Gå till innehåll

"Radiotjänst" är ett pain in the ass!


FreePlopp

Recommended Posts

  • Svars 113
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det räcker att du säger att du inte öppnar dörren till främmande; punkt slut.

 

Har själv fått polisen genom dörren pga den anledning men en princip är en princip.

 

Det borde räcka med den enkla anledningen.

 

Får man besök hem till sig och bor i ett hyreshus (i värsta fall med ett tungt kriminellt belastad område som jag) så släpper man inte in några oanmälda besökare utan basebollträ eller fullladdad "glädjespridare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade nu iväg det här mailet till Kundtjänst.

 

Hej!

 

Jag fick idag ett brev från er där det stod att "Radiotjänst i Kiruna AB:s kontrollant har vid tv-avgiftskontroll sett att ditt hushåll har en tv-mottagare.

.---.

Om du inte hör av dig inom 15 dagar gör Radiotjänst en anmälan till polisen (paragraf 22, ovanstående lag) eller skickar dig en faktura."

 

Jag har inte pratat med någon kontrollant, och jag har inte heller någon tv-mottagare. Då jag snart ska flytta, (januari 2008), så ansåg jag detta onödigt. Ni får väldigt gärna skicka en kontrollant till mitt nästa hushåll, men jag ber er att ta tillbaka detta "hot" om att tillfoga polisiära makter då jag anser mig kränkt. Se till att göra en ordentligt koll nästa gång.

 

Tack på förhand!

 

Med vänliga hälsningar,

XXXXX XXXXX

 

Fick ett svar direkt!

 

Hej

Du har skickat ett mail till Radiotjänst i Kiruna AB och därför får du det här automatiska svaret. Tänk på att vi inte kan åtgärda svar som görs på det här meddelandet. Om vi behöver kontakta dig, gör vi det inom 1-2 veckor.

 

Vill du ändra förfallodag på fakturan eller beställa autogiroblankett gör du det enklast på http://www.radiotjanst.se under rubriken "Självbetjäning", eller genom att ringa talsvar på 020-91 00 04.

 

Hälsningar

Kundtjänst

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

 

Är väl bara att vänta på ett samtal från indrivarna nu då...:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, nänä betala inte. ring o fråga va de e dem flummar om och säg att du inte har någon teve, be om lite konkreta bevis...

 

jag hade nog lagt en coinflip på om jag skulle betala eller ta kampen mot radiotjänsten.. men de hade varit kul o se någon utnyttja systemet lite..

 

I och med det här inlägget kan vi väl konstatera att dina föräldrar får icke godkänt för sin uppfostringsinsats.

 

Dessutom är det ju högst tveksamt att kontrollanten faktiskt har några bevis (mao sett) att OP har innehar en TV-mottagare.

 

Det är väl för h-e skit samma om kontrollanten har bevis eller inte. Det handlar om att göra rätt för sig.

 

Jag är ogillar starkt tv och radioavgiften av principiella skäl men i och med att vi i denna demokrati har tagit beslut om att ha det så får man ju finna sig i det. Passar det inte får man försöka åstadkomma en förändring eller lämna landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar det inte får man försöka åstadkomma en förändring eller lämna landet.

 

 

Är ju faktiskt för en del ett aktivt ställningstagande att inte betala då det inte på något sätt är valfritt. Är inte heller säker på att flertalet stödjer systemet.

 

Alla protester behöver inte göras med banderoll på stan eller en arg insändare i tidningen förstår du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker även att det är lite snedvridet att en ensamstående student ska betala lika mycket som en hel höginkomstfamilj...

 

Precis. När man har ungar har man ju fan inte tid att titta på TV. Låt studenterna bära en större del av kostnaden. Dom tittar ju till och med på helgmålsringningen på lördageftermiddagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osmart? Vet inte hur smart det är att uppmana till "brottsliga" handlingar på ett allmänt forum...
Bara humorn i att bli åtalad för att på ett nätforum ha uppmanat någon att fuska med tv-licensen är ju värt det.

 

Man måste älska människor som kämpar så helhjärtat med att försöka lura Radiotjänst. Nästan som om yngre män i Sverige ser det som sin plikt, en kamp mot ondskan... det är deras Jihad.
Det stämmer nog att det är mestadels män, men jag tror det går igenom några fler generationer än så. I min familj är vi exempelvis tre generationer som passionerat undviker att betala tv-licens. Snålhet och motsträvighet kan vara väldans starka principer.

