Gå till innehåll

TT i SB


Recommended Posts

Första handen i en 5-manna SnG. Jag synar OOP med TT för setvalue, men frågan är om mitt spel sedan är normalt, tveksamt eller skitdåligt.

 

***** Hand 479314277 *****

10.00/20.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 20 oktober 2007 10:47:13

Kolja (Vanlig /Turnering )

Plats 1: AA178 (1000.00)

Plats 2: DocLame (1000.00)

Plats 3: wilma (1000.00)

Plats 4: Antilopen (1000.00)

Plats 5: mr_mooney (1000.00)

DocLame lägg LM 10.00

wilma lägg SM 20.00

** Giv **

AA178 [N/A, N/A]

DocLame [10r, 10k]

wilma [N/A, N/A]

Antilopen [N/A, N/A]

mr_mooney [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

Antilopen Syna 20.00

mr_mooney Syna 20.00

AA178 Syna 20.00

DocLame Syna 20.00

wilma Passa

*** Flop(Board): *** : [5h, 3k, 2h]

*** Bet Runda 2 ***

DocLame Satsa 100.00

wilma Syna 100.00

Antilopen Lägg

mr_mooney Lägg

AA178 Syna 100.00

*** Turn(Board): *** : [5h, 3k, 2h, Kns]

*** Bet Runda 3 ***

DocLame Satsa 160.00

wilma Syna 160.00

AA178 Syna 160.00

*** River(Board): *** : [5h, 3k, 2h, Kns, 8r]

*** Bet Runda 4 ***

DocLame Passa

wilma Satsa 120.00

AA178 Syna 120.00

DocLame Syna 120.00

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1240.00

 

Resten i vitt:

 

AA178 Lägger mig Vinst: 0.00

DocLame Lägger mig Vinst: 0.00

wilma [5r, 2s] Två par, femmor och tvåor Vinst: 1240.00

Antilopen Lägger mig Vinst: 0.00

mr_mooney Lägger mig Vinst: 0.00

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker spelet är standard, du får ingen raise mot dig men du anar oråd och bettar svagt. Möjligen kunde du checkat men tror nog ofta man vill se showdown här om inte färgen/stegen fyller upp för nån.

 

Tycker det är ett klassiskt fiskspel att slowa svagt tvåpar med färg o stegdrag ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raisa pre är ju ett måste med TT OOP.

Gillar inte heller ditt turn bet, alldeles för vekt om du nu vill skjuta 2 gånger.

 

Nu är det ju första nivån i en SnG, så synen pre är nog helt normal. Att beta ut rejält på flopp måste väl också vara standardspel.

 

Däremot är jag väldigt osäker på turn- och riverspelet, som handen nu utvecklade sig. Det känns som om alla alternativ på turn är dåliga. Check kanske hade varit något mindre dåligt, det är främst det jag funderar på. Och rivern är också besvärlig. Att beta ut finns inte, och det är inte speciellt kul att syna efter bet och syn när man inte ens slår top pair, men fold verkar inte heller bra. Knepig hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att Hero har TT.

 

Varför-därför-leken roar mig inte längre.

 

Att inte höja TT på fem-manna-bord har jag svårt att förstå anledningen till. Tror knappast att jag är ensam om att inte tycka att det är en självklar limp. Först syna för set value och sen efter det, när man INTE träffat sitt set, då lägger man in 38% av startstacken med fyra motspelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför-därför-leken roar mig inte längre.

 

Att inte höja TT på fem-manna-bord har jag svårt att förstå anledningen till. Tror knappast att jag är ensam om att inte tycka att det är en självklar limp. Först syna för set value och sen efter det, när man INTE träffat sitt set, då lägger man in 38% av startstacken med fyra motspelare.

 

Mot fyra fi lade jag in 12% av startstacken, resten var mot två fi.

 

Och även om man agerar på ett visst sätt baserat på en viss logik (d.v.s. som här syna pre primärt för setvalue) så tror jag inte att det är bra poker att inte kontinuerligt revidera sin spelplan utifrån vad som faktiskt händer. På floppen lär TT oftare än inte vara favorit, så floppbeten ser jag inga problem med. Resten däremot...

