Gå till innehåll

JJ på bubblan. Vad göra?


Recommended Posts

Spelade handen igår och orkar inte leta fram HH. Tar från minnet.

 

47 pers kvar i stars $22 1rebuy1addon, 45 ITM. Blinds 600/1200 A120, jag har 32k vilket är ungefär average.

 

Har varit rätt aktiv de senaste varven och höjt upp mkt, har bara fått mothugg en gång och då vikt. Får JJ i MP och höjer 3200 med 29k bakom. Knappen(70k) reraisar till 10k, han har även han varit mkt aktiv speciellt sen det närmat sig bubblan. SB lägger och BB funderar länge, länge innan han stoppar in 14k. Tillbaka till mig, vad gör jag? Instafold?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eller push… hmm. Jag hade nog faktiskt lagt mig. Känns som att vi har tillräckligt med marker för att vänta in ett bättre läge. Onödigt att gå upp mot större stack med i bästa fall en coinflip.Du har inte så fasligt mycket marker i potten.

Men jag hade nog kunnat försvara en push också om jag kände mig på det humöret. :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fold eller push… hmm. Jag hade nog faktiskt lagt mig. Känns som att vi har tillräckligt med marker för att vänta in ett bättre läge. Onödigt att gå upp mot större stack med i bästa fall en coinflip.Du har inte så fasligt mycket marker i potten.

Men jag hade nog kunnat försvara en push också om jag kände mig på det humöret. :-D

 

Fi har varit aktiv. Det här är ungefär 325 mil ifrån en "i bästa fall coinflip".

 

Känns som att allt utom push är väldigt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi har varit aktiv. Det här är ungefär 325 mil ifrån en "i bästa fall coinflip".

 

Känns som att allt utom push är väldigt dåligt.

 

Du har en poäng i att FI:s aktivitet definitivt bör beaktas, men varför höjer han inte mer? Jag tycker att det är en jävligt svårbedömd situation. Hade jag varit storstacken hade jag definitivt inte spelat så här med en raiser och dessutom lillstacken bakom i syfte att stjäla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan jag läste fel i första posten. Missade helt att BB pushade :oops: :oops: :oops:.

 

Vettefan faktiskt, jag är inte ett dugg orolig för knappen (visst kommer han såkart ibland ha nutsen men låååångt ifrån alltid). Tror ändå vi får pusha här, ligger så mkt i mitten och skulle vi förlora mot BB så har vi ändå en del att jobba med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen 3-betar light här, främst på grund av att du har varit aktiv och att han har mycket marker och position. BB trycker högst sannolikt in sista degen relativt light också. JJ är en stark hand och i relation till omständigheterna är den ofoldbar. Push!

 

Att folda för att invänta ett bättre läge i den här situationen är som att tacka nej till ett glas vatten i öknen i hopp om att någon skulle kunna komma med ett glas saft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vet inget om BB men om normal ;-) så har han inte sämre än QQ här. Så nära krr som short så bör man ha en redi hand.. Hur stark e egentligen JJ i detta läge? Normalt sett en problemhand och med en rr å en allin på bubblan så tvivlar ja på att han leder. De troliga e dessutom att han får gå upp mot två med tanke på pottstorlek.. posskram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att folda för att invänta ett bättre läge i den här situationen är som att tacka nej till ett glas vatten i öknen i hopp om att någon skulle kunna komma med ett glas saft.

 

Han sitter ju ffs med average och har lagt in ganska exakt 10% av stacken. Definitivt foldbart! Jag håller med om att chansen är stor att storstacken försöker stjäla (igen) men om så är fallet är han ju sämst i hela världen.

Det är push eller fold som gäller. Jag accepterar båda men väljer hellre fold.

 

Edit: Med de blindsen borde det inte vara en panikpush från BB heller. Särskilt inte eftersom storstacken redan tryckt in 10k. Vad vill vi med en push? Få bort storstacken? Sen är vi ju antagligen körda ändå. Jag torskar hellre 3200 här än tar en coin eller har en 20%-are med 14 000.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för intressanta svar.

 

Jag valde till sist fold. Som många har nämnt var jag inte direkt orolig för knappen då det känns som hans range är väldigt bred, hade det varit enbart mot honom hade jag pushat utan närmare eftertanke. Tror dock att BB pushar väldigt få händer och satte honom på QQ+, AK.

 

Hursomhelst, BB hade AK och knappen 99. Mina knektar hade stått och gett mig en riktigt fin stack. Är inte missnöjd med mitt beslut men känns som om push hade varit ett ok spel även det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sitter ju ffs med average och har lagt in ganska exakt 10% av stacken. Definitivt foldbart! Jag håller med om att chansen är stor att storstacken försöker stjäla (igen) men om så är fallet är han ju sämst i hela världen.

Det är push eller fold som gäller. Jag accepterar båda men väljer hellre fold.

 

Edit: Med de blindsen borde det inte vara en panikpush från BB heller. Särskilt inte eftersom storstacken redan tryckt in 10k. Vad vill vi med en push? Få bort storstacken? Sen är vi ju antagligen körda ändå. Jag torskar hellre 3200 här än tar en coin eller har en 20%-are med 14 000.

