Gå till innehåll

Othello och gdaily har en dagbok ihop.


gdaily

Recommended Posts

Göran och Ola heter vi, är två av forumets moderatorer, som funderat på att blogga ett tag. Vi var ju i Las Vegas ihop med Parbet och testade på bloggandet därifrån. Båda två är egentligen ganska tråkiga typer, men av någon underlig anledning så blev vår torra humor riktigt rolig, vi kompletterar varandra ganska bra, tydligen.

 

Både två spelar poker alldeles för lite egentligen. Görans två barn tar mycket tid för honom. Ola skyller på allt arbete och alla roliga sidoprojekt. Så det här kommer inte att bli en "pokerblogg", utan en "om-pokerblogg". Ola jagar satelliter till livetävlingar, och kommer skriva om detta. Nästa resa som är planerad är EPT Köpenhamn, där han vann en plats via Martinspokers ELAAP-kval. Göran grindar ibland lite Omaha när döttrarna gått och lagt sig.

 

Men framför allt komer vi att blogga om vad som händer på forumet. Trådar eller inlägg som vi tycker är roliga, intressanta eller viktiga. Så om du bara ska läsa en enda tråd i framtiden, läs den här, så kommer vi knuffa dig i rätt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I dag är det förresten dags för Online-SM på Nordicbet. Vi är typ dussinet moderatorer som ska spela tävlingen, och vi har kommit överens om att dela på eventuella prispengar:

 

30% sätts av till en "skattefond". Det är ju inte säkert om Nordicbet är skattefritt eller ej, vi får se vad som händer med överklagandet.

 

Av resterande prispengar, om det nu mot förmodan skulle råka bli några sådana, delas upp på:

 

45% får spelaren

5% får cancerfonden

50% delas mellan övriga spelare i "bolaget"

 

Vi tänkte att om vi spelar "för en god sak", dvs cancerfonden, så har vi riggen på vår sida. I kväll ska det klonkas på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, nu är vi igång. Jag och Shahin har ju haft en dagbok ihop tidigare, och den är i hibernation-läge just nu eftersom Shahin har ett välförtjänt pokerbreak. Eftersom jag på alla sätt är för tråkig för att kunna få ihop några läsare på egen hand så surfar jag i Olas kölvatten i den här bloggen. Goda tider.

 

Några nyheter sedan jag sist skrev ett meningsfullt inlägg där jag beskrev vad jag gjorde på pokerfronten:

 

- Poker.se-TV behöver pengar för att fortsätta, så just nu lär inget hända där på ett tag.

- Jag spelar lite förstrött på de vanliga sajterna. Jag klipper väl in någon HH c:a en gång i veckan om det är någon unik situation som inte involverar standardrådet "blunda och tryck in pengarna".

- Jag typ, semicoachar, i PLO då och då. Fast jag får inget betalt och det är bara till kompisar.

 

Annat:

 

- Forumprofiler som säkert kommer figurera med förnamn i den här dagboken på olika sätt är Ola (gdaily), Marcus (Cassano), Shahin (Shahin86). Alla andra kommer figurera med sina "forumnicks" då jag inte alltid vet hur pass öppna de vill vara med vad de faktiskt heter.

 

Idag är det alltså SM som gäller. Förra gången hann jag aldrig få in pengar och missade starten med två minuter, så vi får hoppas på bättre tur i år. Heja Cancerfonden!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola skrev ju att det skulle bli en "om pokerblogg" mer än en "pokerblogg". Då måste vi självklart hålla oss uppdaterade med lite slumpmässiga observationer pokervärlden runt. Så här kör vi lite länkar.

 

Daniel Negreanu skiljer sig och bloggar om det.

 

Mike The Mouth har ett nytt avsnitt av the mouthpice ute. Förra avsnittet hjälpte han en kille med bankroll management för hans bankrulle på 5-6k ("Take a couple of shots at 10/20 NL" - "WHAT?!" - "Ok, 5/10 if you want to be conservative!").

