Gå till innehåll

Tror ni på övernaturliga saker?


mrfiskman

Tror ni på övernaturliga saker?  

105 medlemmar har röstat

  1. 1. Tror ni på övernaturliga saker?



Recommended Posts

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

När man pratar om ifall man tror på utomjordingar måste man väl anta att man menar besökare på vår planet. Att diskutera om det finns liv på andra planeter är ju bara dumheter då det är självklart.

 

Det var en större del än jag trodde som "tror på övernaturliga fenomen". Är dessa vinnande spelare? ;)

 

Det är väl inte självklart. Vad menas ens med liv? Det är inte helt lätt att definiera. På jorden har man ju kommit fram till att ett djur är en organism består av celler av en viss typ (eukaryoter) och chansen att de ser ut exakt så på någon annan planet (utom då möjligen mars eller något annat inom vårt solsystem) är väl ganska otroligt.

 

Med utomjordiskt liv, menas intelligent liv, förresten? Eller ett räknas ett träd på Alpha Centauri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utomjordingar, ja. Men jag anser dem inte vara övernaturliga, snarare fullt naturliga (precis som liv på vår planet är naturligt så vore liv någon annanstans vara lika naturligt).

 

Jag är inte övertygad om att det finns utomjordiskt liv, men jag finner det mycket sannolikt. Jag har ingen uppfattning om sannolikheten att eventuellt liv är intelligent, men omöjligt är det inte. Jag ser ingen anledning att tro att aliens ser ut som oss eller har varit på besök på jorden, etc.

 

Det där dravlet om att det finns oändligt många kopior av en själv där ute ger jag inte mkt för. Det är en tanke byggd på ett missförstånd - nånting i stil med att eftersom universum är oändligt så måste det innehålla allt som öht är upptänkligt (däribland även en varelse som är identisk med mig, och en till, och en till, osv). Den villfarelsen är lätt att ta död på. Om villfarelsen vore korrekt (dvs inte en villfarelse) så måste en oändlig talserie innehålla alla tal. Men gör en talserie av alla tal utom 1 - den är oändlig men innehåller inte just talet 1. Eller gör en talserie av alla ojämna tal. den är oändlig men innehåller inte några jämna tal.

 

Det blev ett långt och raljerande svar så här på kvällskvisten.

 

Inte upptänkligt utan möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte lite onödigt att definiera "naturligt" så att det inte betyder något alls?

 

Det är inte jag som definierat begreppet naturlig på ett sådant sätt att det saknar betydelse, det gjorde andra långt före jag föddes.

 

Innan Maxwell publicerade sin teori om elektromagnetismen ansågs många elektriska och magnetiska fenomen vara övernaturliga.

 

Kvantfysiken tillåter en massa "onaturliga" beteenden, som till exempel att en elektron färdas flera vägar eller befinner sig på flera ställen samtidigt.

 

Begreppet naturligt verkar snarast vara definierat av reklambyråer och kvacksalvare för att sälja extra mycket av vissa produkter. Exempel

Jag personligen tycker att homeopat-"läkemedel" är mer övernaturliga än naturliga.

Det är naturligt för män att ha skägg, men det är knappast övernaturligt att raka sig.

 

Alltså hemma hos mig brukar dörrar öppna och stänga sig av sig själva och stereon sätter på sig själv ibland, tv:n stänger av sig och så vidare men jag brukar använda ihopklämda sladdar, korsdrag och timer som förklaringsmodell snarare än spöken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte självklart. Vad menas ens med liv? Det är inte helt lätt att definiera. På jorden har man ju kommit fram till att ett djur är en organism består av celler av en viss typ (eukaryoter) och chansen att de ser ut exakt så på någon annan planet (utom då möjligen mars eller något annat inom vårt solsystem) är väl ganska otroligt.

Någon annan levande organism i nån form antar jag? Med tanke på att det finns oändliga möjligheter i princip så är det ganska självklart att det finns någonstans.

 

Med utomjordiskt liv, menas intelligent liv, förresten? Eller ett räknas ett träd på Alpha Centauri?
:) Bra fråga egentligen. Skiljer man på ilv och växt? En växt är ju ett liv också, på sitt lilla vis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid avfärdat allting med spöken och sånt som trams. Men nu vet jag inte...

 

För några år sen satt jag och min far och söp i vår ensamhet. Av någon anledning kom vi in på ämnet spöken. Far min är en nyktert tänkande människa, som ser logiskt på allting. Iallafall frågade jag honom om han tror på spöken, och till min förvåning svarade han såhär:

 

-"Nej. Men jag tror på ett liv efter döden, för det har jag sett två gånger."

 

Han berättade sen att då han och hans föredetta sambo flyttade in i huset han nu bor i, så blev de den första tiden väckta av en flicka på natten. Ibland ruskade hon i dem så att de vaknade, ibland stod hon bara och tittade på dem. Hon gjorde dem ingenting, hon sa ingenting. Och så småningom slutade hon visa sig.