 

Jag har mycket svårt att tänka mig att den genomsnittliga snubben i BB här har en så tight range som QQ+/AK. Han ser en LAG öppna, en annan LAG på knappen med djup stack 3-beta och han har själv mindre än hälften av en genomsnittlig stack kvar, blindsen är tillsammans 1800 (ca 13% av hans stack). Om han sitter med en marginell hand här skulle han mycket väl kunna stoppa in det och hoppas på det bästa. 99+/AJ+/ATs+/KQs är enligt mig ganska troligt men jag kanske har fel. (Jag spelar väldigt sällan turneringar så det här kanske är ett stort misstag av mig, men som sagt, jag ser ingen anledning till varför BB skulle spela så extremt tight under dessa omständigheter.)

 

Man kommer dessutom få en syn av knappen väldigt ofta eftersom han får så bra odds. Om man räknar med att knappen synar med samma range plus 88 och KJs har JJ mot dessa två motståndare 39,7% equity, BB har 36,4% och knappen endast 23,9%. Knappen kommer dessutom ha vissa händer som han foldar preflop, inte många, men en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket svårt att tänka mig att den genomsnittliga snubben i BB här har en så tight range som QQ+/AK. Han ser en LAG öppna, en annan LAG på knappen med djup stack 3-beta och han har själv mindre än hälften av en genomsnittlig stack kvar, blindsen är tillsammans 1800 (ca 13% av hans stack).

 

1. BB vet att han får syn (visserligen av en bred range)

2. Han vill bara ha syn med en ok hand. Hans range är defintivt bredare än Ak-QQ, men det är ju knappast skräp. Knappen vettefan. Han kan ju mycket väl syna och då har man ganska ofta två överkort mot dig (BB och knappen). Jag säger inte att push är fel, jag säger bara att jag inte hade gjot det mtp hur lite vi trots allt har investerat. Har inte orkar räkna på det men vi har säkert odds, men vi kommer ändå inte ifrån det faktum att vi riskerar hela turren på det här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle folda alla dar i veckan.

 

vi har en coinflip som oftast och ibland är vi marginell favorit och ofta stor underdog.

 

Slängde in lite siffror i Pokerstove och den säger

JhJs 39,5%

22+,A8s+,KJs+,QJs,A9o+,KQo 21,5 % (knappen lös)

TT+,ATs+,AQo+ 39% (BB inte så lös men inte för tight.)

 

Vi har mot dessa handragnes ca 40% så vi har då marginellt EV + (vi får ju stoppa in 33% av potten) men riskerar då även att bli reraisad all-in av knappen både pre och post flop.

 

om någon av de båda spelarna är lite tightare än så så är det klart EV-

JhJs 31,5%

77+,A9s+,KJs+,QJs,ATo+ 24%

JJ+,AJs+,AKo 44,5%

 

Leta bättre lägen är min linje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle folda alla dar i veckan.

 

vi har en coinflip som oftast och ibland är vi marginell favorit och ofta stor underdog.

 

Slängde in lite siffror i Pokerstove och den säger

JhJs 39,5%

22+,A8s+,KJs+,QJs,A9o+,KQo 21,5 % (knappen lös)

TT+,ATs+,AQo+ 39% (BB inte så lös men inte för tight.)

 

Vi har mot dessa handragnes ca 40% så vi har då marginellt EV + (vi får ju stoppa in 33% av potten) men riskerar då även att bli reraisad all-in av knappen både pre och post flop.

 

om någon av de båda spelarna är lite tightare än så så är det klart EV-

JhJs 31,5%

77+,A9s+,KJs+,QJs,ATo+ 24%

JJ+,AJs+,AKo 44,5%

 

Leta bättre lägen är min linje.

 

Om du har samma equity som BB har du ju 50% vinstchans mot honom och där handlar det ju bara om drygt 10k till eftersom du redan lagt in 3200. Knappen har ju dessutom lagt in 10k så om knappen skulle folda är du i en coinflipsituation med lite att satsa och mycket att vinna, du vinner 27 800 hälften av gångerna och förlorar 10 800 den andra hälften - inte illa alls.

 

Om knappen har 21,5% equity och han synar mot dina 39,5% så säger det ju sig självt att du även mot honom är i en mycket bra situation.

 

Kom att tänka på att detta kanske är full ring... i så fall känns folden inte så värst avlägsen då chansen är större att de har bra händer, samt sannolikheten att BB ska pusha en marginell hand är mindre eftersom han har fler chanser på sig att få en stark hand innan nästa blind. Av någon anledning tog jag för givet att det var 6-max.

 

"...riskerar då även att bli reraisad all-in av knappen..." Nej det riskerar man inte eftersom man inte synar preflop. Push or fold, naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

tänk inte jämfört med averagestack vs din stack, tänkt M eller bbs och vilka möjligheter du har med den i de olika scenariona.

 

om du foldar har du 25bbs med en storstackad lag bakom dig = pisssituation

 

 

om lag foldar och du losar mot bb så e du i pushbot/nästan restealstack men det e inte så farligt om du endå måste spela tightpoker ifall du foldar

 

 

om lag foldar och du slår bb har du 45xbb och visst psykologisk övertag mot laggen, bra situation

 

 

om lag synar och du slår honom men losar mot bb, du går + i potten och och saktar ner lag väsentligt, ok situation

 

om lag synar och du slår båda, dags för bax!!!!!!!!!!!! FT här kommer viii

 

om lag synar och vi losar mot honom, vi bubblar och livet känns tomt i 15 minuter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...