Gå till innehåll

Beer/Trader spelar på Simba och Sv Spel


Mr Trader

Recommended Posts

Hej hopp,

Här är lite info om mig.

 

Jag har spelat regelbundet i några år. Har haft perioder med NL och perioder med FL. Tänkte köra en med SNGs nu. Jag har aldrig provat att gå upp just i nivå, på NL spelar jag 2,50/5 kr, på FL upp till 20/40 kr och på SNGs mest 100+10kr. Nu är tanken att jag ska fokusera på SNGs NL med 10 pers och inköp 100+10 för att se om jag kan gå upp. Skulle vilja gå upp och bli vinnande till 500+50, men nöjd om jag i första läget kan ta steget till 200+20.

 

Sedan en dryg månad knapprar jag in mitt spel på http://www.wpbet.com, men där får man inte just någon respons, så jag provar här istället. Från 9 sept till idag 16 okt har jag spelat 62 timmar, men bara liten del 100 kronors SNGs (9st). Jag spelar oftast bara ett bord i taget.

. Placeringarna så långt ser ut som följer:

 

SNG 100+10 kr (10 personers)

 

1a plats: 4

2a plats: -

3e plats: 1

Oplacerad: 4

Spelade totalt: 9

 

Summa vinst: 2200

Summa insats: 990

Netto: 1210

 

ROI: 2200/990 = 222%

 

Insats per spel: 100+10kr

Vinststruktur: 1a=500, 2a=300, 3a=200

 

 

Det jag spelat hittills säger inte mycket alls. Troligtvis att jag kan vinna men det kan lika gärna vara tur. Mina funderingar just nu:

 

1) hur många spelade sng´s krävs för att säkerställa om jag är vinnande

2) hur många spelade sng´s krävs för att ge en vettig uppfattning om jag är vinnande

3) hur är motståndet på 200 kronors nivån mot 100

4) nödvändig rulle för att spela på en viss nivå

5) vad är rimlig långsiktigt mål för ROI

 

Syfte med dagboken:

* redovisa mitt spel och ekonomiskt utfall

* få andras syn på mitt spel (såväl på enskilda händer som generellt)

* utvärdera om och när jag kan gå upp i nivå

* få en bra anledning att fokusera på just sng´s

* ha skoj

 

 

På Svenska Spel (och på de flesta andra sajter jag spelar) nickar jag mmm_beer. Mr Trader är ett gammalt nick som jag inte använder så ofta så jag kallar mig hellre Beer även om Trader såklart går bra.

 

Allas synpunkter är såklart välkomna.

 

Bästa hälsningar

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) hur många spelade sng´s krävs för att säkerställa om jag är vinnande

2) hur många spelade sng´s krävs för att ge en vettig uppfattning om jag är vinnande

3) hur är motståndet på 200 kronors nivån mot 100

4) nödvändig rulle för att spela på en viss nivå

5) vad är rimlig långsiktigt mål för ROI

 

1. ~1000 antagligen

2. ~1000 antagligen

3. Vet inte, antagligen detsamma.

4. 1 inköp.

5. Rimlig för vem? För dig själv? För någon annan? Har du över >100% ROI kan du väl vara glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att det är rätt att lägga hela spelkassan på en sng, dekutree. Så resonerar man väl inte vad gäller cashspel, varför skulle man då göra det med sng´s?

 

Såklart ska jag sätta upp ett eget mål för ROI, jag vill dock veta hur högt man kan sätta målet utan att vara orimlig.

 

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tycker att det är rätt att lägga hela spelkassan på en sng, dekutree. Så resonerar man väl inte vad gäller cashspel, varför skulle man då göra det med sng´s?

 

Såklart ska jag sätta upp ett eget mål för ROI, jag vill dock veta hur högt man kan sätta målet utan att vara orimlig.

