Gå till innehåll

Bra dokumentärer


Rackad

Recommended Posts

finns få bra,objektiva, dokumentärer. dokumentärer vill förmedla något som goda berättare har tipsats om eller att personliga intressen är av vikt i gällande ämne. med detta blir då dokumentären i sig inte direkt objektiv, vilket den måste vara för att få absolut ovinklade fakta. att sedan producera in detta på, ett, en film på ~1h45m eller, två, en miniserie i 6 delar á 30m lyckas sällan.

 

mycket pengar behövs för att få ut filmat eller ihopklippt material till att. översyna bakgrundsfakta tar mycket tid.

 

ofta är folk i fråga som ser dok. av valt ämne redan pålästa i det. därav får dem sällan "aha" eller "oj" upplevelser.

 

om en sportintresserad person ser en dok. om muhammed ali vill denne ofta att när dok. summeras så ska det framgå att muhammed ali var den bäste någonsin. självklart gäller detta inte alla utan av mig en observation vilket jag generaliserat

 

dock är det underhållande att se dok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lee Smolin gillar jag. Läste nyss ut hans "The Life of the Cosmos" där han lägger fram sin teori om kosmisk evolution (se wikipedia-artikeln ovan). Den var mycket bra, förutom ett hundratal sidor i mitten där han klåpade sig med idéhistoria. Teorin förefaller mig mycket rimlig.

 

Ett kärt ämne för oss ateister (eller i mitt fall kanske agnostiker) är kristendomen. Ett riktigt intressant ställe är The Jesus Puzzle, som berör frågor om jesus existens och den tidiga kristendomen. Denna och liknande forskning har gjort mig rätt övertygad om att Jesus inte var en historisk person. Men oavsett vad man kommer fram till är The Jesus Puzzle mycket intressant läsning.

 

lee är bra. han skulle vara mer aggresiv och otrevlig, gagnar han mer.

 

jesuspuzzle är som du säger intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tipsa om P3 Dokumentär som finns att ladda hem från deras hemsida här. De är iaf hyggligt objektiva. Nice att ha på poden och så är det lite popkultur ;-)

 

I agree!! P3 dokumentär är grymt underskattat. Skönt att jag inte är den enda som går runt med den i Ipoden! Programledarna gör mycket också..Fredrik är bäst! Ibland är dom också lite charmigt konspiratoriska. Folk från "båda hållen" får berätta sin syn på det, blandat med fakta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Carts of Darkness

 

http://www3.nfb.ca/webextension/carts-of-darkness/

(går att se streamad i länken)

 

In the picture-postcard community of North Vancouver, filmmaker Murray Siple follows men who have turned bottle-picking, their primary source of income, into the extreme sport of shopping cart racing.

 

Enduring hardships from everyday life on the streets of Vancouver, this sub-culture depicts street life as much more than stereotypes portrayed in mainstream media. The films takes a deep look into the lives of the men who race carts, the adversity they face, and the appeal of cart racing despite the risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Domedagen är kommen när vi passerar galaktiska ekvatorn 2012, bäst att ro hem poker pengarna och köpa förnödenheter och förbereda sig. :)

Lycklig äro den som spelat in till en bunker med bra läge.

 

 

Timeline to 2012 (alla 16 delar i en playlist)

http://www.youtube.com/view_play_list?p=BFCCE6AA5D48485D

 

 

Där lite mer i samma ämne från History Channel

...lite about shifting the poles, passera galaktiska ekvatorn den 21 dec 2012, en hel del historiska profetior...man kan ju förstå varifrån dom kommer då det är ett återkommande event var 25.000:de år.

Nåt spektakulärt lär vi väl iaf få se den dagen. :smile: (den som nu lever så länge pga dom andra profetiorna)

 

History Channel - Doomsday 2012 Documentary

part 1

part 2

part 3

part 4

 

 

edit: och andra sidan lär vi inte ska passera det galaktiska planet på länge

http://idialstars.com/egp.htm, det verkar vara 2 olika saker det talas om i båda.... solsystemets vobbling som det föreställs i föreläsningen tar tydligen inte alls 25 000 år...

 

den andra 25 000 loopen (som nämns i History dokumänter) har jag väl svårt att se kan skapa några katastrofer av det slag som nämns men va vet jag...kanske vi iaf får se nåt intressant om vi har tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

 

Tja, vad säger man om den här dokumentären? Ytterligare en rak höger mot kapitalismen (matindustrin) på ett ganska genuint och elokvent sätt.

 

Se hellre "Earthlings" om hur människan behandlar djuren. Efter att ha sett Food Inc. så läste jag vidare på Monsantos hemsida. Blev allt mer förvirrad. Men visst har de stora företagen fördelen att kunna processa mot sina mindre konkurrenter.

 

Albert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfwise - en familjefar som kommer på idén om att hans barn inte ska gå i skola utan surfa hela dagarna. Introducerade surfing till Israel. Sevärd.

 

Dear Zachary - Känslosamt.

 

Louis Theroux' dokumentär som pedofiler i Kalifornien.

 

Garbage Warrior - Egensinnad arkitekt.

 

Grass från 1999 - Om weed.

 

Stephen Hawkings Universe

 

The Silent World - Jaques Costeau och hans mannar åker båt och dyker. Wes Anderson fick inspiration till The Life Aquatic.

 

Tibet - Cry of The Snow Lion

 

Lake of Fire - Om pro choise och abortmotståndare i USA.

 

Anarchism in America

 

Yogis of Tibet

 

Trinity and Beyond - Om atombomben.

 

Manufacturing Consent - Noam Chomsky förklarar hur media fungerar.

 

Varma hälsningar Eric Ericsson - Sjukt underhållande trettio minuter.

 

Wheel of Time

 

Spirit of Tibet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...