Gå till innehåll

Negerhora


bossbaver

Recommended Posts

Jag tror min Sony Ericsson är homofob. Ordet "bög" finns inte med i T9 ordlistan! Istället föreslår den väl använda ord som: ang, anh, åmi, boh och coh. Lite lustigt även det! :-)

 

Klart att förkortningen för MMORPG-spelet City of Heroes är mer frekvent använt än bög! =P

 

Blev rasande när jag såg rubriken på denna tråd, nu kan jag inte sluta skratta :D

 

/SK

 

Reagerade också lite ilsket på trådnamnet, men var ju inte så farligt med det roliga innehållet. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordlistan är inte riktigt uppbyggt så som man kanske kan tro, vilket gör att olika märkliga ord kan föreslås som korrekta.

 

 

"I nummer 33 berättade Henrik Jonshammar att hans mobiltelefon, försedd med textinmatningssystemet T9, vägrade att skriva ordet "schimpans". I stället föreslog systemet "raggnsans". Vem tusan hade lagt in ett sådant ord i telefonens ordlista?

Självklart har läsarna svar.

 

Svar:

Jag vet inte om Tegic (företaget som ligger bakom snabb*inmatingssystemet, med huvudkontor i Seattle) avslöjar precis hur T9 fungerar, men området stavningskontroll är väl utforskat.

 

Ett vanligt sätt är att använda så kallade hashfunktioner. Konstruktören väljer ut några funktioner som tar godtyckliga ord och ger ett slumpartat tal tillbaka, dock alltid samma tal för samma ord. Sedan väljs de ord som ska vara med i ordlistan. För varje ord i ordlistan beräknas alla hashfunktionerna och en etta placeras i minnet på de adresser hasharna angav.

 

När användaren sedan skriver ett ord beräknas samma hashfunktioner igen, och om det finns en etta i minnet för varje hashvärde så har vi ett ord i ordlistan. Troligen. För det kan ju av en slump råka bli ettor på alla platserna på grund av andra ord, vilket leder till en del falska "ord" som raggnsans betraktas som korrekta.

 

Fördelen med arrangemanget är att minnet som går åt för att lagra ordlistan dels är litet, dels kan hållas konstant oavsett antal ord. Ju fler ord man klämmer i, desto fler falska positiva, dock. Dessutom köps dessa ordlistor ofta av företag som kräver att konstruktören krypterar eller på annat sätt försvårar kopiering av ordlistan. Då passar hashning väl in.

 

Notera att T9 har mycket fler finesser. T9 kan hantera ordens frekvens i språket och lära sig användarens specifika språkvanor."

 

Källa: http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/teknikfragan/article40581.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...