 

Nat Arem (2+2 kille, operatör av ThePokerDB) har besökt Absolute Poker och bloggar om sina findings. Här är dock min hemmaplan (systemarkitektur, IT-säkerhet och arkitekturgranskningar) och jag måste säga att det märks att han aldrig gjort en seriös utredning av något slag förut (och om han har det hoppas jag att kunderna kunde annullera fakturan), för sättet som han beskriver det på är under all kritik ur ett rent professionellt perspektiv. Men för en slumpmässig pokerspelare med lite bakgrundsinformation så är det ju lättläst i alla fall.

 

 

Länk till bloggkommentarstråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, får väl föra in lite poker i om-pokerbloggen. Spelade precis en satellit till kvällens satellit på iPokernätet, till EPT Prag.

 

Tre platser betalda, vi är fyra spelare kvar, blindarna är 500-1000. Jag har 10.000 kvar på small blind, de andra har 15.000 (big blind), 35.000 (UTG) och 20.000 (knappen). Typ ungefär, dvs jag ligger risigt till.

 

Men det är ju satellit. Värdet i satelliter är dels att det ibland/ofta är garanterat övervärde, men sedan att folk inte kan spela satelliter på bubblan. UTG har så mycket marker att han kan pulla sig in i prisplats utan att spela en enda hand till. Men han ska spela den här handen - all-in med A:s: 8:h:! Knappen hittar synen med 7:d: 7:c:! Det passar mig bra, jag har A:c: Q:d: och kastar mig - det är bättre att hoppas att rätt spelare vinner än att syna själv. Nu hittar även big blind synen med 3:s: 3:d:!

 

Jag tycker att alla spelarna spelar uselt, det är väl slantsingling om vem som spelar sämst.

 

Floppen kommer med en åtta, och UTG slår ut två spelare. Big blind åkte ut på en välförtjänt fjärdeplats, knappen slank in på ett bananskal på tredjeplats.

 

Sensmoral - spela toktight på bubblan i satelliter. Det handlar till 5% om kort och 95% om markerstaplar.

 

Så i kväll blir det förutom SM även huvudfinalen till Prag på iPoker.

 

Sen ett tips: 30 november, FREEROLL till AUSSIE MILLIONS på PokerRoom. Krävs en insättning på $20 med rätt bonuskod, som står på poker.ses framsida. Förra gången var det ett övervärde på $400 per spelare, så spelar ni inte den så gillar ni helt enkelt inte pengar. Fixa biljetten i tid nu, inga sistaminuteninsättningar, för det kan/brukar bli strul när man ska göra något i sista sekund (undrar ur många som komme missa SM i dag på grund av att de inte kommer in på sitt konto på Prima exempelvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår spelade moderatorerna online-SM. Alla blev klara snabbt, det är väl det bästa man kan säga om det. Jag gjorde en ninjasyn (jag föredrar att kalla det för det istället för fisksyn) med TT vs AQ, men det kunde inte stå, och sedan var jag så shortstackad att jag hade behövt lika mycket tur som en genomsnittlig lottovinnare för att kunna göra något.

 

Lite PLO har också avhandlats under dagen. Mycket varians för 50 euro kan kan man säga. Det hela bottnar i att jag är ganska så kall med mina AAxx-händer (överpar+nfd har förlorat mot openended eller hålstege några gånger för mycket). Mina bästa händer rent pengamässigt senaste två veckorna (1700 händer, ett ofantligt stort sample från 1/2 och 2/4...) ser ni här:

 

winnerscn8.jpg

 

 

Kungarna ligger där de bör ligga, åttorna är överrepresenterade pga två set som mirakulöst nog vunnit stora potter (en speciellt minnesvärd hand förra veckan var när jag hade QQ88 och floppen kom Q8x två klöver - den var inte rolig någonstans när min motståndare valde att checkraisa JT9x med klöverflushdraget). Essen är 1.2k back rent EV-mässigt men ligger ändå på plus i alla fall, starkt jobbat.

