Gå till innehåll

Musikåret 2007


jello

Recommended Posts

Dags att summera musikåret 2007 genom lite fina listor. Posta era listor över bästa album och vad ni vill egentligen, som faller inom kategorin musik. Tagga bara era listor vettigt. Försök att begränsa era listor till högst 20 placeringar, ingen orkar läsa mer. Jag orkar inte räkna ihop resultatet för att kora en pokerforumvinnare, men någon kanske gör det, och oavsett vilket är det ju inte det mest intressanta.

 

Regler för tråden:

1. Listor helt utan motivering leder till BAN

2. Listor med mer än 10% hårdrocksplattor leder till BAN

3. Uppenbara trollistor med Black Eyed Peas överst är inte roliga, bespara oss det "nöjet"

4. Livealbum, samlingsalbum och soundtrack är olagliga (ge dem en egen kategori ifall ni måste)

 

Okelidokeli, då kör vi.

 

2007 års bästa album (topp 5):

 

5. Bruce Springsteen - Magic

 

The Boss gör som vanligt ingen besviken; det har aldrig hänt och kommer aldrig att hända. Singeln Radio Nowhere sätter sig ganska omedelbart, men är senare inte den största behållningen av det här album. Istället lyser Your Own Worst Enemy absolut starkast bland en gedigen samling låtar på ett album som aldrig kommer att bli en klassiker, men som är ett så bra hantverk att det inte går att utelämna från listan.

 

4. Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare

 

Tja, jag var trött på dem i mars, men trots att årets album inte lever upp till sin föregångare från 2006 så är den av genomgående kvalitet. Bästa rocken år 2007 utan tvekan. Bästa låtarna: Balaclava och This House Is a Circus

 

3. The Red Button - She's About to Cross My Mind

 

Fantastisk upptempopop som står i stark kontrast till sina texter. Har inte fått alls mycket uppmärksamhet i år och förtjänar betydligt mer. Det här är en fantastisk 60-talsdoftande orgie i kärlekscynism. Missa inte! Bästa låt: Can't Stop Thinking About Her

 

2. Andrew Bird - Armchair Apocrypha

 

Lyssna på andra låten Imitosis så kommer ni att förstå. Lyssna sedan på resten av albumet, om ni inte är efterblivna. Capisce?

 

1. Säkert - Säkert

 

Hello Saferide byter språk och blir bättre än någonsin. Självutlämnade texter om allt ifrån dödsdömda flirter, mobbning, tidningen Elle och våldtäkter till brustna förhållanden. Sällan har något kännts så ärligt och uppriktigt som detta. Bästa låt: Det Kommer Bara Leda Till Ngt Ont

 

Bästa livealbum: Neil Young - Live at Massey Hall

 

Bästa cover: Charlotte Gainsbourg And Calexico - Just Like A Woman

 

Bästa låt: Jens Lekman - Friday Night at The Drive-In Bingo

 

Er tur, fiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en svensk på svenska som etta. Men börjar från femman:

 

5. Rufus Wainwright – Release the stars

Det finns inte bara en Wainwright men om du vill ha de vackraste melodierna, ett stiligt vibrato och uppumpade arrangemang är Rufus din man.

 

4. M.I.A - Kala

Tillbaka igen, med ljud från hela globen och med passion och engagemang som aldrig sinar. Bästa världsmusiken sedan The Clash.

 

3. Jay-Z - American gangster

Ena foten rakt ned i 70-talets rötter, och den andra i miljöbeskrivningar hämtade från gatulivet före genombrottet. Och Jay-Z låter äntligen engagerad igen.

 

2. Talib Kweli - Eardrum

På sitt tredje soloalbum jabbar Talib Kweli in precis den fullträff som jag väntat på.

 

1. Nicolai Dunger - Rösten och herren

Med egna svenska texter lyfte Dunger till en helt egen nivå. Hans unika sätt att sjunga, att lyfta in sin intensiva känslovärld i varje stavelse fick mig att lyssna på Rösten och herren om och om igen.

 

Årets live: Erykah Badu på Way out West

Årets comeback: Wu Tang Clan - 8 Diagrams

Årets pokerbeat: Ghostface - Pokerface

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lyssnat på ovanligt få plattor det här året, så jag kan bara lista några som är mycket bra.

 

Andrew Bird - Armchair Apocrypha, fantastiska arrangemang, bra låtar...

