Gå till innehåll

Handanalyser och kvalité


Recommended Posts

Min bakgrund som slug OT-räv till trots så anser jag att handanalyser är den självklara grunden för ett pokerforum, själva navet i teorin och den enskilda bit inom forumkulturen som gör den så överlägsen andra studieformer (förutom coachning/bakspel).

 

På pokerforum.nu är handanalysdelen närmast förskräcklig. Inte för att den är helt död, utan för att när man läser de trådar som skapas så önskar man ofta att den vore det.

 

Jag vet inte riktigt varför det är så dålig trafik och skrivs så få nya trådar, kanske behövs det en ny omgång av plantskolan för att dra igång det hela, kanske går det att ordna det ändå.

 

Det som dock är mest alarmerande är alltså kvalitén. Jag tror att vi med fast hand kan se till att nivån på samtalet höjs betänkligt. Kanske kan det också få till följd att även trafiken ökar. Det känns inte helt orimligt.

 

Vad är det då som är så illa med majoriteten av den senaste tidens trådar? Jo, så här (ja, jag älskar att lista saker i punktform):

 

1) Dåligt urval av händer. Det här är själva början. Tanken med handanalysdelen måste vara att någon ska tänka "Oj, den där handen var jag helt vilsen i, kanske kan forumet hjälpa till?", inte "fan, utköpt igen" eller "haha, kolla vad dum fi är". Det är forumets uppgift att klargöra det här för oerfarna postare. Det är också oerfarna postares ansvar att besitta en uns förnuft.

 

2) Dålig rubriksättning. Jag tycker vi bör ha som regel att ALLTID ha med nivå i rubriken. Dels säkerställer det att läsaren vet vilken nivå det handlar om, dels tror jag det är avgörande för vilka som ens läser tråden till att börja med. Många kanske inte känner sig bekväma med att svara på nivåer andra än de man själv spelar på, t.ex.

 

3) Bristfällig konvertering. Att forumet har en inbyggd funktion för att konvertera till symboler och annat innebär inte att det är att föredra framför konverterare. Det här tycker jag vi måste jobba på. Konveretade händer är så oändligt mycket lättare att läsa, då man kan sortera bort irrelevant information (folk som viker preflop, irrelevanta stackar, osv). Ibland händer det att folk postar händer som inte forumet kan snygga till, det behöver jag väl inte ens nämna att det är snudd på skandal? Sen finns det också folk som inte ens bryr sig om att använda sig av handhistoriken. "Äh, jag orkar inte...jag plottrar ner något som är lika läsbart som tjeckoslovakisk högprosa", det borde fanimig vara tempban på sånt.

 

4) Otillräcklig information. När du startar en tråd i handanalysdelen så är det för att du vill ta forumets samlande kunnande för att utveckla ditt spel, inte sant? Gör då läsaren en tjänst genom att skriv, om än ganska koncist, så mycket relevant information du kan hitta på. Hur har motståndaren spelat? Hur har du spelat? HUD-siffror? Vilken site? Det måste gå att skriva i alla fall ett par relevanta rader om alla händer.

 

Det var nog det mesta, kommer jag på mer så lägger jag till. Ni andra, kom gärna med addendum och kommentarer.

 

Jag förstår om moderatorerna inte har tid över till att aktivt kamma analysdelen, snygga till rubriker och låsa dåliga inlägg osv, men jag tror att vi kan förmå forumiterna att självklart skriva mer vettiga inlägga.

 

Det ska vara snyggt, lättläst och informativt. Det är inte svårare än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vänder mig starkt mot uttrycket "trolla" i den här betydelsen.

 

Det har nyligen funnits två handanalystrådar jag vänt mig starkt emot, den ena var en förtäckt bad beat, den andra inleddes med orden "jag orkar inte leta upp någon hh-fil" eller något liknande.

Alltså...vi måste sätta stopp nån jävla stans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är ju det faktum att många svar kommer från folk som inte har det minsta hum om poker utan bara chansar vad som kan vara rätt svar.

Jag själv t.ex avstår alltid från att besvara HH-inlägg eftersom jag är väl medveten om mina uppenbara brister som pokerspelare och teoretiker. Läser dock gärna HH´s för att lära - inte lära ut. Tror kvalitén skulle höjas avsevärt om fler halvfiskar avstod från att göra inlägg i HH-delen av forumet.

