Gå till innehåll

Vilka omahaböcker skall jag läsa?


carromalmoe

Recommended Posts

Ok,har spelat lite omaha dom senaste dagarna och fastnat totalt för det spelet,så för att utveckla spelet så söker jag nu en bok om omaha,har läst det som stod i pokersystem2,men det va inte så mycket till nytta,enligt mig,visst lärde man sig lite.

 

Sen en annan sak,bankrullekrav för omaha,märker ju att variationen är riktigt stor där,så jag tror inte normala bankrullekrav funkar här på omaha som i texas...

 

 

mvh carro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SKämt åsido, det som står i SS2 är i princip det som står i alla bnöcker - leta efter nötterna typ. Omaha är ett konstigt spel som det gäller att ha feeling för, ibland värdebetar man tvåparet mot fem motståndare och ibland lägger man en kåk.

 

Slotbooms bok är bra för en shortstackande spelare, men bara när man spelat en hel del tidigare så man förstår vad han säger och vad boken går ut på egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett par böcker rekommenderade, men jag har inte läst dom själv.

 

Farha on Omaha, Sam Farha

Omaha Pot Limit, Rolf Slotboom

Championship Omaha, Tom McEvoy

High-Low-Split Poker, Seven-Card Stud and Omaha Eight-Or-Better for Advanced Players, Mason Malmuth

 

Det beror ju lite på vilken typ av Omaha du spelar. Jag har som sagt inte läst böckerna själv, men det är ju en början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett par böcker rekommenderade, men jag har inte läst dom själv.

 

Farha on Omaha, Sam Farha

Omaha Pot Limit, Rolf Slotboom

Championship Omaha, Tom McEvoy

High-Low-Split Poker, Seven-Card Stud and Omaha Eight-Or-Better for Advanced Players, Mason Malmuth

 

Det beror ju lite på vilken typ av Omaha du spelar. Jag har som sagt inte läst böckerna själv, men det är ju en början.

 

jag tackar för infon.

Jag har endast testat omaha hi.

Ett par vänner har sagt till mig att omaha hi-lo är komplicerat,och jag och komlicerade saker är lika med badboll.

 

Men jag ska kolla upp dom 2 första bökerna du skrev.

tack än en gång.

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farhas bok finns inte ute ännu. Slotbooms bok är bra men man bör ha spelat ett tag. Boken Omaha Holdem Poker av Ciaffone är kanon för nybörjare men säljs inte länge (jag googlade mig fram till en schackbokhandel i London för att få tag på mitt exemplar).

 

Jag rekommenderar i tur och ordning:

 

-Super System 2s halvdåliga kapitel som en introduktion

-Lite fullringspel på Party eller SvS med nötpeddling

-Flitigt användande av twodimes.net och propokertools.com:s simulatorer

-Mycket postande av händer och frågor vad man bör göra i olika situationer

-How Good is your Pot Limit Omaha

-6-max spel

-Slotbooms bok

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farhas bok finns inte ute ännu. Slotbooms bok är bra men man bör ha spelat ett tag. Boken Omaha Holdem Poker av Ciaffone är kanon för nybörjare men säljs inte länge (jag googlade mig fram till en schackbokhandel i London för att få tag på mitt exemplar).

 

Det har väl gått några år sedan du skaffade Bobs bok?

 

Ciaffone har kommit med en ny version av boken som har lite fler sidor om just PL Omaha. Byt ut SS2 mot den på 1:a punkten på din lista.

 

121:- kostar den på adlibris:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0966100751

 

När jag även var inne på adlibris så såg jag att Farhas bok kom ut i oktober:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1600780202

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl gått några år sedan du skaffade Bobs bok?

 

Ciaffone har kommit med en ny version av boken som har lite fler sidor om just PL Omaha. Byt ut SS2 mot den på 1:a punkten på din lista.

 

121:- kostar den på adlibris:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0966100751

 

När jag även var inne på adlibris så såg jag att Farhas bok kom ut i oktober:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=1600780202

 

zomg bad beat. Jag som trodde jag hade lite koll.

 

Men då så, Ciaffones bok it is. Jag tittade lite i Farhas bok på Amazon, och den såg väl...sådär ut. Men jag har inte läst den som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tackar för infon.

Jag har endast testat omaha hi.

Ett par vänner har sagt till mig att omaha hi-lo är komplicerat,och jag och komlicerade saker är lika med badboll.