 

I övrigt så är det nog bättre med en demokrati där folk skiter i lagar de tycker är orimliga än en där de följer alla lagar rakt av. Till exempel så skulle ju Sverige som land tappa en hel del ekonomiskt på om allt svartjobb försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men flertalet riksdagsledamöter stödjer det och vi har ju valt dem.

 

Tala för dig själv, eftersom jag inte är kapitalist har jag inte valt att rösta på dessa miss anpassade individer som älskar att sparka på fattiga och svaga men anser att dom själva ska ha alla fördelar dom över huvud taget kan komma på i sitt smidande av planer för att öka sin redan allt för stora inkomst.

 

Men nu va de TV licens de handlade om och man får fan betala tv licens även om man har TVn i en obruten kartong stående i vedskjulet. Jag avskyr att betala tv licens till public service med tanke på hur kasst deras utbud är men gör det ändå för det är som det är i samhället. Ansåg jag det värt det skulle jag låta bli. Till trådskaparen: betala skiten för den tid som är kvar till du flyttar istället för att tjafsa med dom, de är EV- att tjafsa med radiotjänst tycker jag.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tala för dig själv, eftersom jag inte är kapitalist har jag inte valt att rösta på dessa miss anpassade individer som älskar att sparka på fattiga och svaga men anser att dom själva ska ha alla fördelar dom över huvud taget kan komma på i sitt smidande av planer för att öka sin redan allt för stora inkomst.

 

Men nu va de TV licens de handlade om och man får fan betala tv licens även om man har TVn i en obruten kartong stående i vedskjulet. Jag avskyr att betala tv licens till public service med tanke på hur kasst deras utbud är men gör det ändå för det är som det är i samhället. Ansåg jag det värt det skulle jag låta bli. Till trådskaparen: betala skiten för den tid som är kvar till du flyttar istället för att tjafsa med dom, de är EV- att tjafsa med radiotjänst tycker jag.

 

;)

 

Det känns som att TV-licensen är mer av en vänstergrej även om det inte verkar som om något block är särskilt villiga att avskaffa skiten. Fast du kanske mer menade att du inte röstar alls och föraktar politiker i allmänhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

DrRoland är som vanligt fel ute. Visst TV-försäljare ska skvallra för rånartjänst om man köpt en ny TV, men det är det få som gör. Dom vill väl inte stöta sig med sina kunder.

 

Jag jobbade på Euronics för typ 5-6 år sen, på den tiden så fanns det en lag som tvingade alla försäljare av tv och radio -apparater att raportera vem som har köpt en tv, och det var ganska noga då.

 

Vi informerade inte kunderna om det, frågade någon så sa man att det är på grund av garantin, det var knappt några försäljare som viste om det, jag råkade få veta det eftersom jag postade de papprena en gång och då såg jag adressen och blev nyfiken.

 

Följde vi inte det så kunde företaget få böter, vet dock inte om det är ändrat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha... hyfsat tuff 8-)

 

Du borde starta en livsdagbok i Off topic och berätta anekdoter av denna typ. Vore grymt..

 

Jadu... det finns gott om likadana och ännu värre att berätta någon dag jag har lust med det.

 

Anledningen att polisen bröt in sig + liknande kommer att få göra är att jag inte ens bryr om att gå till dörren.

 

Ska man komma & besöka mig, har man mitt telefonnummer och bankar inte på dörren i onödan.

 

Kommer någon/några mot förmodan in genom dörren så är jag garanterad inte på bra humör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för h-e skit samma om kontrollanten har bevis eller inte. Det handlar om att göra rätt för sig.

 

Nån jävla rättsäkerhet vore ju bra, dom kan ju inte påstå nåt helt och hållet utan bevis. Kontrollanterna får provision för anmälda tv-innehav och om dom inte får tillräckligt många så får dom sparken. Har hänt förut att dom myglat:

Växjöbo fick rätt mot Radiotjänst

Nyheter 2006-11-07 | Uppdaterad 2007-10-05

 

En 23-årig Växjöbo slipper nu betala tv-avgift efter att han fått rätt i Länsrätten i Norrbottens län.

 

Växjöbon skriver att han inte har någon tv och att en tv-kontrollant förfalskat hans namnteckning på en anmälan av tv-innehav.