 

Dagens pokernyheter:

 

- Boris Becker letar efter fler ess med hjälp av PokerStars.

- David Sklansky är inte frisk någonstans. Just nu startar han en tråd för varje inlägg han skriver.

 

Länk till bloggkommentarstråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv så spelade jag Heads-up SM... som för så många andra så startade inte mitt bord som det skulle. Jag stängde ner klienten, öppnade upp den igen, kunde hoppa in och var då bortantad till 2500 mot 3500, men lyckades vända den matchen när jag hade A9 mot A4 på brädet A94... och sedan cancelerades tävlingen när jag väl hade vunnit matchen.

 

Såklart, vad ska Nordicbet göra liksom, pest eller kolera. Men det känns avslaget på något sätt.

 

/gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en jobbig helg framför datorn har nu äntligen mitt boklut för mitt AB blivit klart för året (jag har brutet räkenskapsår) och jag hade så bolagsstämma..

 

Verkställande direktör (jag) fick förklara sig inför aktieägarna (jag) hur vinsten (1kr 51öre) kunde bli så liten för året. Därefter vidtog en hetsig debatt mellan ägarna och styrelsen (jag) om VD skulle få fortsatt förtroende eller ej. Slutligen var ju frågan hur vinsten skulle disponeras - skulle man göra en aktieutdelning på 0,15 öre per aktie, eller skulle hela årets vinst föras in under eget kapital? Diskussionens vågor gick höga, innan ekonomiansvarige (jag) tydligt klargjorde att han vägrar göra iordning de papper som krävs för att göra en aktieutdelning.

 

Ja, jag har tråkigt... åkte ut ur Everesttävlingen och det finns inget på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelades inte mycket poker igår, men flytet var med mig och jag vann 850 på 15 minuters 1/2 spel. En halvfrirulle satt (kåk vs kåk där min motståndare hade överpar och två frirulleouts och jag själv hade två överkort, dvs sex outs). Efter det ställde några killar in 150bb och 100bb i två potter med fyra respektive två outs utan att klonka. Fantastiskt. Och efter det så skulle tydligen räkningarna betalas och jag fick maka mig från datorn till förmån för min maka (Göteborgska ordvitsar ftw! Förresten, har ni tänkt på att ordet "Göteborgskt" har fem konsonanter i rad? Erkänn, det är här ni hittar den viktiga informationen!).

 

I övrigt så trodde jag att vi hade RSS-feed på den här och de andra Poker.se bloggarna, men tydligen är så inte fallet. Tilt.

 

Och inga roliga länkar har jag idag heller. Dubbeltilt.

 

/Othello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coca Cola Happiness Factory

 

Jag dricker ungefär två liter Coca Cola om dagen. Om vi räknar väldigt lågt med 20 kr om dagen och 350 dagar på ett år, så lägger jag ner 7.000 kr om året på brunaktigt sockervatten. Och det kan jag ju inte sluta med, såklart...

 

Om jag ska betala 7.000 kr privat så betyder det att jag måste fakturera för ungefär 14.000 plus moms - resten tar staten i det här landet i skatt och arbetsgivaravgifter.

Personalvårdsförmåner är förmåner av mindre värde, som syftar till att skapa trivsel i arbetet eller som ges på grund av sedvänja inom den verksamhet som det är fråga om. För att förmånen ska räknas som en personalvårdsförmån måste förmånen rikta sig till hela personalen.

Förmånen ska inte kunnas bytas mot kontant ersättning, varför bruttolöneavdrag inte kan tillämpas för dessa förmåner.

 

Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt friskvård och kontorsmassage.

