Gå till innehåll

Vad gör jag för fel?


valle20

Recommended Posts

Har ett problem som nu börjar stiga mig åt huvudet. Har lirat poker på nätet halvaktivt i drygt 3 år, dock alltid väldigt låga nivåer. Anledning till detta är att jag inte har speciellt mycket pengar att förlora, och således inte riskera så mycket pengar på poker heller.

 

Jag brukar sätta in mini beloppet på en sida tex 25$, dubblar nästan alltid upp detta relativt fort och cashar sedan ut det jag satt in, och gular resten på ett par timmar. När jag spelar bra och diciplinerat så anser jag att jag är en vinnande spelare. Problemet är att när jag får en svacka så förlorar jag oftast allt och åker på de sjukaste utdragningarna. så jag har nu kommit fram till att det måste bero på 2 saker.

 

1: På tok för liten BR för nivån ja ligger på, är mer regel än undantag att jag lirar NL25 med 50$BR.

 

2: Kan det rentutav bero på motståndet? De gånger jag kännit mig het och dragit mig en grind på 11/22$ sng's så går det oftast mycket bra, och mina motståndare agerar förnuftigt och synar inte ner allt skräp de hittar för att träffa något runnerrunner drag.

 

 

Har inte vunnit några större summor på cashgames eller sng's, har däremot klonkat 4 turrar i min karriär, 2 freerolls med över 4000 deltagare vilket gav drygt 80 dollar per turnering. Sen har jag även vunnit 2 turrar på svs vilket resulterat i drygt 2k.

 

Kan någon som känner igen sig i detta hjälpa mig med vad det beror på? Tipsa om någon sjysst strategi? (lirar mest ABC poker med modifiering nu)

Hur mycket bör jag sätta in på svs om jag ska börja lira mer seriöst där på 0,5/1 nivån med en del sng's upp till 50kr?

 

Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska börja lira på SvS så rekommendera dig att sätta in 1100 sek och börja lira 20+2 SnG för att bygga din bankrulle.

 

Och på den nivån så om du lirar ABC-poker för SnG så bör du kunna bygga upp en BR för att börja lira 0,5/1 CG så småningom. För det tycker jag att du bör ha åtminstone 20-25 inköp om du vill lira seriöst. Självklart kan du lira CG med lägre krav men jag tror det påverkar ditt spel negativt.

 

Det är vad jag tycker sen kommer du nog att få andra råd oxå.

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: På tok för liten BR för nivån ja ligger på, är mer regel än undantag att jag lirar NL25 med 50$BR.

Va fegt *flinar* om jag har satt in $50 nånstans så blir det NL50 direkt! Dubblar, upp på NL100, dubblar, sen till NL200, o totaltorskar...

 

Förstår ditt problem, för ett par år sedan körde jag samma grej på en daglig basis, inom loppet av en månad kunde det kosta mig över 8KKR, vilket var vad jag hade att spela för.

 

Med facit i hand så hade det ju givetvis vart bättre att göra en engångsinsättning på kanske 6-7KKR (1000$) och grindat nånting med begränsade insatser, t.ex SNG's, och kört 30 eller 50 inköp's regeln.

Hade jag gjort det "back then" så finns risken att man kanske hade haft över 1M i sparkapital från enbart poker i nuläget =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har du rätt i. Skulle ngn slags regel för sig själv att sluta när de går dåligt funka? Eftersom jag läst din dagbok så vet jag att du är en hejjare på sng's. Hur många per dag rekomenderar du och vilken taktik rekomderar du för skojjarnivån? (folk är otroliga på svs lägsta nivåer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va fegt *flinar* om jag har satt in $50 nånstans så blir det NL50 direkt! Dubblar, upp på NL100, dubblar, sen till NL200, o totaltorskar...

 

Förstår ditt problem, för ett par år sedan körde jag samma grej på en daglig basis, inom loppet av en månad kunde det kosta mig över 8KKR, vilket var vad jag hade att spela för.

 

Med facit i hand så hade det ju givetvis vart bättre att göra en engångsinsättning på kanske 6-7KKR (1000$) och grindat nånting med begränsade insatser, t.ex SNG's, och kört 30 eller 50 inköp's regeln.