Iofs lär man sig ganska snabbt vems svar man ska beakta och vems man ska förkasta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vänder mig starkt mot uttrycket "trolla" i den här betydelsen.

 

Det har nyligen funnits två handanalystrådar jag vänt mig starkt emot, den ena var en förtäckt bad beat, den andra inleddes med orden "jag orkar inte leta upp någon hh-fil" eller något liknande.

Alltså...vi måste sätta stopp nån jävla stans.

 

Tar tillbaka det. Inser nu den geniala humorn i detta inlägg.

 

såg tråden idag, men orkar inte läsa eller göra någon vettig analys, går på magkänsla:

 

du spelar kasst, in med degen

 

Sen att det tog 3 läsningar av tråden för att "orka" fatta det är ganska illa från min sida. Många tolkade det dock som mig och det gör inte HH delen bättre.

 

 

Ett förslag är att göra en handfull personer till specifika HH moddar som har hand om sin speciella avdelning och kan styra bort totalt nonsens från inläggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt varför det är så dålig trafik och skrivs så få nya trådar, kanske behövs det en ny omgång av plantskolan för att dra igång det hela, kanske går det att ordna det ändå.

 

väldigt många av de som brukade svara på hh har valt att posta på andra mer homogena forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är ju det faktum att många svar kommer från folk som inte har det minsta hum om poker utan bara chansar vad som kan vara rätt svar.

Jag själv t.ex avstår alltid från att besvara HH-inlägg eftersom jag är väl medveten om mina uppenbara brister som pokerspelare och teoretiker. Läser dock gärna HH´s för att lära - inte lära ut. Tror kvalitén skulle höjas avsevärt om fler halvfiskar avstod från att göra inlägg i HH-delen av forumet.

Iofs lär man sig ganska snabbt vems svar man ska beakta och vems man ska förkasta...

 

Om du nu har så "uppenbara brister" som pokerspelare, hur kan du då veta vems svar du ska beakta och vice versa? För övrigt tycker jag det är helt fel att avstå från att svara bara för att man inte anser sig tillräckligt kunnig, det vittnar bara om allmänt dålig självkänsla.

 

Visst, det kanske inte är så lämpligt att svara i highlimitdelen om man själv spelar på micronivån, men det tror jag ändå de flesta inser. Men många händer gäller ju miro- och låglimitnivån, där måste det rimligen vara fritt fram för alla att svara.

 

Problemet med hansanalysdelen är också den otrevliga attityd som många där visar prov på. De respekterar inte svar som inte överensstämmer med deras egna, och kan inte argumentera, utan vräker ur sig dumheter i stil med "självklart du ska syna där, annars är du ju en åsna!". Det är varken intressant eller utvecklande att läsa. Många gånger har också dessa tvärsäkra besserwissrar fel, och effekten kan bli att man försämrar sitt spel om man börjar lita för mycket på allehanda råd som ges där.

 

Det är klart, handanalysdelen har också sina förtjänster, allt är inte skräp, men jag tycker nog diskussionerna där var vettigare för ett år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har absolut rätt i det heltok, men det måste vara så att det startas klart färre trådar idag också. Det kan förstås vara så att det är starkt korrelerat, men jag är inte så säker.

 

mjo, folk väljer väl att posta trådar där de tror de får den feedback de vill ha. dvs på ett homogent forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka forum talar vi om här?

 

har bildats massa småforum med likasinnade. jag har inte koll på alla, känner väl till 5-10st småforum. antar att finns bra många fler än så mtp hur dålig koll jag har.

 

Vad menar du med homogent i det här fallet? Att alla har samma ambitionsnivå?

 

samma spelform, samma nivåer, samma tänk, samma polare, samma ryggdunk/kritik-fördelning, samma levlande etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan aspekt är ju det faktum att många svar kommer från folk som inte har det minsta hum om poker utan bara chansar vad som kan vara rätt svar.