 

 

Oj vilken lycka - Coca Cola är avdragsgilt som skattefri personalvårdsförmån. Det betyder att des att momsen (12% på drycker) är avdragsgill i företaget, dels att företaget betalar läsken före skatt - med andra ord kan jag se det som att jag nu kan dricka mer än dubbelt så mycket läsk för samma peng.

 

Klonk - dags att fira med en iskall CocaCola

 

/gdaily

 

 

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=NwCn-D5xFdc&rel=1&></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=NwCn-D5xFdc&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355" ></embed></object>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Göran (Lägger barn) säger (20:07): lol@ aussie frirulle

Ola säger (20:07):inte så lol

Ola säger (20:07): jag får vinna skiten

 

KLONK

 

105 startande i frirullen jag tipsade om på Pokerroom. Mycket strul i början, Ongame hade något generalknas på sina turneringar så den cancellerades. Jag ringde upp Pokerroomkillen som sa att "va fan - ja vi får väl ställa in den" och sedan fick dom igång turneringen igen.

 

Jag satt och koncentrerade mig på annat (surfade på ebay) och ställde in lite på chans här och var, två höga kort kändes bra liksom... och helt plötsligt var jag på finalbord. Där hade jag sjuk tur, bland annat slog jag ut en stackare med AKo mot AKo, inga problem att hitta färgen.

 

Nåja, hade lite otur också med AA och QQ, så lite jämnas det ut.

 

Helt plötsligt var vi bara tre, jag kom in i ett bra stim och kunde stjäla väldigt mycket. Försökte fyrbeta postflop som stöld en gång, motståndaren ställde då. Att dom alltid ska ha någonting....

 

Tre blev till två som blev till en (om min headsupmotståndare läser det här - du spelar alldeles för tight när du spelar på tre eller två, jag fick stjäla alldeles för många blindar).

 

Jaha, så nu ska man åka till Australien. Jag har varit där en gång förut, 1998. Australien är fantastiskt, men resan dit tog verkligen knäcken på mig. 26 timmar på ett flygplan, hade blodsmak i munnen flera dagar efter.

 

Skulle vilja pensionera mig där dock... Vi får völ se efter Aussie Millions!

 

Göran säger: helt fantastiskt

Göran säger: du är så jäkla bra på de där kvalturneringarna

 

Japp, jag har extremt bra RoI på satelliter, men det här var nog första frirullen faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avrundade månaden med att backa på PLO igår. -733 på 233 händer 1/2 (nej, ingen tilt faktiskt), trots detta har jag haft en PTBB/100 på 22.36 under månadens korta spel. Det kändes inte alltför tufft, speciellt eftersom jag vann ett par hundra på 2/4 och 3/6 också för att hyvla ned förlusten till -536.

 

Någon kille fick <a href="http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=beats&Number=13173869&page=0&fpart=1">43 miljoner</a> av Party.

 

För er som spelar SNGs på PokerStars, en ny blindsnivå kommer snart införas. Just nu är det ett hopp från blindsnivån 100/200/25 till 200/400/25 som är rätt magnifikt, enligt <a href="http://forumserver.twoplustwo.com/showflat.php?Cat=0&Board=singletable&Number=13153645&Searchpage=1&Main=13110555&Words=+BryanSPokerStars&topic=&Search=true#Post13153645">uppgift</a> kommer den nya blindsnivån kommer vara 150/300/25.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering från Caribbean Poker Classic är att Cassano här på forumet kom på 14de plats i main event där. 13 600 dollar fick han för det besväret, men han var lite besviken ändå då han kände att han hade en bra chans med 20 spelare kvar. Tydligen har han lyckats byta till sig procent i han som var chipleader med fyra spelare kvar, så han gjorde även en bra deal där (jag vet inte vad för plats den killen slutade på dock).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick just fenoximetylpenicillin. Så bra mår jag.

 

Jag känner mig som en pårökt gammal hippie. Ola får blogga istället, han har säkert hittat på något roligt.

