Gå till innehåll

Windows Vista?? Bra lr dåligt??


Skoberg

Recommended Posts

Det som majoriteten av de som klagar på Vista inte verkar ha begripit är att det går att ändra väldigt mycket. Allra först vill du stänga av UAC som annars kan ge dig gråa hår inom en kvart. Själv valde jag att ställa in ungefär allt som jag ville ha det, och frånsett några småsaker är jag förhållandevis nöjd.

 

Nu ska jag inte påstå att jag gillar Vista, men jag hatar alla operativsystem. Bara olika mycket. Ser inga stora fel i Vista faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjo..

 

Har just beställt en ny dator från Dell. Den har Windows Vista..

 

Är det någon som har någon erfarenhet av det??

 

Bra lr dåligt?? Jag vet ingenting om det.. Är så inkörd på XP nu ;-)

 

/Skoberg

Jag ser ingen anledning till att egentligen köra Vista i dagsläget, och det kommer från en som hjälpt folk med datorer (professionellt) i nära nog 16 år nu.

Problemet är kompatibilitetsproblem, att t.ex få igång ett Creative ljudkort under Vista med surround är en smärre mardröm, sen strular registret fett mycket, och det finns bara 1 anledning till att köra det... DirectX 10.. som frpn vad jag sett inte bättrar på spelen så mycket ändå, Vista bootar iofs snabbare än XP, men de 2 sakerna byter jag gärna bort mot XP's stabilitet och support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som majoriteten av de som klagar på Vista inte verkar ha begripit är att det går att ändra väldigt mycket. Allra först vill du stänga av UAC som annars kan ge dig gråa hår inom en kvart. Själv valde jag att ställa in ungefär allt som jag ville ha det, och frånsett några småsaker är jag förhållandevis nöjd.

 

Nu ska jag inte påstå att jag gillar Vista, men jag hatar alla operativsystem. Bara olika mycket. Ser inga stora fel i Vista faktiskt.

 

Fär väl börja med att stänga av UAC (Vad det nu är ;-) ) .. Vill inte ha mer gråa hår ..

 

Jag ser ingen anledning till att egentligen köra Vista i dagsläget, och det kommer från en som hjälpt folk med datorer (professionellt) i nära nog 16 år nu.

Problemet är kompatibilitetsproblem, att t.ex få igång ett Creative ljudkort under Vista med surround är en smärre mardröm, sen strular registret fett mycket, och det finns bara 1 anledning till att köra det... DirectX 10.. som frpn vad jag sett inte bättrar på spelen så mycket ändå, Vista bootar iofs snabbare än XP, men de 2 sakerna byter jag gärna bort mot XP's stabilitet och support.

 

Det här lät inge bra... hmhm...

Har beställt ett Sound Blaster X-FI Xtreme Music PCI-Ljudkort,med Creative Inspire T7900 7.1 Högtalar System..

Spelar all musik genom datorn,så ville ha ett bra surround ljud..

DirectX 10,säger mig inte så mycket,eftersom jag inte spelar några spel;-)

 

Använder datorn till spela musik,surfning,ta hem någon film o poker bara..

 

/Skoberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allra först vill du stänga av UAC som annars kan ge dig gråa hår inom en kvart.

 

Vad är det för problem UAC ställer till med? Jag vet inte riktigt vad det gör, men antar att det kan ha att göra med "köra som administratör"-tjafset som uppkommer ibland, är det mer? Det är inget jag själv direkt lidit av, men så har jag heller inte använt Vista till några mer avancerade saker. Jag kör tycker det är helt okej, framför allt snyggare än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för problem UAC ställer till med? Jag vet inte riktigt vad det gör, men antar att det kan ha att göra med "köra som administratör"-tjafset som uppkommer ibland, är det mer? Det är inget jag själv direkt lidit av, men så har jag heller inte använt Vista till några mer avancerade saker. Jag kör tycker det är helt okej, framför allt snyggare än XP.

UAC finns för att den okunnige standardanvändaren inte ska förstöra sin burk genom att ge massa skitprogram access. Otroligt irriterande åtminstone till en början, den rök så fort jag förstod hur jag skulle ta bort den (fick googla om jag ska vara ärlig).

Så länge det inte går att alltid ge ett program permission (var iaf inget jag hittade :oops: ) så är det inget jag tänker använda någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte går att alltid ge ett program permission (var iaf inget jag hittade :oops: ) så är det inget jag tänker använda någonsin.

 

Du menar som at högerklicka på genvägen och välja egenskaper/avancerat kör som administratör?

 

Kan säga att jag kör Vista på en Mac Book Pro under Parallels och det funkar bra att köra poker med (4 bord+PT+PAHUD) med postgreservern under Mac OS.

 

Dochk hatar jag Vista eftersom Mac OS X är såååå mycket bättre/snyggare/stabliare och ja helt enkelt överlägset.

 

Jag har ett problem med min vista , jag kan inte köra Cardrunners videor det saknas nån plugin men jag har Windows Media player och flash instalerat. Någon som vet vad jag saknar för att få det att fungera?

 

Felmeddelandet jag får lyder: unknown plugin: (application/x-ms-vmw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att jag kör Vista på en Mac Book Pro under Parallels och det funkar bra att köra poker med (4 bord+PT+PAHUD) med postgreservern under Mac OS.

 

bara en dum nybörjarfråga. hur får du dem att kommunicera? vilket ip ber du pt ansluta till?

 

lessnade på att parallels fuckade upp hal.dll så jag kör vmware numera, är väl inte helt nöjd med det heller, men installtionen var ju iaf smidig. har postgresql på en unbuntuserver i ett serverrum men ptja, varför inte låta osx göra det.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara en dum nybörjarfråga. hur får du dem att kommunicera? vilket ip ber du pt ansluta till?

 

lessnade på att parallels fuckade upp hal.dll så jag kör vmware numera, är väl inte helt nöjd med det heller, men installtionen var ju iaf smidig. har postgresql på en unbuntuserver i ett serverrum men ptja, varför inte låta osx göra det.... :P

 

Jag har gett Airport ett fast ip (192.168.1.2) som jag ber pt ansluta till. Alltså inte DHCP tilldelning. funkar finfint.

 

De problem som jag har uptäckt är att parallels är lite intstabilt och ibland krashar när man använder stopp funktionen (sparar minet till HD för snabb uppstart igen). Bättre att logga ur windows och boota om från början igen när man vill pokra.

 

Det ända som jag har problem med är cardrunners videor, de funkar bara inte. Något tips? Jag kör Vista ultimate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har beställt ett Sound Blaster X-FI Xtreme Music PCI-Ljudkort,med Creative

 

Har det kortet och kör det på Vista 64bits, funkar prima. Köper man en ny dator så funkar dom grejerna garanterat med vista, gamal hårdvara finns kanske inte drivrutiner till. Har ett gammalt trådlöst nätverkskort som inte funkar bla.

 

Märks att strukturen undertill är bättre när program hänger sig bla, hela operativet blir inte instabilt och krashar osv.

 

Se till att ha minst 2gig minne iaf, suger upp mycket minne.

 

Söka i startmenyn är det bästa som hänt windows också! Windowsknappen och skriva in något + enter så startar det. Man ska inte använda mus så mycket som man ofta är tvingad till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...