Gå till innehåll

Poker på högskola


Torsus

Recommended Posts

http://www.aftonbladet.se/debatt/article1018889.ab

 

Typiskt förresten att "experter" på spelmissbruk ska uttala

sig....som inte förstår att poker är ett skicklighetsspel....

 

Vi hoppas att detta beror på okunskap och en aningslöshet kring riskerna med bland annat de spelformer som går under benämningen ”kunskapsspel” dit poker hör. Då finns det ju ännu tid att rätta till detta misstag!

 

Helt obetalbart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Poker betraktas som ett kunskapsspel, vilket lätt leder till att spelare överskattar vinstmöjligheterna genom att koppla dessa till sina kunskaper och bortser från slumpfaktorn. En vinst blir då en bekräftelse på den egna skickligheten, medan förlusten förklaras med otur."

 

Så artikeln tar uppskicklighetsaspekten men pekar på att många inte tänker på turaspekten och övervärderar sin skicklighet - när det i själva verket är turen som egentligen påverkar det till stor del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsus - vad gnäller du om?

Det är väl inga stora fel på den artikeln?

 

Ja men tänk efter:

 

Poker på högskola skulle alltså leda till spelmissbruk när det

i själva verket borde vara tvärtom: Kunskap om poker

gör att man undviker stora felspel och därmed mindre

bortslaskade pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men tänk efter:

 

Poker på högskola skulle alltså leda till spelmissbruk när det

i själva verket borde vara tvärtom: Kunskap om poker

gör att man undviker stora felspel och därmed mindre

bortslaskade pengar

Mm, om bara alla kunde läsa den där kursen så kunde alla bli pokermiljonärer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Poker betraktas som ett kunskapsspel, vilket lätt leder till att spelare överskattar vinstmöjligheterna genom att koppla dessa till sina kunskaper och bortser från slumpfaktorn. En vinst blir då en bekräftelse på den egna skickligheten, medan förlusten förklaras med otur."

 

Ur psykologisk aspekt är detta helt naturligt då de flesta normalfungerande människor oftast förklarar misslyckanden med situationella förklaringar såsom "otur" och positiva bedrifter utifrån skicklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men tänk efter:

 

Poker på högskola skulle alltså leda till spelmissbruk när det

i själva verket borde vara tvärtom: Kunskap om poker

gör att man undviker stora felspel och därmed mindre

bortslaskade pengar

 

Medhåll. Kursen ska vara matematisk och ta upp poker utifrån spelteori. Den enda bok jag vet som gör det är The Mathematics of Poker. Det är knappast en bok som gör människor till spelberoende på det sätt som artikeln beskriver.

 

Jag är dock misstänksam mot beteckningen 'spelmissbruk'. Den används ju i så hög utsträckning om och av de som förlorat mycket pengar på poker. Men det kan ju en nybörjare göra ganska snabbt utan att vara ett dugg beroende.

 

Det är sällan en framgångsrik investerare kallas 'aktiemissbrukare'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.bt.se/edrum.jsp?article=274425

 

Det skall ju vara en matematikkurs med utgångspunkt i poker. Som Ulf Johansson säger i artikeln ovan: "Poker är till skillnad från schack ett spel med "ofullständig information" eftersom du bara känner till dina egna förutsättningar. Det gör poker mer intressant att undersöka matematiskt".

 

De kommer inte att behandla någonting annat än matematiken. Tror det kan vara en ganska kul kurs, även för icke-spelare:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sällan de som förlorat mycket pengar på aktier kallas 'aktiemissbrukare' heller. Vare sig av sig själva eller av andra...
Det är ju inte heller samma sak eftersom aktiehandel, oftast, sker i ett helt annat tempo.

 

Poker och andra spel går jävligt fort och stimulerar oss på exakt det sätt som är allra mest beroendeframkallande. Alltså, genom många transaktioner, livliga belöningar och tysta förluster och rejält med slump inblandat. Aktieaffärer där man väntar månader och veckor mellan transaktionerna har inte de egenskaperna eftersom stimulansen inte är i närheten av samma nivå.

 

Däremot skulle jag inte alls bli förvånad om mäklare, daytraders och andra som handlar mer intensivt uppvisade exakt samma symptom som en spelmissbrukare. Vilket, vad jag förstått, också är fallet bland högtrycksproffsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte heller samma sak eftersom aktiehandel, oftast, sker i ett helt annat tempo.

 

Det finns många olikheter, men visst finns det många paralleller också.

 

I både poker och aktiehandel är det en stor fördel att kunna räkna, ha kunskap och sunt förnuft.

Ju mer information man har, desto bättre beslut kan man ta, men man sitter aldrig inne med all information och man är beroende av faktorer man aldrig helt kan förutsäga eller kontrollera.

 

Allt detta gör att många ser det som skicklighet när det går bra och otur när det går dåligt... ;-)

 

Det kan vara lätt att överskatta sin förmåga när det gått bra ett tag.

 

Poker och andra spel går jävligt fort och stimulerar oss på exakt det sätt som är allra mest beroendeframkallande. Alltså, genom många transaktioner, livliga belöningar och tysta förluster och rejält med slump inblandat.

