Gå till innehåll

Nybörjarn ger sig på 0,25/0,50 FLT Hold'em


Exekile

Recommended Posts

Hej,

 

Nu har jag bestämt mig för att starta en dagbok. Inte för att få visa fina resultat, utan för att kunna få hjälp att förbättra mitt spel. Jag hoppas att i denna dagbok få kommentarer på vad jag borde göra annorlunda, få hjälp att analysera specifika händer o.s.v.

 

Angående min erfarenhet som pokerspelare så är den väl inte överdrivet stor, har precis börjat spela igen nu efter att ha tagit pause i ca. 2 år. Innan det hade jag väl spelat ungefär 1 år, några timmar i veckan. Den enda FL boken jag har läst är "Winning Low-Limit Hold'em" av Lee Jones. Förutom det har jag dock läst relativt många artiklar, samt läst mycke på detta forum. Känner mig dock ringrostig efter denna pause, och har därför börjat ströläsa om boken för att få in känslan.

 

Vet inte om var jag ska börja. Jag har bara ca. 1200 händer i PT så att ta statistik därifrån kanske inte ger så mycket, men tänkte att det är väl bättre att börja förändra sitt spel så tidigt som möjligt. (Vet att man borde ha 10.000+)

 

Bankrullen ligger på ca. 300$ vilket borde räcka för FLT på 0,25/0,50$ nivåerna. Sidan jag spelar på just nu är Everest Poker.

 

Här är lite statistik som någon vänlig själ skulle kunna få försöka tolka:

 

Saw Flop All Hands: 28,22%

Saw Flop Not A Blind: 17,25%

Voluntarily Put $ In Pot : 19,45%

Voluntarily Put $ In from SB: 40%

Won $ When Saw Flop: 24,93%

Raised Pre-Flop: 6,01%

Win $ At SD: 52,88%

Big Bets Won Per 100 hands: (-1,04)

 

Som ni ser här är min BB/100 inte alls vad man skulle önska, resten har jag lite problem att tolka då ja inte vet var den borde ligga.

 

Så, nu har jag inget mer att posta. Om ni har några tips på statistik/specifika händer som jag borde posta för att få hjälp så skriv det.

 

Tack på förhand!

 

Edit: Glömde bort att säga att jag spelar 10-manna bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte har fått några svar ännu (Förstår att denna dagbok inte är så intressant :D) så tänkte jag testa att posta min första HH. Så här ser den ut:

 

--------------------------------------------------------------------------

 

makhtarfan posts the small blind of $0.25

marvin123 posts the big blind of $0.50

The button is in seat #4

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero King of ClubsKing of Spades

 

pascalou250 folds

leyoye64 folds

picatoste calls $0.50

borok folds

C2H5OH folds

LoveYouClara folds

Hero raises to $1.00

sSstOOr folds

makhtarfan folds

marvin123 calls $0.50

picatoste calls $0.50

 

/Här så höjer jag såklart det första jag gör, hoppas på en reraise men det händer ju inte alltid./

 

*** FLOP *** 9 of HeartsQueen of ClubsQueen of Spades

marvin123 checks

picatoste checks

Hero bets $0.50

marvin123 folds

picatoste calls $0.50

 

/Här är jag självklart rädd för att någon har en dam med i spelet, men bettar för att se om någon sitter på dam, och om ingen har damerna är min hand fortfarande väldigt stark./

 

*** TURN *** 9 of HeartsQueen of ClubsQueen of SpadesKing of Hearts

picatoste checks

Hero bets $1.00

picatoste calls $1.00

 

/Här kom mitt pengakort, perfekt men vågar inte slowplaya då jag inte vill ge ut ett gratiskort. Om han sitter med dam lär han checkraisa mig./

 

*** RIVER *** 9 of HeartsQueen of ClubsQueen of SpadesKing of HeartsAce of Clubs

picatoste checks

Hero bets $1.00

picatoste raises to $2.00

Hero raises to $3.00

picatoste raises to $4.00

Hero raises to $5.00

picatoste raises to $5.80 and is all-in

Hero raises to $6.80

Uncalled bet of $1.00 returned to Hero

 