 

I ett cash game hade jag givetvis höjt pre här, men för att höja från SB på första blindnivån i en SnG mot rundlimp så vill jag nog ha en hand som jag i princip kan tänka mig att spela för stack, d.v.s. AK eller QQ+. Värdet av att konservera stacken så här tidigt i en SnG är för stort för att jag ska vilja agera hårt preflop med en så pass sårbar hand som TT. Men det är en intressant fråga. Ni som vill höja, vad vill ni uppnå? Vilka scenarios tänker ni er för resten av handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt pre just för att handen inte ska sluta så som den gör. Du spelar ju helt i blindo efter floppen.

 

Sen att du vill konservera stacken tidigt i en SnG tycker jag är helt fel. Det är väl tidigt som du lättast kan utnyttja motståndarnas misstag? Om du låter blindsen växa innan du börjar skyffla chips blir det ju bara lottopoker av det hela. Jag föredrar iaf att bygga stack tidigt innan de absolut sämsta spelarna, som förhoppningsvis inte innefattar mig, har bustat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför-därför-leken roar mig inte längre.

 

Enkel fråga eneklt svar.

 

Att inte höja TT på fem-manna-bord har jag svårt att förstå anledningen till. Tror knappast att jag är ensam om att inte tycka att det är en självklar limp. Först syna för set value och sen efter det, när man INTE träffat sitt set, då lägger man in 38% av startstacken med fyra motspelare.

 

 

sry, läste inte HHn ordentligt, trodde det var FR. 5-manna hade jag höjt pre.

 

//Matte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur spelar man inte i blindo efter floppen om man slår upp pre?

Man får alltid syn, sitter i en stor pott ur position. Tråkigt.

 

Tanken är förstås att man ska tunna ut fältet. En höjning på 120-150 borde göra det. Det kan t.o.m. vara så att man tar ner det preflop och det är klart bättre än att fjösa runt så som OP gör. Som spelat check-foldar jag turn utan att blinka. Han ger bort 280 här helt i onödan. Hade båda motståndarna vikt upp A5 hade jag inte tyckt annorlunda.

 

Kort och gott, spela TT för set-value i en ohöjd pott på nivå 1 bara för att man är ur position tilltalar inte mig. Tar gärna emot motargument!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, du spelar inte bästa handen på bordet för set value, end off.

Raise pre är ett måste med ett antal limpers och TT, tar du potten pre är det ok annars får du hoppas på en hyffsad flop, nu fick du en drömflop men hade också släppt in ett gäng skit händer, vilket inte hade hänt med ett pre raise på 120-160.

 

eurythmech:

 

Fattar inte alls hur du tänker, blindsen går enbart upp inte ner... så det kommer knappast att bli enklare att spela eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade höjt pre, kanske till 120.

För att driva ut motståndare, kanske få 1-2 syn preflop.

och sen betta ut på floppen och förhoppningsvis lägger alla sig och jag kammar hem potten.

svårare än så är det inte.

om nån höjer tillbaka på floppen, så hade jag nog lagt mig

om någon synar på floppen så lägger jag in ännu mer på turn. synar dom då, blir jag nog rädd och checkfoldar handen på river.

men det ska inte behöva hända om jag raisar pre.

då synar dom bara med pocket, eller två höga kort.

och foldar förmodligen efter flopp.

ingen synar en 6*BB raise med 2 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst, du spelar inte bästa handen på bordet för set value, end off.

Raise pre är ett måste med ett antal limpers och TT, tar du potten pre är det ok annars får du hoppas på en hyffsad flop, nu fick du en drömflop men hade också släppt in ett gäng skit händer, vilket inte hade hänt med ett pre raise på 120-160.

 

eurythmech:

 

Fattar inte alls hur du tänker, blindsen går enbart upp inte ner... så det kommer knappast att bli enklare att spela eller?

 

Nej, drömfloppen hade varit ATx regnbåge. Ett sårbart överpar mot fyra fi med både steg- och flushdrag ute är ingen dröm, i alla fall inte i min bok.

 

Som eury konstaterar så är det stackdjupet som är den springande punkten. Med blinds på, säg, 25-50 eller högre med aktuella stackar så skulle jag normalt börja höja TT från SB. Men positionsnackdelen är större ju djupare vi sitter.

 

Intressant förresten att det var det som jag själv tyckte var den mest självklara delen av handen som väckte mest diskussion. Nu anser jag mig inte vara någon kung på SnG, men det vore intressant att höra någon riktig SnG-expert tycka till i frågan om hur man bör spela medelhöga pocketpar OOP på första blindnivån mot flera fi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...