Gå till innehåll

Behöver hjälp med Aktier & Fonder


Grisolle

Recommended Posts

Hallå!

 

Tänkte satsa lite pengar i aktier/fonder. Om jag ska vara ärlig har jag noll koll på sånt där, därför behöver jag er hjälp. Jag har 30 000 SEK att röra mig med & vill inte ta allt för höga risker. Så om någon skulle kunna ge mig lite förslag på hur jag skulle kunna göra skulle jag vara väldigt tacksam!;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Tänkte satsa lite pengar i aktier/fonder. Om jag ska vara ärlig har jag noll koll på sånt där, därför behöver jag er hjälp. Jag har 30 000 SEK att röra mig med & vill inte ta allt för höga risker. Så om någon skulle kunna ge mig lite förslag på hur jag skulle kunna göra skulle jag vara väldigt tacksam!;-)

 

sätt inte alla "ägg" i samma korg. mao sprid pengarna i olika stora företag. köp aktier direkt för att slippa fondernas avgifter. historiskt sett är aktier det som ger bästa avkastningen om du ser till lite längre perspektiv.

sen måste du även ha i baktanke att de pengar du avsätter på aktier är inte pengar du akut kommer behöva.

visst kan man fråga "experterna" men om de vore hälften så bra som de själva tror skulle de knappast ge råd. god luck mao! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt inte alla "ägg" i samma korg. mao sprid pengarna i olika stora företag. köp aktier direkt för att slippa fondernas avgifter. historiskt sett är aktier det som ger bästa avkastningen om du ser till lite längre perspektiv.

sen måste du även ha i baktanke att de pengar du avsätter på aktier är inte pengar du akut kommer behöva.

visst kan man fråga "experterna" men om de vore hälften så bra som de själva tror skulle de knappast ge råd. god luck mao! :D

 

Om stackaren nu bara har 30000 och placera är det lite svårt och sprida det i olika stora företag man vill ju helst ha jämna poster (blir typ 2 eller 1 företag). I såna fall är det bättre med investmentbolag tex. Investor, Industrivärlden, Lundbergs, Kinnevik eller Ratos. Om nu ändå vill ha trygga bra bolag är det väl standard att säga HM. Säker tillväxt, bra direktavkastning ofta med lite bonus utdelning om det går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Tänkte satsa lite pengar i aktier/fonder. Om jag ska vara ärlig har jag noll koll på sånt där, därför behöver jag er hjälp. Jag har 30 000 SEK att röra mig med & vill inte ta allt för höga risker. Så om någon skulle kunna ge mig lite förslag på hur jag skulle kunna göra skulle jag vara väldigt tacksam!;-)

 

Finns redan massor av trådar om aktier och fonder. Läs dom.

 

 

Om du bara har 30 000 kr så rekommenderar jag fonden Avanza Zero som tar ut 0 kr i avgift. Du måste då öppna depå hos Avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Tänkte satsa lite pengar i aktier/fonder. Om jag ska vara ärlig har jag noll koll på sånt där, därför behöver jag er hjälp. Jag har 30 000 SEK att röra mig med & vill inte ta allt för höga risker. Så om någon skulle kunna ge mig lite förslag på hur jag skulle kunna göra skulle jag vara väldigt tacksam!;-)

 

Kolla upp Indienfonder - explosiv tillväxt utan dess like i framtiden - om 10 år kan de gått om b la USA.

 

Men bara kanske......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har även köpt aktier för 200 000 SEK som jag tyvärr inte kan gå in på här. Men jag kommer förmodligen bli mångmiljonär på den investeringen och det ger mig verkligen ett tryggt leende under denna stund"

:lol:

 

det där är ju bara så sjukt att det finns inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har även köpt aktier för 200 000 SEK som jag tyvärr inte kan gå in på här. Men jag kommer förmodligen bli mångmiljonär på den investeringen och det ger mig verkligen ett tryggt leende under denna stund"

:lol:

 

det där är ju bara så sjukt att det finns inte

 

Ibland är det svårt att behålla markkontakten när man rushar. Gäller även poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl överhuvudtaget väldigt riskabelt att investera i aktier/aktiefonder. Mycket talar för att vi är på väg in i en ny lågkonjunktur. fastighetsmarknaden ostadig, keditoro m.m. Folk pratar om att den skall börja nästa år.

