Gå till innehåll

Voine voine!


DrRoland

Recommended Posts

Om jag inte minns helt fel så är det finnen i första Jönssonligan filmen, Rocky hette han nog när jag tänker efter.

Ser scenen framför mig när han håller ansiktet i händerna och gungar lite sådär obekvämt och utstöter "- Voine voine"

Rätta mig gärna, såna här frågor förstör min dag eftersom jag är säker :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så är det finnen i första Jönssonligan filmen, Rocky hette han nog när jag tänker efter.

Ser scenen framför mig när han håller ansiktet i händerna och gungar lite sådär obekvämt och utstöter "- Voine voine"

Rätta mig gärna, såna här frågor förstör min dag eftersom jag är säker :-D

 

Du har så rätt så där. Det är Rocky i första filmen som säger det. Däremot kommer jag inte ihåg hur själva scenen ser ut.. Nu är det jag som har fått en dag förstörd :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vojne vojne" - uttryck för problem och hopplöshet, med en ironisk underton.

Exempel: "Hjort, Jag förlorade ett inköp när jag miniraisade med AA preflop" "Hjort: Men vojne, vojne..."

 

Används oftast i Lappland, eventuellt även av samer men det är jag osäker på.

 

Fler frågor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vojne vojne" - uttryck för problem och hopplöshet, med en ironisk underton.

Exempel: "Hjort, Jag förlorade ett inköp när jag miniraisade med AA preflop" "Hjort: Men vojne, vojne..."

 

Används oftast i Lappland, eventuellt även av samer men det är jag osäker på.

 

Fler frågor?

 

Hur säger man "jag är en älg i sjön" på finska? Enda meningen jag kunde på finska men jag har glömt av det nu, vilket gör mig lite frustrerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur säger man "jag är en älg i sjön" på finska? Enda meningen jag kunde på finska men jag har glömt av det nu, vilket gör mig lite frustrerad.

"Minä olen hirvi järvessä!"

Men det är väl inget uttryck som du har nytta av så ofta?

 

Tänne rahat! - Hit med stålarna (Bra när du scoopar en pott)

Ei taas! - Inte igen (Praktiskt när du blir utdragen)

Perkele - Satan (används som svordom eller som första/sista ord i en mening för att understyrka hur viktigt det är)

Kossu-kokis - Finsk vodka-cola (praktiskt om du inte vill beställa en pilsner när du står vid baren i Finland)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...