ingen som helst examination eller kontroll av om man egentligen lärt sig något. Det innebär två saker; dels är det inte säkert att de lärt sig något på utbildningen, och dels så "fostras" lärarna in i att kunskapskontroll inte behövs. Och det är de som ska utbilda våra barn i skolorna! Dels så vet vi alltså inte om de egentligen kan något, och dels så är ju risken att de i framtiden inte kommer att ha några prov för ungarna, eftersom det är det de fått lära sig på högskolorna! Skrämmande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och betygen säger inget, är massa nötter på teknisk högskola på utbildningarna med högst intagingspoäng också.

 

Men det kanske är så att många människor, även om de tagit sig in på en högre utbildning, inte är smartare än så.

 

Det är ju bara för att gymnasiet inte ställer några som helst krav på att MVG-elever ska behöva tänka. Även riktiga idioter som orkar läsa in massa fakta får riktigt bra betyg eftersom fakta är det enda som efterfrågas på proven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara för att gymnasiet inte ställer några som helst krav på att MVG-elever ska behöva tänka. Även riktiga idioter som orkar läsa in massa fakta får riktigt bra betyg eftersom fakta är det enda som efterfrågas på proven.

 

Haha! Blanda nu inte in gymnasiet!

 

"fakta är det enda som efterfrågas" -> Vore det så vore världen ett bättre ställe! Gymnasiet blir mer och mer ett skämt. Var det redan på min tid, och det säger inte lite.

 

För övrigt så tycker jag att jag är den enda som får uttala mig, eftersom jag läst både civ.ing och ekonomi, samtidigt som jag bott sambo med en lärarstudent. Vem slår den?

 

Skämt och ironi åsido:

 

Lärarprogrammet borde reformeras. Det jag sett av lärarstudier verkar vara ett skämt. Nivån är från och till äckligt låg, och då skämtar jag inte. Efter att ha lärt känna blivande lärare så har man förstått på ett annat sätt varför man själv under sin studietid från och till haft svårt för vissa lärare. En del är helt enkelt kompletta idioter. Nu ska man inte generalisera för långt, det finns nämligen gott om motiverade och intillegenta lärare. Tyvärr slipper dock alldeles alldeles för många inkompetenta puckon igenom. Hårt? Ja. Men tyvärr sant. Som trådskaparen skriver är det ofta en väldigt dålig nivå på examineringen och kraven.

 

 

Sedan har ofta civilingenjörer lätt för många ekonomikurser. Så är det bara. Dessutom är ofta tempot på en ekonomikurs lägre än motsvarande tempo på en teknikkurs. Så är det bara. Jag tänker inte värdera en ekonomistudent gentemot en civ.ing-student, men de facto är generellt tempo och krav lägre på en ekonomikurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pluggar till lärare och kan hålla med om att iaf första pedagogik-terminen är ett skämt, inte mycket vettigt där imho.

 

Nu när pluggar jag "mitt" ämne, matte så är det högre nivå på det hela, och vi läser bla. endim, flerdim, linjär algebra, disk matte m.m. (Vet iofs inte om det räknas som svåra kurser i ett bredare perspektiv, har inte så mkt att jämföra med.)

 

Sen tror jag en stor del i det hela är att vi som ska bli gymnasielärare läser de två första pedagogikkurserna med de som ska bli förskolelärare (aka dagisfröken), det känns som att nivåskillnaden är ganska stor där. Som exempel kan vi ta en klasskompis examensarbete som opponerades av förskolelärare, de tyckte att hans text var alldeles för vetenskaplig (lol), och att han hade använt ett "fint typsnitt". Medan han tyckte att deras texter var totalt värdelösa (vilket han inte sa till dom), och enligt han skulle det vara coinflip att deras arbeten skulle blivit godkända på gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civ ing utbildningen är också ett skämt. Inte många knop behövs för att klara av det. Sen är hela diskussionen ett skämt för för det man lär sig under utbildningen spelar ingen roll. Det är de man lär känna som är viktigt. Svågerpolitik ftw.

 

Diskussionen handlar ju primärt om kvalitén på lärarutbildningen. Att det man sedan lär sig under utbildningen inte spelar någon roll, utan att endast de man lär känna är viktiga...för en del utbildningar har kontakter stor betydelse, visst - men det är ju inget som gäller generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Civ ing utbildningen är också ett skämt. Inte många knop behövs för att klara av det. Sen är hela diskussionen ett skämt för för det man lär sig under utbildningen spelar ingen roll. Det är de man lär känna som är viktigt. Svågerpolitik ftw.