 

Kanske bättre med någon räntebärande placering. Räntan är ju på väg stadigt uppåt.

 

Om man nu skall placera i aktier/fonder skulle jag satsa på. Råvaruaktier, guld är alltid säkert, Indien, Ryssland, kanske Kina eller Östeuropa.

 

Jag skulle inte satsa på teknik/IT/telecomföretag, USA, Japan, sverigefonder eller övriga europa.

 

Men jag är bara en glad amatör,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har även köpt aktier för 200 000 SEK som jag tyvärr inte kan gå in på här. Men jag kommer förmodligen bli mångmiljonär på den investeringen och det ger mig verkligen ett tryggt leende under denna stund"

 

Förstår inte detta. Varför skulle han inte vilja gå in på det? Finns väl inget att tjäna på att hålla tyst om vilka aktier man köpt istället för att rekommendera dem till andra?

 

Annat än att man är orolig för att bli sågad över sitt uttalande, förstås.

 

Eurocine Vaccines

 

Bättre risk/reward hittar du nog inte på svenska börsen.

Men kanske lite för mycket risk för din smak.. även om jag ser den som ganska liten i detta bolaget.

 

 

Läkemedelsbolag är väl ofta mer riskfyllda än andra, även om det kan kännas säkert. Minns vad som hände i Diamyd.

 

Kolla in Tricorona, mitt tyngsta innehav. De handlar med utsläppsrätter, en synnerligen aktuell bransch nu med all miljöhets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har även köpt aktier för 200 000 SEK som jag tyvärr inte kan gå in på här. Men jag kommer förmodligen bli mångmiljonär på den investeringen och det ger mig verkligen ett tryggt leende under denna stund"

:lol:

 

Förstår inte detta. Varför skulle han inte vilja gå in på det? Finns väl inget att tjäna på att hålla tyst om vilka aktier man köpt istället för att rekommendera dem till andra?

 

Annat än att man är orolig för att bli sågad över sitt uttalande, förstås.

 

Ja, det finns ju en viss risk för sågning när man "tryggt leende" tror att

200 000 "förmodligen" kommer att växa till många miljoner.

 

Läkemedelsbolag är väl ofta mer riskfyllda än andra, även om det kan kännas säkert. Minns vad som hände i Diamyd.[/Quote]

En av de få aktier jag äger. 8-):-(

Kolla in Tricorona, mitt tyngsta innehav. De handlar med utsläppsrätter, en synnerligen aktuell bransch nu med all miljöhets.

 

Politisk korrekthet tjänar man inga pengar på.:twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det väl överhuvudtaget väldigt riskabelt att investera i aktier/aktiefonder.

 

När var det mindre riskabelt att investera i aktier/aktiefonder och i så fall varför?

 

Räntan är ju på väg stadigt uppåt.

 

Analys?

 

Om man nu skall placera i aktier/fonder skulle jag satsa på. Råvaruaktier, guld är alltid säkert, Indien, Ryssland, kanske Kina eller Östeuropa.

 

Ok. Varför?

 

Jag skulle inte satsa på teknik/IT/telecomföretag, USA, Japan, sverigefonder eller övriga europa.

 

Ok. Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När var det mindre riskabelt att investera i aktier/aktiefonder och i så fall varför?

 

 

 

Analys?

 

 

 

Ok. Varför?

 

 

 

Ok. Varför?

 

Ja du. Antingen vet du tillräcklig mycket för att förstå vad jag menar och spelar bara dum. Eller vet du alldeles för lite och är verkligen det. I vilket fall som helst ser jag ingen vettig anledning att förklara mig för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du. Antingen vet du tillräcklig mycket för att förstå vad jag menar och spelar bara dum. Eller vet du alldeles för lite och är verkligen det. I vilket fall som helst ser jag ingen vettig anledning att förklara mig för dig.

 

Du behöver givetvis inte svara eftersom jag tror vi alla förstår att du vare sig är särskilt insatt vad det gäller ränteutveckling eller indisk aktiemarknad.