/Här sitter jag ju i ett läge där bara pocketdamer eller pocketess kan slå mig, och tycker inte denna person har representerat någon av dom. Har väldigt svårt att placera honom på något, men kanske AK är det jag kan tro för stunden/

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Som sagt, hjälp gärna till och berätta vad jag gjorde för fel och vad jag gjorde rätt under handen. Om ni har tid får ni gärna även hjälpa till att analysera de jag skrev i första posten :)

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker inte du ska spela poker.. det är ev - (eventual valuet) att spela på 0,25/0,50.. om man inte är tillräckligt fokuserad och är på sin vakt eller kanske är en fisk eller något annat dåligt så kan man troligtvis inte prestera till max vilket leder till stress i privatliv och man kanske gör slut med sin flickvän..

 

fixa dig ett jobb och en bra försäkring istället , det är mitt råd till dig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om anv som fcmange kunde få instaIPban.

 

Så att moderatorerna kunde bli av med skräpet en gåg för alla.

 

KK handen kan du inte spela annorlunda. Bra.

 

Det är SH du spelar va?

 

VPIP är lite låg isf. du kan ligga 20-30% här.

 

Och PFR är på tok för liten.

 

SH skall du nästa aldrig gå in uta en bet eller 3 bet.

 

ser du 19 % bör du ha pfr på i 13-16%

 

Edit; Kommenterar nedstående inlägg här så att dagboken inte förstörs: Jag tycker du skall sluta skriva om du inte kan bidra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om anv som fcmange kunde få instaIPban.

 

Så att moderatorerna kunde bli av med skräpet en gåg för alla.

 

 

gång stavas det, inte gåg.. vet inte om din svenskalärare hjälpte dig som min gjorde för mig ibland men ibland finns det faktiskt en tanke bakom allt man skriver vilket kan leda till tragiska efterföljder..

 

varför vill du att de skall banna mig för? alla har rätt till att berätta sin åsikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om anv som fcmange kunde få instaIPban.

 

Så att moderatorerna kunde bli av med skräpet en gåg för alla.

 

KK handen kan du inte spela annorlunda. Bra.

 

Det är SH du spelar va?

 

VPIP är lite låg isf. du kan ligga 20-30% här.

 

Och PFR är på tok för liten.

 

SH skall du nästa aldrig gå in uta en bet eller 3 bet.

 

ser du 19 % bör du ha pfr på i 13-16%

 

Edit; Kommenterar nedstående inlägg här så att dagboken inte förstörs: Jag tycker du skall sluta skriva om du inte kan bidra.

 

Skönt att någon svarar, tack för allt du skrev! Jag spelar alltså full ring, 10 personer, inte SH (menar 6-mannabord då eller?)

 

Tycker det verkar för svårt att spela 6-manna bord, därför jag spelar på 10-manna. Var det de du menade med SH? För isf så kanske det du skrev inte stämmer överens med hur jag borde ligga till, eller är det ungefär samma siffror man bör ligga runt oavsett om man spelar 6- eller 10-manna bord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gång stavas det, inte gåg.. vet inte om din svenskalärare hjälpte dig som min gjorde för mig ibland men ibland finns det faktiskt en tanke bakom allt man skriver vilket kan leda till tragiska efterföljder..

 

varför vill du att de skall banna mig för? alla har rätt till att berätta sin åsikt

 

 

Lärare i svenska

Svensklärare

 

 

Lycka till nybörjarn! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gång stavas det, inte gåg.. vet inte om din svenskalärare hjälpte dig som min gjorde för mig ibland men ibland finns det faktiskt en tanke bakom allt man skriver vilket kan leda till tragiska efterföljder..

