Gå till innehåll

Padrinos


padrinosftw

Recommended Posts

  • Svars 10,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

jävla match, shit :o

 

jävla natt. Kan inte sova pga troligen snedtänd granne som stod och skrek i en halvtimme, går upp och ser på matchen, och så det här. Sjukt bitter nu. Men cred Cavs. Den sjuka blocken av LeBron med minuten kvar...

 

Hahaha, ja jävlar asså.. Nu har jag iofs sett minimalt med basket i mitt liv men den blocken kändes helt sjuk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara hålla med föregående talare, bisarr match och det blir ju verkligen inte bättre spänning och underhållning än så. Är nog den enda matchen jag såg den här säsongen men det ångrar man ju när man får se en sån match:mrgreen:

 

Riktigt häftigt för Lebron men får lite dramaqueen-vibes då och då på honom, lite som Serena Williams i tennis:lol: När han skadar handleden med 10sec kvar och hela laget springer dit och kollar till honom o sen sätter han 2/3 (right?)FT på det. Förstod verkligen inte vad han pysslade med matchen igenom, brukar älska se honom lira men nu tog han ju ett ansvar han inte kunde hantera för han var så kall med sina jumpshots. Om man är kall i en hel match game7, är det verkligen dags att kliva fram i fjärde quartern då med noll momentum när resten av laget har presterat så bra? Dont get it, även om han är en superstar och det så var han ju dåligast i laget inatt i det stora hela.

Känns hårt att kritisera honom när han gjort den här bragden och leverar en triple double i en game7, men hoppas någon förstår! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Förra året slutade ju på bästa möjliga vis med SM-dingen, vars positiva effekter givetvis inte försvann i och med övergången till det nya året. Just tolvslaget spenderades över årets antagligen godaste måltid på en fransk restaurang i Bryssel och varken terrorhotet som låg i luften (och som ständigt gjorde sig påmint genom automatvapen-beväpnade militärer och tunga fordon på gatorna cirkulerandes) eller de facto att jag strax efter tolvslaget blev beskjuten med en smällare kunde ta ned en. Dagen därpå åkte jag och en vän vidare till Belgiens yttersta gräns till en liten skithåla som hette Hamont med ett dussin invånare för att gå på en fest i ett postkontor där våra stora favoriter genomförde en sinnessjukt bra spelning. Värt att nämna är att jag sedan dingen tidigt i december unnat mig ett sommarlov som tilläts förvandlas till tre veckor i Singapore och Sydney fram till slutet av januari. Turade mega där dessutom då jag bara råkade ha två vänner som jagade en solresa under den perioden. Lunchade med den ena och nämnde att jag kanske skulle bege mig till Sydney då jag har en vän som bor där och aldrig kommer få ett bättre tillfälle att hälsa på, samtidigt som dom var i ganska exakt samma läge med vänner i Sydney. Först som sagt ett mellanstopp på ett par dagar i Singapore där vi såg sevärdheterna, drack goda drinkar, badade osv samt en trevligkväll på en barfota-indisk restaurang där vi vart fulla och bokade biljetter till spelningar som aldrig fullföljdes och jag lyckades chocka personalen där de hade ett menyerbjudande där man fick betala valfri summa så skulle köket anpassa desserten efter det. Sockersuget var, som alltid, enormt så la in dubbla vad det högsta priset var för vad som fanns på menyn (fortfarande relativt billigt förstås) och servitören började svettas och snubbla på orden, kom ut ett par gånger till och bad om tålamod då det här var väldigt ovanligt. Tillslut fick jag en tallrik med tre mörkbruna, kladdiga saker varav ena var en brun chokladpenis. Väldigt otillfredsställande men hela situationen med personalens panik och det komiska resultatet vart en kul grej. Inte första eller sista gången man chockar med sin giriga aptit. Värt att nämna kring staden är att den var extremt fin och häftig samtidigt som den kändes själlös. Kul att dricka drinkar bland molnen ändå samt äta glassburgare.

