Gå till innehåll

Nytt projekt, bra investering?


jinxad

Recommended Posts

Hamnade in på http://www.loanland.se. Nystartad sida, beskrivs kortfattat som ett "Tradera fast med lån". Låntagare lägger upp hur mkt de vill låna, till vad, återbetalningstid osv... som långivare ser man hur kreditvärdiga användarna är och väljer hur mkt man vill låna ut till denne.

 

De låntagarna som ligger uppe nu ger ganska bra räntor på mkt pengar. Vad tror ni om detta? Känns som en win/win situation för en långivare, vad kan gå fel? Ngn som är mer insatt? Istället för att dunka in deg man inte behöver på ett tag till ett konto med fast ränta.

 

USAs motsvarighet verkar ju funka bra iaf, prosper.com. Peter Settman VD läste jag på flashback.

 

* Till den som tror att jag skulle göra spam kan ni tänka om, detta ser jag på ur ren investeringspunkt. :)

 

Edit: T.ex. en auktion som ligger uppe under "lån" nu:

 

12 mån avbet., god kreditvärdighet, 25 000kr, ränta 9,45%. Ganska sjyst avkastning, och säkerheten är ju hög iom. att man ser kreditvärdigheten och vid utebliven betalning blir det inkasso osv...

 

Satsa eller inte? Bättre å vänta kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på att det redan finns en tråd om det här på pf.nu, en ganska gammal sådan. Vill minnas att bland annat Hjort har skrivit i den, leta upp den.

 

Kan inte varit om Loanland, eller? Sökte och fann inga svar. Sen så startades sidan för inte alls länge sedan vad jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju skitbra.

Är det långivarens ansvar att kolla upp låntagaren eller sköter siten detta?

Känns jobbigt att behöva kolla upp detta själv.

Vad tar sidan ut för avgifter?

 

Har läst igenom all möjlig info på sajten och det är sajten som står som "mellanhand" för låntagaren och långivaren. Man får inte veta några uppgifter sinsemellan långivare/låntagare.

 

Det verkar som att de enda kostnaderna som finns just nu är transaktionsavgift + en uppläggningsavgift som Loanland tar när ett lån har "kommits överrens om". Transaktionsavgiften verkar vara 180-360 kr beroende på lånets storlek. Givaren och lånaren delar på kostnaden.

 

Andra uppgiften var uppläggningsavgift. 0,5% av lånebeloppet för både långivare och låntagare. Avgiften minskar ju fler som delar på att betala ett å samma lån. Står mer under hjälp-fliken, men annars verkar det inte va nå mer avgifter.

 

Ngn annan som funnit några hakar? Annars har jag lust att investera lite.

 

Jadu... att du inte får tillbaka dina pengar?

 

Tänk efter: varför i hela friden skulle en person med verkligt god kreditvärdighet behöva ge 10% ränta på ett lån?

 

precis som tidigare svar på din post, detta är ju ett lån som har samma betalningsskyldighet som ett vanligt banklån. sedan får man ju veta lite om personen, varför de vill ha lån osv och vad de har för utgifter som gör att man litar på personen. men vad som än händer får man ju tillbaka sina pengar. de får billigare ränta på sina lån och vi får räntan istället för banken.

 

usas motsvarighet, där söker ju i princip alla av fallen lån för att lösa sina dyra banklån/krediter och där säljs lån av för $5-15k för uppåt <20% ränta. folk får ju riktigt bra avkastning. börjar gilla den här iden riktigt mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att personen som inte lämnar tillbaks pengarna skulle få inkasso & kronofogden på sig?

 

Det har inte hindrat mångmiljardbelopp i dåliga lån från att avskrivas i USA. Tyvärr är det ju helt enkelt så att vissa kan inte betala, och de är dessa som lånar på sådana här sajter (eftersom de inte får vanliga lån).

 

men vad som än händer får man ju tillbaka sina pengar.

 

Va? Har jag missat nåt, garanterar sajten lånet? Isf verkar det vara en usel affär för dem.

 

Dessutom svarade du aldrig varför en person med god kreditvärdighet skulle ta lån till dubbel ränta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte hindrat mångmiljardbelopp i dåliga lån från att avskrivas i USA. Tyvärr är det ju helt enkelt så att vissa kan inte betala, och de är dessa som lånar på sådana här sajter (eftersom de inte får vanliga lån).

 

 

 

Va? Har jag missat nåt, garanterar sajten lånet? Isf verkar det vara en usel affär för dem.

 

Dessutom svarade du aldrig varför en person med god kreditvärdighet skulle ta lån till dubbel ränta.

 

sajten garanterar inte att man får tillbaka sina pengar, men en kreditvärdighet tyder ju på att de är goda för något. med säkerhet menade jag ju inkasso/kronofogden som utför indrivningar.

 

hur dessa skojare lyckas få till sig god kreditvärdighet ser jag inte heller, men ang. din fråga kan det ju bero på mkt. självklart var ju 20% en överdrift men såg att NÅGOT lån såldes för det.

