Gå till innehåll

Skatteverket spöar pokerproffs - di.se


Zyr

Recommended Posts

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx%3Fstat%3D0%26ArticleID%3D2007%255c10%255c19%255c253595%26SectionId%3DEttan%26menusection%3DStartsidan%3BHuvudnyheter

 

verkar bli allt vanligare att cg-spelare blir beskattade..

 

tydligen så tycker skatteverket att nordicbet inte är skattefritt även fast de finns på malta

 

""Enligt inkommet svar på övervägande anger du att Malta samt Cypern skulle ligga inom EU. Varken Malta eller Cypern är medlemmar i EU", förklarar myndigheten."

 

vilka andra sajter finns på malta? expekt?

 

 

sen så verkar dom tycka att var licensen finns är avgörande

 

"Pokerspel är enligt Skatteverkets uppfattning ett lotteri. Eftersom Bet365 har licens i Storbritannien behöver vinster inte inkomstbeskattas. Men vinster utanför EU och EES ska dock skattas för "

 

intressant...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerspel är enligt Skatteverkets uppfattning ett lotteri. Eftersom Bet365 har licens i Storbritannien behöver vinster inte inkomstbeskattas. Men vinster utanför EU och EES ska dock skattas för.

 

"Konsekvensen av detta är därmed att ditt spelande på Bet 365 som sker inom EU/EES anses som lotteri och skall därmed inte beskattas. Däremot skall samtliga vinster som du under 2005 erhållit från Nordicbet beskattas under inkomst av kapital eftersom spelet har skett utanför EU/ESS-området", fastslår Skatteverkets i sitt prövningsbeslut.

 

Dock så har Malmöiten och Skatteverket lite olika uppfattning om spelöarnas geografiska belägenhet. Mannen hävdar att Nordicbets verksamhet visst sker inom EU. Skatteverket skakar dock på huvudet.

 

"Enligt inkommet svar på övervägande anger du att Malta samt Cypern skulle ligga inom EU. Varken Malta eller Cypern är medlemmar i EU", förklarar myndigheten.

Jag utgår från att det som citerats är verkliga citat. Då är det skatteverkets ord och inte journalistens
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl hur en domstol skulle avgöra det hela eftersom det inte är skatteverket som bestämmer om cypern/malta är med i EU. Ifall en domstol säger annorlunda så får de ju fel.

Så om jag kan min amatörjuridikteori så behövs egentligen nästan ett prejudicerande fall som säger att Malta/Cypern räknas som EU länder i pokerskattefrågor för att verkligen få det hela glasklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter helt galet i mina öron. Men skatteverket tycks ju sällan ha koll på dessa saker. De säger ömsom att företagets säte är avgörande, ömsom att var de är licenserade är avgörande. Att de dessutom tycks basera sitt beslut på att Malta inte skulle vara del av EU låter ju helt barockt.

 

Hur som haver - jag håller med djens om att vi behöver ett prejudicerande fall. Hoppas att den aktuella spelaren tar detta till domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de licenser som företagen har, vad är det för licenser egentligen?

 

EU-licens för att få anordna spel inom EU?

 

 

 

ingen som ringt skatteverket och frågat? är ju lättaste sättet att få klarhet i det här...

 

jag kommer ringa på måndag. lol hela poekrsverige blir torsk om malta är utanför EU :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de licenser som företagen har, vad är det för licenser egentligen?

 

EU-licens för att få anordna spel inom EU?

 

 

 

ingen som ringt skatteverket och frågat? är ju lättaste sättet att få klarhet i det här...

 

jag kommer ringa på måndag. lol hela poekrsverige blir torsk om malta är utanför EU :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

 

:evil:

 

Skatteverket vet ju uppenbarligen inte säkert. Tror du att nån random kundtjänstskatteverksnisse kan svara på en fråga som halva sverige funderar på?

 

Dom gör ju vad dom kan för att tolka reglerna på sitt sätt medan en motpart kan tolka samma regler på ett annat sätt.