 

Beer

 

Du skrev "nödvändig" rulle, det beror ju helt på vad du vill uppnå med ditt spelande, men jag menar det är ju en jävla skillnad om du spelar ett bord åt gången eller 20 och naturligtvis hur duktig du är och vilken edge du har på nivån. Mindre edge=fler inköp. Du skriver att du spelar ett bord åt gången och då kan man väl generellt säga att du behöver färre inköp eftersom du antagligen har högre roi än om du hade spelat flera bord. Sen är det ju naturligtvis beroende på hur pass viktig din pokerkassa är för ditt leverne. Spelar du ett bord åt gången med en hobbykassa skulle jag vilja säga att du klarar dig med ett inköpskrav på mellan 1-15 inköp. Skulle det vara jobbigt för dig att mista din br skulle jag rekommender fler inköp, och hade du dessutom börjat multitabla hade jag rekommenderat ännu fler inköp. Kanske mellan 50-100.

 

Nu har jag aldrig spelat på SvS men 100kr motsvarar väl ~$15-16 och på den nivån med enbords-spel borde man väl klara allt mellan 5-20% om man har ok -> hyfsad/bra koll.

 

Nio spelade sng säger absolut noll för övrigt. På nio sng kan du ha alltifrån -100% till 250% ROI utan att ha nån aning om hur pass vinnande du är.

 

Edit: Det är inte alls min mening att verka dryg och dum i huvet, jag önskar dig all lycka i ditt spel, det verkar ju ha gått bra för dig hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) hur många spelade sng´s krävs för att säkerställa om jag är vinnande

2) hur många spelade sng´s krävs för att ge en vettig uppfattning om jag är vinnande

3) hur är motståndet på 200 kronors nivån mot 100

4) nödvändig rulle för att spela på en viss nivå

5) vad är rimlig långsiktigt mål för ROI

 

1. Svårt att komma med en bra gissning här, det beror helt enkelt på hur pass vinnande du är. Har du en förväntad vinst sett över karriären på en viss nivå på 2% ROI kommer det ta bra mycket längre tid att ta få ett tillförlitligt svar än om du har 15%. Jag tror definitivt att du vet nästan säkert efter 500 spelade, men jag tror att en vettigare fråga är "Hur många inköp behöver jag plussa på en viss nivå för att vara väldigt säker på att jag är vinnande?" Jag tror att om du nån gång ligger upp 50 inköp så kan du vara i det närmaste säker på att du är vinnande, säkerställa kan du dock aldrig göra.

 

2. Se mestadels ovan, men säg att ligger du nån gång 30 inköp plus ska det nog mycket till för att du inte ska vara en förväntad vinnare.

 

3. Ingen som helst aning.

 

4. Det har också allt att göra med hur pass mycket du är förväntad att vinna eller förlora. Om vi antar att du är en förväntad vinnare på den lägsta nivå du kan tänka dig att spela på, föreslår jag att du går upp i nivå när du har nånstans mellan 50-70 inköp. Gå ner igen om du tappat 20-30 inköp. Nåt sånt.

 

5. Det är bara idiotiskt att tänka så här. Du kan inte ha något annat mål än att bli så bra du bara kan. Är 4% ditt tänkta tak på en viss nivå? Fine! Är det 13%? Grattis!

 

Allas synpunkter är såklart välkomna.

 

Varför vet du inte när man använder apostrofer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era kloka synpunkter. Om det krävs mellan 500-1000 spelade sngs för att jag ska få vettigt underlag så går jag nog hellre på känsla. Jag spelar bara med gamla vinstpengar och får mitt leverne via vanligt kneg, så det är inte alls livsviktigt att jag gör saker by the book. Men era skattningar ger mig ändå det perspektiv, vilket jag uppskattar. Jag gillade tankesättet med att om man plussat 30 inköp till en sng så borde man vara en vinnande spelare.

 

Jag har 6000 kr på Svenska Spel. Det är cirka 54 inköp, vilket då borde vara lämpligt för nuvarande nivån. Det känns dock som om jag kan ta lite större risker än 50-70 inköp, 40 inköp känns som lämplig gräns för att gå upp. Når jag 25 inköp så går jag ner igen och samlar i ladorna.