Jag själv t.ex avstår alltid från att besvara HH-inlägg eftersom jag är väl medveten om mina uppenbara brister som pokerspelare och teoretiker. Läser dock gärna HH´s för att lära - inte lära ut. Tror kvalitén skulle höjas avsevärt om fler halvfiskar avstod från att göra inlägg i HH-delen av forumet.

Iofs lär man sig ganska snabbt vems svar man ska beakta och vems man ska förkasta...

 

Inte för att jag gör det själv men jag tror att det är enormt utvecklande att försöka svara på HH:s (som iaf inte är på en mycket högre nivå än vad man själv spelar på) och verkligen konkritisera vad man egentligen tror. Annars är det lätt att gå på magkänsla (psykologisk intuition) och tänka för sig själv att det är en enkel fold/call/raise etc. Om man tänker ett steg längre och börjar analysera varför man tänker som man gör så tror jag man lär sig mycket om sitt eget spel. Särskilt om man kombinerar det med andras analyser av handen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det finns ett gäng ganska bra invite-only forum nuförtiden som sugit åt sig de bättre spelarna och teoretikerna härifrån.

Finns ju i princip inga incitament för någon med medlemskap i ett sådant forum att posta händer eller kommentera händer här.

 

Tror det blir svårt att höja kvalitén i någon högre grad eftersom det på ett så här stort forum alltid kommer finnas ett stort gäng som tycker de är kompetenta nog att kommentera trots att de är noobs och dessa noobs kommer hålla de vettiga postarna borta.

 

Kan man hålla noobsen borta så börjar även de kompetenta diskutera händer och posta händer. På invite-forum X skapas betydligt fler handanalys-trådar i spannet midstakes/highstakes än vad det gör här trots att antalet användare bara uppgår till kanske 2-3 promille av antalet här.

 

Personligen tycker jag det är så förbannat jobbigt att browsa genom all skit i handanalysdelen att jag struntar i det helt och hållet trots att det finns en del aktiva skribenter som i mina ögon håller riktigt hög klass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handanalys=instafold, all in, du suger, höj mer pre, fold, bla bla bla.

Håller med euro också (även om sng, MTT analyserna är bättre än cg)

Alla ska väl kunna skriva i handanalysen. Men någon form av analys bör göras.

Man måste ju förklara hur man tänker för att komma fram till sitt förslag. Tycker att det är helt självklart.

Sedan är det lite dåligt med info. Även om det inte alltid kanske finns eller om man känner sig lite osäker på om den är riktigt rätt så tror jag att analysen kan bli mer givande om man har vissa fakta att utgåifrån.

 

Ex. Jag har lirat mot fi i en timme. Initialt bettade jag 80-90% från knappen. Fi har reagerat med att 3-betta mig oftare. Alla Ax+ pp och troligen ibland en del andra händer så som sc. Jag har minskat ner min raise frekvens något och har även varit tvungen att öka på mina syner(på 3 betten) och ibland 4-betta. Han synar väl ungefär 40% av mina raise.

Känns som om prefloppspelet är balanserat jag kan inte komma på hur jag ska få övertaget där. (Tar gärna en diskussion om det också)

Anser dock att jag har ett ganska kraftigt övertag postflopp. Fi är för passiv post. Och viker alldeles för mycket händer. Kan ju ha varit så att han haft otur med träffarna men han har stekt vid många tillfällen innan han foldat. Om jag är agressorn så bed att han kastar sämre än toppparet och dragen. Vidare så floatar han väldigt sällan.

Killen vet säkert om att jag bluffar mycket om han inte är helt hjärndöd.

Han vill säkert träffa en väldigt stark hand och sedan stacka mig. Men det kommer jag nog att märka på hans spel. Jag tror också att han känner sig tvingad att göra ett move snart eller åtminstånde syna ner mig lite lightare än tidigare.

 

Någon ting sådant som inledning.+ allt annat stackar mm(Inte för att jag är bra på att uttrycka mig)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, handanalysdelen har degat ner sig sen jag upptäckte forumet.

Håller med eury i alla punkter.

Kraclobs förslag med speciella mods som koncentrerar sig på HH-delen tycker jag är en lysande idé. Nitiska och kunniga moderatorer som kan sin sak tror jag skulle göra underverk där (med uppgift att hjälpa).

