Gå till innehåll

Tur kontra skicklighet i MTT


sharken

Recommended Posts

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De är väldigt stor varians i MTTs men dock ingen tur i långa loppet. I endast 1 MTT så är de 99% tur i 1000000st är de 0% tur.

 

Finns igentligen ingen "tur" i poker utan bara en slumpfaktor som bidrar till variansen men i långa loppet är de enbart skicklighet som avgör.

 

Tycker ju det i sig är osanning. Tur är ju det poker handlar om. Hur skulle annars flera tusen spelare mer än gärna ställa upp i WSOP?

 

Tur är ju vad som gjort poker till vad det är idag, ett spel som alla kan tävla i på "lika" villkor, med turen som hjälpmedel. Självklart spelar skicklighet en stor roll på sikt, men så är det med det mesta annat.

 

Tur handlar ju inte bara om att undivka oturen i att förlora AA mot KK, det handlar ju även om att komma allin med AA mot KK, att ha färg när någon annan får det, att spela mot någon som tror sig ha bra hand, eller missbedömer dig och bluffar. Till syvene och sist så handlar det fruktansvärt mycket om tur. Och "tur" är väl det, annars skulle det ju inte vara den folksport det faktiskt har kommit att bli, framförallt holdem, där turfaktorn är fruktansvärt stor. Any two can win!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ju det i sig är osanning. Tur är ju det poker handlar om. Hur skulle annars flera tusen spelare mer än gärna ställa upp i WSOP?

 

Tur är ju vad som gjort poker till vad det är idag, ett spel som alla kan tävla i på "lika" villkor, med turen som hjälpmedel. Självklart spelar skicklighet en stor roll på sikt, men så är det med det mesta annat.

 

Tur handlar ju inte bara om att undivka oturen i att förlora AA mot KK, det handlar ju även om att komma allin med AA mot KK, att ha färg när någon annan får det, att spela mot någon som tror sig ha bra hand, eller missbedömer dig och bluffar. Till syvene och sist så handlar det fruktansvärt mycket om tur. Och "tur" är väl det, annars skulle det ju inte vara den folksport det faktiskt har kommit att bli, framförallt holdem, där turfaktorn är fruktansvärt stor. Any two can win!

 

kan inget annat än att avara såhär:

 

I endast 1 MTT så är de 99% tur i 1000000st är de 0% tur.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg såhär. I ett HU så har en bra spelare 60% chans att vinna mot en dålig spelare. Med andra ord så förlorar den bra spelaren väldigt ofta vilket ju som du säger; de är det som gör att alla kan ställa upp i turneringar såsom VM och liknande.

 

Dock kan ALLDRIG en dålig spelare vinna mot en bra spelare i LÄNGDEN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg såhär. I ett HU så har en bra spelare 60% chans att vinna mot en dålig spelare. Med andra ord så förlorar den bra spelaren väldigt ofta vilket ju som du säger; de är det som gör att alla kan ställa upp i turneringar såsom VM och liknande.

 

Dock kan ALLDRIG en dålig spelare vinna mot en bra spelare i LÄNGDEN.

 

Men vad är längden? Hur kan du räkna det? Evigheters evighet? Så länge som Robert Lind i Kramfors funnits?

 

Faktum är det att forumet vimmlar av "småttingar" som gjort sig enorma summor på poker. Men jag tror att personerna till antalet är fler när det kommer till dom som verkligen försökt. Tror inte denna massa delas upp i bra och dåliga spelare efter framgång, dock finns det många som haft tur under deras startperiod och undvikit att spela bort de pengar dom har råd att satsa. Medans det å andra sidan säkerligen finns många spelare med stor potential men som haft otur i början och inte har råd att spela.

 

Jag menar att det inte finns någon anledning att diskutera "i längden" man gör rätt i alla situationer men kan ändå drabbas av oändlig otur, kortleken har inget minne. När anser du att "i längden" kommer, 5 år, 10 år, 100 år, nånsin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intresant o se vad ni forumiter anser om tur kontra skicklighet på

MTT med deltagare över 1000 st och inköp 50-100$. Texas Holdem

tur-skicklighet i %

 

Har ingen erfarenhet utav buyin's på den nivån. Visst behöver vi tur för att lyckas men med bra spel etc kan vi minska turfaktorn. Helst ser vi till att vinna potterna utav att behöva gå till visning av korten.

 

Och som någon skrev 1 turre kan med turens eller oturens hjälp skicka dig ut ur MTT'n på 3 händer där du hadde AA mot KK varje gång och åkte på torsk mot set i kungar.

 

i en enskild tournament skulle jag nog ge 25% skill 75% luck, även om med skill lyckas få chipsen in i potten finns oftast den där äckliga, "nice runner runner to better quad, monster"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att det inte finns någon anledning att diskutera "i längden" man gör rätt i alla situationer men kan ändå drabbas av oändlig otur, kortleken har inget minne. När anser du att "i längden" kommer, 5 år, 10 år, 100 år, nånsin?

