Gå till innehåll

The final battle - PS3 vs. Xbox360


FreePlopp

Vilken konsol är nöten?  

110 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken konsol är nöten?

    • Playstation 3
      39
    • Nintendo Wii
      19
    • Xbox360
      46
    • Annan
      6


Recommended Posts

Maste jag borja tjota emot dig ocksa? Detta betyder givetvis inte att PS3an stodjer FLAC, utan wav eller vad det nu kodas om till och kraver en dator likasa med en mediaserver m.m. Stodjs saledes av mediaservern som klarar att koda om det och inte PS3an.

Nejdå, vi ska väl inte tjöta, vi har väl nog med Eury ;).

Det är korrekt som du skriver. Jag var otydlig på sidan 3.

 

Jag skrev iofs inte att PS3 stödjer FLAC utan att den tar allt via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 93
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Va? Jo, jag är en mästare med citatfunktionen. Jag antar att jag bara spar den till verkliga debatter, och inte slöprat. Det känns inte som nån stor grej.

 

Jag insåg inte, och inser fortfarande inte, att jag presenterade "håll käften" i ett icke representativt sammanhang. Det var alltså inte min intention. Jag vänder mig alltså emot att du öht antyder att jag yttrar mig i onödan, men mer specifikt i fråga om mitt tidigare altruistiska beteende gentemot Lolle.

 

Äh vänta...jag ska bemöda mig med att istället använda citatfunktionen från och med nu. Det här kommer alltså inte bli ett snyggt inlägg heller, för jag tänker inte gå tillbaka och editera, men härifrån ska det nog bli snyggt :)

 

eurythmech:

Vet du inte hur man använder citatfunktionen efter snart 12000 inlägg?

Det blir lättare för andra att svara och man kan göra kommentarerna mer riktade.

Nu drar du orden " Håll käften " ifrån ett sammanhang, vilket är lågt.

 

Se ovan.

 

Nyfiken också på vad du menar med " varför petitesser såsom min attityd ska påverka uppfattningen av den faktiska nytta som jag gör. "

 

Du ställde dig negativ till att jag bidrog till att förgylla Lolles liv - jag kan inte för mitt liv förstå varför.

 

Vilken faktisk nytta är det du tror att du gör här menar du?

Jag vet inte vilka eventuella "fördelar" du har hos moderatorerna här men jag tror inte att användarna uppskattar, vad du kallar petitesser. Din attityd, bara det lilla du har skrivit på sidan 3, berättar mycket om dig.

 

Nu ska jag på ett briljant sätt inleda det här svaret med att också hjälpa dig:

 

Tråden befinner sig för närvarande på sida två, med vettiga foruminställningar.

 

Den nytta jag gör är att jag, m.h.a. mitt intellekt, sätter fingret på luckor, felaktigheter, idioti och annat som folk kan må bra av att tänka över. Vidare presenterar jag sällan mina förslag och tips som färdiga lösningar, utan oftast i form av all tillräcklig information, i hopp om att föremålet för mitt intresse sedan dristar sig till att tänka själv.

 

Det slutar allt som oftast i katastrof.

 

Jag skriver det igen. Man måste uppskatta bättre bild och ljud.

 

Du har ett intressant förhållande till ordet och begreppet måste.

 

Enligt vem måste man det? Varför? Gäller det alla? Hur mycket bättre upplever vi de av siffror presenterade förbättringarna som?

 

Men jag kan hålla med dig, som jag skrev innan. Svensson uppskattar det inte. För han är inte tillräckligt intresserad, utan en DVD duger alldeles utmärkt.

 

Kul med någon form av samtycke.

 

Det är som att jämföra ett par högtalare eller en förstärkare...

Ett par för 1500:- spelar inte lika bra som ett par för 5000:-, vare sig det gäller bas eller klangmatchning. Det går inte att likna.

 

Det är säkert väldigt jämförbart. Jag vet inte riktigt varför du inte kan ta in att det visst går att likna. Det spelar liksom ingen roll om det "är" bättre på något slags hypotetisk objektiv skala, ifall många inte upplever det så.