 

Första målet får bli att plussa 30 inköp på 100 kronors nivån. Efter det har jag en rulle på knappt 40 inköp och jag kan gå upp i nivå.

 

Eftersom jag spelar bara en sng i taget och har heltidsjobb och familj så kommer det inte att gå sådär jättesnabbt framåt. Skynda långsamt.

 

Angående apostroferna så är det ingen svenska uppsats utan bara en simpel dagbok. Men tack för att du fick mig att slå upp ordet...

 

mvh Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingående kassa: 6039 kr

 

Spelade en sng. Åkte som femma. Fick dåliga kort och hade svårt att stjäla då det var aggresivt spel och många syner.

 

Låg illa till med 800 marker med blinds på 50/100 och floppade tvåpar med 79 off. Två motståndare och jag på small blind. Floppen var tre klöver. Måste varit trött då jag knackade varpå en aggresiv spelare bettar 300 och jag går all in med det lilla jag hade kvar. Han synar och visar mellanpar samt färgdrag. Han träffar och jag åker. Korkat av mig och inte ta potten direkt.

 

Utgående kassa: 5929 (motsv 53 inköp)

 

god natt

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade två sng idag. Gick inte så bra. En 3e plats och en icke placering. Den som jag kom trea var jag chipleader med drygt 4000 marker när vi var fyra spelare kvar. Borde kunnat ta hem denna. Motståndarna var inte speciellt bra.

 

Avgörande handen var denna, tre spelare kvar här:

 

***** Hand 477904362 *****

250.00/500.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 18 oktober 2007 22:20:53

Gers (Vanlig /Turnering )

Plats 1: muipo (1280.00)

Plats 8: mmm_beer (4740.00)

Plats 10: stigerik (3980.00)

mmm_beer lägg LM 250.00

stigerik lägg SM 500.00

** Giv **

muipo [N/A, N/A]

mmm_beer [8h, Dk]

stigerik [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

muipo Lägg

mmm_beer Syna 500.00

stigerik Passa

*** Flop(Board): *** : [4s, Ds, 6k]

*** Bet Runda 2 ***

mmm_beer Satsa 500.00

stigerik Syna 500.00

*** Turn(Board): *** : [4s, Ds, 6k, 9k]

*** Bet Runda 3 ***

mmm_beer Satsa 1000.00

stigerik All-in 2980.00

mmm_beer Syna 2980.00

*** River(Board): *** : [4s, Ds, 6k, 9k, 9r]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 7960.00

muipo Lägger mig Vinst: 0.00

mmm_beer [8h, Dk] Två par, damer och nior Vinst: 0.00

stigerik [9h, Dh] Kåk Vinst: 7960.00

 

Kanske inte världens bästa syn, men potten var stor och jag var inte övertygad om att han satt på Q.

 

 

Lägesstatus:

Kassa: 5909 kr

 

1a plats: 4

2a plats: -

3e plats: 2

Oplacerad: 7

Spelade totalt: 13

 

Summa vinst 2400

Summa insats 1430

Netto 970

 

ROI: 2400/1430 = 168%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelat två sngs till, torskat båda... Usch. Får verkligen skräpkort. I den sista fick jag två spelbara händer AKs och QQ. AKs vann jag en liten på på och QQ gick det så här:

 

***** Hand 478750660 *****

50.00/100.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 19 oktober 2007 21:03:35

Gers (Vanlig /Turnering )

Plats 2: pirressa (2465.00)

Plats 3: mmm_beer (925.00)

Plats 5: Mars (1235.00)

Plats 6: BRANDBIL (1100.00)

Plats 7: COOOL (2360.00)

Plats 8: Trötter (1915.00)

COOOL lägg LM 50.00

Trötter lägg SM 100.00

** Giv **

pirressa [N/A, N/A]

mmm_beer [Dk, Dh]

Mars [N/A, N/A]