 

Jo de finns de viss. Man kan inte drabbas av oändlig otur. "i längden" beror på vilket spel du spelar, i HU är "i längden" mycke kortare än i 1000 manna turneringar. Ju fler man spelar desto mindre blir chansen att den dåliga spelaren ligger plus. efter 1 är de som sagt 40% chans att han ligger plus efter 2st är de mindre chans å efter 100.000 är chansen nästan obefintlig. Visst kortleken har inget minne och du kan dra spader A ur en kortlek 50ggr i rad men chansen är så liten att ja kallar de "aldrig.

 

Alltid stavas ALLtid med två L och aldrig stavas ALDRIG med två

 

Jo har hört den ramsan säkert 100gr men kan aldrig lära mig :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de finns de viss. Man kan inte drabbas av oändlig otur. "i längden" beror på vilket spel du spelar, i HU är "i längden" mycke kortare än i 1000 manna turneringar. Ju fler man spelar desto mindre blir chansen att den dåliga spelaren ligger plus. efter 1 är de som sagt 40% chans att han ligger plus efter 2st är de mindre chans å efter 100.000 är chansen nästan obefintlig. Visst kortleken har inget minne och du kan dra spader A ur en kortlek 50ggr i rad men chansen är så liten att ja kallar de "aldrig.

 

 

 

Jo har hört den ramsan säkert 100gr men kan aldrig lära mig :roll:

 

Missförstå mig rätt, jag har läst lite statistik (10p), jag förstår precis vad det handlar om. Men sätt det i sakfråga istället. Om den bra spelaren förlorar de 5 första gångerna han spelar HU, sen har han inte råd att spela mer, är han även då en vinnare i längden? Finns kan man svara ja på den frågan.

 

Dock måste man se det till verkligheten, det faktum att pengar tar slut, man spelar inte alltid sitt A-game, man blir frustrerad och spelar ännu sämre. Det finns ingen som kan spela "i längden" om man inte har pengar, även om man gör statistiskt rätt varje gång.

 

Jag har antagligen tappat den röda tråden på topic, ber om ursäkt för detta, my bad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget mer att tillägga i diskussionen, jimhamring har givetvis helt rätt.

 

EDIT: Ska man droppa brags så har jag också läst statistik och sannolikhet på högskola ^^

 

ha ha

 

Eller hur. O % tur bara för att det är 100 000 turrar.....

 

Bara för att antalet blir extremt så försvinner plötligt denna extremt starka variabel som kan betecknas som tur.

 

Turmomentet är "konstant" även om det är 1 turre eller 6360 000000000000000000....

 

Men "turen" är svårdefinierad och är mestadels beoende av prisstrukturen, inte av slumpfaktorer.

 

Skill är också svårt att prata om. Var läggs grundribban? Vart är taket? Är det någon som nått dit?

 

För att göra det enkelt kan man väl säga att det är 50/50. Det ligger nog dessutom nära sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig rätt, jag har läst lite statistik (10p), jag förstår precis vad det handlar om. Men sätt det i sakfråga istället. Om den bra spelaren förlorar de 5 första gångerna han spelar HU, sen har han inte råd att spela mer, är han även då en vinnare i längden? Finns kan man svara ja på den frågan.

 

Dock måste man se det till verkligheten, det faktum att pengar tar slut, man spelar inte alltid sitt A-game, man blir frustrerad och spelar ännu sämre. Det finns ingen som kan spela "i längden" om man inte har pengar, även om man gör statistiskt rätt varje gång.

 

Jag har antagligen tappat den röda tråden på topic, ber om ursäkt för detta, my bad.

 

Du kommer här in på frågan om hur stor bankroll man behöver och hur stor risken är. Det är ett kärt ämne, googla t ex 'risk of ruin'. Om man inte minimerar risken får 'tur' givetvis stort spelrum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har snackats om det långa loppet, låt oss säja att vi spelar poker i 20 år

och spelar ca 1 MTT pr/dag skulle bli ca 7-8000 MTT kan ju omöjligt vara det långa loppet.

Tror att jag håller på psykologen varkar vara det mest troliga.

 

Man jämför t.ex 2 spelare i turneringar med 400 deltagare. Deras topp 3 placeringar ser ut enligt följande: 40-40-40 resp. 2-6-15. Spelare nr 1 har haft mer tur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget mer att tillägga i diskussionen, jimhamring har givetvis helt rätt.

 

EDIT: Ska man droppa brags så har jag också läst statistik och sannolikhet på högskola ^^

 

Nej, det var inte en brag, menade bara att eftersom jag läst 10p (på univ ;) så är jag inte helt oförstående med statistik och sannolikhet.

 

Citat:

Ursprungligen postat av nizze

Missförstå mig rätt, jag har läst lite statistik (10p), jag förstår precis vad det handlar om. Men sätt det i sakfråga istället. Om den bra spelaren förlorar de 5 första gångerna han spelar HU, sen har han inte råd att spela mer, är han även då en vinnare i längden? Finns kan man svara ja på den frågan.