 

2ih8ejb.jpg

2q3aoa0.jpg

 

Sen vidare till Sydney där vi först bodde i Manly, en del av staden som man tar sig till via färja med mycket stränder lämpligt för surf osv. Hade ypperliga lokala guider och sällskap i form av främst de andra tvås lokala vänner och hängde lite med dom jag kände också som alla fick visa sina pärlor. Mycket fokus på sol och bad i början, sen flytt in mot stan (i en jättetrevlig lägenhet precis mitt emot operahuset) och lite mer barhäng och sightseeing samt en festival en av de dagarna med bäst väder. Ganska skumt att vara i vad som känns som England fast med extremt väder och superexotiska djur. Karma att den gamla fängelsekolonin blev en så pass mycket mer attraktiv plats att leva på än själva moderlandet. Överlag en väldigt gemytlig, priviligierad start på året. Pokern fick starta rätt bra och hade årets bästa månad i mars (mer än dubbelt så bra som näst bästa, 124k) samt hann med två ”festivaler” i Stockholm som var bra i form av Sonar och Stockholm Love Affair. Det som var bra med det ena var kasst med det andra och tvärtom: lokalen (Nobelberget vs Tele2) var superb på Sonar och värdelös på SLA, men musiken var överraskande otillfredsställande (med undantag) på Sonar samtidigt som den var helt löjligt bra på SLA. Kul folk på båda och på SLA startade dag 2 med en fantastisk förfest i en källare hos en vän där dom hade djs i baddräkter, ballonger och korv överallt och hur glad och rolig stämning som helst. Togs 100k steg den helgen med fötter som pulserade en till sömns söndag natt. Överlag fylldes vårens helger av underjordsfester, bla i en lokal i Marievik som konstant dök upp i tidningsartiklar och man vart något av en bonde i ett politiskt spel mellan arrangörerna och polisen. För att vara extremt douchig så vill jag påtala hur roligt, intressant, fascinerande det har varit att varit en del av den scenen som växt fram på senare år i Stockholm (även i övriga landet, men inget jag vet mycket om). Man har fått vidga sina vyer en hel del och belönats med en roligare syn på livet samt fantastiska kvällar och minnen.

 

2vam4pv.jpg

4kbqyp.jpg

2en9fn4.jpg

2r5ualx.jpg

rm5z81.jpg

 

Hade strax innan årsskiftet börjat dejta en tjej som studerade i Umeå men som kom hem någon gång i månaden. Till henne att jag pretentiöst förklarat hur 2016 skulle bli mer fokus på kärlek än ekonomi, något som hon hjälpte mig besanna när jag äntligen fick arslet ur vagnen och hälsade på henne under en helg i Umeå och kom därifrån som pojkvän/flickvän (även om hon trodde att vi gjort slut snarare än att vi vart tillsammans, tji fick hon!). Spenderade halva helgen hojandes: till Baggböle där vi hade en löjligt mysig picknick, till hennes skola, till någon superb restaurang som uppskattningsvis tog ett dygn att cykla till. Väl till bords var jag helt snurrig av överdosen av rent syre, skakig i både kropp och sinne. Vet inte hur mycket kärleksglajjerna spelade in, men staden i sig kändes hur mysig som helst och helt klart ett godtagbart alternativ ifall det blir dags att studera på annan ort framöver. Kändes fräsch, trevlig och enkel. Inser nu att det här börjar bli någon sorts löpande recension över städer (tidigare år har det varit festivaler/fester som fått likartat fokus) så passar bra med att vi är inne på maj som utöver Umeå innehöll en familjeresa till New York följt av en svensexa till Budapest. Har varit i New York två gånger tidigare (fast kort, totalt 5 dagar) men åkte därifrån efter en vecka med känslan att jag vill tillbaka snart vilket är sällsynt. Vi bodde i ett lägenhetshotell i Harlem, alternerade charmiga diners, feta burgare med riktigt bra restauranger, turistade och promenerade mega. Gick över 20k steg om dagen (mer om min besatthet av stegräknare senare) vilket resulterade i att min bror överansträngde låret och min fars frus fot gick sönder hehe. Efter ha bott tätt inpå varandra tog vi en dag då vi alla separat gjorde vad man kände för och jag spenderade min dag på the MET och trots mitt tramsande där jag snapchatade ett tjog hundfilter på diverse världsberömda konstverk så var det en väldigt mäktig upplevelse. Skuttade runt där hur länge som helst med världens största leende på läpparna av någon anledning. På kvällen slängde vi i oss resans sämsta måltid men kompenserade med först Les Miserables på Broadway följt av att jag och lillebror begav oss efter ett par drinkar ut till Brooklyn för att gå på technofest. Kul att dela den upplevelsen med honom och det var två riktigt bra sets av Kim Ann Foxman och KiNK. Hemfärden vart inte helt lyckad då vi fastnade i Queens och var hemma till 6 inför resans sista turistdag, rejält slitna. Men en väldigt fulländad resa ändå där utöver MET-dagen så var det riktigt mysigt att träna i vårvärmen i parken bredvid lägenheten och efteråt sitta och glo på de sjuka basketmatcherna som spelades där samt de sjuuukt hetsiga dicegamesen som pågick vid sidan täckta i en stark gräsdimma.