 

Det du upplever som en total kvalitetsskillnad kan ju för nån annan upplevas som "visst, skillnaden finns där, men det är inget jag tänker på i vanliga fall".

 

Du och andra har inte intresset för bättre bild och ljud helt enkelt och varför skulle en sådan person lägga tiotusentals kronor på ett "hembio" system?

 

Ja, varför?

 

För övrigt tror jag inte att jag har sagt så mycket om mitt eget intresse.

 

Tycker man att MP3 låter bra och man ser ingen skillnad på en DVD och en bluray, ja då tillhör man kategorin tondöv och nästan blind. ;)

 

Men inte har väl tondövhet något alls med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ar ditt problem, racker det inte med att vara dryg och ha helt fel och vagra forsta detta i minst 5 inlagg utan att inse detta? PS3 stodjer inte FLAC, om du hittar nagonstans att den gor det skickar jag dig gladligen 10$ pa FT och ber om ursakt for allt jag skrivit... sesa ut och arbeta med ditt alskade wikipedia och google som TYDLIGEN sager att det ar sa att PS3 stodjer FLAC.

 

Jag har väl aldrig sagt att du hittar information om det på wikipedia - även om det vore sjukt ifall det inte vore så. Jag tolkade ditt inlägg som endast bestod av "Flac?" som att du inte visste vad Flac var. Jag tyckte inte det känns som en helt orimlig tolkning.

 

Om det nu vore så att du bara på ett ganska drygt sätt (heja!) ville ifrågasätta den där andra snubbens påstående att PS3 klarar FLAC, så visst, då gjorde jag en miss.

 

Men jag har ju faktiskt uttryckligen sagt att jag enbart antog att den där andre hade rätt i FLAC-frågan, då han verkar ha koll.

 

Den är priceless.

 

Hur?

 

Seså, nu ska vi försöka reda ut detta.

 

Här måste jag, tyvärr, försvara eurythmech.

Han har antagit att det jag har skrivit stämmer, ush så lågt eury. ;)

 

Jag var lite otydlig.

 

Du kan inte, vad jag vet, t.ex sätta in en USB-sticka i PS3an och köra FLAC därifrån. Utan man måste strömma(stream) detta från datorn via t.ex PS3 mediaserver.

 

FLAC är, precis som MP3, ett "komprimeringsformat" eller snarare ett codec. Skillnaden är att FLAC är lossless. Du förlorar inte den tänkta klangmatchningen eller ljudkvalitén.

 

FLAC = Free Lossless Audio Codec.

 

Det där var intressant. Jag hade alltid antagit att FLAC inte var komprimerat, eller använde codec då, just pga att det är utan kvalitetsförlust. Man ska visst inte anta hejvilt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? Jo, jag är en mästare med citatfunktionen. Jag antar att jag bara spar den till verkliga debatter, och inte slöprat. Det känns inte som nån stor grej.

Antar att du nu tycker att det är en verklig debatt då, eftersom du citerar.

Eller tror du fortfarande att du är ute i rymden?

 

Jag vänder mig alltså emot att du öht antyder att jag yttrar mig i onödan, men mer specifikt i fråga om mitt tidigare altruistiska beteende gentemot Lolle.

Du ställde dig negativ till att jag bidrog till att förgylla Lolles liv - jag kan inte för mitt liv förstå varför.

Vilken gentleman och på vilket trevligt sätt du gjorde det, jag är nästan kär.

 

Tråden befinner sig för närvarande på sida två, med vettiga foruminställningar.

Jag kör 1920x1200 på ena skärmen och 1280x1024 på den sekundära.

Var ska jag ändra dessa inställningar för att komma upp på din nivå?

 

Ja, varför?

För övrigt tror jag inte att jag har sagt så mycket om mitt eget intresse.

Håller du inte med om att man bör vara intresserad om man ska köpa en produkt? Massagestav eller LCD-TV spelar väl ingen roll, intresset måste ju finnas?

Och intresset för bättre bild och ljud finns inte hos svensson, för en DVD duger ju...

 

Men inte har väl tondövhet något alls med saken att göra?