 

Som "glad amatör" är det givetvis helt meningslöst att ge råd eftersom de inte är något värda alls, precis som att tex aktieråd i Dn eller Di är helt meningslösa eftersom den ärade ekonomijournalisten knappast lär sitta inne på info eller kunskap som inte redan finns hos de större marknadsaktörerna.

 

Däremot tycker jag definitivt att man kan ge råd om olika typer av finansiella produkter, riskspridning, placeringshorisont osv... tex: "Jag är riskavert men vill vara exponerad mot aktiemarknaden och vill placera ett år, vad göra?" - Köp en aktieindexobligation av typen X eller en produkt som heter Y osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver givetvis inte svara eftersom jag tror vi alla förstår att du vare sig är särskilt insatt vad det gäller ränteutveckling eller indisk aktiemarknad.

 

Låt mig uttrycka det enkelt såhär:

 

Min kunskap gällande ränteutveckling eller indisk aktiemarknad > vad du "tror" att "ni alla förstår" gällande hur insatt jag är vad det gäller ränteutveckling eller indisk aktiemarknad.

 

Jag vet det mesta om mig själv. Du vet nästantill ingenting. Så puttra iväg och hacka på någon annan din jävla fjant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt mig uttrycka det enkelt såhär:

 

Min kunskap gällande ränteutveckling eller indisk aktiemarknad > vad du "tror" att "ni alla förstår" gällande hur insatt jag är vad det gäller ränteutveckling eller indisk aktiemarknad.

 

Jag vet det mesta om mig själv. Du vet nästantill ingenting. Så puttra iväg och hacka på någon annan din jävla fjant.

 

Ber om ursäkt om mitt inlägg ovan uppfattades som så syrligt att du kände dig nödgad att kontra med "jävla fjant". Förstår dock inte riktigt vad i mitt inlägg som renderar sådan oerhörd upprördhet... är inte texten ändå ganska saklig och argumenterande?

 

Jag gjorde mycket riktigt bedömningen att du sannolikt inte besatt särskilt djuplodande kunskaper inom ränteutveckling och indisk aktiemarknad men givetvis finns det en teoretisk möjlighet att du besitter expertkunskaper inom båda dessa områden. Det är visserligen inte helt vanligt att någon är expert inom så vitt skilda områden som du ger tips om men universalgenier finns ju trots allt - se bara på da Vinci!

 

Mitt försiktiga antagande att du inte är en finansmarknadernas da Vinci är enligt dig fel och då undrar jag om du inte skulle kunna skriva några rader om tex indisk aktiemarknad eller ränteutveckling för att styrka dina tips. För jag menar... inte kan du väl mena att trådskaparen ska kila iväg och investera sitt sparkapital i Indien bara för att en Phil Gordon-hyllande random snubbe på ett forum säger så? Är det orimligt och stötande att efterfråga argument i saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår mig inte på människor som du... innerst inne vet du att jag har rätt och du fel... du kontrar med: "jag kan visst mycket!!!" och ett "jävla fjant"... Men varför inte bara ge upp direkt? Varför kämpa emot? Det måste väl vara en större prestigeförlust att ge sig in i en diskussion där man helt saknar argument som stöder sin sak?

 

Exakt samma sak går ju igen i din pokerdagbok efter att ett par stycken kritiserat ditt spel... argumenten den gången var det klassiska "jag vinner minsann på nivån så det så!!!" samt en obskyr bok av Phil Gordon. Är du själv nöjd med den kontringen så här i efterhand? Kan Psatiw eller Sansrom haft rätt?

 

Det måste ju vara oerhört hämmande för din utveckling som människa när du hela tiden lyssnar till parollen: "Alla som kritiserar mig har fel."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tycker ni jag ska göra?

 

jag har bostadslån på 1.7M och en del pengar löst.. har lånet på rörlig ränta med fet rabatt, fick 4,2% när reporäntan var 3.75% ! nu är den väl 4.45% iom. dagens höjning..

 

roliga är att jag kan sätta in pengar på marginalen och få 4.5% ränta helt safe med obegränsade antal uttag, dvs tjänar jag 0.05% ränta på att inte amortera (dock vill man kanske inte sätta in mer än 250k pga den statliga insättningsgarantin inte täcker belopp över 250k om företaget kursar)

 

känns som ett konto med 4.5% ränta är det bästa i dagsläget..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...