 

Djens har rätt. Enda sättet att få veta säkert är prejudicerande fall i domstol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/poker/article1047217.ab

 

den artikeln handlar om samma kille och där är anledningen att isle of man ligger utanför EU.

 

Det där citatet om att Malta ligger utanför EU kommer antagligen från att Skatteverket skrev något om att Malta inte var med i EU det året han tjänade sina pengar.

 

http://www.newsdesk.se/pressroom/nordicbet/pressrelease/view/nordicbet-hjaelper-felaktigt-behandlad-pokerspelare-i-skattetvist-174585

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://www.nordicbet.com/?event=force_frames&path=se/home_page/odds_news/skv.html

 

”Ang omdiskuterat beslut

 

Pressmeddelande 19 oktober 2007

 

NordicBet hjälper felaktigt behandlad pokerspelare i skattetvist

 

Som dom flesta andra spelbolag som riktar sig mot den svenska marknaden har NordicBet och dess moderbolag Nordic Gaming Ltd samt kundbolaget Norinvest Ltd sitt säte inom EU.

 

– En till vissa delar oklar lagstiftning på spelmarknaden bidrar naturligtvis till spekulationer och rena felaktigheter i sådana här fall, säger NordicBets juridiska ombud John Tengstöm på advokatfirman Liljeblad & Co.

 

Med stöd i Skatteverkets skrivelse Dnr.130-281559-04/113, där det framgår att spelvinster som tillkommit vid spel som tillhandahålls av en utländsk juridisk person hemmahörande i ett EU/EES-land inte ska beskattas så anser NordicBet att ingen vinstskatt heller skall betalas på de berörda pokervinsterna.

 

– Det är ytterst olyckligt att en av våra kunder som inte har den yttersta fackkunskapen i skattetekniska frågor känt sig tvungen att svara på dessa frågor utan att kontakta oss. Nu när vetskapen om detta ärende har kommit till vår kännedom så ställer vi naturligtvis upp med juridisk experthjälp till vår kund, säger Anders Karlsen, pokerchef på NordicBet.

 

¬– Till en början försökte jag lösa situationen själv, men när jag tog kontakt med NordicBet för att förklara situationen så hörde de omedelbart av sig och erbjöd mig juridisk hjälp. Detta är jag självklart väldigt tacksam för, säger den 27-åriga Malmöbon.

 

– När jag först fick beslutet från Skatteverket så var anledningen till att jag skulle betala skatt att varken Cypern eller Malta låg inom EU 2005. När jag påpekade för Skatteverket att både Cypern och Malta kom med i EU i maj 2004 så insåg dom sitt misstag och sa att jag skulle få ett brev med ett beslut på att jag inte ska behöva betala skatt, säger 27-åringen från Malmö.

 

– Förvirringen blev därför total när det istället kom ett brev där det stod att Skatteverket inte hade ändrat sitt beslut i alla fall, fortsätter Malmöbon om Skatteverkets agerande i ärendet.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skatteverkets handläggare har skrivit ett 'övervägande'. Det är inte ens ett beslut.

2. En tjänstemans 'övervägande' är inte hela Skatteverkets åsikt.

 

Deklarationslotto kallar jag det för.

 

-Vad ska man göra om man får ett 'övervägande'?

-Jo, man skriver ett snällt brev där man förklarar varför skattehandläggaren har fel och att man önskar att h*n omprövar sitt 'övervägande'.

Eftersom du ni har (1) delade meningar om saken, (2) rättsläget är oklart och (3) det är av betydande ekonomisk betydelse för dig som enskild skattebetalare, så måste skattehandläggaren dra ditt ärende i Skattenämnden (inte att förväxla med Skattreättsnämnden).

Ordförande i Skattenämnden är 'alltid' (min uppfattning) en mycket kompetent expert.

 

Du som råkat ut för denna nitiska skattehandläggare, hoppas du läser detta.

 

Den här gången satsar jag mina $$$ på pokerspelaren.

 

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...