Gå till innehåll

Mest prisvärda 1600*1200/1680x1050 plattskärm ?


yberjonte

Recommended Posts

Jag ska köpa en ny skärm och tycker att det skulle vara skönt med en plattskärm utan överlappning för 4bord (800x600), vilket ger upplösningen 1600x1200, dock finns ett större utbud av 1680x1050 så om det inte finns några direkta nackdelar med de här widescreenskärmarna så kan jag tänka mig en sådan också.

Vet inte riktigt var jag ska börja, så ge era bästa tips !

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid mellandagsrean bör det finnas 20" widescreen-skärmar för runt 1500kr eller strax över.

 

Vi köpte en Benq 20" med 1680x1050 till mitt jobb för 2 månader sedan för 1700kr.

Den har inget extra men uppfyller sitt syfte som arbetsskärm + duger att titta på film och spel med.

 

Tyvärr är den med bara en analog anslutning och en (stor) del av Benq-skärmarna har döda pixlar; det mesta Benq har att erbjuda är undermåligt skräp som bör undvikas förutom för bildskärmarna som har varit förvånansvärt bra.

 

Tittade lite på butiker på nätet och för runt 1500-2000kr finns den några vettiga alternativ:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=78989

http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pccity-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=TP.z6oZK9g5SR0EjCGdBwx120000RyT0rAv2?ProductID=yX3D4QFHprwAAAEUbStn.gb2&CatalogCategoryID=4BLD4QFHOyAAAAEOm_o03xil&Selected=Specifications#t_category_tabcontent

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=98774

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ta och lägga till lite: Benqs skärmar är alltså ok bra/prisvärda, det mesta Benq har är varken prisvärt eller bra (eller om man tycker att det är ok att få en produkt av sämre kvalitet som håller 60% kortare tid för 10% lägre pris så visst köp det; bara min personliga åsikt och erfarenhet som datatekniker som ska ta hand om kundernas returer).

 

Lite fakta: Benq är Acers billighetsmärke och produkterna är ungefär likadana med skillnaden (är inte 100% säker om det stämmer fortfarande) att de av sämre kvalitet säljs som Benq och de av bättre kvalitet säljs som Acer.

 

Vi köpte 2st bildskärmar (min 20" och chefens 22") varav ena hade 0st döda pixlar och den andra 3st varav ingen är störande eller synlig förutom när bilden består av mest svart färg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska köpa en ny skärm och tycker att det skulle vara skönt med en plattskärm utan överlappning för 4bord (800x600), vilket ger upplösningen 1600x1200, dock finns ett större utbud av 1680x1050 så om det inte finns några direkta nackdelar med de här widescreenskärmarna så kan jag tänka mig en sådan också.

Vet inte riktigt var jag ska börja, så ge era bästa tips !

 

Tack på förhand

 

Nackdelen med widescreenskärmarna är att du får ett överlapp.. fördelen är att de i regel är någon tusenlapp billigare ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

prisjakt och sök på önskad upplösning. men varför inte satsa på en 24 tummare istället? den har oftast 1920x1200 i upplösning (mao lite bättre än 1600x1200). de är inte så dyra nu heller! :D (samma sak ställ in önskad upplösning o sök på prisjakt)

 

http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/37727-skaermupploesningar-och-olika-pokerklienter-en-guide.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om det som skrivs om 1920x1200, riktigt bra om man inte har råd med 30''. Skulle dock kännas jävligt skumt att ha den uppställd på högkant :)

 

Tips är att spara din gamla skärm också, där man kan ha lobbys, msn, internet och liknande under tiden man spelar på 1920x1200.

 

här ser min "setup" ut för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om det som skrivs om 1920x1200, riktigt bra om man inte har råd med 30''. Skulle dock kännas jävligt skumt att ha den uppställd på högkant :)

 

Tips är att spara din gamla skärm också, där man kan ha lobbys, msn, internet och liknande under tiden man spelar på 1920x1200.

 

här ser min "setup" ut för övrigt.

 

dude, "att ha råd" innebär ju givetvis att man har råd med TVÅ stycken skärmar -______-;;

 

dvs, släng din gamla i sopesjön!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid mellandagsrean bör det finnas 20" widescreen-skärmar för runt 1500kr eller strax över.

 

Ja, om det finns det före jul också.

 

Mellandagsrean är en myt. Det är väldigt få artiklar som är "rea". Det absolut mesta är produkter som köps in just för att "reas". Dvs, en produkt med lägre inköpspris och därmed lägre kvalitet. Kollar du på befintliga produkter så kommer du inse att priserna är i stort sett desamma före och efter jul. Pricerunner hade en kul jämförelse där de visade att produkter inte ändrade pris - i varje fall inte nedåt.

 

Som sagt, kolla de utskick som kedjorna gör. Hittar du något som verkligen är rea så har du tur. Rea är alltså egentligen en utförsäljning, inte en kampanj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...