Gå till innehåll

Matematisk analytisk poker?


Stormen_Per

Recommended Posts

Det diskuterades om "Matematisk analytisk poker(?)" i Mrdawwes dagbok och det lät intressant, men det var ingen som riktigt förklarade var det var, så om någon VET vad det är kan ni förklara i den här tråden, eller LÄNKA till någon annan sida där det finns bra förklaring.

Gärna något boktips också!! :-)

 

Om ni ska skriva något här så försök vara konstruktiv, och FÖRKLARA!!

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.amazon.com/Mathematics-Poker-Bill-Chen/dp/1886070253

 

är ett boktips (eller kanske "boktipset").

 

Såg att den finns på http://www.launchpoker.com/books/beginner/

 

"beginner" känns som en väldigt tveksam placering.

 

Det handlar om att hitta optimala strategier för i första hand förenklade pokerspel, sedan också generalisera för att lära sig något om verklig poker.

 

Smakprov kan hittas länkade från

 

http://pokerforum.nu/forum/studier/2546-studiegrp-0-1-game-del-1-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller NL så blir det så stor variation i pottodds och implicerade så jag tror att det skulle kräva extremt mycket mer datorkraft för att få en bra boot jmf med ex limit där det blir färre varianter.

Ta som ex en schackdator. Den har ju fått en sådan överkapacitet att trotts att den absolut inte kan lösa spelet. Det är alldeles för många varianter som är möjliga från starten men den krossar ändå.

Tror inte att det kommer att hända att datorn hittar en forcerad vinst från start. ex vit drar 1. e4 och sätter matt på 65 drag. Självklart är det teoretiskt möjligt. Men vet för lite om datorernas utveckling för att kunna känna mig säker på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller NL så blir det så stor variation i pottodds och implicerade så jag tror att det skulle kräva extremt mycket mer datorkraft för att få en bra boot jmf med ex limit där det blir färre varianter.

Ta som ex en schackdator. Den har ju fått en sådan överkapacitet att trotts att den absolut inte kan lösa spelet. Det är alldeles för många varianter som är möjliga från starten men den krossar ändå.

Tror inte att det kommer att hända att datorn hittar en forcerad vinst från start. ex vit drar 1. e4 och sätter matt på 65 drag. Självklart är det teoretiskt möjligt. Men vet för lite om datorernas utveckling för att kunna känna mig säker på det.

 

Med tanke på att antalet möjliga positioner i schack är ett 123-siffrigt tal så undrar jag om det någonsin kommer att bli löst. Det skulle möjligtvis vara en gigantisk kvantdator - om nu någonsin sådana kommer att uppfinnas.

 

Det tog f.ö. superdatorer 10 år att lösa spelet dam. Slutsatsen var remi vid korrekt spel från bägge parter.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att antalet möjliga positioner i schack är ett 123-siffrigt tal så undrar jag om det någonsin kommer att bli löst. Det skulle möjligtvis vara en gigantisk kvantdator - om nu någonsin sådana kommer att uppfinnas.

 

Det tog f.ö. superdatorer 10 år att lösa spelet dam. Slutsatsen var remi vid korrekt spel från bägge parter.....

 

jag brukar roa mig genom att låta fritz möta sigma och se hur fritz spöar skiten ur sigma varje gång. 3000 vs 2700 i rating typ :)

 

det mesta tyder väl på att optimalt schack sannolikt kommer sluta med remi har jag för mig jag läste.

 

connect4 är löst, den som börjar vinner. men finns typ ingen människa som slår datorspelarna i det heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E nav de största matematiska lirarna är ju William Chen som setts på bl.a HSP, och han har väl rätt många fina placeringar i WSOP... 2 bracelets.

 

Dessutom har han ju en titel som inte är så lite avancerad (har den nånstans i en låda) som heter "The Mathematics of Poker" och jag tror inte jag ens kan beskriva hur extremt avancerad den är, utan att presentera en formel.. men det orkar jag inte, så ni får kika på:

http://chokage.blogspot.com/2007/01/no-limit-holdem-theory-practice.html

Eller

http://forums.twoplustwo.com/showthread.php?t=72805

 

För att se ett par av formlerna som ofta används så finns några av dom i tråden ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Precis den där frågan är också min. Har inte sätt något tillfredställande svar, men istället för att spela helt optimalt, skall man ändra gränsvärdena till hållet aningen mer loose. Lite mer call, lite mer raise, lite mer bet osv. Eftersom man ändå spelar nästan optimalt, vinnar man plötsligt mängder. (inbillar jag mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...