 

Just det, jag har sett Stardust. Den var bra, jag är ett Neil Gaiman-fan sedan ett par år tillbaka och jag tyckte filmen var kanon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå nu iväg till skivbutiken och köp julklaparna till hela familjen. Patrick El-Hags nya skiva "Sådär" är i mitt tycke en sjudjävla bra skiva. Köp den... så kanske jag kan få tillbaks lite pengar i det projektet, man är ju så kallad exekutiv producent, det vill säga han som står för pengarna :-)

 

<object height="355" width="425">

 

<embed src="http://www.youtube.com/watch?v=I0V5lmvE5ro&rel=1&autoplay=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="355" width="425"></object>

 

 

 

En scam är under uppseglande i nätpokervärlden. T 6 poker heter en sajt som är uppbyggd enligt klassiskt pyramidspel. Köp absolut inga vinstandelar i detta företag (ni betalar för att bli affiliates i stället för att få betalt som ni får av andra sajter). Det luktar verkligen mycket mycket illa. Tyvärr har Mats Rahmn och Anders Henriksson blivit inlurade i verksamheten. Jag tycker synd om dom, det är normalt de sista personer jag skulle koppla ihop med en scam...

 

Det finns mer att läsa i den här tråden.

 

Det finns mer att läsa i den här gruppen. Kan inte länka direkt till tråden, eftersom vi stoppat in sajten i spamfiltret - men klicka på tråden som börjar med två **

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry för att jag inte har skrivit på några dagar, men den senare tiden har minsann varit lite omtumlande. Att få "hot" från T6 piggar upp tillvaron, må jag lova. Man vaknar till, så att säga. Ni missar väl inte den långa tråden på forumet?

 

Orsaken till att jag reagerar så stark på det där pyramidtjafset är för att det kan skada hela pokerbranchen så mycket. Alltså, jag skiter fullständigt i om folk säljer badsalt eller Aloevera-produkter till varandra. Men om folk ska investera i en pokersajt som går omkull, och andra ska stoppa in slantar och spela på sajten och sedan inte får ut sina pengar, ja då kommer pokerbranchen få sig en rejäl törn imagemässigt. Nu har jag i alla fall gjort vad mitt samvete bjuder mig att göra, ingen svensk kan skylla på mig att jag inte talat om dumheterna för dom. Hoppas att några andra tar upp bollen och fortsätter bevakningen.

 

Har inte spelat någon poker på flera dagar, förutom en liten feedersatellit just nu - finalbord med totalt åtta prisplatser, jag ligger knapp tvåa med tio spelare kvar, det vill säga jag kan anta bort mig och ändå vara säker på att ta mig till finalspelet i morgon. Den går till Irish Open i mars.

 

/gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick in en medelstack mot en medelstack all-in preflop i satelliten i går med AA mot AKo. Där var man som vanligt chanslös, det visste man när floppen kom med en kung..

 

I kväll ska jag dels spela den där "Vem vill bli ett pokerproffs"-tävlingen på Everest, dels så ska jag vara med i buggjakten i lagpokerklienten. Ni som inte har något annat för er, kan ni inte också vara med och leta buggar? Er hjälp behövs

 

/gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gah, kom på plats 13 eller 14 av 400 i Everestturneringen. Målet var topp tio, så jag struntade helt i pengarna och spelade den som en satellit - hade AK kunnat stå mot KT i en jättepott när det var 40 spelare kvar så hade jag varit "säker" på att gå vidare, men nu blev jag i stället shortstackad och var tvungen att ta ett skott med 99 (och mötte såklart JJ).

 

Surt, sa räven.

 

Sedan tillbringade jag kvällen med Nordlinders utbrott... snälla, läs ValterEgos blogg om det.

 

Sov väldigt oroligt, mycket som tynger mina axlar just nu. Inget anonyma mordhot på hela dagen dock, har folk kommit av sig efter helgen?

