Gå till innehåll

Vinnade på poker utan extrema matte kunskaper?


ZILLOW

Recommended Posts

Bara man inte är multipelt amputerad och kan räkna till 52 kan det nog gå bra ändå.

 

På en höft, mellan tummen och pekfingret med magkänsla...

 

Matematiken spelar enligt min mening mer roll i Fixed Limit, där det blir mer situationer "hur skulle det här löna sig i det långa loppet?", medan man i No Limit kan sätta stopp för en "situation" på ett annat sätt. "Jag tror att du har färgdrag på floppen men jag har tvåpar/triss, och du anar det, vill du verkligen syna med halva din stack på drag (på en höft sämre än en chans på fyra att träffa)?" medan det i FL är 1-3 bet det skulle röra sig om att riskera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är inte avancerad matematik; poker är avancerat logiskt tänkande (ie matematik givetvis). Spelteori, jämviktsstrategier, balansering. Inga "svåra" koncept att förstå på en grundläggande nivå, men desto svårare att applicera rätt. Och skippa idiotsnacket om känsla, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker är inte avancerad matematik; poker är avancerat logiskt tänkande (ie matematik givetvis). Spelteori, jämviktsstrategier, balansering. Inga "svåra" koncept att förstå på en grundläggande nivå, men desto svårare att applicera rätt. Och skippa idiotsnacket om känsla, tack.

 

citat:

Ursprungligen postat av jello

+24k idag.

 

Det är helt sanslöst vilken KÄNSLA jag har för spelet nu och hur bra mina READS samt min TAJMING är. Åkte på några händer som där jag blev rätt hårt utdragen också, så mitt mentala plus är lite högre än det faktiska. Men det kan jag leva med för jag tiltar aldrig. Håller mig alltid lugn när fisken drar ut mig när vi är all-in för jag vet ju att jag har spelat rätt då! /jello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat:

Ursprungligen postat av jello

+24k idag.

 

Det är helt sanslöst vilken KÄNNSLA jag har för spelet nu och hur bra mina READS samt min TAJMING är. Åkte på några händer som där jag blev rätt hårt utdragen också, så mitt mentala plus är lite högre än det faktiska. Men det kan jag leva med för jag tiltar aldrig. Håller mig alltid lugn när fisken drar ut mig när vi är all-in för jag vet ju att jag har spelat rätt då! /jello

FYP, förlåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

citat:

Ursprungligen postat av jello

+24k idag.

 

Det är helt sanslöst vilken KÄNSLA jag har för spelet nu och hur bra mina READS samt min TAJMING är. Åkte på några händer som där jag blev rätt hårt utdragen också, så mitt mentala plus är lite högre än det faktiska. Men det kan jag leva med för jag tiltar aldrig. Håller mig alltid lugn när fisken drar ut mig när vi är all-in för jag vet ju att jag har spelat rätt då! /jello

För att inte dra ut på förnedringen kan jag avslöja att den gode jello var ironisk i ovanstående inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukt jobbigt med dessa konstanta jämförelser. Känns som ngt jänkarna kom på för att verka smarta. Jänkarna tycker att man är grymt intelligent om man kan citera lite filosfer alt. besitter skönlitterara citat.

 

Hur fan kan folk fortsätta framhäva matematikens roll i huruvida man är skicklig pokerspelare? Vad finns för empiriska belägg för att detta är så? Säkerligen finns inga belägg för motsatsen heller, men titta på några av de duktigaste onlinespelarna, huvuddelen av de har ingen som helst matematisk utbildning.

 

Min trofasta uppfattning är att i princip vilken normalbegåvad person som helst kan kan lyckas i poker.

 

Som ngn. skrev så är även min subjektiva uppfattning att allt handlar om logik, men även intuition som är ngt. man kan träna upp genom bla erfarenhet samt en viss självbehärskning och jävlaranamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men behöver ju knappast en gedigen matteutbildning att klara att räkna ut pottodds och outs.

Sedan finns det en hel del matematik i poker som man kan använda då man analyserar spelet i efterhand, och där kan det bli på en avancerad nivå, men det är knappast nödvändigt för att bli en bra spelare.

Framför allt då det finns mycket information att ta del av från folk som redan har analyserat och mjukvara som kan göra dina beräkningar åt dig.

 

Frågan är hur viktigt det är att ens kunna räkna pottodds.

Man har ju aldrig komplett information, så att kunna få fram så exakta odds som möjligt är nog inte det väsentligaste att fokusera på.

Det spelar inte så stor roll om du får oddsen rätt på två decimalpunkter om du har fel read på din motspelare.

En grov uppfattning om odds måste man dock ha, men den kan komma genom erfarenhet och lite studier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckat att välja just ett av trådens bästa inlägg att vara spydig mot... :roll:

 

:mrgreen: jag var inte spydig... jag håller med karln i det han sa men badbeat trådarna kommer vi tyvärr aldrig ifrån vad än folk säger och rekommenderar så därför önskar jag lycka till....

 

ds. Knölfull...:-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Sagström har det ju gått rätt bra för minst sagt, och han hoppade av barn och fritid efter 2an (eller var det två terminer?). :shock:

 

Nu är du faktiskt ute och cyklar på hal is, med nattmössan på.

Erik Sagström gick på min skola och jag kan intyga att han läste Natur och var inte dålig i skolan. (Har pratat med en som gick i hans klass, jag känner han inte irl lr nåt sånt fancy.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...