Hade jag gjort det "back then" så finns risken att man kanske hade haft över 1M i sparkapital från enbart poker i nuläget =)

 

 

 

Precis samma syndrom jag lider av. När pengarna kommer in vid jul så åker det en relativt stor summa (mina normer) och så lägger jag helt av med dessa mini inköp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har du rätt i. Skulle ngn slags regel för sig själv att sluta när de går dåligt funka? Eftersom jag läst din dagbok så vet jag att du är en hejjare på sng's. Hur många per dag rekomenderar du och vilken taktik rekomderar du för skojjarnivån? (folk är otroliga på svs lägsta nivåer)

Får nästan gissa att du menar ängeln, men det skullle kunna vart jag också, då jag lirar en helvetes massa SNG =)

Om du vill ha kontroll på spelandet ÖHT så får du implementera en stoploss regel på säg 3-4 inköp, därmed inte sagt att du behöver lägga ner för dagen, men tilten är nära efter man bubblat 3-5 i rad, och jag föreslår en rejäl gångtur för att rensa skallen.

Vad har du egentligen på att förlora på att gå ut o promenera 1 timme eller 2? Inget alls, fisken finns kvar.

 

EDIT: Värt att notera är ju vilken nivå du spelar på, folk som pro-grindar SNG's typ Kraclob så har du ju redan en inbyggd tiltkontroll, efter hundratusentals (gissningsvis) badbeats, och när man är på den nivån så slutar du inte spela förrens du backat kanske 20 inköp, men jag misstänker att han bara går ner 2 nivåer för att bygga ihop förlusten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får nästan gissa att du menar ängeln, men det skullle kunna vart jag också, då jag lirar en helvetes massa SNG =)

Om du vill ha kontroll på spelandet ÖHT så får du implementera en stoploss regel på säg 3-4 inköp, därmed inte sagt att du behöver lägga ner för dagen, men tilten är nära efter man bubblat 3-5 i rad, och jag föreslår en rejäl gångtur för att rensa skallen.

Vad har du egentligen på att förlora på att gå ut o promenera 1 timme eller 2? Inget alls, fisken finns kvar.

 

EDIT: Värt att notera är ju vilken nivå du spelar på, folk som pro-grindar SNG's typ Kraclob så har du ju redan en inbyggd tiltkontroll, efter hundratusentals (gissningsvis) badbeats, och när man är på den nivån så slutar du inte spela förrens du backat kanske 20 inköp, men jag misstänker att han bara går ner 2 nivåer för att bygga ihop förlusten igen.

 

 

Jasså ja, tack för tipsen. att sätta upp en regel är ju ingen fara, men att hålla den blir antagligen värre, då humöret inte är min starka sida. Man kanske skulle starta en ointressant dagbok här för att hålla koll på sig själv. Finns det några andra tips för att hålla sina regler? (förutom svs spelspärr som jag minst sagt ogillar och har maxat) Göra något annat borde inte va något problem då jag har mycket annat för mig än datan:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså ja, tack för tipsen. att sätta upp en regel är ju ingen fara, men att hålla den blir antagligen värre, då humöret inte är min starka sida. Man kanske skulle starta en ointressant dagbok här för att hålla koll på sig själv. Finns det några andra tips för att hålla sina regler? (förutom svs spelspärr som jag minst sagt ogillar och har maxat) Göra något annat borde inte va något problem då jag har mycket annat för mig än datan:P

Hmmm ... Elchockterapi? hehe Fäst ett par trådar till pungen från vägguttaget o rigga upp datorn att leda strömmen när du tappar självkontrollen =)

 

Allvarligt talat så är det bästa hjälpmedlet bra självkontroll, en DB är alltid till hjälp också då man kan gå tillbaks efter en tid och stolt säga "Så skulle jag aldrig spela den handen nu för tiden" men förutsättningen är ju att du får kommentarer på dina spel, och utvecklas.

Det finns ingen specifik spelstil som är 100% vinnande, däremot finns det statistik som visar att du bör spela 15-25% av dina händer (utslaget över 100,000 st) för att ens ha en chans att vara vinnande, om du spela under 10%, så är du inte heller vinnande, man kan inte sitta och vänta på AA/KK/QQ.

 

Finns förvånadsvärt många människor som tror att deras spel inte behöver utvecklas (70% av SvS t.ex) =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan man nog säga att förlorar man 15 - 25 raka 20:- SitNGo:s på SvS spelar det nog ingen roll hur mycket man sätter in. Är då bara en fråga om hur länge det tar innan man gular.

550:- räcker för 20:- SitNGo om du är en vinnande spelare. Gular du det är det bara att sluta att spela eller acceptera att du inte är vinnande.

Efter 3 år är du inte någon nybörjare direkt..