 

sedan kanske folk har betalningsanmärkningar som gör att man inte kan låna på banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sajten garanterar inte att man får tillbaka sina pengar, men en kreditvärdighet tyder ju på att de är goda för något. med säkerhet menade jag ju inkasso/kronofogden som utför indrivningar.

 

hur dessa skojare lyckas få till sig god kreditvärdighet ser jag inte heller, men ang. din fråga kan det ju bero på mkt. självklart var ju 20% en överdrift men såg att NÅGOT lån såldes för det.

 

sedan kanske folk har betalningsanmärkningar som gör att man inte kan låna på banken.

 

Jag fattar inte riktigt. God kreditvärdighet betyder ju just inga betalningsanmärkningar, och vice versa. Sen undrar jag vem som bedömer låntagarens kreditvärdighet, ska man ta personen på ordet precis som man gör när h*n säger vad pengarna ska gå till?

 

Ärligt talat, du kan inte både ha kakan och äta den. Högrisklån får hög ränta just för att de är högrisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt. God kreditvärdighet betyder ju just inga betalningsanmärkningar, och vice versa. Sen undrar jag vem som bedömer låntagarens kreditvärdighet, ska man ta personen på ordet precis som man gör när h*n säger vad pengarna ska gå till?

 

Ärligt talat, du kan inte både ha kakan och äta den. Högrisklån får hög ränta just för att de är högrisk.

 

Fast det behöver ju inte nödvändigtvis stämma va? Du kan ju ha ett jobb och lön men fortfarande ha gamla betalningsanmärkningar. Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt. God kreditvärdighet betyder ju just inga betalningsanmärkningar, och vice versa. Sen undrar jag vem som bedömer låntagarens kreditvärdighet, ska man ta personen på ordet precis som man gör när h*n säger vad pengarna ska gå till?

 

Ärligt talat, du kan inte både ha kakan och äta den. Högrisklån får hög ränta just för att de är högrisk.

 

grejen är ju den att när sajten kommit igång lite (vilket den förhoppningsvis har om några månader kanske) så sprider man ju sina pengar över flera lån. ett lån på prosper hade 624 bud... ingen dålig riskspridning eller? :)

 

men det är klart att det är som du säger, att risken finns med ett högrisklån. men tycker ändå det låter otroligt mkt mindre riskfyllt än att spara i högriskfonder t.ex., iom. riskspridningen och att inkasso/fogden sätter hårt åt skuldsatt folk. vet inte hur det ser ut i usa gällande den biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det behöver ju inte nödvändigtvis stämma va? Du kan ju ha ett jobb och lön men fortfarande ha gamla betalningsanmärkningar. Rätta mig gärna om jag har fel.

 

Fast kreditvärdighet bedöms till stor del utifrån betalningshistorik - har du anmärkningar får du inte lånet oavsett inkomst. Bara inkomst säger inte så mkt eftersom personen kan blåsa den på whatnot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att de enda kostnaderna som finns just nu är transaktionsavgift + en uppläggningsavgift som Loanland tar när ett lån har "kommits överrens om". Transaktionsavgiften verkar vara 180-360 kr beroende på lånets storlek. Givaren och lånaren delar på kostnaden.

 

Plus att du måste skatta, glöm inte det.

 

Oavsett så är det en intressant sak, om det blir tillräckligt hög trafik på både låne och utlåningssidan, så att man kan sänka sin risk genom att låna ut mindre belopp till flera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåögt och naivt ... typ.

 

Självklart finns här chansen till goda affärer, men knappst så bra som du tycks tro. Att räntan blir hög är ju som andra påpekat en effekt av att risken är jättehög. Vilka lånar pengar såhär? Varför låna till 10 % när du kan låna från bluestep till 6 % ränta? Jo, för att en seriös utlånare inte tror att du kommer att betala tillbaka.

 

Så, du har en person som bankerna - vilka har ganska bra koll - inte litar på. Då tycker du att det är en bra affär att till ett par %-enheter extra ge dina pengar till samma personer? Känns lite som "låter det för bra för att vara sant...". Själklart kan sajten vara jätteseriös och vara skapad av vettiga människor. Det hindrar ju inte att du som användare blir blåst av en kille som vill köpa heroin.

 

Tror knappast att de skyltar med hur många procent av lånen som inte betalas tillbaka? (Snabb koll ger: Nej.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara en lysande affärside (loanland, inte att låna ut). En hel del avgifter och räntor, plus att de inte tar någon risk (däremot en fet dröjsmålsränta på 8%). Dessutom riktar de in sig mot en grupp som man nästan kan garantera kommer att slarva med inbetalningar.

 

För dig som lånar ut, så står det ju ordagrant att om låntagaren inte betalar så skickar de ut inkasso och kronofogden. Det du ska tänka på är att OM det går så långt som fogden så sker utmätning och utifrån det så betalas skulderna av. Min gissning är att dina krav ligger sist i kön eftersom du inte har någon som för din talan, du vet ju inte ens vad killen/tjejen heter, tror du kan glömma att loanland kommer göra det.

 

Men vad vet jag, återkom om du hittar någon ifrån kreditklass A som lägger upp en låneförfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...