Gå till innehåll

Byta bildäck, muttrar som sitter som berg


mawam

Recommended Posts

Samma visa varje år, ute för sent och bultarna sitter åt som bara f-n.

Någon som har några bra tips för hur man får loss bultar som sitter för hårt?

Har testat hyffsat mkt... rostlösare ala c-56, zinkpasta på bultarna innan de monteras, någon form av olja på bultarna...suck

 

Har lättmetallsfälgar som sägs "nypa" åt bultarna ännu mer när man kör med dem. Har även vart förbi volvo och fått lite hjälp av dem. Nu senast hjälpte de mig att dra lös alla bultar förutom en på vardera bakdäck (vet inte om de gjorde de medvetet för att få mig o komma igen eller om de bara klantade sig). De säger bla att handkraft drar åt bultarna hårdare än deras högtrycks (någon som kan bekräfta eller dementera?) samt lättmetallfälgarna gör att de, som sagt, "nyper" åt ännu lite mer. Har även lyckats runda en bult så illa att volvo hjälpte mig (vet inte hur) byta den helt. Medveten om att man bör ha lång och vinkelrät hävstång och sexkantshylsa för att minimera skador på bultarna.

Tänkte byta alla bultar när jag senast var förbi volvo men de sa att det inte var något fel på dem orginal som satt men men...

Alla tips o hjälpmedel välkommnas!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe jo tanken har slagit mig men har blivit lite som en "dum sport" nu när man väl slitit så mkt :D tja får väl se hur det blir till slut men ingen som har några mer bra tips? pengar är liksom inte problemet

 

köp hem lyft och tryckluft da, om nu inte pengar e ett problem och stolthet får kosta vad den vill, om du inte har ett redan kan du ju bygga in det i ett garage och skriva privat däckverkstad på!!:lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen dig?

Män och kvinnor byter olja

Oljebyteinstruktioner för kvinnor:

 

1) Kör till närmaste bilverkstad när det är 1500 mil sedan det senaste oljebytet.

2) Drick en kopp kaffe

3) 15 minuter senare, skriv en check och lämna stället med ett korrekt omhändertaget fordon.

 

Spenderade pengar:

180:- för oljebyte

9:- för kaffe

____________________

Totalt = 189:-

 

Oljebyteinstruktioner för män:

 

1) Åk till Biltema och skriv en check på 450:- för olja, filter, kattsand, trassel och en Wunderbaum.

2) Upptäck att spilloljetanken är full. Istället för att ta den till återvinningsstationen, gräv en grop i trädgården och häll oljan där.

3) Öppna en öl och drick upp den.

4) Hissa upp bilen med domkraften. Ägna 30 minuter åt att leta efter stöden till domkraften.

5) Hitta stöden under ungarnas lådbil.

6) I frustrationen, öppna en öl till och drick upp den.

7) Placera oljetråget under motorn.

8) Leta efter en 24-millimeters fast nickel.

9) Ge upp och använd en skiftnyckel istället.

10) Skruva bort oljepluggen.

11) Tappa oljepluggen i tråget med het olja. Spill het olja på dig själv.

12) Städa upp röran.

13) Ta en öl till undertiden som du tittar på oljan som rinner ut.

14) Leta efter en oljefilternyckel.

15) Ge upp; peta hål på oljefiltret med en skruvmejsel och skruva av det.

16) Öl.

17) Polaren tittar in; avsluta lådan med öl med honom. Avsluta oljebytet imorgon.

18) Nästa dag, ta bort tråget som var under bilen, nu full med gammal olja.

19) Kasta kattsand på oljan som du spillde i punkt 18.

20) Öl. Nej, du drack upp allt igår.

21) Gå till 7-eleven. Köp Öl.

22) Sätt dit det nya oljefiltret och var noga med att lägga på en tunn hinna olja på packningen.

23) Häll i den första litern olja.

24) Kom ihåg oljepluggen du tog bort i punkt 11.

25) Skynda dig att hitta oljepluggen i tråget.

26) Upptäck att den använda oljan är begravd i ett hål i trädgården, tillsammans med oljepluggen.

27) Drick Öl.

28) Gräv upp hålet och leta efter oljepluggen.

29) Upptäck att den första litern ny olja nu befinner sig på golvet.

30) Drick Öl.

31) Slint med skiftnyckeln när du drar åt oljepluggen och slå i knogarna i bilen.

