Gå till innehåll

Varning för nazimods


jello

Recommended Posts

 

Jag ser egentligen inget större problem i att viss inkonsekvens förekommer. Även jag tycker att det är bra att det finns en personlighet bakom moderatorernas åtgärder och kommentarer. Ibland kanske man drabbas av en som för stunden känner sig lite extra nitisk men å andra sidan kanske man själv råkade vara på lite extra dåligt humör och uttryckte sig på ett sätt som inte är normalt för en själv.

 

 

Fel, jfr t.ex. antalet infractions som Klyka gjort med vilken annan moderator som helst under 2007.

 

 

Jag tror inte att våra moderatorer ägnar sig åt personlig häxjakt efter vissa användare eller vill styra debatter för hårt i deras egen åsiktsriktning men visst, den risken finns så länge det är människor.

 

 

Fel, kolla på t.ex. (moral)-Ängeln17 som följer efter mig konstant och letar anledningar att infracta mig.

 

 

 

Överlag tycker jag att PF.nu fungerar mycket bra även om jag skulle önska högre nivå på en del diskussioner liksom många andra. Men alla ska få göra sig hörda och vissa låter mer som gräsklippare än musik och det får man försöka se förbi. Det sämsta med PF.nu är definitivt inte moderatorerna som jag tycker gör PF till ett bättre forum utan ett fåtal trådar/inlägg som spårar ur och då är det helt okey att stoppa de trådarna/användarna tidigt.

 

Angående det markerade så finns det helt enkelt inte kvar många bra pokerspelare på PF. Mina gissningar är typ:

 

De är trötta på att bli idiotförklarade av folk som är mkt sämre men vägrar ge med sig att de har fel.

 

Forumet har blivit för stort så moderatorerna hänger inte med. Förr i tiden var QoS/Hjort på varje tråd 1 min efter den startat. Bokstavligt talat.

 

Folk verkar se det som en "plikt" att bättre spelare ska hjälpa de , helt gratis, samt förklara exakt varför.

 

Sen bustar väl en del bra spelare med dålig MM, en del börjar med annat, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 120
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fel, jfr t.ex. antalet infractions som Klyka gjort med vilken annan moderator som helst under 2007.

 

 

 

Fel, kolla på t.ex. (moral)-Ängeln17 som följer efter mig konstant och letar anledningar att infracta mig.

 

.

 

Jo, Klyka leder väl stort där men å andra sidan kanske han är den som kollar pf oftast av de moderatorer vi har? Nu vill jag definitivt inte försvara honom på något sätt och vis - har också retat mig på honom p.g.a ovan nämnda anledning - men han är nog den mod som är bäst att ha att göra med pm-ledes. Vettiga åsikter och sansade diskussioner som tyvärr inte alltid syns i trådarna.

 

När det gäller Ängeln så tror jag hemsituationen har ställt till det lite i hans känsloregister. Han kan tyvärr inte ta skämt och ironi på samma sätt som för ett halvår sedan. Du är inte den enda som drabbats Djens :rolleyes: .

 

Jag föreslog i en annan tråd för ett tag sedan att pf har ballat ur och att modsen lika gärna kunde släppa taget och låta pf dö en stilla död. Fick en jäkla massa mothugg då och jag håller väl med om att situationen då kanske skulle bli mer eller mindre ohållbar men visst vore det ett intressant experiment? Låt oss säga att alla mods håller fingrarna borta från varnings- och banknapparna i en vecka - skulle det inte vara kul och se vad som händer?

 

Fråga till Hjort: När du var moderator - var reglerna mer tydliga då vad som var infraction, var gränsen gick för ban o.s.v? Hur kommer det sig att du slutade som moderator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en rätt bra nivå på diskussionerna på detta forum iallafall. Det jag stör mig mest på är dock inte omogna eller vulgära kommentarer utan alla dessa otrevliga dryga pokergrindare som verkar ha brist på kontakt med din riktiga verkligheten. Man beter sig inte som ni gör i era kommentarer, det fungerar inte i det riktiga samhället, men förstår ju att flera av er inte förstår detta iom ni sover till 1500 på dagarna och spelar poker resten av dygnet som avslutas tidigt på morgonen.

 

Sluta tro att ni att ni bemästrar allt inom pokern, kom med konstruktiv kritik, skippa onödiga oneliners och när någon försöker hjälpa trådskaparn var vänlig att inte bara droppa kommentarer som "LOL syn kan ju vara den sämsta linjen..". Det är just såna personer som förstör detta forum mest, inte trådar som "Vilken är din favoritvideo på youtube?".

 

Att någon inte riktigt hajjat pottodds eller dylikt betyder inte att personer som spenderar 90% av sina vakna tid framför datorn spelandes poker har rätt att kalla den perosnen idiot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att du slutade som moderator?