 

varför vill du att de skall banna mig för? alla har rätt till att berätta sin åsikt

 

Alla har rätt till en åsikt, men att hålla på att svamla en massa är inget som uppskattas vad än det handlar om. Mitt råd till dig blir att vara mindre testoseronig och inte komma med en massa trolling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att någon svarar, tack för allt du skrev! Jag spelar alltså full ring, 10 personer, inte SH (menar 6-mannabord då eller?)

 

Tycker det verkar för svårt att spela 6-manna bord, därför jag spelar på 10-manna. Var det de du menade med SH? För isf så kanske det du skrev inte stämmer överens med hur jag borde ligga till, eller är det ungefär samma siffror man bör ligga runt oavsett om man spelar 6- eller 10-manna bord?

 

Japp exakt, trodde du spelade SH ( short handen, 6 max typ ).

 

Ska kolla mina fr stats eftersom jag lirar det just nu på grund av en bonus.. 1sek.

 

 

0.1,0.6,1SEK:

13K händer

vpip:13.2%

bb/100: 1.89

Pfr: 8

cc%: 9%

wtsd( vunit vid syn av flop ) 46%

wsd( vunnit vid shodown) 56%

3bet%: 3.8%

 

Så ser det ut för mig.

Jag är lite tightare än dig preflop ser det ut som

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

KK handen går inte o spela annorlunda.

 

Ang. dina stats så måste du bli mer tight innan floppen, speciellt på FR(FullRing 10 manna bord). Sen så måste du höja mycket mer, allså slaska inte, spela få händer men spela de aggresivt. Tycker du att det är svårt så testa att spela flera bord, det hjälpte mig i alla fall.

 

En bok du verkligen måste läsa är:

 

Hold'em med små insatser : Vinn stort med expertspel

 

Sen så tycker jag att du ska byta sajt, rake är brutalt hög på low limit, det är ganska svårt att vinna över den. Börja jaga bonusar istället så kommer du bygga din br mycket snabbare.

 

Roligt att folk börjar lira limit igen, själv startade man med det 2001, men limit förlorade ganska mycket värde efter nåt år tyvärr :(

 

GL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja!

 

KK handen går inte o spela annorlunda.

 

Ang. dina stats så måste du bli mer tight innan floppen, speciellt på FR(FullRing 10 manna bord). Sen så måste du höja mycket mer, allså slaska inte, spela få händer men spela de aggresivt. Tycker du att det är svårt så testa att spela flera bord, det hjälpte mig i alla fall.

 

En bok du verkligen måste läsa är:

 

Hold'em med små insatser : Vinn stort med expertspel

 

Sen så tycker jag att du ska byta sajt, rake är brutalt hög på low limit, det är ganska svårt att vinna över den. Börja jaga bonusar istället så kommer du bygga din br mycket snabbare.

 

Roligt att folk börjar lira limit igen, själv startade man med det 2001, men limit förlorade ganska mycket värde efter nåt år tyvärr :(

 

GL

 

Hej!

 

Tack så mycket för svaret, exakt sånna tips jag vill ha!

Ang. att bli mer selektiv med vilka händer jag spelar innan floppen så skulle jag nog vilja säga att jag spelar ungefär exakt som denna chart: http://www.pokerjesusonline.com/Starting-hand-chart.jpg

 

Lite är annorlunda, men det mesta stämmer överens. Förstår även vikten av position. Men vad är det för typiska händer som jag borde skippa? Spelar inte KQ i tidig eller mittenposition t.ex., vilket verkar vara en favorithand för många.

 

Och jag undrar även var man bör ligga på för % under "Saw Flop Not A Blind" och "Voluntarily Put $ In Pot"? Siktar väl just nu på att komma ner i 13-15 i VP$IP som EmWi föreslog men kan alltid vara bra att höra med fler :)

 

Angående boken så är det faktiskt så att jag beställde den imorse innan jag läste ditt inlägg, då jag faktiskt behöver en ny bok och den verkar väldigt lovande. Sen så är anledningen att jag spelar på Everest poker just att dom har en bonus som inte kräver allt för höga limits, samt att man inte behöver lägga in pengar i potten för att få bonuspoäng.

