Gå till innehåll

Skattebelagda pokersidor


mr_Zelcko

Recommended Posts

Om man nu skulle vinna en stor summa pengar på en pokersida som är skattebelagd, hur stor är då chansen att man skulle kunna "bli upptäckt" om man inte redovisar det för staten. Säg att man skickar pengarna från sitt pokerkonto till sitt Neteller konto och sen vidare till sin bank.

 

Låt oss säga en summa på 50k KR

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu skulle vinna en stor summa pengar på en pokersida som är skattebelagd, hur stor är då chansen att man skulle kunna "bli upptäckt" om man inte redovisar det för staten. Säg att man skickar pengarna från sitt pokerkonto till sitt Neteller konto och sen vidare till sin bank.

 

Låt oss säga en summa på 50k KR

 

Tack på förhand

Chansen?! :shock: Du vill inte veta risken?

Okej, chansen är 12,34%, men risken är mikroskopisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ör inte heller insatt, men det verkar som många tror att skatteverket kan se alla transaktioner.. Fel. Var bank har en intern regel om hur mycket som kan överföra från/till ett bankkonto under en period (1 dag / 1 vecka/ 1 månad etc) om denna överskrids så anmäler banken detta till Skatteverket, som i sin tur undersöker transaktionerna för att bestämma om det är pengar som dom ville se eller ej.

 

Denna info står förövrigt i den stora skattetråden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har hört en siffra på 14,53%, dock är jag osäker på källan.

 

Edit: risken finns men den är tillräckligt liten för att det skall vara EV+ att skippa att deklarera på en så liten summa som 50k kr.

Håller med.

Vad händer om man blir påkommen att inte ha deklarerat 50k kr?

Du får betala kapitalskatt 30% + 40% på den undanhållna skatten.

Det blir exakt 15.000 + 6.000 = 21.000 kr!

 

Men ... risken finns också att man blir anmäld för skattebrott. Det kan svida lite extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med.

Vad händer om man blir påkommen att inte ha deklarerat 50k kr?

Du får betala kommunalskatt ca 30% + eventuellt statsskatt om du tjänar mycket + 40% på den undanhållna skatten. Säg att du bara betalar kommunalskatt skulle det bli ca 15.000 + 6.000 i skatt. (max 38.500 i skatt+tillägg iaf.)

 

Men ... risken finns alltid att man blir anmäld för skattebrott också. Det kan svida lite extra.

 

Rätta mig om jag har fel, men pokervinster räknas som inkomst av kapital och inte inkomst av tjänst, och då finns det väl ingen kommunal/statlig skatt?

 

30% kapitalskatt, typ. + Ev skattetillägg som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men pokervinster räknas som inkomst av kapital och inte inkomst av tjänst, och då finns det väl ingen kommunal/statlig skatt?

 

30% kapitalskatt, typ. + Ev skattetillägg som sagt.

Nej du har rätt. Jag gjorde en tankevurpa! :)

30% + 40% skattetillägg på undanhållen skatt. Dvs 21k kr blir det.

Sannolikheten att man skulle bli anmäld för skattebrott torde väl vara väldigt liten om det först och främst endast gäller 50k kr och på pokerspel. Det borde väl eg räcka med motiveringen att man trodde siten var skattefri, betala skatten och sen inget mer med det.
Sannolikheten är större än du tror. Men risken att du fälls är minimal. Du får förmodligen aldrig reda på om du blivit anmäld.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...