Hör man inte skillnad på Dolby Digital och TrueHD så är man inte långt borta från tondövhet.

Och uttala dig inte om du inte har lyssnat, vilket jag tvivlar på, för då skulle du inte vara så nedlåtande.

Samma sak gäller bildkvalitén från DVD v Bluray, ser man inte skillnad kan man mycket väl ha ett handikapp i form av sämre färgseende, lättare starr? Vad vet jag, jag ser och hör skillnaden. Det är detta jag har framfört på din sidan 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du nu tycker att det är en verklig debatt då, eftersom du citerar.

Eller tror du fortfarande att du är ute i rymden?

 

När du längre ner i inlägget du citerar hittar ett svar till frågan du ställer, bryr du dig då aldrig om att gå tillbaka och editera eller ta bort redundansen?

 

Vilken gentleman och på vilket trevligt sätt du gjorde det, jag är nästan kär.

 

Jag förstår inte riktigt varför du sätter ett värde på huruvida jag är trevlig eller inte när jag tänker åt andra.

 

Jag kör 1920x1200 på ena skärmen och 1280x1024 på den sekundära.

Var ska jag ändra dessa inställningar för att komma upp på din nivå?

 

Du vattenpassar mig va?

 

Håller du inte med om att man bör vara intresserad om man ska köpa en produkt? Massagestav eller LCD-TV spelar väl ingen roll, intresset måste ju finnas?

Och intresset för bättre bild och ljud finns inte hos svensson, för en DVD duger ju...

 

Jag förstår bara inte varför du började prata på om hemmabio, bara sådär ändå.

 

Sen vet jag inte riktigt varför du resonerar som om det inte finns grader av intresse, istället för något slags binärt luffare eller nörd-uppdelning.

 

Tydligen är svensson hyfsat intresserad, eller menar du att all försäljning av DVD, ny TV - först widescreen sedan platt - och hemmabio exempelvis har någon annan förklaring?

 

Naturligtvis kan ju en sådan finnas, till exempel att massorna är får, och industrin vill sälja nya produkter.

 

Hör man inte skillnad på Dolby Digital och TrueHD så är man inte långt borta från tondövhet.

Och uttala dig inte om du inte har lyssnat, vilket jag tvivlar på, för då skulle du inte vara så nedlåtande.

Samma sak gäller bildkvalitén från DVD v Bluray, ser man inte skillnad kan man mycket väl ha ett handikapp i form av sämre färgseende, lättare starr? Vad vet jag, jag ser och hör skillnaden. Det är detta jag har framfört på din sidan 2.

 

Hur var jag nedlåtande? Och varför pratar du med mig som om jag inte har lyssnat på en jävla massa format under mina dagar? Här kommer en revolutionerande tanke:

 

Om nu en människas upplevelse av musik består av dels musikkvalitén och dels av ljudkvalitén (jag hoppas jag inte kommer behöva förklara dessa begrepp närmare, dvs så som jag använder dem, jag har inga aspirationer på att prata korrekt fikonspråk), och förhållandet mellan dess är variant - så kan det få intressanta följder!

 

Ponera två personer som ska lyssna på sin favoritlåt, på två olika ljudsystem:

 

Glenn Gregersson är en 32-årig hemmabiosäljare med försmak för guldpläterat, päronsplitt och kamouflagekalsonger. Hans favoritlåt är Extreme - More than words, eller något motsvarande trivialt.

 

Minna Füncker är en 23-årig förskollärare med konstnärsdrömmar. Eller kanske vill hon innerst inne bara gifta sig rikt? Vem vet. Hon är fullkomligt överkär i rock och Motown, men hatar nysoul. Favoritlåten är Righteous Brothers - You've lost that lovin' feeling.

 

Våra testsystem är dels Glenns Neuronbuster 7500M - åsikterna går isär ifall det är en artefakt från en glömd rymdcivilisation som för länge sedan besökte Jorden, eller bara om ett stulet exemplar från NASAs superhemliga projekt SETHIFI. Hur som helst är den jävligt dyr, väger ett ton och klarar av allt ifrån stenkakor och pergamentrullar till maskinkod och Betamax.