 

31 Knots - The Days And Nights Of Everything Anywhere

Här är dom tillbaka med besked, med sin bästa platta sedan The Curse of The Longest Day. Mogen post-rock.

 

Blonde Redhead - 23

Egentligen ganska svag jämfört med vad dom presterat tidigare, men fortfarande mycket bra.

 

Dyse - Dyse

Härlig scumrock/stoner/noise rock från Holland.

 

Fun - Zu-Pa!

Årets noise-rock platta! Helt underbar. I got a truck!

 

Qui - Love's Miracle

Quis första platta med David Yow (tidigare Jesus Lizard mm) som sångare. Godkänd amerikansk noise-rock.

 

Unsane - Visqueen

Kvalififerad punk-metal och energi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa band: Kent

 

Bästa låtskrivaren: Jocke Berg, Kent

 

Bästa skiva:Tillbaka tillsamtiden, Kent

 

Bästa singel: Ingenting Kent

 

Bästa livespelning: Olympen, Lund, 7/12 Kent

 

Bästa band alla kategorier: KENT

 

 

Så där har vi min "lista" 8-)

 

Kent är det största och bästa svenska rockbandet och leverar under sitt fjortonde levnadsår sin näst bästa skiva någonsin (Du och jag döden som kom 2005 är bättre!)

 

Jocke Berg har återigen skrivit bra låtar och träfsäkra texter. Samhällskristiska text rader Som "Hålen i himlen ska bli våran död" Som handlar om hålet i ozonlagret

 

Singlen "Ingenting" har spelats på Schlagerkanalen Rix FM visar att låten är så bra att inte ens de kan låt bli att spela den.

 

I förra veckan (7/12) så spelade Kent i Lund. Hela konserten var kantad av superbalåtval och allsången i "Ensammast i Sverige" var magisk. Bakgrundsfilmerna slår med råge all annan svensk konkurans. Sissta låten "Mannen i den vita hatten" med extra verser är det bästa som går att uppleva inom musik. Vem behöver droger för att få en kick när man hör den låten?

 

Och på grund av följande motiveringar så är de årets Svenska band!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa band: Kent

 

Bästa låtskrivaren: Jocke Berg, Kent

 

Bästa skiva:Tillbaka tillsamtiden, Kent

 

Bästa singel: Ingenting Kent

 

Bästa livespelning: Olympen, Lund, 7/12 Kent

 

Bästa band alla kategorier: KENT

 

 

Så där har vi min "lista" 8-)

 

Kent är det största och bästa svenska rockbandet och leverar under sitt fjortonde levnadsår sin näst bästa skiva någonsin (Du och jag döden som kom 2005 är bättre!)

 

Jocke Berg har återigen skrivit bra låtar och träfsäkra texter. Samhällskristiska text rader Som "Hålen i himlen ska bli våran död" Som handlar om hålet i ozonlagret

 

Singlen "Ingenting" har spelats på Schlagerkanalen Rix FM visar att låten är så bra att inte ens de kan låt bli att spela den.

 

I förra veckan (7/12) så spelade Kent i Lund. Hela konserten var kantad av superbalåtval och allsången i "Ensammast i Sverige" var magisk. Bakgrundsfilmerna slår med råge all annan svensk konkurans. Sissta låten "Mannen i den vita hatten" med extra verser är det bästa som går att uppleva inom musik. Vem behöver droger för att få en kick när man hör den låten?

 

Och på grund av följande motiveringar så är de årets Svenska band!

 

Arkebusering, anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuken vad lite musik jag lyssnat på i år. Pinsamt! Jaja, här är i alla fall sju skivor jag gillat. Ej rangordnade.

 

Chromatics: Night Drive

Tough Alliance: New Chance

Burial: Untrue

Jens Lekman: Night Falls Over Kortedala

Florence Valentin: Pokerkväll i Vårby Gård

M.I.A.: Kala

Erik Enocksson: Farväl Falkenberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa album 2007

 

Radiohead - In rainbows: Radioheads bästa sedan hmm... kanske bästa ngnsin. Det säger en hel del. Förvånansvärt lättillgängligt och experimentellt på samma gång. Genialt.

 

Jay-Z - Amercian Gangster: Jigga struntade i försäljningssiffror och kommersiella radiosinglar, och gjorde ett konceptalbum med enbart starka låtar rätt igenom.