 

Det är en mkt intressant fråga som jag glömde ställa fullt i Hjorts brunn! Enligt topphemllig information som jag kommit över så attackerade Hjort en användare PM-ledes, vilket inte ansågs vara lämpligt beteende ifrån en moderator.

 

Det retar mig att jag inte kan dra mig till minnes vad det var Hjort hade förolämpat användaren med för jag minns bestämt att jag tyckte förolämpningen ifråga var så underbar att jag "måste lägga den på minnet". Likförbannat minns jag inte ett enda ord :-(:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är en rätt bra nivå på diskussionerna på detta forum iallafall. Det jag stör mig mest på är dock inte omogna eller vulgära kommentarer utan alla dessa otrevliga dryga pokergrindare som verkar ha brist på kontakt med din riktiga verkligheten. Man beter sig inte som ni gör i era kommentarer, det fungerar inte i det riktiga samhället, men förstår ju att flera av er inte förstår detta iom ni sover till 1500 på dagarna och spelar poker resten av dygnet som avslutas tidigt på morgonen som. Sluta tro att ni att ni bemästrar allt inom pokern, kom med konstruktiv kritik, skippa onödiga oneliners och när någon försöker hjälpa trådskaparn var vänlig att inte bara droppa kommentarer som "LOL syn kan ju vara den sämsta linjen..". Det är just såna personer som förstör detta forum mest, inte trådar som "Vilken är din favoritvideo på youtube?".

 

Att någon inte riktigt hajjat pottodds eller dylikt betyder inte att personer som spenderar 90% av sina vakna tid framför datorn spelandes poker har rätt att kalla den perosnen idiot.

 

Håller med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Hjort kallade någon "fitta", men det var säkerligen en del uttänkt smädjande inblandat också.

 

Ja, det ger mig svaga minnesvibrationer i min av ryska fraser fyllda hjärna... jag tror bestämt han hade någon typ av prefix inblandat, hmm, jag tror det var något i stil med "Din postmodernistiska flumfitta"...

 

Hur som helst så skulle jag lätt betala både en och två femtiolappar för att få tillgång till den PM-konversationen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderatorers (in)konsekvens

Det är ingenting jag personligen har upplevt som ett stort problem, kanske gör det mig blind, kanske gör det mig priviligerad, jag vet inte. Jag kan dock se att det är ett potentiellt problem.

Det kan nog delvis bero på att du skulle varit bannad ett par gånger om ifall samma standard applicerats på alla medlemmar. Du drabbas helt enkelt inte av snedvriden modereringen i någon större utsträckning.

 

Sexism, rasism osv

Om det är vanligt att slänga sig med uttryck som "fitta" och "gayraise" i negativ bemärkelse eller inte känns helt relevant. Vilket rättsövergrepp blir man utsatt för om den saken ses på med visst allvar?

Problemet är inte att man förlorar särskilt mycket om man låter bli att använda sig av sådana uttryck. Problemet är att man lyckas irritera en jättegrupp användare på en gång när man modererar bort sådana ord eller ger tillsägelser för dem. Och dessutom till ingen större nytta.

 

Censur eller inte?

För mig finns det väl i princip en sak som kan få mig att lämna forumet permanent, det är ett censurfilter av den typ som tillämpas på 2+2. Börjar man anse att vissa ord i sig är fel, farliga eller olämpliga så har man gått några hektar^.5 för långt.

Ja, det är värre att ta bort inlägg. Med censurfiltret på 2+2 så är det åtminstone rätt lätt att komma runt och kalla någon för "feces smelling coprophag"

 

Naturligtvis är "Internet" något verkligt. Jag tycker dessutom att det är ett problem att folk inte kan uttrycka sig som folk bara för att de skriver på ett forum.
Folk kommer inte uttrycka sig som folk när de är på nätet och det finns inget realistiskt man kan göra åt det. Vänj dig.

 

Jag tror inte att våra moderatorer ägnar sig åt personlig häxjakt efter vissa användare eller vill styra debatter för hårt i deras egen åsiktsriktning men visst, den risken finns så länge det är människor.
Det spelar mindre roll om man faktiskt gör det jämfört med att många användare tycker att man gör det.

 

Men precis som du så är jag med på att en del inlägg skall tas bort, det kan vara namn, adresser, telefonnummer eller grova övergrepp.
Personuppgifter bryter vad jag vet redan mot PUL. Det är inte heller något som händer i någon särskild utsträckning.

 

Det sämsta med PF.nu är definitivt inte moderatorerna som jag tycker gör PF till ett bättre forum utan ett fåtal trådar/inlägg som spårar ur och då är det helt okey att stoppa de trådarna/användarna tidigt.
Vad exakt är nyttan med att stoppa urspårade trådar?