Det spelar jättestor roll vad man lärt sig under utbildningen. Är du en riktigt kass ingenjör som halkat in på ett bananskal blir inte sällan din och företagets (då det inte är helt lätt att göra sig av med folk) lösning på problemet att göra dig till projektledare, chef, eller nån sorts administratör utan tekniskt ansvar. Snabbare befodran alltså, men antagligen rätt dåligt för själen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Fastän det är off topic måste jag ta och säga att ekonomutbildningar är ett stort skämt!!! Blir så innerligt frustrerad över varför ekonomutbildningar ska vara så enkla fastän ämnet kan vara väldigt avancerat (speciellt nationalekonomin). Det finns ju faktist människor som vill lära sig riktig ekonomi istället för basic diagram och redovisning. Orsaken bakom att det är så enkelt är att det är en massa sam människor som söker dit och i princip är bäst på att klara av att memorisera fakta så de slopar de alla logiska grejer där (överdriver lite här kanske). Högskolorna får ju inge cash ifall folk kuggar så då gör de allting jäkligt enkelt.

 

Sökte in till en ekonomutbildning för 1,5 år sen i hopp om att bli grym på nationalekonomi och göra nånting gott här i världen. märkte ganska snart att jag var tillbaka på högstadiet så jag började läsa dubbel. Samtidigt var jag sugen på att träffa nytt skönt folk men tyvärr var 80% random retards med en hyfsat proper klädstil.

 

Behövde i princip lägga ner 2h/dag i snitt för att klara plugget (skippade alla föreläsningar). Började även ett teknisk fysik program i början av andra året. Där utvecklas man iaf och det råder en helt annan studiekultur.

 

Summa sumarum: sveriges ekonomutbildningar suger och jag hoppas att alla som pluggar det blir revisorer och extremt fattiga!!!!!

 

Överdrev kanske lite här och jag hoppas att sjhyssta ekonomer inte ska ta illa upp av det här.

 

edit min huvudpoäng med här inlägget var att det är så synd att vissa människors utveckling ska hämmas p.g.a andra inte är lika begåvade. Detta är helt klart ev- för samhället.

 

Kunde inte sagt det bättre själv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är oerhört många som läser ekonomprogramet utan att vara så intresserade av ämnet. När det gäller teknisk fysik eller läkare känns det som att det verkligen är ett aktivt val och att personen brinner/semibrinner för utbildningen.

Tror det är så många medel och överklasskids som tänker: "Jaha.. nu förväntas man skaffa sig en utbildning... läser väl ekonomprogrammet då"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är oerhört många som läser ekonomprogramet utan att vara så intresserade av ämnet. När det gäller teknisk fysik eller läkare känns det som att det verkligen är ett aktivt val och att personen brinner/semibrinner för utbildningen.

Tror det är så många medel och överklasskids som tänker: "Jaha.. nu förväntas man skaffa sig en utbildning... läser väl ekonomprogrammet då"

 

Jag tror också det är ganska vanligt med civilingenjörsstudenter som tror de är smartare än resten av landet för att de råkar tycka fysik och matte är det enda som betyder något i den här världen. Denna tråden visar ju det om inte annat.

 

För övrigt måste jag säga att den här lagkänslamentaliteten som vissa har är så extremt töntig. Det är inget jävla krig mellan utbildningarna. Jag pluggade naturvetenskap på gymnasiet och bytte till ekonomi på högskolan. Enda fördelen jag har nu är att jag slipper lägga ner speciellt mycket tid på matematiken. Vad spelar det egentligen för roll hur mycket varje program tvingar sina elever att göra?

 

Jag kan säga att ekonomiutbildningen jag går nu är lägre tempo än naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. För de som bara pluggar efter bra betyg är det kanske lite slött, men för de som faktiskt vill lära mig, finns det väldigt mycket fritid att studera mer ingående om saker man är intresserad av istället för att någon lärare ska berätta för mig exakt vad jag ska göra på mina dagar de närmaste 3 åren som det var på naturgymnasiet (och alla tekniska linjer på högre utbildningar enligt mina gamla klasskompisar).

 

Bara för en linje har mindre föreläsningar och mer fritid betyder inte det att alla är idioter. Det är snarare så att vi får friheten att faktiskt studera vad vi anser vara viktigt (något som skulle få mina gamla naturvetenskapskompisar att bli handikappade om det hände dem). Såklart finns det backslickidioter och random drägg på ekonomiutbildningarna, men kan inte påstå att den typiska fysiknörden var den roligaste eller smartaste klasskompis jag haft heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...