 

/gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit dålig på att uppdatera, vilket har sin grundläggande orsak i att jag dels varit sjuk, dels haft mycket att göra på jobbet och dels rent pokermässigt spelat rätt dåligt.

 

Så, vad har hänt då?

 

För 100bb har jag beslutat att man lämnar en massa pengar på bordet om man släpper midset hur som helst, men just nu har jag blivit översettad en ryslig massa gånger. Det händer dock, men jag har skärpt till starthandskraven en smula för att kunna ha backup i form av drag. I övrigt har jag funderat på att lära mig spela SNGs lite bättre, så ett gäng har blivit spelade. Jag är förtvivlad över att en icke-turbo tar så lång tid på FTP att det blir paus när man är HU (tack och lov för "I am ready"-knappen som kan vara det bästa bidraget i historien till en pokersajt).

 

Jag har även fått råd med en PS3a i Starsshoppen. Livet leker, men jag har inte en LCD eller plastmaskärm, så frågan är om jag borde satsa på att skaffa en sådan innan jag beställer PS3an. Hm. Sedan känns det så tungt att busta poängrullen på Stars. :)

 

EDIT: LarsF här på forumet kom just förbi min arbetsplats. PS3an är beställd efter moraliskt stöd från honom. Jag har nu 3 FPPs kvar på Stars och kan inte ens skapa privata turneringar längre. Jag får vänta med att anordna WCOPF (World Championship Of Pokerforum) ett tag. :)

 

Annars så såg jag att man numer kunde se vilka länder folk kom ifrån på FTP. Kanon, kul att se att de kom nästan precis ifrån de länder man trodde redan innan. Våra nordiska grannar är antingen aggressiva, bluffar eller bara halvdåliga. Mycket humor.

 

Ute i stora världen har det varit en stor turnering på Bellagio, vilket innebär ett spel med rejäla insatser. Fast tråden om det på 2+2 är mest rolig pga paintshopbilderna. (Via Ifx).

 

/Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag, Gdaily och Valterego testade lagpokerklienten i fredags. Kul koncept, och klienten kommer nog komma på plats så småningom. Tyvärr så åkte jag ut efter att ha tryckt in med KQ mot KJ, men det underliggande problemet var nog att jag halverade min storstack genom att ta en tveksam syn med 77 lite tidigare.

 

I dagens "japanska TV-shower är helt bisarra" bjuder vi på följande klipp:

 

<object height="355" width="425">

 

<embed src="http://www.youtube.com/watch?v=Ll2kajMH2u0&rel=1&border=0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" height="355" width="425"></object>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade precis det sjukaste finalbord jag någonsin spelat i en satellit. Det är nio spelare kvar, sex går vidare till kvällens Irish Opensatte ($320) på iPoker, och ett "hyggligt" sjundepris på 250 dollar ungefär.

 

Jag ligger bra till, är inte alls säker på att gå vidare och så, men hyggligt stor chans. Får KK i sen position, en spelare i tidig position med mycket marker går all-in, och jag lägger mig.

 

Skriver det på msn till Othello. Potten efter det får jag TT och synar två jätteshortstackar (dom har bara 1.5 BB) och dom åker ut. Sju kvar, då får jag KK igen (fold), nästa pott AK(fold) och handen därefter KK en tredje gång (fold UTG)! På big blind har jag sedan 88 och minsta stacken ställer in så det kostar mig 1 bb till att syna, han har A8s och jag vinner.

 

Att slänga KK en gång är ovanigt, man att kasta det tre gånger preflop på ett knappt varv, det måste vara rekord av något slag. Att skicka AK i mucken däremellan också...

 

Så i kväll/natt ska jag försöka få lika bra kort i finalen.

 

Edit: Det var en 99 därimellan som jag kastade också, ser jag när jag går igenom handhistoryn. 8 händer, kan jag bara komma på hur man exporterar HH så måste jag publicera det som bevis, annars tror ni mig väl inte.

 

/gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...