 

10pdi68.jpg

241vvgm.jpg

30neqsw.jpg

244r0ns.jpg

 

Bara någon dag efter hemkomst så skedde en väl planerad kidnappning av en av mina närmsta vänner utanför en bank där han trodde att han skulle gå på möte för lån till lägenhet men istället fick se våra 11 övertaggade ansikten springandes mot honom. Hans reaktion när hans ansikte förvandlas från chock till intuitiv ilska riktad mot fästmön följt av rädsla säkerställde redan där att hela grejen var en succé. På med ögonbindel, i med en slarvig shot, lurar med Crazy Frog – Christmas Album på repeat, in i baksätet och iväg. Han var naturligtvis livrädd, så pass så att han fysiskt skakade. Varje gång han pillade ur en lur eller fipplade med bindeln började hans bröder driva om att vi skulle hoppa fallskärm/hoppa bungyjump etc vilket han är bortom all reson rädd för. Med bara några minuter kvar till första destinationen var vi tvungen att ta en paus för att han skulle kunna samla sig lite, men benen fungerade knappt och han var väldigt nära på att kräkas. Lättnaden i hans ögon när vi anländer till en bågskytte-ranch var så ljuvligt eftersom man verkligen visste hur känslan skulle bli när han väl fick på sig masken och bli slängd in i bilen ånyo sen. När vi väl med lite slit fick honom ur bilen sen igen så trädde vi på honom diverse typiska fula BDSM-prylar och släpade in honom på Skavstas terminal. Väl där så gick det inte att få honom en cm till innan han fick reda på att det var Budapest som var destinationen och bara känslan av kontroll över situationen gjorde att det släppte en tjugo tons sten från axlarna. Värt att påtala är att det rådde meningsskiljaktigheter på förhand kring huruvida nivån på svensexan skulle ligga, något som aldrig reddes ut utan fick redas ut organiskt på plats. Nu var det ju en svensexa så kan inte skriva om allt som skedde, men hade två sjukt bra och roliga kvällar där en extremt bra köttrestaurang besöktes samt en väldigt bra klubb med både ute och inomhusdel följt av dagen efter med häng på badhus, brasiliansk vaxning, CL-final och häng på Szimpla Kert. Alla var väldigt nöjda och har väldigt många fina/bisarra minnen. Så otroligt varierad och fulländad månad. Den fick avslutas med att jag efter en lång natt utan sömn släpas med till ett garage där jag ska agera kidnappare tillsammans med en vän för våran gemensamma bekant som skulle ha sin möhippa. På med en ful jävla strumpa utan ork att ens säga något men min vän går obehagligt hårt in i rollen så fort han får sin korv över skallen, ungefär som att den innehöll en årsdosering av adrenalin. Kvinnan i fråga är i ett väldigt homogent socialt sällskap där ALLA gifter sig den här sommaren och hon har själv roddat och deltagit i en drös kidnappningar redan så jag tänker att det kanske inte är av yttersta vikt att försöka dra det till sin spets då hon antagligen kommer förstå väldigt snabbt vad som försiggår. När hon väl börjar prassla med nycklarna i det ekande garaget studsar min vän upp som tjuren Ferdinand och slänger sig över henne, med en ursinnig Batman-esque röst vrålandes order till mig som fumlar långsamt med tejp och mask. När vi väl får in henne i skåpbilen sätter han sitt knä mot hennes tinning och fortsätter vråla medan jag gäspar obekvämt. Verktyg ramlar ner över henne, han skriker, tejpar hennes hår och föraren kör så att vi flyger omkring där bak. När vi väl anländer och han sliter av henne tejpen flyger tårarna varpå han skriker stolt ”DET HÄR ÄR VAD JAG ÄR FÖDD TILL ATT GÖRA!”. Fullkomligt bisarrt med alla omständigheter men hon var glad sen trots vissa synpunkter på sin behandling.

