Gå till innehåll

Bra skäl till studieuppehåll?


Smiths

Recommended Posts

Jag läser termin 3 på psykologprogrammet i Uppsala. Har tidigare varit ledig och gjort hela grejen med resa/slappa/kröka. Den här gången tänkte jag väl mer försöka spela så mkt poker som möjligt. Det där med att man ska flytta till ett annat land ett halvår låter ju ganska bra, kanske skippar öldrickandet dock.

 

Bra tips hittills, fortsätt gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar studieuppehåll behåller du platsen på programmet men har inte rättighet att återuppta studierna när du själv vill om inte särskilda skäl föreligger. Särskilda skäl kan vara värnplikt, föräldraledigt, studentfackliga uppdrag osv och då blir du beviljad platsgaranti. Så så länge du inte har medicinska, sociala eller andra särskilda omständigheter till grund för ditt studieuppehåll så kan du i princip skriva vad som helst, du kommer hamna under "övriga skäl" och bevilja dig studieuppehåll utan platsgaranti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta studieuppehåll under våren. På ansökan vill de ha ett skäl, och jag tvivlar på att det är "spela poker" de är ute efter.

Någon som har förslag på vettiga skäl? Kanske någon varit i samma situation?

 

Stämmer detta? Jag tog studieuppehåll från universitet när jag ville testa på ett annat program utan att hoppa av det gamla och jag behövde aldrig uppge något skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser termin 3 på psykologprogrammet i Uppsala. Har tidigare varit ledig och gjort hela grejen med resa/slappa/kröka. Den här gången tänkte jag väl mer försöka spela så mkt poker som möjligt. Det där med att man ska flytta till ett annat land ett halvår låter ju ganska bra, kanske skippar öldrickandet dock.

Bra tips hittills, fortsätt gärna!

 

Va fan är det med ungdommarna idag?

Man blir ju orolig ! :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta studieuppehåll under våren. På ansökan vill de ha ett skäl, och jag tvivlar på att det är "spela poker" de är ute efter.

Någon som har förslag på vettiga skäl? Kanske någon varit i samma situation?

Säg att du inte är tillräckligt motiverad. Tycker att det är ett bra skäl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga sanningen känns onödigt. Man ska inte bråka med "moralkärringar" på psykologiska institutioner på universitet. Fråga bara tjejen i Göteborg (tror jag det var) som blev utkastad från programmet för att hon vek ut sig. Hon var tydligen inte en bra representant för yrkeskåren. Inte för att jag tror att de skulle bry sig särskilt mycket om att jag ska spela kort egentligen.

 

Ofas tror jag inte jag kommer i, hur menar du? Jag får ju börja T4 med de som går en termin under min ursprungliga klass.

 

Tack för alla svar förresten, nu är ansökan fixad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar studieuppehåll från universitetet till våren själv. Ska arbeta med examensarbete i 10 veckor och resa resten. Skrev således "Examensarbete". Hade jag varit i din situation där jag ska resa och dricka öl hade jag skrivit "Utlandsresa". Det är knappast någon som kommer lusläsa din anledning till uppehåll, men man bör ändå skriva det alternativ som låter bäst av det som är sant. Enligt min erfarenhet (ovetenskapliga studier av vänner och bekanta under mina 4.5 studieår) är utlandsresa det absolut vanligaste skälet till uppehåll, så oroa dej inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...