 

Fortsätt gärna att svara då jag tycker det är väldigt intressant att höra vad andra har att säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu efter ca. 2100 händer ser min PT-statistik ut så här:

 

Saw Flop All Hands: 24,32%

Saw Flop Not A Blind: 14,03%

Voluntarily Put $ In Pot : 16,03%

Voluntarily Put $ In from SB: 33,21%

Won $ When Saw Flop: 24,43%

Raised Pre-Flop: 5,71%

Win $ At SD: 50,31%

Big Bets Won Per 100 hands: (-3,48)

 

Jag tycker mina siffror bara blir bättre och bättre, ändå förlorarar jag bara mer och mer pengar. Tycker inte det ser ut som det är mitt preflop spel som är felet, förutom att jag höjer för lite. Därför måste det vara efter floppen som jag gör mycket fel. Men när jag kollar igenom mina händer tycker jag inte att jag spelar fel på dom händerna jag förlorarar mest på. T.ex. senaste sessionen e dessa fyra händer dom jag förlorade mest på:

 

----------------------------------------------------------------------

 

zap987 posts the small blind of $0.25

Smaraz posts the big blind of $0.50

jazzman24 posts $0.50

The button is in seat #8

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HeroAce of DiamondsAce of Spades, nora00000 folds, Olynth folds, Hero raises to $1.00, theSK folds, xMidox folds, jazzman24 folds, bad-thing folds, zap987 calls $0.75, Smaraz folds

 

*** FLOP *** 2 of Diamonds7 of HeartsQueen of Diamonds

zap987 checks, Hero bets $0.50, zap987 calls $0.50

 

*** TURN *** 2 of Diamonds7 of HeartsQueen of Diamonds10 of Diamonds

zap987 checks, Hero bets $1.00, zap987 calls $1.00

 

*** RIVER *** 2 of Diamonds7 of HeartsQueen of Diamonds10 of DiamondsQueen of Spades

zap987 bets $1.00, Hero calls $1.00

 

*** SHOW DOWN ***

zap987 shows Queen of ClubsJack of Clubs, Hero shows Ace of DiamondsAce of Spades

 

----------------------------------------------------------------------

 

adrinocrom posts the small blind of $0.25

bad-thing posts the big blind of $0.50

The button is in seat #6

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HeroAce of DiamondsAce of Clubs, Olynth calls $0.50, lowix raises to $1.00, zap987 folds

Hero raises to $1.50, 2thomas2 folds, lori1860 folds. adrinocrom folds, bad-thing calls $1.00, Olynth folds, lowix calls $0.50

 

*** FLOP *** 7 of Clubs5 of Diamonds5 of Hearts

bad-thing checks, lowix checks, Hero bets $0.50, bad-thing calls $0.50,lowix calls $0.50

 

*** TURN *** 7 of Clubs5 of Diamonds5 of Hearts3 of Hearts

bad-thing checks, lowix checks, Hero bets $1.00

bad-thing folds, lowix calls $1.00

 

*** RIVER *** 7 of Clubs5 of Diamonds5 of Hearts3 of Hearts8 of Hearts

lowix checks. Hero bets $1.00, lowix raises to $2.00, Hero calls $1.00

 

*** SHOW DOWN ***

lowix shows King of HeartsAce of Hearts

Hero shows Ace of DiamondsAce of Clubs

 

 

----------------------------------------------------------------------

 

Hero posts the small blind of $0.15

rrfmc posts the big blind of $0.25

The button is in seat #5

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HeroAce of ClubsKing of Clubs, labe1971 folds. woodyss folds, yan24 calls $0.25, jatekos calls $0.25, YP007 folds, JugadorLimit folds, Hero raises to $0.50, rrfmc folds, yan24 calls $0.25, jatekos calls $0.25

 

*** FLOP *** King of Spades3 of Spades10 of Diamonds

Hero bets $0.25, yan24 folds, jatekos calls $0.25

 