BRANDBIL [N/A, N/A]

COOOL [N/A, N/A]

Trötter [N/A, N/A]

*** Bet Runda 1 ***

pirressa Lägg

mmm_beer Höj till 250.00

Mars Lägg

BRANDBIL Lägg

COOOL Syna 250.00

Trötter Lägg

*** Flop(Board): *** : [4s, Kr, 2r]

*** Bet Runda 2 ***

COOOL Satsa 200.00

mmm_beer All-in 675.00

COOOL Syna 675.00

*** Turn(Board): *** : [4s, Kr, 2r, Eh]

*** River(Board): *** : [4s, Kr, 2r, Eh, 6r]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 1950.00

pirressa Lägger mig Vinst: 0.00

mmm_beer [Dk, Dh] Par i damer Vinst: 0.00

Mars Lägger mig Vinst: 0.00

BRANDBIL Lägger mig Vinst: 0.00

COOOL [Ek, 8h] Par i ess Vinst: 1950.00

 

 

Blindsen hade höjts och jag började känna mig vek chipsmässigt. Valde och chansa med mindre bet före flop för att få med någon. Genom att han bettar direkt på flop tror jag att han missar, annars borde han checka och invänta följdbet från mig. Jag har inte just något annat val än fold eller all in, så jag går all in med det lilla jag har. Surt att han sätter ett A.

 

Dumt att inte raisa mer preflop?

 

 

Kassan minskar till 5689 kr. Ingen vidare start på den här dagboken. Känslan nu är att jag får väligt lite kvalitetshänder och att blindsen äter upp mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej hopp,

Spelat två sngs till. En oplacerad och en vann jag.

 

Kanske inte så mycket att kommentera kring nedanstående hand, men den var väl lite skojig:

 

***** Hand 480849827 *****

75.00/150.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 21 oktober 2007 21:02:44

Gers (Vanlig /Turnering )

Plats 2: muipo (3245.00)

Plats 4: Nike_ (1580.00)

Plats 5: ulla10 (2750.00)

Plats 9: mmm_beer (2425.00)

mmm_beer lägg LM 75.00

muipo lägg SM 150.00

** Giv **

muipo [N/A, N/A]

Nike_ [N/A, N/A]

ulla10 [N/A, N/A]

mmm_beer [Eh, Ek]

*** Bet Runda 1 ***

Nike_ Höj till 450.00

ulla10 Syna 450.00

mmm_beer Höj till 1100.00

muipo Lägg

Nike_ All-in 1580.00

ulla10 Lägg

mmm_beer Syna 1580.00

*** Flop(Board): *** : [Er, Kk, Dk]

*** Turn(Board): *** : [Er, Kk, Dk, 10k]

*** River(Board): *** : [Er, Kk, Dk, 10k, 2k]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 3760.00

muipo Lägger mig Vinst: 0.00

Nike_ [Kh, Ks] Triss i kungar Vinst: 0.00

ulla10 Lägger mig Vinst: 0.00

mmm_beer [Eh, Ek] Färg med ess i topp Vinst: 3760.00

 

 

statistik:

1a plats: 5

2a plats: -

3e plats: 2

Oplacerad: 10

Spelade totalt: 17

 

Summa vinst 2900 kr

Summa insats 1870 kr

Netto 1030 kr

 

ROI: 2900/1870 = 155%

Lite intressant, om det inte varit nån avgift så hade jag haft ROI på 171%. Synd att inte Sv Spel har lägre avgifter på sngs. Nån som har tips på ställe där man kan spela sngs för lägre kostnad?

 

Spelrulle: 5969 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört en del cashspel på Simba sista dagarna. Bra resultat, men har problem med de stora potterna där fi tar kommandot. Jag har försökt avslöja bluffar genom att reraisa kraftigt med tomma händer och fått syn alldeles för ofta. Sista handen ikväll blev det all in med AT mot en systematisk bluffare med bordet JJT. Såklart har han Jx just då.