 

spvqsg.jpg

10hkk8i.jpg

t0hrau.jpg

 

Sommaren rullade in och volymen vart därefter, 46k kr vunnet juli-oktober. Kanske sista sommarlovet man får så det var bara att njuta med massa utomhusfester där bland annat trädgårdsbåten var en återkommande höjdpunkt. Tre gånger åkte man på dessa 4h-färder som resulterade i otroligt roliga minnen, glömmer aldrig hur sliten man var när den gick i land vid 8 och man mötte en uppsjö av motionärer som deltog i ett cykellopp som förhindrade ens framkomst vart man än gick, ständigt påmind om ens ohälsosamma val i kontrast till deras hurtighet. Just promenader var ett extremt återkommande tema, låg på över 22k steg om dagen under sommaren. Har pokemon & techno att tacka för att inte ens ett skyhögt sockerintag lyckades förfeta denna kropp och därmed kunde smita ner i den tighta kostymen som införskaffats inför min kära kidnapparväns bröllop, mitt första sådana sen barnsben där jag även fick äran att vara (co)bestman. Även första gången min flickvän fick träffa många av mina vänner och allt med den dagen var bara ändlös kärlek och glädje. Klyschigt men det var helt jävla otroligt. Kidnapparkompisen har judiskt påbrå så det var härlig mix på kultur, musik, människor, seder osv. T ex när bortre änden av ena långbordet stämmer upp i spontan israelisk sång med tillhörande klapp varpå resten av oss stela svenskar av ren reflex låter klappandet övergå i den klassiska raketen… Men framförallt var det kul att sjunga lite nagila hava, se glaset bli stampat på och skicka upp brudparet på stolar i en tokig eufori. Alla ens barndomsvänner hade sitt bästa ansikte på och det var så vacker mix av nostalgi/framtid. Och att få dela det med någon man är kär i var inte helt fel det heller.

 

1z4bchw.jpg

25spkqh.jpg

34fbf2p.jpg

 