*** TURN *** King of Spades3 of Spades10 of Diamonds10 of Hearts

Hero bets $0.50, jatekos calls $0.50

 

*** RIVER *** King of Spades3 of Spades10 of Diamonds10 of Hearts2 of Hearts

Hero bets $0.50, jatekos raises to $1.00, Hero calls $0.50

 

*** SHOW DOWN ***

jatekos shows Queen of Hearts10 of Clubs

Hero shows Ace of ClubsKing of Clubs

 

----------------------------------------------------------------------

 

Den här är jag medveten om att jag spelade dåligt, och denna erkänner jag att jag tiltade på, då jag faktiskt inte kunde hålla mig efter alla händer innan. Efter denna stängde jag av dock då jag insåg att jag inte kunde spela när jag var på detta humör.

 

lori1860 posts the small blind of $0.25

bad-thing posts the big blind of $0.50

The button is in seat #5

 

*** HOLE CARDS ***

Dealt to HeroJack of SpadesJack of Hearts, Olynth folds, lowix calls $0.50, zap987 raises to $1.00. Hero raises to $1.50, poudrelle calls $1.50, lori1860 folds, bad-thing calls $1.00, lowix folds, zap987 raises to $2.00, Hero calls $0.50, poudrelle calls $0.50, bad-thing calls $0.50

 

*** FLOP *** Queen of ClubsJack of Clubs8 of Diamonds

bad-thing checks, zap987 bets $0.50, Hero raises to $1.00, poudrelle raises to $1.50

bad-thing folds, zap987 calls $1.00, Hero raises to $2.00, poudrelle calls $0.50

zap987 calls $0.50

 

*** TURN *** Queen of ClubsJack of Clubs8 of Diamonds3 of Clubs

zap987 checks, Hero bets $1.00, poudrelle raises to $2.00, zap987 folds

Hero calls $1.00

 

*** RIVER *** Queen of ClubsJack of Clubs8 of Diamonds3 of Clubs4 of Clubs

Hero bets $1.00, poudrelle raises to $2.00, Hero calls $1.00

 

*** SHOW DOWN ***

poudrelle shows 6 of ClubsAce of Clubs

Hero shows Jack of SpadesJack of Hearts

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

Det jag undrar över nu, hur skulle jag spelat för att förminska mina skador? För det är väl det jag har problem med, veta när man ska lägga ner handen och erkänna att man blivit besegrad.

 

Sen undrar jag även om någon kan ge tips på hur jag ska analysera mitt spel med pokertracker så att jag kan se vad det är jag gör fel med tanke på att jag går back så mycket.

 

Tack allihopa som har läst och svarat hittills, uppskattar det jätte mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jesus i all ära. Men jag tycker inte om hans poker rekommendationer.

Det vi måste tänka på med hans "hand chart" är att han med mycket stor sannolikhet kan se alla kort.

 

Skämt åsido.

 

Tycker inte om den där start hands listan.

 

1) Han synar alldeles för mycket. Går jag in först raisar jag. Oavsett.

 

KQs: Jag raisar först in oavsett pos. Har du e tight image, kanske alla foldar o du iaf vinner blinds. Eller så kanske du kan ta upp potten med en c-bet.

Vissa kanske vill syna, ok.. kanske. Med en pfr så kan du ju också få bättre read ifall någon trebettar dig. Träffar du inte floppen bra då så e de bara vika.

KQoff: Spelar den inte ur mitten pos.

Axs: Spelar jag inte ur tidig pos, ej heller ur mitten. Synar ur sen pos om poten e raisad, annars raise.

AT & AJ off ur behandlar jag som axs.

AT&AJs&AQs : Raise pfr först in, annars syn.

AA,KK,QQ,AK: RR,RRRRRR

JJ & TT, AQo,: Raise i oraisad.

pp->77: syn från mitten om folk är med i potten. anars raise från sen.

88-99: raise frå mitten.

 

Tror det e ung så jag tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...