 

Men jag ska försöka hålla mig till sng spel i denna dagbok. Det blev en sng ikväll, vann den. Mot slutet försöker jag spela mycket mot dem som har mycket att förlora och inte vill åka ut. Är det kvar en spelare med några få marker så gör han ofta mer nytta om han är kvar än om han åker ut.

 

Just den här gången lyckades jag bra med detta,

 

 

När vi var fyra kvar såg ställningen ut så här:

 

Plats 3: Goldenball (2460.00)

Plats 4: CafeJapan (955.00)

Plats 6: mmm_beer (2125.00)

Plats 10: godagurra (4460.00)

 

 

Näst sista handen såg det ut så här:

 

150.00/300.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 23 oktober 2007 00:10:31

Gers (Vanlig /Turnering )

Plats 3: Goldenball (780.00)

Plats 6: mmm_beer (8400.00)

Plats 10: godagurra (820.00)

Goldenball lägg LM 150.00

mmm_beer lägg SM 300.00

 

Jag tog väl några större händer men annars är det mycket småpotter det handlar om.

 

Stats:

1a plats: 6

2a plats: -

3e plats: 2

Oplacerad: 10

Spelade totalt: 18

 

Summa vinst 3400

Summa insats 1980

Nettores: 1420

 

ROI: 3400/1980 = 172%

Spelkassa: 6359 kr

 

over and out

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev just utsedd till mest aktiva spelare på Simbapoker :-D Det är iofs inte så många spelare där än, men klienten är kanon och supporten är grymt bra.

 

Från klienten:

"mmm_beer". Mycket duktig på kontantspel och gillar troligtvis öl. Förhoppningsvis kan han köpa mycket öl om han vinner någon av de $500 Garanteed han har gratis säte till under veckan"

 

mmm_beer är mer tänkt som ett Simpsonscitat. Men det ska inte förnekas att en kall öl är bland livets njutningar. Klart kul pris med inköp till turneringar under hela veckan.

 

Inköpet är på $10 per kväll, turneringarna är rebuy. Ska försöka spela alla. Borde kunna köra nån sng parallellt.

 

Tjing

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade lite cashspel och en $500 garanteed turneringen igår kväll. Plussade ett inköp på cashspelet och även turneringen gick fint. Det var 22 spelare med, och det gjordes 58 rebuy/addon. Startstacken var 2000 marker, gick väldigt bra fram till första pausen då man kunde göra add on. Jag hade då 20 000 marker, tvåan tror jag låg på 13 000 marker. Jag brukar inte spela turneringar med addon, ska man göra en addon i det läget? Man fick 3000 marker för 10 dollar. Prisstrukturen berodde på antalet addons såklart men det var rätt klart att det skulle bli ungefär såhär:

 

1a 370 dollar

2a 210 dollar

3a 120 dollar

 

Vad tycker ni, värt att lägga 10 dollar på add on för de markerna?

 

Spelaren Kikkan var aggresiv när vi var 3-4st kvar. Stackarna var rätt jämna, kring 30-50 000. Lyckades få fin träff på en av Kikkans höjningar. Jag hade KT och flopp kom T hög. Jag checkade och han pottbettade 10 000, varpå jag gick all in och fick syn. Mina tior höll och vi var två kvar. Jag hade 150 000 marker och fi hade 15 000. Blindsen var då 1000/1500. Jag lyckades med konststycket att förlora. En hyperaggresiv fi krossade mig som inte fick in en träff nån gång. Lite jobbigt.

 

Har också spelat en till sng som inte gick hem.