Veckan efter åkte jag på en sol och bad-semester med två vänner till Hvar. Ena killen hade borelia samt utmattningssyndrom till följt av det så det kom med diverse energidips även om han just där mådde relativ pärla, men det var en sekvens som det slog lite snett under när jag och den andra friska skulle överraska honom med en ”uppiggande båttur”… En liten skuta som jag tror kostade runt €50 för en hel dag, där det var en sargad liten träbåt med ett skynke som tak och en skvätt bensin som dom lovade skulle räcka hela dagen. Vi fick ett sjökort med instruktioner att ”åk inte förbi de två första delarna av ö-gruppen, där finns ingen mobiltäckning och vi kan inte hjälpa er”. Off we go, den sjuka vännen mår råtta direkt och lägger sig platt på den skuggtäckta delen av golvet och yttrar inte ett ord under de två första timmarna vi puttrar fram. Vi tar sikte på, vad vi tror är, andra delen av ö-gruppen. Först efter dessa timmar, medan jag ligger och njuter av solen i fören, när kartan blåser iväg så tar min vän fram mobilen för att se kartan. Vi har då åkt långt långt långt förbi hela ö-gruppen och är ute på öppet hav, totalt missbedömt skalan på kartan. Känner på bensindunken och ja, det är inte många droppar kvar i den. Lågmält förmedlas beskedet att det är panik-mode till vår sjuka vän som argt muttrar något tillbaka och stämningen är så låg den kan vara, varpå min pinsamma reaktion blir att maniskt skratta för mig själv och fortsätta ligga kvar i fören utan att hjälpa till. Känns som en evighet men tillslut kommer vi fram till en ö där vi kan gå i land, få i oss en rackig lunch och en moralhöjande drink innan vi bestämmer oss för att chansa på att bensinen räcker den sista biten vilket den verkligen precist gjorde. Så mycket för den avslappnande turen. De båda andra var rörande överens om att det var deras low för resan (anammad tradition att efter resor gå igenom det som var bäst och sämst för varje deltagare, även årlig sammanfattning på samma vis) medan min var av annan karaktär. Vi hade bestämt oss för att ta en stranddag och jag som paddlat runt i Stockholms stilla vatten en hel del på stand up paddleboards bestämde mig för att hyra en och glida runt på. Märker direkt att det var lite svårare här men äsch vad kan hända. En av vännerna kommer ut på piren för att fråga hur det går och jag tar mig inåt för att prata lite varpå jag tappar balansen, får bakåtvikt och panikartat försöker hitta balansen men bara kommer längre och längre bak samtidigt som brädan nu som en magnet söker sig mot de tre flytande huvudena tillhörande tre tolvåriga tjejer. SCHMACK och brädan träffar tinningen stenhårt i tinningen på ena tjejen, accelererad av att min kropp faller bakåt och skjuter den snabbt och hårt framåt. Hennes huvud bara studsar rakt ner i vattnet, varpå jag glömmer mig under vattenytan helt ångestfylld innan jag dyker upp och snabbt frågar ”did I hit you..?”. Minns inte ens svaret men jävlar vad jag skämdes. Först när vi kommer tillbaka till rummet ser jag att det ligger en instagram-film uppe på hela debaclet med ändlösa kommentarer och likes, tätt följd av den livsnjutarbilden från barbesöket som krävdes därpå som jag själv la upp som en stark kontrast till olyckan. Så jävla pinsamt haha. Tilläggas bör är att eftersom det skedde direkt var det för pinsamt att direkt lämna tillbaka brädan så jag fick paddla fram och tillbaka där i vad som kändes en evighet. Området var inhägnat också så det var som att jag skamlöst markerade mitt revir framför mina offer. UTÖVER DET: stört trevlig resa. Enkel. God mat, hutlöst varmt (för varmt om man får vara sån, ”sån” = 100 år), perfekt sällskap.

 

d4t4l.jpg

k31ugg.jpg

 