 

Dels ska vi bekanta oss med Minnas surf- och musikdator - mammas gamla Hemdator genom jobbet, som hon sedan inköpet bytt ut en eller kanske två gånger. Den heter kanske något med Pent- nånting och får plats med "typ, massor" av mp3or.

 

Först ut är monstermaskinen och Glenns version av "More than words". Det handlar givetvis om en masterversion på 16-track, inropad på ebay till det facila priset av $4999.50 - exklusive frakt. Den som önskar döma Glenn för det till synes höga inköpspriset ska påminnas om att en alternativ andra vers, nedkladdad på trelagers skithuspapper, också ingick i köpet.

 

Glenn ger, sin vana trogen, upplevelsen 100 poäng.

 

Hur upplever då Minna det här? Jo, Glenns nedladdade FLAC-version av låten är faktiskt helt underbar! Det är som hemma, fast bättre!

 

Minna kan inte annat än ge upplevelsen 100 poäng hon också.

 

Då är det alltså tur för den förvirrat dekorerade (Misfitsdöskallar och rosa? hallå?) datorn att visa vad den går för.

 

Minna är först ut och fullkomligt förlorar sig i låten - som så många gånger förr. Men, visst lät det lite klarare på Glenns maskin. 95 poäng får det bli - det är ju fortfarande tidernas bästa låt vi talar om!

 

Glenns tårar flödar hotfullt ned längs de sporadiskt skäggprydda kinderna då han inser att han faktiskt inte har något val - han kommer att behöva genomlida "More than words" (ja, jag vet) på mp3. Uppspelat på en Pentium III med ett högtalarpaket för 350 kronor. Inhandlat typ 2002.

 

Visst, de briljanta ackordföljderna och den pekorala texten finns ju fortfarande kvar - men varför finns det människor som frivilligt utsätter sig för det här jävulsformatet?

 

Glenn ådrar sig dubbelsidig hjärtsnörp, men kan knappast undgå att ge låten 45 poäng - det handlar ändå om Extreme!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer min personliga uppfattning om de 3 stora konsolerna:

 

Jag äger PS3, X360 och ett Wii så är inte nån "fanboy"

 

X360'n låter som en skördetröska och det verkar ju vara mer regel än undantag att dom till slut dör av RRoD men det fixar dom gratis i alla fall.

Onlinemöjligheterna har jag aldrig testat då det kostar pengar bara att använda den funktionen. Att man kan flasha den så man kan spela "backuper" är nog den enda anledningen till att den sålt så bra som den gjort å det är den enda anledningen till att jag äger den. Alla spel som jag ser fram emot och jag vet är bra köper jag till PS3 men är jag bara riktigt sugen på ett spel men inte vet hur det är så laddar jag hem en backup istället.

 

PS3 är helt tyst, är mycket snyggare än dom andra (men det spelar mindre roll). Menyerna i den slår X360 med hästlängder och handkontrollen är mycket skönare å kräver inte så mycket muskelkraft för att orka hålla i en längre tid :)

Online funkar det mycket bra tycker jag men det är rätt mycke skit i PS Store, sen har ju den även HOME som är som Second Life där man får skapa en egen karraktär och gå runt å spela småspel mot andra eller bara snacka med dom och man kan även starta andra spel ifrån HOME, så man kan snacka strategi där först över en karta på den bana man tänker spela.

Den fungerar helt utmärkt som mediaserver utan minsta problem och har ju blu-ray så man har fått en anledning till att köpa filmer igen istället för att ladda ner dom gratis.

 

Wii är i en klass för sig då den är helt annorlunda än dom andra, inget som slår inlevelsen och nöjet att lira t.ex. mariokart där alla sitter med en egen ratt och är helt inne i spelet å svänger med hela kroppen :) Sen om man som jag är uppväxt med nintendo så var det underbart att man kunde ladda ner alla gamla klassiker man spelade som liten till konsolen och lira.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle förvåna mig något oerhört om försäljningen av XO påverkats mer än med någon enstaka procent av att den tydligen är "flashbar".