 

Men jag ska kolla upp dom 2 första bökerna du skrev.

tack än en gång.

 

Mvh.

hi/lo är inte speciellt komplicerat, vare sig det är stud eller omaha osv, men det kan verka jobbigt o lära sig men är precis det motsatta.

AA23 double suited är bästa handen helt sonika, till skillnad från Hi där AAKK ds är bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns tyvärr ingen riktigt bra bok.

Skriv en, seriöst.

 

Du var ju inne på att skriva en pokerbok en gång i tiden men fann att det mesta redan var tryckt. Här finns det uppenbarligen ett hål att fylla.

 

Skriv en bra nybörjar/introduktionsbok om omaha:

 

 

 

Ola Brandborn

om

OMAHA

Bli en expertspelare på bara några veckor!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är roligt att du säger det medans poker.se har kört rätt mycket på Rolf Slotboom's bok :-P

 

Kanske iofs har nåt med o göra att översättaren är PF'are? =)

 

Jag kan förstå det. Jag har nyss läst ut Slotbooms bok, och det är en av de bästa pokerböcker jag läst, och den har direkt gett värdefulla resultat. Men det är ju inte en grundbok. Den tar inte allsidigt upp Omaha, och den koncentrerar sig på en mindre grupp taktiska överväganden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farhas bok finns inte ute ännu. Slotbooms bok är bra men man bör ha spelat ett tag. Boken Omaha Holdem Poker av Ciaffone är kanon för nybörjare men säljs inte länge (jag googlade mig fram till en schackbokhandel i London för att få tag på mitt exemplar).

 

Jag rekommenderar i tur och ordning:

 

-Super System 2s halvdåliga kapitel som en introduktion=färdigt

 

-Lite fullringspel på Party eller SvS med nötpeddling=spelar på prima

 

-Flitigt användande av twodimes.net och propokertools.com:s simulatorer=ska kolla upp

 

-Mycket postande av händer och frågor vad man bör göra i olika situationer=ska börja posta händer

 

-How Good is your Pot Limit Omaha=jag är rätt bra,tror jag,eller så har jag bara tur..började på.0.10-0.20$,+235$,men motståndet var för lätt enligt mig,jag vet ju att 2 par inte är nötterna,så gick upp 1 nivå till 0.25-0.50$ där spelet är mer seriöst och där jag kan lära mig mer.+ 800$ där så antingen är jag en naturbegåvning på omaha med,eller så har jag väldigt tur,men tyckte jag spelade rätt för det mesta,förlorade en pott som jag inte kände jag kunde göra mycket,har nötkåken,men motståndaren fick 4tal..

-6-max spel=spelar endast 6manna

 

-Slotbooms bok=ska beställa den idag..

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv en, seriöst.

 

Du var ju inne på att skriva en pokerbok en gång i tiden men fann att det mesta redan var tryckt. Här finns det uppenbarligen ett hål att fylla.

 

Skriv en bra nybörjar/introduktionsbok om omaha:

 

 

 

Ola Brandborn

om

OMAHA

Bli en expertspelare på bara några veckor!!!

 

Hade varit väldigt trewvligt med en svenskskriven omaha bok..gärna av våran egen Ola...ps,han är riktigt söt..sorry va tvungen att skriva det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ta o starta en dagbok Carro, det finns alldeles för få om PLO, och sedan så är det nog det bästa, att få kommentarer på spelade händer osv.

 

Sen att gå upp i nivå är förvisso bra, men kommer ud in i en badstreak på nuvarande nivå sä räcker inte din BR speciellt länge, desutom är det väl klokare att spela lite lägre om du känner att du krossar nivån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar omdömena om Slotbooms bok (och är förmodligen en av de mest noggranna studenterna av den i världen :)) - den är väldigt bra men det är lite som att ge en bok om integralkalkyl till en matteintresserad högstadieelev.

Vad var det Rolf sa om sin bok.. "Egentligen borde jag ha döpt den till "Hur man köper in minimum 2 miljoner gånger o hit & runnar""

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar omdömena om Slotbooms bok (och är förmodligen en av de mest noggranna studenterna av den i världen :)) ..

 

Det är dev som översatt den till svenska så han har bra insikt :)

 

Känsla är nog det man behöver mest om man ska lira korthänt omaha, och för att få det behöver man spela spela spela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...