Gå till innehåll

Vilka är de sämsta och bästa artist/bandnamnen alltime?


mrfiskman

Recommended Posts

Joy Division (som var namnet på Hitlers grupp av "a-människor", utvalda för att "förfina tillväxten"*) som tidigare nämnts är snyggt eftersom det har flera dimensioner, inre destruktivitet och svartsynthet, dödslängtan och Ian Curtis besatthet av att dö ung och hans slutgiltiga självmord. När det sedan följs upp av det efterföljande bandet New Order (fritt översatt "den nya [världs]ordningen") blir helheten så otroligt snygg - in i ett glättigare, mer artificiellt åttiotal men ändå med tydligt avstamp i det förflutna, en vilja att bygga något mer hållbart, eller åtminstone inte dö utan leva mer.

 

*(För de som inte känner till bandet så har musiken ingenting med högerextremism att göra, enligt min uppfattning.)

 

I övrigt finns det en hel del roliga och klatschiga namn som kanske inte har någon större innebörd men som funkar bra, X-Ray Spex, Sahara Hotnights, Mos Def (i o f s ett artistnamn, referens till åttiotalslabeln DefJam och slanguttrycket "def" men samtidigt en förkortning av "most definately"), Milky Wimpshake, Public Enemy (ok, lite innebörd) och the Soundtrack of Our Lives. Edit - Placebo är ett rätt smart namn också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 185
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Meh shit stonken…

 

Historik

Sewes bildades 1973 av musiker från olika band i Trollhättetrakten. För att undvika förväxling med ett annat band ändrade man ganska snart stavning till Säwes. Bandets ursprungliga medlemmar var Lars "Lasse" Sewerinsson (gitarr & sång), Per-Arne Albertsson (bas & sång), Hasse Klint (sång, piano & moog), samt Christer Pettersson (trummor & sång)

1975 slutade Hasse Klint och ersattes av Hans-Erik Svanström (gitarr & saxofon), samt Ulf Forsmark (sång, orgel & stråkmaskin). 1976 tillkom Tillbjörn Persson (orgel, moog & sång), som tidigare hade varit med i gruppen Cool Candys.

Lars Sewerin ersattes 1978 av Benny Andersson. och 1981 tillkom Lars Håman på klaviatur,gitarr o sång.

1984 bestod Säwes av Jonny Wendelnäs (sång), Tillbjörn Persson (keyboards, saxofoner), Benny Andersson (gitarrer), Per-Arne Albertsson (bas & dragspel) och Bo Dahlenborg (trummor).

1985 gav de ut albumet Hallå igen!

1987 bestod Säwes av Per-Arne Albertsson, Tillbjörn Persson, Bo Dahlenborg, Paul Sahlin, Håkan Stahre samt Benny Andersson.

1992 upphörde Säwes, vars medlemmar då var : Bo Dahlenborg, Håkan Stahre, Tillbjörn Persson, Stefan Borg och Ken Dunborg."

 

Album

• Dansa på 1

• Dansa på 2 (1975)

• Dansa på 3

• Dansa på 4

• Dansa på 5

• Dansa på 6

 

Mäktigt stonkmeister.... mäktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en sucker för bandnamn som liknar trams och nonsens. De flesta punkband hamnar väl där, en hel del har redan nämnts. Det får dessutom gärna vara ganska kort, som typ Evaporators (som dessutom får ett plus i kanten för tramslåten + titeln "(I Gotta Disease) I'm Addicted To Cheese").

Sen har jag också alltid varit lite svag för bandnamnet Cabaret Voltaire, även om det är lite för pretto.

Appropå pretto och bandnamn så har jag varit i ett band en gång som hade en idé om ett "dynamiskt" bandnamn. Tanken var att det skulle vara så lätt att höra fel att alla till slut skulle ha en egen uppfattning om bandets namn. Tror inte att det funkade dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan någon förstå hur det känns att svara på frågor av typen "första skivan du ägde?" när svaret är...Säwes? Jag får skylla på min kompis, vars farbror var med i bandet. Nu blir min nästa mänsklighetsmission att springa runt till 2-åringar och dela ut min skivsamling, allt för att förse dem med coola svar på frågan senare i livet. Jag föreslår att du gör detsamma, Jennez. Fler av framtidens ungdomar behöver fostras med NKOTB. Fy sjutton vad jag störde mig på Danny, förresten. omgplz mmorpg lotro nkotb.

 

Och ett uselt namn till: Magnum bonum. Herrejösses. Bintje eller blå kongo hade suttit bättre.

 

 

Fakking dansband?? :shock:

 

Fakking dansbands-stonk?? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en sucker för bandnamn som liknar trams och nonsens. De flesta punkband hamnar väl där, en hel del har redan nämnts. Det får dessutom gärna vara ganska kort, som typ Evaporators (som dessutom får ett plus i kanten för tramslåten + titeln "(I Gotta Disease) I'm Addicted To Cheese").

Sen har jag också alltid varit lite svag för bandnamnet Cabaret Voltaire, även om det är lite för pretto.

Appropå pretto och bandnamn så har jag varit i ett band en gång som hade en idé om ett "dynamiskt" bandnamn. Tanken var att det skulle vara så lätt att höra fel att alla till slut skulle ha en egen uppfattning om bandets namn. Tror inte att det funkade dock.

 

Vad hette ni, Schprloff?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar:

 

Wolfmother

Skunk Anansie

Desperacidos

lemonhead

 

jag gillar kanske:

 

Men without hats

fine young cannibals

the breeders

a tribe called quest

 

jag gillar inte:

 

the donnas

gamma ray

jumper

 

 

bubblare: nu är det en låt och inget bandnamn, men om det vore ett bandnamn skulle det vara grymt:

 

orientella pareller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10cc är coolt, eftersom de tagit namnet efter en femtedels mopedvolym.

Iron Maiden.

 

Bikini girls with machine guns vore tufft om det vore ett band och inte en låt.

Broken social scene, ja - varför inte.

 

Men det överlägset bästa bandnamnet enligt mig: à;GRUMH... (ja, punkterna ska vara med också).

 

nåon skrev en annan teori om 10cc också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...