Gå till innehåll

Hur länge överlever man utan sömn?


emilio_15

Recommended Posts

Eftersom det finns människor som är "sömnlösa" så har jag svårt att se hur man skulle kunna dö av att inte sova. Men vad vet jag :-P

 

Klart man kan dö:-P, nånting med att neuronerna i hjärnan skapas/lagas whatever under djupsömnen.

En tjej sa till mig att en kille överlevt 8 månader utan sömn vilket enligt mig är complete bullshit. Men blev så jävla tiltad av att inte hitta någon bra källa.

 

10-14 dagar tippar jag på. Kanske uppemot 20 om man är sick:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att ge ett väl underbyggt svar på frågan eftersom någon knappast har gjort en kontrollerad studie av det.

 

Hur länge människor klarar sig utan mat och vatten vet vi ganska exakt eftersom diverse hungerstrejker har gett oss den kunskapen, men motsvarande "studie" med sömn är inte genomförd så vitt jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att ge ett väl underbyggt svar på frågan eftersom någon knappast har gjort en kontrollerad studie av det.

 

Hur länge människor klarar sig utan mat och vatten vet vi ganska exakt eftersom diverse hungerstrejker har gett oss den kunskapen, men motsvarande "studie" med sömn är inte genomförd så vitt jag vet.

 

försök på judar under WW2.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försök på judar under WW2.....

 

Just de studierna har inget större vetenskapligt värde.

 

Gjorde en snabbkoll i forskningsdatabasen Pubmed och där finns en länk till en studie där de har testat på tio råttor. Det tog mellan 11-32 dagar - sedan dog de utan uppenbar anatomisk orsak. Länk till artikelsammanfattningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joo, du dör innan hehe. Om du inte sover en minut vill säga. Kollade ett Houseavsnitt nu (S2e18), enligt det är 11-12 dagar max. Det brukar stämma. Anledningen var som jag sa nånting med neuronerna.

 

"The current world record for the longest period without sleep is 11 days, set by Randy Gardner in 1965. Four days into the research, he began hallucinating. This was followed by a delusion where he thought he was a famous footballer. Surprisingly, Randy was actually functioning quite well at the end of his research and he could still beat the scientist at pinball."

 

Så mer än 11-12 dagar överlever man alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt varför, men började garva asmkt när jag läste detta. Var det ett skämt eller seriöst? Bara jag som skrattar?

 

skrattade lite när jag läste din förklarning till varför du skratta :P

 

det är ju ett vida kännt faktum att det är roligast att skratta i grupp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt att ge ett väl underbyggt svar på frågan eftersom någon knappast har gjort en kontrollerad studie av det.

 

Hur länge människor klarar sig utan mat och vatten vet vi ganska exakt eftersom diverse hungerstrejker har gett oss den kunskapen, men motsvarande "studie" med sömn är inte genomförd så vitt jag vet.

 

 

Utförde inte "the Angel of Death" liknande experiment på judar under andra världskriget?

 

EDIT:Emilio var visst före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...