Som avslut på sommaren vart det två festivaler, ena Into the Valley i Dalhalla för andra året i rad där ”alla” var vilket såklart var enormt roligt. Andra var en väldigt bohemisk festival på en bondgård utanför Norrtälje samt i deras tillhörande skog. En traktor som gled runt och jobbade samtidigt som 500 festade där vid scener som var antingen uppbyggda av lite pinnar, bilar eller någon gammal koja. Sjukt mysigt verkligen. Sen har livet övergått till produktivitet/parliv där poker har varvats med att fortsätta komplettera gymnasiebetygen. Projektet är något jag velat åtgärda sen jag i stort sett hoppade av sista året i gymnasiet men har varit för ångestfyllt för att jag skulle orka ta tag i. I och med HU-pokerns förfall (för oss som inte är särskilt duktiga) så fick man lite eld i arslet och har läst 100p i månaden, väldigt lagom och faktiskt rätt intressant. Skrev HSP och fick 1,25 med en del förberedande men känner att jag verkligen kan förbättra den kvantitativa delen som dessutom kändes jävligt rolig. Hade varit klar med kompletterandet nu om det inte var för att jag läste på en friskola som tydligen hade hittepå-kurser som inte översattes till reella kurspoäng när systemet reformerades vilket innebär att jag behöver plugga på fram till sommaren. Är ändå ganska trevligt, så länge jag har pokern att dra in lite slantar på vid sidan av, även om det är tradigt att spendera så mycket tid i lägenheten. Är enormt spännande att få möjligheten att i stor utsträckning nu bestämma hur framtiden ska se ut. Kanske inte ens kommer att bo i Stockholm i höst, något som innan kändes beyond otänkbart. Kanske börjar läsa till lärare eller jurist eller vaktmästare eller inredningsarkitekt eller polis eller vad vet jag men det är kul att det finns så mycket möjligheter och att man turat in en sån situation i livet som möjliggör så mycket. Som det nu finns det en enorm aptit på att hitta något nytt i alla fall, samtidigt som jag inte kunde vara gladare för hur mitt vuxna liv sett ut hittills. Apropå parlivet så har det tillkommit många aspekter som jag tidigare inte tvingats undersöka, som värderingar, inställning, mål, omvärdering av tidigare vanor och bildning av nya. Som bonus har livet berikats med lite mer kultur, finansiell struktur, godare mat och ja juste! Sen i början på augusti så äter jag inte kött längre, fortfarande fisk dock. För väldigt många väldigt oväntat, men redan för två år sen var nyårslöftet ”mer vegetariskt” och man har alltid haft lite av ett dåligt samvete kring det men rättfärdigat en fortsatt överkonsumtion av kött med ens okunnighet, bland annat genom den (inser jag nu) väldigt stereotypiska ”men hur får man i sig proteiner då” och ”jag kan inte laga några rätter”. Ganska otroligt korkade argument faktiskt som kan motverkas direkt genom att läsa på om jag nu hade varit seriös med det. Men tack vare hennes närvaro (hon är vegetarian) så fick jag en ursäkt att äta mer vegetariskt och kunde fråga massa. Inte en sekund har hon försökt övertala mig och har tvärtom obekvämt många gånger föreslagit att jag borde äta kött för att se vad jag vill och att man inte ska tappa smaken för det ifall man vill gå tillbaka en vacker dag. Lite obekvämt med hur det såg ut utåt först att det var som att man inte var säker nog i sig själv när det ser ut som att man låter sig bli totalt omvänd på en punkt som jag närmast haft som del av identitet (nästan alla pms på pf handlar om vilken den godaste burgaren i sthlm var t ex). Men det kändes sekundärt och jag har inte gjort något offentligt ställningstagande (mer än det här, lol) utan låter folk veta ifall jag blir bjuden på middag och är mer än villig att prata ifall någon undrar något. Utan att bli för hypande så vill jag också tillägga att jag aldrig ätit godare och känner mig nöjdare än någonsin med min kosthållning på typ alla vis.

 

289v8mu.jpg

 

Utöver det kan jag väl sammanfatta lite hur det gått med mål som sattes upp inför året. Några av de saker som inte uppnåddes var att meditera (mäktade med 28, mål 180), begränsa dagar med godis och dylikt till 90 (vart rimliga 175, ändå mindre än varannan dag woo!). Hade tänkt att läsa en bok i månaden men vart bara 7, spenderandet vart mer än tänkt men det var mest pga starten på året vilket var rimligt. Faktiskt väldigt nöjd hur jag har blivit någorlunda sundare där. Men fick in 259 träningspass, 4,9 i veckan. Hade som mål att springa milen på 47 minuter utan att ha sprungit mer än emellanåt på en fotbollsplan och lyckades med 47 min 35 sekunder på nionde försöket. Gjorde illa mig i höften pga usel teknik då men tjurade rejält eftersom jag normalt sett varit ganska tålig mot skador så sprang inte igen efter det. Lärt mig mer om kost och lärt mig väldigt många fler rätter än jag siktade mot på förhand. Traskade över 15k steg om dagen och målet var 12k. Ekonomin fick bli sekundär och gjorde faktiskt av med lite mer än vad jag tjänade in, men det är inte så konstigt då det blev ett väldigt blygsamt resultat med 392k inspelade riksdaler. Var faktiskt väldigt mycket mer jag ville skriva men har delat upp det här på tre olika tillfällen och känner att det kanske får räcka vid 5 wordsidor, plus att lite bilder och skit ska in så att någon annan än jag orkar skumma igenom inlägget.

 

Nu ska jag fnurla på vad man ska ta sikte på det kommande året. Må väl PF!