Däremot tror jag Bruts exempel är väldigt överdrivet men så mycket info man har ska man försöka få med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir faktiskt lite lack. Inlägget är bra och har en god poäng. Men för mig känns det lite som hyckleri också.

 

För att ta ett exempel: http://pokerforum.nu/forum/allmaen-pokerteori/43191-matematiskt-understoedd-poker-3.html

 

Eury, du tar upp ett problem som du själv är med och skapar.

Det är nog inte ofta du håller dig inom generella forumregeln 1.2.

 

Så Eury, förbättra HH-delen men i genlängd tycker jag du skall vara lite mer ödmjuk inför nybörjare som mig.

 

//Fisken Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker bara hjälpa. OP där förstår inte vad han vill fråga efter. Måste guidas.

 

Var då gärna lite mer hjälpsam i din guidning. Du kan exempelvis ge exempel på hur du uppfattar frågan istället eller om den rent av är ovidkommande varför du anser detta. Det kan säkert säket uppfattas som mer positiv guidning och få postaren att tänka mer på saken ur din synvinkel.

 

Jag håller andan medan du knappar in ditt eminenta ödmjuka svar till mig om varför jag har fel. ;-)

 

//Fisken Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte dumma ner det, folk behöver tänka själva. Nog OT nu.

 

Är vi OT? SOm själutnämd OT-kung kanske du tycker det men jag klargör att ditt agerande är en del av problemet. Du är nog med i varenda tråd och ömsom är du briljant och ömsom lika trevlig som en migränkärring mitt i lingonveckan. Detta är ett öppet forum, dessutom väldigt stort. Skall kvalitet uppnås utan att tappa antalet behövs ett annat sorts forum. Det här har diskuterats förr och inget nytt.

 

Är man trött på dålig svenska, intetsägande onliners och dylikt om gnälls över titt som tätt så är ett allternativ att göra som många av de duktiga aktiva som fanns här på forumet förr, dvs gå till mindre "slutna" forum.

 

Vad jag säger är att det problem du tagit upp om HH-delen skall även ses i ett övergripande perspektiv. Är det OT? Antagligen i din värld för då har du rätt och således kan denna diskussion avslutas. Inte mig emot men i min värld har myntet flera sidor.

 

//Fisken Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, var ska jag börja? Den här tråden handlar utesutande om problemet att i stort sett alla som startar trådar i HA är för färska, lata eller korkade för att skriva vettiga OP. Det är ALLT.

 

SJÄLVKLART fattar även du att gott kan göras utan att forumet krymper. Så sluta sabba en bra tråd.

 

Btw, hur mår en person som säger "lingonvecka"?

Sluta hur som helst upp att förminska mitt och kvinnors agg som något hormonellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eh, var ska jag börja? Den här tråden handlar utesutande om problemet att i stort sett alla som startar trådar i HA är för färska, lata eller korkade för att skriva vettiga OP. Det är ALLT.

 

SJÄLVKLART fattar även du att gott kan göras utan att forumet krymper. Så sluta sabba en bra tråd.

 

Btw, hur mår en person som säger "lingonvecka"?

Sluta hur som helst upp att förminska mitt och kvinnors agg som något hormonellt.

 

Mmm, du har Machiavellis "Fursten" sönderläst hemma va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
<klipp>

3) Bristfällig konvertering. Att forumet har en inbyggd funktion för att konvertera till symboler och annat innebär inte att det är att föredra framför konverterare. Det här tycker jag vi måste jobba på. Konveretade händer är så oändligt mycket lättare att läsa, då man kan sortera bort irrelevant information (folk som viker preflop, irrelevanta stackar, osv). Ibland händer det att folk postar händer som inte forumet kan snygga till, det behöver jag väl inte ens nämna att det är snudd på skandal? Sen finns det också folk som inte ens bryr sig om att använda sig av handhistoriken. "Äh, jag orkar inte...jag plottrar ner något som är lika läsbart som tjeckoslovakisk högprosa", det borde fanimig vara tempban på sånt.

 

Handanalys-delen borde ha en sticky som talar om vad som ska konverteras, från vilket format och till vilket format etc. Idag är det mest ett antal kommentarer typ 'konvertera' efter att någon postat en hand, vilket knappast lär ha någon effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...