 

/Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens resultat blev inge vidare:

Backade 30 dollar på NL50 på Simba och kom 3a i en sng. Hade bra läge att ta hem den sistnämnda men det ville sig inte. Mest beroende på denna hand:

 

***** Hand 486832527 *****

100.00/200.00 Texas Hold'em (No Limit ) - den 28 oktober 2007 00:31:53

Gers (Vanlig /Turnering )

Plats 1: 2kpoker (3415.00)

Plats 2: Leif P (2785.00)

Plats 6: mmm_beer (3800.00)

Leif P lägg LM 100.00

mmm_beer lägg SM 200.00

** Giv **

2kpoker [N/A, N/A]

Leif P [N/A, N/A]

mmm_beer [Ds, Es]

*** Bet Runda 1 ***

2kpoker Höj till 600.00

Leif P Syna 600.00

mmm_beer Syna 600.00

*** Flop(Board): *** : [Kh, Dr, 8k]

*** Bet Runda 2 ***

Leif P Passa

mmm_beer Satsa 700.00 (höjer för att 2kPoker bara synar om träff och Leif P borde ha bettat om han träffat)

2kpoker Lägg

Leif P Syna 700.00 (nehepp trodde han skulle folda)

*** Turn(Board): *** : [Kh, Dr, 8k, Er]

*** Bet Runda 3 ***

Leif P All-in 1485.00 (så han träffade esset, jag synar såklart)

mmm_beer Syna 1485.00

*** River(Board): *** : [Kh, Dr, 8k, Er, Knk]

*** Showdown *** : Rake: 0.00 Totalpott: 6170.00

2kpoker Lägger mig Vinst: 0.00

Leif P [Ek, 10h] Stege med ess i topp Vinst: 6170.00 (4 outs hade han, :evil: )

mmm_beer [Ds, Es] Två par, ess och damer Vinst: 0.00

 

Var lite kort med marker efter denna dust. Lyckades stjäla lite men förlorade sen en preflop all in där jag hade 88 och 2kpoker hade AJ. River kom såklart J.

 

Stats kommer snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt fokus på sng´s. Nu har det blivit en del FL spel på Svenska spel eftersom det känns som om jag har bäst värde där just nu. Jag ska fortsätta redovisa sng´s och har som mål att knalla upp i nivå, men jag får nog redovisa annat spel här också känner jag.

 

Spelat 3,5 timme FL SH idag på nivån 5/10 och 10/20 kr på Svenska spel. Plussade 629 kronor, vilket jag är väldigt nöjd med. Min spelstil på FL är nog rätt så lös och aggresiv.

 

Beer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajaj,

160 kr back på FL på Svenska spel och 120 dollar back på 2/4 FL, delvis HU och som mest 4 pers. Satte set och då klonkade fi stege. Många stora potter förlorade på rivern. Illa.

 

En hand:

 

Marathon Texas Hold'em FL $2/$4

Seat 6 is the button

Total number of players: 10

Seat 1: mmm_beer (101.50)

Seat 6: 8plusbet (172.50)

8plusbet posts small blind (1.00)

mmm_beer posts big blind (2.00)

** Dealing down cards **

Dealt to mmm_beer [ Qs Qh ]

8plusbet bets (3.00)

mmm_beer raises (4.00)

8plusbet raises (4.00)

mmm_beer raises (4.00)

8plusbet calls (2.00)

** Dealing flop ** [ 8c Kd Js ]

mmm_beer bets (2.00)

8plusbet raises (4.00)

mmm_beer calls (2.00)

** Dealing turn ** [ 6d ]

mmm_beer checks.

8plusbet bets (4.00)

mmm_beer calls (4.00)

** Dealing river ** [ As ]

mmm_beer checks.

8plusbet bets (4.00)

mmm_beer calls (4.00)

8plusbet shows [ Jc Ac ] two pairs, aces and jacks

8plusbet wins 43.00 from main pot with two pairs, aces and jacks

 

Suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså du har skaffat dig en dagbok här, kul! Får önska dig lycka till.

Shorthanded FL är bland det roligaste man kan spela imo speciellt mot aggresiva spelare som 8plusbet. Tycker dock att det är svårt att vara vinnande, speciellt på grund av raken så det har inte blivit så mycket av det för min del.

 

Angående addon eller inte så skulle jag gjort addon utan att tveka men tror det är rätt marginellt egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...