 

Feist - The reminder: Mkt coola låtar. Fantastisk röst.

 

Anna Järvinen - Jag fick feeling: Årets bästa svenska.

 

Burial - Untrue: Mörkt och vackert. Höst/Vinter soundtrack.

 

Common - Finding neverland: Feta beats och grymma texter. Common leverar.

 

Bästa låtar 2007

 

M.I.A - Paper planes: Clashsampling, pistolskott, barnkörer, feta lyrics, nuff said.

 

Eldkvarn - Fulla för kärlekens skull: Fantastisk titel, fantastiskt vacker låt

 

50 cent - I get money - Årets grindlåt. :twisted:

 

Talib Kweli - Country cousins: Konstigt tema, fetaste hiphoplåten 2007.

 

Common - The people, Alicia Keys - Noone, Air - One hell of a party..... Fan det går ju inte att göra en låtlista den blir ju alldeles för lång. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som nämner Jose Gonzales - In Our Nature? Kanske inte det bästa albumet i år men dock värt att nänmas och något som måste lyssnas på!

 

Håller med. Även Fall Out Boy - Infinity on High och Mark Knopfler - Kill to Get Crimson är riktigt bra album från året som gått.

 

edit: Kollade lite på http://en.wikipedia.org/wiki/2007_in_music och hittade även Colin Hay - Are You Lookin' at Me?

Maroon 5 - It Won't Be Soon Before Long

Crowded House - Time on Earth

James Blunt - All The Lost Souls

som kan vara värda att nämnas imho.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa band: Kent

 

Bästa låtskrivaren: Jocke Berg, Kent

 

Bästa skiva:Tillbaka tillsamtiden, Kent

 

Bästa singel: Ingenting Kent

 

Bästa livespelning: Olympen, Lund, 7/12 Kent

 

Bästa band alla kategorier: KENT

 

 

Så där har vi min "lista" 8-)

 

Kent är det största och bästa svenska rockbandet och leverar under sitt fjortonde levnadsår sin näst bästa skiva någonsin (Du och jag döden som kom 2005 är bättre!)

 

Jocke Berg har återigen skrivit bra låtar och träfsäkra texter. Samhällskristiska text rader Som "Hålen i himlen ska bli våran död" Som handlar om hålet i ozonlagret

 

Singlen "Ingenting" har spelats på Schlagerkanalen Rix FM visar att låten är så bra att inte ens de kan låt bli att spela den.

 

I förra veckan (7/12) så spelade Kent i Lund. Hela konserten var kantad av superbalåtval och allsången i "Ensammast i Sverige" var magisk. Bakgrundsfilmerna slår med råge all annan svensk konkurans. Sissta låten "Mannen i den vita hatten" med extra verser är det bästa som går att uppleva inom musik. Vem behöver droger för att få en kick när man hör den låten?

 

Och på grund av följande motiveringar så är de årets Svenska band!

 

Det var inte ngn tävling i vem som sålde sig mest 07 om du trodde det..

Skivan är inte i närheten av "den näst bästa". Kan inte säga ngt om hur de va i Lund, men i Globen var dom pinsamt trötta! Tur att de kommer till ett vardagsrum nära dig nästa år!

Gillar Kent grymt mycket.. Men bättre än så här kan de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets halleluja-moment: Håkan på Grönan.

 

Bästa mellansnack 2007 och enda stället där alkoläsk smakat bra någonsin: Jens Lekman på Kägelbanan

 

Årets finaste tjej: Marit Bergman på Tyrol ( och bästa!)

 

Årets hip-hop kommentar: "grått hår är inte hip-hop" (sagt av yngre besökare under Beastie Boys på Grönan)

 

Årets motsvarighet till kärlekspresenten (en fickplunta) som Nic Cage får i Leaving Las Vegas: TTA " new chance"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh! Vilken otippat rolig tråd. Nu ska vi se här.

 

2007 års bästa album (topp 6. Ja jag var tvungen):

 

6. Angus & Julia Stone - A Book Like This

Är egentligen något av en motståndare till den på senare år blomstrande ny-folk-scenen, men inför detta syskonparet kapitulerar jag helt. Sockersöta melodier och överhuvudtaget välgjorda låtar gör detta till en skiva jag kommer komma ihåg.