 

Lägg undan lite vinst och ta ett "skott" på 50:- nivån då och då när du känner dig i form så ska du se att rullen växer sakta men säkert. Skotta dock aldrig vid tilt då det aldrig är vinnande i längden.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har du rätt i. Skulle ngn slags regel för sig själv att sluta när de går dåligt funka? Eftersom jag läst din dagbok så vet jag att du är en hejjare på sng's. Hur många per dag rekomenderar du och vilken taktik rekomderar du för skojjarnivån? (folk är otroliga på svs lägsta nivåer)

 

Eftersom detta tydligen va riktat till mig så:

 

Hejare vet jag inte men jag har haft en del meflyt med tiden, eller mer meflyt än motflyt iaf.

 

När det gäller antalet så måste ju ens tid bestämma hur många man ska lira. Perssonligen så spelade jag väl en 10-15 en normal dag, men så jobbar jag heltid oxå samt har fru och barn och barnbarn. Jag brukade lira den i set om tre ev fyra och ta ett break mellan varje set.

 

På de lägsta nivåerna så är det ren ABC-poker för SnG som gäller tycker jag. Du kan ju alltid kolla igenom här i inlägg nr 1

 

http://pokerforum.nu/forum/forumets-baesta-inlaegg/22008-laenksamlingen-foer-oss-som-spelar-sngs-2.html

 

för att få en uppfattning om hur du bör spela SnG. Dessutom tycker jag att du ska posta lite HHs på händer du är fundersam på i HA-delen för SnG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan man nog säga att förlorar man 15 - 25 raka 20:- SitNGo:s på SvS spelar det nog ingen roll hur mycket man sätter in. Är då bara en fråga om hur länge det tar innan man gular.

 

Lycka till!

 

Jasså?

 

Själv har jag ett personligt rekord på 17 raka OOTM och jag är ändå en vinnande spelare på SNG innan jag gick över till CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag har fått en sån underbar respons så kan jag ju gå vidare lite på hur jag spelar, relaterat till tarmacs inlägg. Började först med att lira händer med summan 20+ och par. Har nu på senare tid börjat utöka till en del suited connectors när jag får tillfälla att göra det billigt. Ett problem jag har är att jag kan ha väldigt svårt att släppa mina händer jag träffar. (är förbi den där tiden då man aldrig släptte ett AK oavsett bräda)

 

Har lätt mot lösa spelare eftersom jag anser mig själv spela tight agrresive, men mot tighta blir det värre, då blir jag aggressor vilket jag inte hanterar fullt ut och bränner ngn stor pott.

 

Vad rekomenderar ni? 10 eller 5 pers sng's på svs? Tycker nästan att 1000 marker är lite tunt i ett fullringsbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På SvS har ju strukturen med bara 1000 marker och relativt korta blindperioder en tendens att hamna mitt emellan andra siters normal och turbo. Men jag tycker nog att du ska börja med FR.

Vill ju inte gärna kritisera dig Ängeln, men borde inte 5-manna vara grejen man satsar på...?

 

Anledningen är att du måste battla dig igenom 7 personer på FR innan du når ITM, medans den siffran är 3 på 5M, däremot finns ju lite andra svårigheter på 5M, dina bluffar blir alldeles för ofta synade, men å andra sidan betyder positionslir (Efter min egen erfarenhet) mer Shorthanded än det gör FR.

 

Fördel med SH som jag ser det: Positionslir betyder mer, raise på SC och/eller QJ+ händer på CO / knappen leder till färre syner, dvs mer plockade blinds.

 

Nackdel: Blindsen kommer oftare till dig, och bluffarna haglar, men just för att det är SH så blir synerna man kan göra färre.

Nötspel betyder inte värst mycket, utan man får anpassa sig till Fi, och försöka köra mer på att försöka få de att tro att man har en större hand.

 

Payouts på 20+2 5M:

1. 60 kr

2. 40 kr

 

Fördel med FR som jag ser det: Du har längre tid mellan blinds, och därmed får du även fler händer att spela, vilket i sin tur innebär att du plockar upp fler monster.

Nötspel (dvs ABC-lir) får större värde, och leder (förmodligen) till fler ITM.

 

Nackdel: Jävligt vanskligt allt som oftast att bestämt sätta Fi på ett visst range av händer då varje fi är med i färre potter än i SH (frånsett bully's dvs)

 

Payouts på 20+2 10M:

1. 100 kr

2. 60 Kr

3. 40 Kr

 

Med allt det sagt så tror jag att bra lir lönar sig mer på 5M, då du har lättare att placera dig 1:a, detta är dock bara min åsikt, reserverar mig för att jag eventuellt har statistiskt tokfel =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ju inte gärna kritisera dig Ängeln, men borde inte 5-manna vara grejen man satsar på...?