 

Jag tänkte först att han bara hittade på, så jag struntade i det, även om jag hade svårt att somna den natten han berättade det...Det gick iallafall två år, sen sprang jag av en slump in i hans föredetta sambo på stan. Dessa två har sen dom separerade ingen kontakt alls. Jag kom att tänka på vad pappa hade berättat, och frågade henne om det. Och hon bekräftade vad han hade berättat, och berättade även om ett annat tillfälle när flickan hade visat sig för henne.

 

Jag själv har aldrig sett eller anat henne, men då både farsan oc sambon berättar samma historia, så tror jag på dem.

 

Farsa berättade även om en gång när han, exsambon och min storebror övernattade i ett ödehus ute i skogen. Det hände så mycket i den stugan att de var tvungna att gå därifrån mitt i natten. Det var nånting där, och allihopa fick en väldigt stark känsla av att de inte var välkomna där. Bror min var 17 år när detta inträffade, och han säger idag, 10 år senare att det är det mest skrämmande han varit med om. Han tror absolut inte på spöken, men han kanändå inte förneka de saker som hände i stugan. Flera stearinljus som slocknade samtidigt, klockradion som slogs av och på i jojotempo, och framförallt den där känslan som de allihopa fick att de inte var välkomna.

 

Hur förklarar man detta? Jag är helt övetygad om att ingen av dem ljuger. Tycker dessutom inte det är troligt att de allihopa har hittat på det, särskilt som farsan och hans ex inte har pratat med varandra på 8 år. Och de berättade ändå samma historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån gruppsykos kanske.

Är ingen expert direkt.

Men det vore ju utomordentligt enkelt att påvisa ifall det stämde. Skulle det stämma vore det en världssensation. Alltså stämmer det inte.

 

 

Människor världen över upplever och ser "övernaturliga" saker dagligen, dessa fenomen finns fångade på bevisat icke-manipulerat matrial, t.ex foto och film. På vilket sätt vore det "enkelt" att påvisa för allmänheten att detta verkligen är ett faktum när den absoluta majoriteten avvisar bevis efter bevis utan egentligen ge det en chans? Många människor som upplevt saker som omöjligt kan förklaras med logiska orsaker försöker till varje pris förkasta och bagatellisera det dom sett. Känslan jag har är att väldigt många har haft övernaturliga upplevelser, men ingen verkar ta dessa på riktigt allvar. Varken de som har en historia att berätta eller de som hör vad personen i fråga varit med om. Hade människor haft en annan inställning och en annan attitiyd kring detta så är det nog inte helt otroligt att spöken och övernaturliga saker hade varit en mer självklar sak i våra liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor världen över upplever och ser "övernaturliga" saker dagligen, dessa fenomen finns fångade på bevisat icke-manipulerat matrial, t.ex foto och film. På vilket sätt vore det "enkelt" att påvisa för allmänheten att detta verkligen är ett faktum när den absoluta majoriteten avvisar bevis efter bevis utan egentligen ge det en chans? Många människor som upplevt saker som omöjligt kan förklaras med logiska orsaker försöker till varje pris förkasta och bagatellisera det dom sett. Känslan jag har är att väldigt många har haft övernaturliga upplevelser, men ingen verkar ta dessa på riktigt allvar. Varken de som har en historia att berätta eller de som hör vad personen i fråga varit med om. Hade människor haft en annan inställning och en annan attitiyd kring detta så är det nog inte helt otroligt att spöken och övernaturliga saker hade varit en mer självklar sak i våra liv.

 

Det spelar ingen roll vad majoriteten anser. Forskarvärlden skulle motta den här typen av strunt med öppna armar ifall det låg någon sanning i det. Vetenskapen må inte vara enhetligt fördomsfri alla gånger, men stora delar av vetenskapssamfundet skulle definitivt ta till sig av dessa revolutionerande rön.

 

Ett vanligt misstag som folk som tror på "övernaturliga" ting gör är att man misstar "oförklarat" för "oförklarligt", samt att man insätter en egen godtyckling tolkning (spöken, andar, ufon osv) där det inte går att göra en tillfredställande tolkning i nuläget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Människor världen över upplever och ser "övernaturliga" saker dagligen, dessa fenomen finns fångade på bevisat icke-manipulerat matrial, t.ex foto och film. På vilket sätt vore det "enkelt" att påvisa för allmänheten att detta verkligen är ett faktum när den absoluta majoriteten avvisar bevis efter bevis utan egentligen ge det en chans? Många människor som upplevt saker som omöjligt kan förklaras med logiska orsaker försöker till varje pris förkasta och bagatellisera det dom sett. Känslan jag har är att väldigt många har haft övernaturliga upplevelser, men ingen verkar ta dessa på riktigt allvar. Varken de som har en historia att berätta eller de som hör vad personen i fråga varit med om. Hade människor haft en annan inställning och en annan attitiyd kring detta så är det nog inte helt otroligt att spöken och övernaturliga saker hade varit en mer självklar sak i våra liv.

