Gå till innehåll

"Dumsnåla" personer - Vilka typer?


Kape

Recommended Posts

Är det inte en differentierad produkt gynnar du ju alla med det valet. Köp där det är billigast och sänk priserna för alla! Skönt med någon som har samhällsekonomisk effektivitet inberäknad i sina kebabval :P

 

För att inte på något sätt få en glorifierad bild av mig själv från dig :-P måste jag tillägga att man ibland kör bil till den andra pizzerian, så rent ekonomiskt förlorar man på det + att jag bidrar till växthuseffekten genom mina avgaser...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dessa personer som du räknar upp har jag ett eget ord för:Skensnobbar.

Det vill säga personer som vill spela fina och vill visa att de minsann står över "pöbeln" - utan att ha vare sig ekonomiskt eller mental täckning för det.

 

De kan jobba dubbla skift bara för att beställa in dyr champagne på krogen, frottera sig med rika personer på operan etc, därför att det i deras snäva värld är STATUS att kunna göra så.

 

Samtidigt som de med förakt kan fnysa åt den bohemiska studenten, betrakta med förakt personer som de anser går dåligt klädda....

 

Dessa personer har en fruktansvärd snäv syn på livet och har i regel inga egentliga intressen och har en begränsad hjärnkapacitet.

 

Sedan kommer snyftreportage i massmedia hur de har överkonsumerat och blir ett fall för TV med "lyxfällan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne men kan ju inte hålla med OP om definitionen av dumsnål; för mig är det t.ex någon som är snål och åker milsvida för att köpa en vara till ett lägre pris men i själva verket blir det dyrare pga tid, bensin etc.

 

Det du radar upp är olika prioriteringar (som dock kan förefalla märkliga).

Håller med dig här, jag kom inte på något bättre uttryck för den person som klagar över att småsaker kostar medan de kan tänka sig att lägga överdrivet med pengar på "onödiga" saker. Förslag på beskrivande ord?

 

"Dumsnål" använder jag annars i första hand för att beskriva personer som t.ex. ska fjällvandra i 2 veckor och köper ett par kängor från Rusta istället för de fina Meindl som han blivit rekommenderad för att kunna tjäna 500 kr. Sen klagar han efter 2 dagar över skavsår och efter 1 vecka över att sulan spruckit. D.v.s. en person som är snål i fel tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Random pokerspelare (inklusive mig själv):

Sitter och spelar om tusenlappar varje dag, men väljer pizzerian där kebaben kostar 60 istället för 65:-

Klassiker. Vi är ett gäng på jobbet som varje fredagseftermiddag fixar hämtmat. Nu har den x%@£$+ pizzerian höjt samtliga pizzor, kebaber och sallader med 5:-! Gissa vad samlagsämnet på jobbet blev den fredagen!?

 

Känner igen mig där.

 

Själv så kan jag komma på mig själv flera gånger med att vara "dumsnål"

 

Ex. Spela bort 10-tusentals kronor på poker kan man ha "råd" med men när man är uta och äter mat med te.x tjejen och istället för att köpa en flaska vin för 395:- så tar men den billigare skitsorten för 295:- till maten. Varför?

 

Köpa billig skitöl för 8:90:-/st på systemet, istället för den goda ölen man egentligen gillar som kostar 11:90:-/st. Varför?

 

Jag har säkert 100 saker jag kan räkna upp där jag är "dumsnål" men jag undrar varför man är det ibland. Tror det har men min uppfostring att göra från mina sossetänksföräldrar :)

Usch, nu kände man verkligen igen sig! Har inga som helst problem att langa in en femhundring på ett matchenspel som jag i själva verket vet inte kommer att gå in bara för spänningen när man väl följer matchen på TV. Givetvis sitter man i TV-soffan med en 33 cl ölburk för 7.90:- istället för den goda, mörka irländska ölen som är favoritsorten! :oops:

 

Ända jag kan tänka på just nu är snåla, nojiga äckliga hasch langare.

Säljer sina 0,7or-0,8or som en gubbe. Sen undrar de varför alla kunder försvinner.

 

Usch

 

:shock: ööhh.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig här, jag kom inte på något bättre uttryck för den person som klagar över att småsaker kostar medan de kan tänka sig att lägga överdrivet med pengar på "onödiga" saker. Förslag på beskrivande ord?

 

 

Nja, dåligt med det. Försökte tänka ut något bra men lyckades inte, ska fortsätta grunna ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiker. Vi är ett gäng på jobbet som varje fredagseftermiddag fixar hämtmat. Nu har den x%@£$+ pizzerian höjt samtliga pizzor, kebaber och sallader med 5:-! Gissa vad samlagsämnet på jobbet blev den fredagen!?

 

 

Kunde inte låta bli :P

 

EDIT: Att som första inlägg göra ngt så onödigt och pubertalt töntigt genererar en varning. /Appel

 

EDIT2: Lite väl hård varning då det ej var ngn FYP. Dock borderline....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En himla tur att han gjorde det så bra då :-)

 

En anna sort som jag stör mig oerhört mycket på är den omedvetet gnälliga. Detta är väl också kanske ett dumt namn men men.

 

Den person jag tänker på är den som inte fattar hur bra han/hon har det och därför gnäller om hur dåligt och dyrt allt är. De klagar över problem med att klara sin vardag men som ändå lägger ut stora pengar per månad på onödiga saker (sprit, poker...:P), och då inte verkar förstå att vardagen inte skulle behöva vara så snål om de bara sparade in lite på övriga utgifter.

 

Missförstå mig inte, det är klart att det känns surt att snåla in på roliga utgifter för att kunna unna sig mer på vardagliga utgifter (mat, kläder) men det som stör mig med dessa personer är att de inte kan förstå att de lägger en massa stålar på mer eller mindre onödiga saker och egentligen har det ganska bra, även om det inte känns så för att pengarna är slut den 21:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man 18-50

 

Klagar konstant på att bensinpriset gått upp några ören och har han inte redan åkt till billigaste stationen för att hamstra bensin har han haft det i tanken. Vad mannen ifråga inte tänkt på är att han som mest gör åt mellan 1-2 tankar i månaden och att en 20 öres prishöjning i själva verket betyder 24:- i månaden. Ändå går människan runt och klagar på detta bland vänner och bekanta som om det vore slutet för världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kunde inte låta bli :P

 

EDIT: Att som första inlägg göra ngt så onödigt och pubertalt töntigt genererar en varning. /Appel

 

Välkommen i den härliga gladlynta gemenskapen Kelvin.

 

dumsnålhet bland kompisar är lika störande som riktigt jobbig kroppslukt hos kompisar. Man blir förbannad men det är svårt att ta upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det tog 1,5 år innan jag lyckades posta nått och så blev det så fel :/

 

Ber om ursäkt men tyckte det var en för kul felsägning för att inte kommentera ;)

 

En sak som jag råkar ut för titt som tätt i jobbet är folk som beställer en grej för typ 200-2000 kr och när dom får reda på att det skickas som postförskott, får panik och tycker att det blir dyrt och vill betala i förväg.

Visst, du sparar 20 spänn i frakt men det tar några dagar innan vi kan skicka eftersom pengarna måste komma in på vårt konto och verifieras först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...