Bästa spår: The Beast, Hollywood

 

5. Laura Veirs - Saltbreakers

Hemskt dumt att då ta ytterligare en folkartist som #5 tycker ni kanske. Men sen är jag ju inget större geni heller. Laura Veirs följer upp fantastiska Year of Meteors (2005) med ett aningen mer lättillgängligt album som sätter sig snabbt och har tillräckligt med djup för att ändå kunna växa. Texterna handlar som alltid mycket om naturen, något jag ibland kan känna att jag mest tycker är jobbigt, men fantastiska melodier och en slags mysig naivitet gör detta till en väldigt bra skiva.

Bästa spår: Don't Lose Yourself, Cast a Hook in Me

 

4. Editors - An End Has a Start

Interpol/Joy Division-klonerna Editors hade en minst sagt svår uppgift framför sig i att toppa debutskivan The Back Room som jag tycker är en av 2000-talets klart lysande skivor (min avatar, eh). Det lyckades de med facit i hand inte heller med, men An End Has a Start visar att detta inte är ett helt vanligt band. Skivan är jämn och alla låtar är bra, men av någon okänd anledning har det blivit lite stadiumrock över det hela. Det känns väl tillrättalagt, men med så bra låtmaterial och sång räcker det ändå till en fjärdeplats.

Bästa spår: Smokers Outside The Hospital Doors, Escape The Nest

 

3. Radiohead - In Rainbows

Radiohead ja. Ett band man inte riktigt kan komma undan, och som verkar kunna släppa lite vad som helst men ändå bli hyllade. Hail To The Thief var en hemskt tråkig platta i mina ögon och öron, men ändå blev jag spänd när jag läste att de skulle släppa nytt. In Rainbows är oändligt mycket bättre än jag vågat hoppas på. Soundet är precis som jag önskade fortfarande åt det elektriska hållet (nej jag vill inte höra CREEP en gång till), och trots att skivan är aningen ojämn är topparna så bra att jag får gåshud. Kul att de passar på att dyka upp på Roskilde i sommar också.

Bästa spår: Weird Fishes/Arpeggi, Reckoner

 

2. Interpol - Our Love To Admire

I skrivande stund tvekar jag fortfarande på om denna skivan hör hemma såhär högt på listan, och min spontana idé var egentligen att ha den lite lägre. Men när jag väl sätter på den får det samma effekt som alltid. Paul Banks är en av mina favoritsångare, även om han ser löjlig ut, och hans röst förmedlar som alltid en vacker blandning av ilska och ångest. De blir, som alla band på denna listan tyvärr, lidande av sina egna tidigare skivor. Our Love To Admire kanske inte har riktigt samma djup som Turn on The Bright Lights, men det är oavsett en förbaskat bra skiva.

Bästa spår: No I in Threesome, Rest My Chemistry

 

1. Beirut - The Flying Club Cup

Jag tryckte i skivan, lyssnade igenom 15 sekunder långa öppningsspåret Call to Arms, och satt sedan i total harmoni och söp in trumpetarpojken från Santa Fes andra fullängdare. Stämningen han lyckas skapa i varje låt är något jag sällan upplevt innan. Andra spåret Nantes är så vackert att jag aldrig önskar att det ska ta slut. Melodierna får som vanligt större tyngd än texterna, som trots det är mysigt sentimentala och välskrivna. En av mina stora pet peeves är gatumusikanter, men i och med att de är Beiruts största inspiration förlåter jag dem allt.

Bästa spår: Nantes, Cherbourg

 

 

Andra skivor från året jag tycker varit reko:

Säkert! - S/T

Billie The Vision & The Dancers - Where the Ocean Meets My Hand

Taken By Trees - Open Field

Jens Lekman - Night Falls Over Kortedala.

 

Skivor från 2007 jag blivit väldigt besviken på:

Arcade Fire - Neon Bible (Första skivan var överskattad den med, men detta är katastrof)

Club 8 - The Boy Who Couldn't Stop Dreaming (Totalfiasko)

Studio - Yearbook 1 (Ja, vad såg egentligen alla i den här tråkplattan?)

Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (Mest för att jag är besviken på att detta bandet ens finns. Död åt neandertalar-rocken)

Voxtrot - S/T (Gillade deras EPs starkt, men detta är en platt och tråkig skiva)

 

 

Hoppas jag inte tråkade ut er allt för mycket. Har du läst hit tycker jag du är fin. God natt och tack för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...