 

Jag är väldigt intresserad av ämnet. Har du några bevis så att vi kan titta på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid avfärdat allting med spöken och sånt som trams. Men nu vet jag inte...

 

För några år sen satt jag och min far och söp i vår ensamhet. Av någon anledning kom vi in på ämnet spöken. Far min är en nyktert tänkande människa, som ser logiskt på allting. Iallafall frågade jag honom om han tror på spöken, och till min förvåning svarade han såhär:

 

-"Nej. Men jag tror på ett liv efter döden, för det har jag sett två gånger."

 

Han berättade sen att då han och hans föredetta sambo flyttade in i huset han nu bor i, så blev de den första tiden väckta av en flicka på natten. Ibland ruskade hon i dem så att de vaknade, ibland stod hon bara och tittade på dem. Hon gjorde dem ingenting, hon sa ingenting. Och så småningom slutade hon visa sig.

 

Jag tänkte först att han bara hittade på, så jag struntade i det, även om jag hade svårt att somna den natten han berättade det...Det gick iallafall två år, sen sprang jag av en slump in i hans föredetta sambo på stan. Dessa två har sen dom separerade ingen kontakt alls. Jag kom att tänka på vad pappa hade berättat, och frågade henne om det. Och hon bekräftade vad han hade berättat, och berättade även om ett annat tillfälle när flickan hade visat sig för henne.

 

Jag själv har aldrig sett eller anat henne, men då både farsan oc sambon berättar samma historia, så tror jag på dem.

 

Farsa berättade även om en gång när han, exsambon och min storebror övernattade i ett ödehus ute i skogen. Det hände så mycket i den stugan att de var tvungna att gå därifrån mitt i natten. Det var nånting där, och allihopa fick en väldigt stark känsla av att de inte var välkomna där. Bror min var 17 år när detta inträffade, och han säger idag, 10 år senare att det är det mest skrämmande han varit med om. Han tror absolut inte på spöken, men han kanändå inte förneka de saker som hände i stugan. Flera stearinljus som slocknade samtidigt, klockradion som slogs av och på i jojotempo, och framförallt den där känslan som de allihopa fick att de inte var välkomna.

 

Hur förklarar man detta? Jag är helt övetygad om att ingen av dem ljuger. Tycker dessutom inte det är troligt att de allihopa har hittat på det, särskilt som farsan och hans ex inte har pratat med varandra på 8 år. Och de berättade ändå samma historia.

 

Jag har också blivit väckt av flickor på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att svara på. Vissa tror inte på riggen och försöker få den att framstå som något övernaturligt ickeexisterande, men så fort man accepterar dess existens, ser den som något naturligt och tar hänsyn till den blir allting så mycket lättare.

 

Så det som vissa ser som något övernaturligt är i själva verket helt naturligt, om man vågar öppna ögonen och se sin omvärld som den verkligen är istället för att vara trångsynt och förneka allt man inte vill veta av blir allt mycket enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte på något övernaturligt men var med om en jäkligt weird grej för ett par år sen.

 

Året var 1994 och jag och en polare söp till det på torsdagen innan midsommarhelgen. Vaknade på fredagsmorgonen med kraftig ångest då jag precis drömt att jag stod och snackade med en arbetskollega samt att mitt väntra ben vart inkapslat i gips. Berättade för polaren om drömmen och han avfärdar den som fylledröm och ber mig, vänligt men bestämt, att hålla käft så han kan få somna om.

 

Måndagen efter midsommar är jag med om en olycka på jobbet där kollegan som jag drömde om är vållande och resultatet är att jag bryter ett ben i vänster fot = vänster ben i gips från knäet och nedåt.

 

Ett par dar senare hoppar jag in i närbutiken i området, där min polare jobbar, varpå han tappar hakan då han kom ihåg vad jag drömt ett par dagar tidigare.

 

Inget övernaturligt över det här, men bra skumt sammanträffande var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore onaturligt om sådant här aldrig hände. Liksom att man inte får AA 2 gånger i rad.

En anledning till att du drömmer om gipsat ben kan ju liksom vara att du inte skyddar det tillräckligt:)

Håller med dig fullständigt. Förmodlingen drömde jag det pga att jag skulle sommarjobba för att få ihop pengar till körkortet och var lite orolig över att "nåt skulle hända" som kullkastade de planerna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sen satt jag och min far och söp i vår ensamhet. Av någon anledning kom vi in på ämnet spöken. Far min är en nyktert tänkande människa, som ser logiskt på allting.

 

Lite roligt ordval där måste jag säga.

 

Är steget från hypnos till telepati verkligen så stort? Gå förresten tillbaka 150 år i tiden och säg att runt år 2000 kommer en absolut inte obetydlig del av alla människor kunna kommunicera med sina vänner oavsett var de är,när de vill. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...