Länsrätten skriver i sin dom att namnteckningen på blanketten inte alls är lik den på Växjöbons pass eller körkort och att Radiotjänst inte kunnat bevisa att 23-åringen verkligen skrivit på. Länsrätten avvisar därför Radiotjänst krav på tv-avgift.

 

Att dom sett TV:n igenom ett fönster borde inte vara tillräckligt som bevis, neka till TV innehav. En 25-åring slapp tidigare i år efter ett beslut i länsrätten tv-avgift trots att en kontrollant sett TVn när dörren var öppen:

 

Slapp avgift - trots att kontrollanten såg tv

 

När Radiotjänsts kontrollant tittade in genom dörren såg han en tv inne i lägenheten.

 

Men 25-åringen nekade.

 

Nu har Länsrätten gett honom rätt.

 

 

Domen som föll i Länsrätten i Norrbotten lär försvåra tv-kontrollanternas tuffa arbete ytterligare.

 

När Radiotjänsts representant pekade på den silverfärgade apparaten blånekade 25-åringen – och fortsatte hävda sin tv-löshet.

 

Radiotjänst gav sig inte. Inte 25-åringen heller utan gick vidare till domstol.

 

Länsrätten menar att det ”inte anses visat att x haft en TV-mottagare”.

 

Därför slipper han betala avgiften.

 

Jag jobbade på Euronics för typ 5-6 år sen, på den tiden så fanns det en lag som tvingade alla försäljare av tv och radio -apparater att raportera vem som har köpt en tv, och det var ganska noga då.

 

Vi informerade inte kunderna om det, frågade någon så sa man att det är på grund av garantin, det var knappt några försäljare som viste om det, jag råkade få veta det eftersom jag postade de papprena en gång och då såg jag adressen och blev nyfiken.

 

Följde vi inte det så kunde företaget få böter, vet dock inte om det är ändrat nu.

 

I rånartjänst tråden på flashback uppges att nån Sibaförsäljare sa att de inte rapporterade vem som köpte TV. När jag köpte min TV i somras (Från ett annat ställe) anmälde inte dom mig till rånartjänst, inte hört något ifrån dem ännu. Lagen finns nog än, bara att säljarna skiter i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det räcker att du säger att du inte öppnar dörren till främmande; punkt slut.

Har själv fått polisen genom dörren pga den anledning men en princip är en princip.

Det borde räcka med den enkla anledningen.

 

De bräckte upp dörren och du satt iskallt och lyssnade i en 10-15min utan att öppna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte heller säker på att flertalet stödjer systemet.

 

Vi har representativ demokrati.

 

Alla protester behöver inte göras med banderoll på stan eller en arg insändare i tidningen förstår du.

 

Rent kriminella protester känns ganska ociviliserade.

 

I övrigt så är det nog bättre med en demokrati där folk skiter i lagar de tycker är orimliga än en där de följer alla lagar rakt av.

 

Trams ämnat att vara provokativt. Har du några solida argument som backar upp detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl för h-e skit samma om kontrollanten har bevis eller inte. Det handlar om att göra rätt för sig.

 

Tja, då kan man säga såhär också:

 

En polis ser dig köra förbi och tycker det ser ut som om du överträder högsta tillåtna hastighet men kan inte bevisa detta mer än att han tyckte det verkade som det. Ska han då kunna ge dig en fortkörningsbot?

 

För mig handlar det snarare som att kontrollanten har ansett att det är troligt att OP innehar en TV-mottagare men inte kan styrka detta då han faktiskt inte sett detta. Dock chansar han och anmäler att OP innehar en TV-mottagare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trams ämnat att vara provokativt. Har du några solida argument som backar upp detta?

 

Var ska vi börja... sexköpslagen kanske, som

 

a) I praktiken gör äktenskapet/förhållanden illegala (sällan två helt ekonomiskt lika personer fattar tycke för varandra)

b) kriminaliserar en gärning där den ena parten är skyldig och den andra oskyldig, men den skyuldiga skulle inte vara skyldig utan den andras medverkan.

 

Vore smartare att kriminalisera sexförsäljningen (eller möjligtvis båda parter) men inte bara köparen.

 

Spel/dobblerilagen som förbjuder live pokerspel i ideella klubbar är ett annat exempel på lag som det borde vara lag på att bryta mot.