 

 

Som sagt, detta är bara min åsikt, reserverar mig för att jag eventuellt har statistiskt tokfel =)

 

Klart du ska det om du tycker jag har fel. Jag har inte rätt i allt, jag minns en gång -78, tror jag det va som jag hade fel :mrgreen:.

 

Skämt å sida så skriver jag bara vad jag tycker och att du tycker annat är väl inte så konstigt. Det tycker jag är bra för då får ju op lite att tänka på och jämföra.

 

Anledningen till att jag skrev FR är att jag alltid är TAG och då passar det att spela färre händer i SnG FR än att behöva spela fler händer i SH. Men det bästa för OP är kanske att själv prova vilket som passar bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett problem som nu börjar stiga mig åt huvudet. Har lirat poker på nätet halvaktivt i drygt 3 år, dock alltid väldigt låga nivåer. Anledning till detta är att jag inte har speciellt mycket pengar att förlora, och således inte riskera så mycket pengar på poker heller.

 

Jag brukar sätta in mini beloppet på en sida tex 25$, dubblar nästan alltid upp detta relativt fort och cashar sedan ut det jag satt in, och gular resten på ett par timmar. När jag spelar bra och diciplinerat så anser jag att jag är en vinnande spelare. Problemet är att när jag får en svacka så förlorar jag oftast allt och åker på de sjukaste utdragningarna. så jag har nu kommit fram till att det måste bero på 2 saker.

 

1: På tok för liten BR för nivån ja ligger på, är mer regel än undantag att jag lirar NL25 med 50$BR.

 

2: Kan det rentutav bero på motståndet? De gånger jag kännit mig het och dragit mig en grind på 11/22$ sng's så går det oftast mycket bra, och mina motståndare agerar förnuftigt och synar inte ner allt skräp de hittar för att träffa något runnerrunner drag.

 

 

Har inte vunnit några större summor på cashgames eller sng's, har däremot klonkat 4 turrar i min karriär, 2 freerolls med över 4000 deltagare vilket gav drygt 80 dollar per turnering. Sen har jag även vunnit 2 turrar på svs vilket resulterat i drygt 2k.

 

Kan någon som känner igen sig i detta hjälpa mig med vad det beror på? Tipsa om någon sjysst strategi? (lirar mest ABC poker med modifiering nu)

Hur mycket bör jag sätta in på svs om jag ska börja lira mer seriöst där på 0,5/1 nivån med en del sng's upp till 50kr?

 

Är väldigt tacksam för alla svar jag kan få!

 

Eftersom du har begränsat med pengar att investera, och redan sett risken med att gå upp i nivå för snabbt ( 100% sannolikhet att förlora alltihop), så skulle jag föreslå att du försöker bygga upp en bankrulle från i det närmaste noll.

 

Börja alltså med ett litet inköp eller att samla pengar via frirullar, och spela sedan till att börja med på de lägsta tillgängliga nivåerna. Se sedan om det tar fart som en lavin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså?

 

Själv har jag ett personligt rekord på 17 raka OOTM och jag är ändå en vinnande spelare på SNG innan jag gick över till CG.

 

 

Men inte på 20:- ($3) va?

Sätter du in 550:- (25inköp) så får man ju ändå hoppas han inte får 17st i arslet på en gång. Har han hunnit bygga upp rullen till säg

40 - 50 st inköp ( 20:- ) och toskar 10 i rad är det ju ändå inte någon fara på taket!?

Håller nog fast vid att klarar man inte 25 inköp på 20:- nivån efter 3 år är man inte vinnande. (OBS säger absolut inte att trådskaparen är förlorande!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen mig in i sista bokstaven.

Har spelat snart 2 år nu och på låga nivåer främst på Svs.

Nu tröttnade jag på Svs för ett par månader sen och testade cd-poker.

Och se! Helt plötsligt slapp man alla dessa ner synade händer och river utdragningar

Jag tror att spelet är mycket lösare på Svs, så det gäller att taita till det rejält.

Vilket verkar ha varit/ är ditt liksom mitt problem när man vunnit lite.

Ett förslag är, prova någon annan sajt, med bra bonus.

 

Att starta dagbok som du tänkte på prövade jag nyss, nja man postar några händer, men mest dåligt spelade som man redan vet om, så man lär sig inte mycket.

 

Nu letar jag efter någon, mentor eller liknade för att kunna ta steget upp igen.

Att låta någon titta på dina händer och kommentera gör förhoppningsvis att man spelar taitare. Eftersom man skäms över det dåliga spelet?

 

Hopas det för min del åtminstonde

Gl

crappy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...