 

Fråga till Hjort: När du var moderator - var reglerna mer tydliga då vad som var infraction, var gränsen gick för ban o.s.v?
Nej, jag tror inte reglerna var särskilt mycket tydligare då. Däremot så var nog moderatorerna lite mer lika.

 

Hur kommer det sig att du slutade som moderator?
Jag slutade att moderera självmant och dev tog bort modfunktionerna helt i samband med en sexism-diskussion, tror jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att våra moderatorer ägnar sig åt personlig häxjakt efter vissa användare eller vill styra debatter för hårt i deras egen åsiktsriktning men visst, den risken finns så länge det är människor.

Det spelar mindre roll om man faktiskt gör det jämfört med att många användare tycker att man gör det.

Jag anser att det är väldigt väldigt stor skillnad på om moderatorer verkligen bedriver häxjakt efter vissa användare jämfört mot om en del uppfattar det som att de är utsatta för en häxjakt.

Om du menar att vissa "styr" debatter så kan det vara ett problem men om man i t.ex. en tråd kring kvinnliga pokerspelare varnar en användare som konstant använder sexism i sina inläg så kanske han känner sig jagad utan anledning. Det kan ju även bero på att övriga i tråden inte använder lika uttalade sexistiska inlägg.

 

Men precis som du så är jag med på att en del inlägg skall tas bort, det kan vara namn, adresser, telefonnummer eller grova övergrepp.

Personuppgifter bryter vad jag vet redan mot PUL. Det är inte heller något som händer i någon särskild utsträckning.

Nej, det händer inte ofta och därför ska den typen av inlägg bort.

 

Det sämsta med PF.nu är definitivt inte moderatorerna som jag tycker gör PF till ett bättre forum utan ett fåtal trådar/inlägg som spårar ur och då är det helt okey att stoppa de trådarna/användarna tidigt.

Vad exakt är nyttan med att stoppa urspårade trådar?

Att fler trådar behandlar det som rubriken antyder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är något jag har problem med här på PF så är det knappast att det tas bort för många inlägg. Det är att det finns för mycket blaj kvar som man tvingas vada genom för att ta sig från A till Ö i en tråd som egentligen har en massa läsvärt.

Alla vet vilka regler som gäller. Och alla vet innerst inne när de gått för långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara förbjuda och radera oneliners? Har för mig att något forum har den regeln (flashback?). Jag tror att det skulle ha en ganska stor inverkan på bruset. Visst, eurythmechs postcount hade fallit till ungefär 23 men det är smällar man får ta.

 

Edit: Kollade just in flashbacks forum och de verkar ha en ”mildare” bestraffning i form av ”tillsägelse”. Dela ut officiella tillsägelser för oneliners, vid återfall i brott blir det varning etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow, alltså...nu måste jag...hur tänker man...? Hmm, jag menar...va?

Vad är problemet med oneliners?

 

Snyggt sätt att undvika en oneliner :-D

 

Men problemet är väl att oneliners inte särskilt ofta tillför något vettigt till disskussionen. Visst kan man förstå vad som menas om det är en vettig människa som skrivit onelinern, men tyvärr är ju inte alla som hänger här helt "vettiga".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt sätt att undvika en oneliner :-D

 

Men problemet är väl att oneliners inte särskilt ofta tillför något vettigt till disskussionen. Visst kan man förstå vad som menas om det är en vettig människa som skrivit onelinern, men tyvärr är ju inte alla som hänger här helt "vettiga".

 

Det finns ju å andra sidan en hel del ovettiga personer som skriver både långt och obergripligt så då borde man ju förbjuda dem istället för oneliners?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju å andra sidan en hel del ovettiga personer som skriver både långt och obergripligt så då borde man ju förbjuda dem istället för oneliners?

 

Då slipper man iaf tänka ut på vilket sätt de har fel, sen orkar de antagligen inte skriva lika mycket skit om de måste skriva mer (jag själv är sådan iaf). Men visst tycker jag att vissa användares närvaro kunde kvittat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget problem med oneliners. Att bara lägga in en smiley eller ett "QFT" är bättre än att skriva ett långt inlägg när man bara vill visa att det finns fler som tycker likadant eller visa att man uppskattar ett inlägg. Jag tycker inte att det behövs några större förändringar. Visst kan man permabanna de värsta trollen, men brus och idioti får man räkna med när ett forum har så många medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, verkar ju vara en jävla skillnad mellan moderatorerna vad som tillåts och inte, eller har jag fel ?

 

Du har helt rätt i att alla moderatorer är mäniskor och reagerar olika på olika saker. De reagerar även olika beroende på hur mkt skitsnack det har varit av olika personer tidigare. Däremot har jag väldigt sällan sett (självklart händer det) att en moderator tar i för tidigt eller för hårt mot ngn/ngt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...