 

Dock måste man se det till verkligheten, det faktum att pengar tar slut, man spelar inte alltid sitt A-game, man blir frustrerad och spelar ännu sämre. Det finns ingen som kan spela "i längden" om man inte har pengar, även om man gör statistiskt rätt varje gång.

 

Jag har antagligen tappat den röda tråden på topic, ber om ursäkt för detta, my bad.

 

Du kommer här in på frågan om hur stor bankroll man behöver och hur stor risken är. Det är ett kärt ämne, googla t ex 'risk of ruin'. Om man inte minimerar risken får 'tur' givetvis stort spelrum.

 

Jag har läst diverse böcker om sånt. Men åter igen måste man ju se det till verkligheten. Den handfull spelare här på forumet som gjort sig dessa miljoner innan 20 år fyllda, tror du dom haft tur? Tror du att det finns dom som är lika bra som dom som gulat, eller som forfarande harvar på micro-nivåer? Jag menar bara att det handlar om fruktansvärt mkt tur hur rätt man än gör "i längden".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ha ha

 

Eller hur. O % tur bara för att det är 100 000 turrar.....

 

Bara för att antalet blir extremt så försvinner plötligt denna extremt starka variabel som kan betecknas som tur.

 

Turmomentet är "konstant" även om det är 1 turre eller 6360 000000000000000000....

 

Men "turen" är svårdefinierad och är mestadels beoende av prisstrukturen, inte av slumpfaktorer.

 

Skill är också svårt att prata om. Var läggs grundribban? Vart är taket? Är det någon som nått dit?

 

För att göra det enkelt kan man väl säga att det är 50/50. Det ligger nog dessutom nära sanningen.

 

Ordet tur verkar vara väldigt svårdefinerat. Vad menar man med tur igentligen? Visst är turmomentet konstant men vad ja menar är att turen inte finns efter ett tillräckligt stort urval. Det tar ut sig efter ett tag och en grinder som spelat tusentals turneringar kan inte skylla på "otur" ifall han inte ligger plus.

 

Som exempel: Vi tar 2st turneringsspelare. Ena är m8kingmoves (som leder P5 rankingen) och andra är en 2$ fisk. Vi stejkar båda med samma summa. Summan är 500 inköp för att variansen omöjligt ska kunna göra att man gular. Vi låter båda spela 10.000 turneringar. Om vi nu bortser från hur spelarna utvecklas under tiden de spelar så är sannolikheten att den dåliga spelaren har gått bäst otroligt liten, väldigt långt under 1%. Nu är exemplet ganska orealistisgt men de är själva principen som är de viktiga.

 

De ja vill ha sagt är alltså att turen och oturen jämnar ut sig efter ett tag (till 99,999999% sannolikhet) men visst har du rätt i att de är ett väldigt stort TURMOMENT i poker, kanske särskillt i turneringspoker.

 

 

-------------------

 

Läste nått här på PF om hur stor chansen är att ens ROI stämmer efter X antal spelade SnGs. Kommer inte ihåg exakta siffror men efter 1000st var de kanske 80-90%(?) chans att de var ens "korrekta" ROI. Antar vi att vi har nått 5% ROI efter 1000st är alltså chansen 80-90% att de stämmer. Då kan man fundera på vad chansen är att allt är ren tur. Alltså att spelaren i själva verket inte ens är vinnande alls utan "borde" ligga back. Den är väldigt liten. Efter 10.000st är den som jag säger nästan obefintlig. Typ 0,00000000000001%. Så visst KAN du haft ren tur efter 10.000 SnG men chansen är mindre än att du drar samma kort ur en kortlek 20 ggr på raken. förmodligen skilljer de som absolut max nån tiondels procentenhet.

 

Ta spacegravy på pokerstars. Vad är chansen att han är en förlorande spelare? Den finns men att han bara haft tur är enligt mig så liten att ja kallar de omöjligt.

 

 

Blev kanske endel stavfel och halv rörig text men hoppas ni förstår vad ja vill ha sagt iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite matematik:

 

n spelare spelar.

1 av v vinner pengar.

Förenkling: Alla slår ut varandra Heads Up. Du har s chans att besegra var och en.

Du måste slå ut x spelare för att vinna v , där 2^x = n/(n/v) = v

x = ln v / ln 2

Sannolikhet att vinna: s^x

 

1/5 vinner, s=60%: 31% sannolikhet att få pengar.

Sannolikhet att torska 10 turneringar = (1-0,31)^10 = 2,6%

 

1/10 vinner, s=60%: 18% sannolikhet att få pengar.

Sannolikhet att torska 10 turneringar = (1-0,18)^10 = 14%

 

1/20 vinner, s=60%, 11% sannolikhet att få pengar.

Sannolikhet att torska 10 turneringar på raken = (1-0,11)^10 = 31%

 

Dvs räkna med att hamna i grymma bad beats i MTT även om du är en skicklig pokerspelare.

s = 60% är en bra edge gentemot medelspelaren, mycket mer än de flesta har, även om alla vill tro gott om sig själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...