32) Slå huvudet i golvet som en reaktion på punkt 31.

33) Bli förbannad.

34) Kasta iväg skiftnyckeln.

35) Öl.

36) Torka av händer och panna och lägg nödvändigt bandage för att stoppa blodflödet.

37) Öl.

38) Öl.

39) Häll i fyra liter olja.

40) Öl.

41) Ta ner bilen från domkraften.

42) Krossa av misstag ett av stöden till domkraften.

43) Flytta bilen bakåt för att hälla på mer kattsand på den utspillda oljan från punkt 29.

44) Öl.

45) Testkör bilen.

46) Bli stoppad och arresterad för rattfylleri.

47) Bilen blir beslagtagen.

48) Betala borgen: Lös ut bilen.

 

Spenderade pengar:

 

450:- bildelar

225:- öl

675:- ersättningsstöd till domkraften: De måste ju faktiskt ha samma färg!

9000:- borgen

1800:- böter och bärgningsavgift

______________

 

Totalt = 12 150:-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.kagab.se/butik/product.php?iProductId=75

http://www.kagab.se/butik/mutterdragare-ir-2130-xp-12-160.html

 

Går det inte då kan du lika gärna skrota hela äventyret

 

FÖRÖVRIGT.

Det är inte så att du har säkerhetshylsor som du bara råkat glömma bort att du faktiskt har? Kan vara därför du upplever att de är rundade :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har skruvat bil i 15 år snart och har aldrig hört talas om någon som har haft mer problem med hjulbyte som dig. Min sopontana reaktion är att du drar åt dina hjul åt helvete för hårt. Det är väl ganska vanligt att man drar lite för hårt för "att känna sig säker". Men att du rundrar en bult säger att du dragit alldeles för hårt om du inte har för stor hylsa.

 

Använder man ett fälgkors och handkraft vid åtdragning är det fullt tillräckligt! Du kan om du vill efterdra efter någon mils körning om det känns bättre för dig. Vid demontering, halvåret efter, kommer bultarna att sitta något hårdare och du kan behöva en förlängare, rör tex, på fälgkorset för att få bort bultarna.

 

Kopparpasta fungerar bra att ha på gängorna för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medveten om att man bör ha lång och vinkelrät hävstång och sexkantshylsa för att minimera skador på bultarna.

Har du en sådan redan?

 

Jag hade grava problem för ett par år sedan då en mutter bara vägrade och släppa. Då körde jag med fälgkors och satte på ett järnrör för att få kraft, men de hjälpte inte då den kraften bara gjorde att fälgkorsen bröts sönder (jepp..korsen...drog sönder två stycken).

Muttern blev riktigt rund och jag åkte till meken för att som jag trodde få muttern bortslipad för att sedan kunna bytas ut.

Han tog fram en typ 1/2m lång arm med en hylsnyckel på och drog loss den direkt.

 

Nu har jag skaffat en sådan själv:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=834&iItemId=80000

Den fäster bra mycket bättre och stummare och nu lossnar de alltid med minimal ansträngning.

 

 

Och ja...högtrycks mutterdragare drar definitivt inte lika hårt enligt min erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en bra kopparpasta till muttrarna, en jäkla skillnad på Biltemas och den jag köpte på macken (glömde Biltemas hemma och upptäckte det när första däcket var av på lyften). Visade sig att den var 4 gånger så dyr men vilken skillnad i konsistens! Biltemas är gryning och inte välblandad, Mackens var slät fin och och helt blandad! Om den fungerar bättre vet jag inte, men kändes bra mycket bättre!

 

/Patfor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett 1.5m långt järnrör + fälgkors.

 

Fixar du inte det är det äta mer gröt eller åka in och få bultarna värmda för o få låss de små gynnarna.

 

 

Den årliga attraktionen, där jag bodde förut, var när jag skulle byta däck på audin. Bultarna var från helvetet och ibland hjälpte det inte med kopparpasta. Några gånger fick man åka in o få loss dom o då räckte det inte med maskin bara utan blåslampa ett par minuter gjorde susen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

jag hade problem med en mutter en gång. Använder ett långt rör som hävarm och lyckades spräcka hylsan. Det har iaf inte jag varit med om förut. Blev att fara in till pappas jobb pch hämta en krafthylsa (heter det så?) och då fick jag loss dom iaf. Jag drar inte åt lika hårt längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...