PS har inte läst igenom det här än och jag vågar inte riskera att ha med folk på bild som inte vill synas på ett random forum så det får bli vad det blir det här

Redigerad av padrinosftw
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott nytt år! :h:

 

Gott nytt god lycka!

 

Någon har gone cold turkey och måste skriva av sig ;-)

 

Accurate!

 

Trevlig läsning :) Blir verkligen glad av att läsa att du haft ett grymt år. Känns som att det är ytterst få så genuina good guys på forumet, eller också är du bara jäkligt bra på att marknadsföra dig själv ;) Hoppas 17 fortsätter i samma anda oavsett!

 

WP och GL 2017!

 

Ty och detsamma du!

 

:h:

 

:h:

 

395 K? hade snålat levt för 5-6K mån i nått asien land. Pengar är inte allt det är mer än så!!

 

Antar att vi är på olika platser i livet. Trivs extremt bra i Stockholm av tusen olika anledningar och har en bra finansiell grund att stå på som gör att jag inte behöver snåla riktigt än. Skulle väl vara fint med lite värmande solstrålar lite oftare men det andra väger över och kan kompenseras någorlunda med någon trevlig resa med jämna mellanrum.

 

Glöm inte att för många är överleva inte samma sak som att leva.

 

Preach! Gott nytt på dig kissen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För första gången på länge känns målen lite fuzzy inför nya året. Många verkar inte gilla nyårslöften men jag gillar både delen att ha något att sikta mot samt verktyg för att summera året. Även om ens värderingar skiftar och det i november kanske inte känns lika viktigt att ha dedikerat en viss mängd energi till något som i januari kändes eftersträvansvärt så kan det vara kul att se hur man utvecklat sina tankar kring det, kanske resonera varför det var som det var och varför det blivit som det blivit.

 

Känner att jag vill pröva att inte bokföra massa grejer i år (utöver den skrala mängd pokern som ska spelas obv), även om det har fungerat bra för att ge mig struktur tidigare så kanske det inte är lika viktigt att lägga energi på det för att upprätthålla nu. Men lösa tankar om saker som får en att må bra i vardagen, typ det vanliga med yoga, meditation och läsning. Borde skära ner lite på basketrailen som tar upp löjligt mycket tid men svårt att skära ner "lite", känns som allt eller inget och just nu har jag tidsbudget för "allt". Fortsätta bli sundare med utgifter, där är Tink ren magi även om jag skulle vilja kunna redigera lite mer i kategori och budget. Resa mer men samtidigt känns det svårt att motivera mycket flygande. Bestiga Kebnekaise och frilufta lite mer. Sätta mig själv i bästa möjliga situation kring studier, kanske komma in på något trevligt till hösten.

 

Vi får se lite vad det blir, men finns mycket i mitt liv som gör mig glad just nu så inga radikala förändringar som det känns för tillfället.

 

Trevlig läsning :) Blir verkligen glad av att läsa att du haft ett grymt år. Känns som att det är ytterst få så genuina good guys på forumet, eller också är du bara jäkligt bra på att marknadsföra dig själv ;) Hoppas 17 fortsätter i samma anda oavsett!

Missade denna, dumstrut på

Så kul att höra, har ju samma bild av dig så hoppas såklart på detsamma för dig. Spelar du fortfarande eller vad har du för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar TINK. Men märkte efter ett tag att den inte är 100%. Jag började samköra den med appen "mina utgifter". Sen jämförde med tink. Då slog det fel på några hundralappar månad till månad.

 

Den är manuell vilket gör att du kan föra alla kategorier själv, samt subkategorier och om så önskas även SUB-SUB kategorier. Det kräver ju lite mer utav dig för att du måste skriva in varje transaktion själv när den sker. MEN samtidig så får du en EXAKT på kronan koll på dina utgifter.

 

Har du orken och viljan så är Mina utgifter appen fantastiskt. Går och leka med den en hel del.

 

Trevlig läsning med året. Snyggt att du verkar ha hittat en bra grund och stå på inför framtiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Yo!