 

Jag har kännt en adrenlinrusch när jag upptäckt att jag tjänat ett stort belopp inte genom att göra någonting, utan därför att en aktie jag hade gick upp medans jag åt god mat... ;-) Eller när en annan gick upp x% på mindre än en månad...

 

Aktieaffärer där man väntar månader och veckor mellan transaktionerna har inte de egenskaperna eftersom stimulansen inte är i närheten av samma nivå.

 

En för detta arbetskamrat som höll på lite med aktier och köp- och sälj-optioner vid sidan om sa så här: "de långsiktiga investeringar jag har är kortsiktiga investeringar som inte har utvecklats som jag hoppats..." :shock: Hans idé var att plocka ut vinnare, snabbt plocka ut en vinst och sen plocka ut nya vinnare.

 

Däremot skulle jag inte alls bli förvånad om mäklare, daytraders och andra som handlar mer intensivt uppvisade exakt samma symptom som en spelmissbrukare. Vilket, vad jag förstått, också är fallet bland högtrycksproffsen.

 

De som hamnar i problem och missbruk av poker eller aktier gör väl det ofta av liknande anledningar.

De kan ha överskattat sin förmåga eller hoppas på turen ska hålla i sig, eller att turen ska vända sig efter några bad beats.

 

De kan ha använt pengar som behövs för mat, hyra eller avbetalningar för att spela och hamnar i trångmål när det det inte går som de hoppats.

 

De kan ha tagit lån för att spela.

 

De kan försöka täcka sin förluster genom att spela högre.

 

De kan frestas att satsa mer pengar än de egentligen har råd till därför att det gått bra innan och de vill maximera vinsten.

 

Som sagt, det finns många olikheter, men visst finns det många paralleller också.

Sen i båda världarna finns det ju olika nivåer, olika spel, olika problem och olika missbruk.

Inte samma sak att stoppa in pengar hela tiden i en slotmachine som att stoppa in större belopp för att spela en mtt då och då.

 

Sen undrar jag trots allt om inte en majoritet av befolkningen ser ner mer på någon som spelat bort pengar på poker än någon som förlorat pengar på misslyckade aktieaffärer, men detta kan jag inte alls belägga på något vis, utan det är bara en känsla jag har. Vad tror ni andra om det här?

 

(Om det nu är någon som orkar läsa igenom allt det här... det blev lite långt kanske... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen undrar jag trots allt om inte en majoritet av befolkningen ser ner mer på någon som spelat bort pengar på poker än någon som förlorat pengar på misslyckade aktieaffärer

 

 

Jag tycker att det i många fall är fel att vilja vinna sina pengar på poker, eftersom pengarna tas direkt ur fickan på andra människor.

 

Investeringar som ökar i värde på börsen beror i grund och botten inte på att andra männsikor faktiskt måste förlora pengar, utan för att andra männsiskor tycker att företaget du investerat i är värt mer pengar nu än när du köpte det.

 

Är det inte ganska naturligt att aktieaffärer är högre ansedda än pokergrind? Allt annat vore oerhört konstigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det i många fall är fel att vilja vinna sina pengar på poker, eftersom pengarna tas direkt ur fickan på andra människor.

 

Investeringar som ökar i värde på börsen beror i grund och botten inte på att andra männsikor faktiskt måste förlora pengar, utan för att andra männsiskor tycker att företaget du investerat i är värt mer pengar nu än när du köpte det.

 

I pokerspel är det ju lätt att se att någon vinner och att någon annan förlorar och spelarrangören tar sina procent.

 

Aktiemarknaden är ju ett betydligt mer komplext fenomen, men är det inte lite likt i alla fall? Någon köper rätt aktie vid rätt tillfälle och vinner och någon annan köper en aktie som sjunker i värde och förlorar alltmedan börsmäklarna tar sin provision. Du vet ju däremot inte vem det var som förlorade när du vann, eller tvärtom. Detta är ju mycket förenklat för sen har du ju också konjunkturer som gör att de flesta aktier går upp eller ner, men jag tror att du förstår vad jag menar?

 

 

 

Är det inte ganska naturligt att aktieaffärer är högre ansedda än pokergrind? Allt annat vore oerhört konstigt tycker jag.

 

Jo, jag håller med, men börsklippare är ju oftast ingen hederstitel heller.

 

Kanske är det liknande drömmar hos pokerspelare och aktiespelare? Drömmen om enkla inkomster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Originalförfattarnas replik på repliken är ju fin. Does this make sense to you?

Vi vet att skolan inte utbildar i nätpoker, men genom att bibehålla och förstärka så kallade spelteorier och dessutom föra in pokerspel i den akademiska världen, bidrar ni till att skapa en grogrund för irrelevant tänkande bland unga, oerfarna och spänningssökare som söker en intellektuell utmaning i pokerspelet. Detta gör man oftast på nätet.
Speciellt gillar jag "genom att bibehålla och förstärka så kallade spelteorier". :-P De har verkligen full koll på vad de pratar om.

 

säg mig är det ingen här inne som i likhet med mig kommit in på kursen
Blir det Mathematics of Poker som kurslitteratur eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...