 

Jag är själv emot fildelning, och jag kopierar inte musik eller filmer, men jag är övertygad om att de flesta som är bror duktig i den här tråden och tycker att OP ska betala TV-licensen just har gjort detta någon gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ska vi börja... sexköpslagen kanske, som

 

a) I praktiken gör äktenskapet/förhållanden illegala (sällan två helt ekonomiskt lika personer fattar tycke för varandra)

b) kriminaliserar en gärning där den ena parten är skyldig och den andra oskyldig, men den skyuldiga skulle inte vara skyldig utan den andras medverkan.

 

Vore smartare att kriminalisera sexförsäljningen (eller möjligtvis båda parter) men inte bara köparen.

 

Spel/dobblerilagen som förbjuder live pokerspel i ideella klubbar är ett annat exempel på lag som det borde vara lag på att bryta mot.

 

Jag är själv emot fildelning, och jag kopierar inte musik eller filmer, men jag är övertygad om att de flesta som är bror duktig i den här tråden och tycker att OP ska betala TV-licensen just har gjort detta någon gång...

 

Håller helt med. OP vet nog dessutom att han SKA betala licensen och det är olagligt att inte göra det osv...Nån skrev att jag uppmanar till olagliga handlingar och att jag borde passa mig eller liknande.. LOLz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trasiga tv är licenspliktiga såg jag någonstans, samt om du har tv-kort i datorn.

 

Vad räknas som tv-mottagare?

Som tv-mottagare räknas exempelvis

* Tv

* Video med kanalväljare

* Dator med tv-kort

* Videokamera med kanalväljare

* Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare

* Digital tv-mottagare

 

En modern klassiker är ju Stegö Chilò som inte pröjsat licens på 16 år och fick avgå som handelsminister.

http://www.aftonbladet.se/ledare/svenskpolitik/article446657.ab

 

Tidigare tråd i ämnet.

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/10889-allt-om-tv-avgift.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, då kan man säga såhär också:

 

En polis ser dig köra förbi och tycker det ser ut som om du överträder högsta tillåtna hastighet men kan inte bevisa detta mer än att han tyckte det verkade som det. Ska han då kunna ge dig en fortkörningsbot?

 

För mig handlar det snarare som att kontrollanten har ansett att det är troligt att OP innehar en TV-mottagare men inte kan styrka detta då han faktiskt inte sett detta. Dock chansar han och anmäler att OP innehar en TV-mottagare.

 

Bestrider inte att inspektören uppträder ytterst suspekt. Jag irriterar mig på att OP får hem en korrekt räkning och försöker finna vägar att konterlura Radiotjänsten istället för att bara betala för en tjänst han faktiskt nyttjat och är skyldig att betala.

Sen om han bott där i ett par månader och struntat i att betala är väl en sak.. men när man får hem en räkning och sedan aktivt ljuger så passerar man min hederlighetsgräns.

 

Var ska vi börja... sexköpslagen kanske, som

 

a) I praktiken gör äktenskapet/förhållanden illegala (sällan två helt ekonomiskt lika personer fattar tycke för varandra)

 

Brandborn kallar min mamma hora... ban?

 

Är på intet sätt en expert på sexuallagsstiftning men är ganska övertygad om att vanliga förhållanden passerar. I vilket avseende skulle en rikare part i ett förhållande betala för att idka sexuellt umgänge?

 

Spel/dobblerilagen som förbjuder live pokerspel i ideella klubbar är ett annat exempel på lag som det borde vara lag på att bryta mot.

 

Det råder väl ganska delade meningar om huruvida livepokerspel ger positiva effekter eller inte för vårt samhälle.

 

Jag är själv emot fildelning, och jag kopierar inte musik eller filmer, men jag är övertygad om att de flesta som är bror duktig i den här tråden och tycker att OP ska betala TV-licensen just har gjort detta någon gång...

 

Det är väl viss skillnad på att 1. olagligt ladda ner ett Smashing Pumpkins-album och att 2. olagligt ladda ner ett S P-album och sedan vägra betala när Billy Corgan kommer med en faktura och ber om 179:-.

 

Att gå mot röd gubbe borde väl vara ganska givet också då det mig veterligen är olagligt men ej straffbart.

 

Och den positiva effekten för samhället av att du går mot röd gubbe är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...