 

Jag blir 29 år och tänker, hm jag kanske ändå blir >40 år tillslut trots allt peppar peppar och vänta kanske turar in post 65 och allt sånt. Så.. Pensionssparande. Har såklart noll i tjänstepension och undrar vad bästa metoden skulle vara för mig. Är av uppfattningen att vid privat pensionssparande ska man satsa på någon form av fond/aktiesparande? Utöver avkastningsfördel, skulle det innebära fördelen av att pengarna inte blir låsta på samma sätt som vid klassiskt pensionssparande?

 

Tänker att man kanske slinker in en klumpsumma för att väga upp tidigare uteblivet sparande och sen kör 1-2k månadsvis auto. Men i vad, och hur.

 

Någon som är sugen på att hjälpa en vilsen gammal man i denna osexiga djungel? Samtliga mina antaganden/gissningar kan mycket väl vara felaktiga.

 

Jag gillar TINK. Men märkte efter ett tag att den inte är 100%. Jag började samköra den med appen "mina utgifter". Sen jämförde med tink. Då slog det fel på några hundralappar månad till månad.

 

Den är manuell vilket gör att du kan föra alla kategorier själv, samt subkategorier och om så önskas även SUB-SUB kategorier. Det kräver ju lite mer utav dig för att du måste skriva in varje transaktion själv när den sker. MEN samtidig så får du en EXAKT på kronan koll på dina utgifter.

 

Har du orken och viljan så är Mina utgifter appen fantastiskt. Går och leka med den en hel del.

 

Trevlig läsning med året. Snyggt att du verkar ha hittat en bra grund och stå på inför framtiden. :)

 

Ty för tips, men är tillräckligt nöjd med det som det är nu. Diffar det lite så är det ok men har aldrig sett något skilja sig mot verkligheten hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yo!

 

Är av uppfattningen att vid privat pensionssparande ska man satsa på någon form av fond/aktiesparande? Utöver avkastningsfördel, skulle det innebära fördelen av att pengarna inte blir låsta på samma sätt som vid klassiskt pensionssparande?

 

Tänker att man kanske slinker in en klumpsumma för att väga upp tidigare uteblivet sparande och sen kör 1-2k månadsvis auto. Men i vad, och hur.

 

Någon som är sugen på att hjälpa en vilsen gammal man i denna osexiga djungel? Samtliga mina antaganden/gissningar kan mycket väl vara felaktiga.

 

Mitt korta råd är att du öppnar ett ISK på Avanza alt Nordnet och köper två eller tre olika fonder som du investerar löpande i. Didner Gerges småbolagsfond är en helt ok fond för att nämna någon.

 

Med ett ISK har du fördelen dels att pengarna inte är låsta men även skattefördelar gentemot ett pensionssparkonto.

 

Hjälper gärna till så gott jag kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konservburkar med mat!!!!

 

Funtar på att kanske åka till närmaste bensinmack med lite tunnor, fylla dom och ställa i vardagsrummet sen bara vänta på att värdet stiger.

 

Mitt korta råd är att du öppnar ett ISK på Avanza alt Nordnet och köper två eller tre olika fonder som du investerar löpande i. Didner Gerges småbolagsfond är en helt ok fond för att nämna någon.

 

Med ett ISK har du fördelen dels att pengarna inte är låsta men även skattefördelar gentemot ett pensionssparkonto.

 

Hjälper gärna till så gott jag kan.

 

Precis det där låter väldigt lockande. Ska prata lite med min bankman på fredag, men all kött på benen uppskattas så man slipper känna sig överkörd sen. Men just i de tankebanorna jag varit i, utan att veta mer precist i vilka fonder som pengarna ska skyfflas ner i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Wheelinho..

Skit i banken och starta på avanza. ISK är grejjen och du ska ha 4-5 aktiefonder med låga avgifter tex DNB Global index, Spiltan aktiefond och Swedbank Robur Acces USA för att sprida risken på flera marknader. Jag skulle även ta med Nordeas rysslandsfond även fast den inte är så billig. Didner&Gerge småbolag som nämndes är bra den med även fast avgiften är relativt hög.

Vill du komplettera med rena aktier så krävs det lite mer men börja se på Investor, Skanska, Autoliv, Boliden och SAAB till exempel och undvik förhoppningsbolagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...