 

Kan nog hålla med om det efter lite eftertanke, men det är nog trots allt några procent i alla fall. Jag känner flera som bara köpt den av den anledningen.

Sen tycker jag att det känns som att microsoft inte vill att man ska köpa spel utan att man ska ladda ner dom istället, I alla fall om man går efter min X360.

Har ett köpt spel till den och det är Bioshock å när jag spelar det så varvar dvdläsaren upp till några snäpp över max så jag måste ha väldigt hög volym på för att inte störas rejält av ljudet :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle förvåna mig något oerhört om försäljningen av XO påverkats mer än med någon enstaka procent av att den tydligen är "flashbar".

 

Om du nu inte ar sarkastisk kan jag saga att google har svaret, och 36% av anvandarna skulle inte skaffat Xbox om det inte vore for denna flashning sa fel igen ;)

 

Och sjalvklart visste jag tidigare vad FLAC va utan ifragasatte att det skulle funka pa PS3an. Sa tydligen gjorde du helt enkelt en "miss" som du nu kallar det.

 

Edit: Jag ifragasatte han inte, utan undrade om det kommit nagan nytt den sista manaden som mojliggjorde FLAC for innan det funka det iaf inte. Sa kommer du in o tjoffsar och drygar dig med google och wikipedia... trevligare ton fran dig skulle vara trevligt, inte manga som gillar din attidyd direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, några sådana (tillförlitliga) siffror hittar du knappast med en enkel eller halvenkel googling, så det tänker jag inte ens spendera tid på att kontrollera.

 

Och nej, det är inte "självklart" att en frågeteckenslungande okänd person på ett forum vet ett endaste dugg. "X?" där X är vad fan som helst, tycks vara standardspråk för "Vad fan är X?".

 

Sen är det ju inte direkt relevant om folk gillar mig eller inte, då folk bara har för mycket prestige gällande sina "intellekt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eurythmech: Ärligt talat så hittade jag inte poängen med Glenn och Minna. Förgyll min eftermiddag är du snäll.

 

Kalla mig PS3 fanboy om ni vill, men jag anser att en PS3 är en väldigt prisvärd pjäs i förhållande till vad man faktiskt får.

Man bör ju gilla film om man ska köpa en sådan. Halva grejen med PS3 är just dess bluray spelare. Hade den haft vanlig DVD eller HD-DVD hade den ju varit stendöd för längsen...så bluray lever!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Somliga sätter inte lika stor del av behållningen av musik eller film till de tekniska detaljerna som du gör.

Nej, där är vi faktiskt överens!

 

Man kan egentligen inte ens jämföra X360 mot PS3 då de inte är riktade till samma målgrupper. PS3 är superior över X360, på de mesta. Sett till antal titlar så leder väl krysset, men den har ju iofs funnits något längre tid på marknaden eller?

Sen måste ju ny teknik få "mogna", både hos användaren(de som inte riktigt har alla hästar i hagen) och hos spelutvecklarna. Finns få titlar som verkligen utnyttjar all kraft som finns i PS3, där tror jag att Gran Turismo kommer in i bilden och lyfter hela konsollen till nya höjder :)

Vi får väl se, PS3 kanske är död till julen -09.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halva grejen med PS3 är just dess bluray spelare. Hade den haft vanlig DVD eller HD-DVD hade den ju varit stendöd för längsen...så bluray lever!

 

Fast största problemet är väl att hela optiska lagringsmediet håller på att dö ut(HD-kvaliten ser nog alla skillnad på, frågan är väl bara om man bryr sig), inte ens apple har det som tillval i sina dyraste datorer, trots dom backar Blueray.

Nya mediaspelare kommer utan optiska läsare, stöd för nätverksenheter, enkelt hotswapbara diskar osv...

 

både billigare och mindre jobb än att hålla på att bränna skivor när mer och mer blir nerladdningsbart....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det där med "streaming"?

Kan jag "Streama" en fil från en annan dator i nätverket genom det där "PS3 Media Server" eller?

 

I PS3 mediaserver delar du ut filerna som du vill att din PS3 ska kunna "se".

Allt ifrån DivX filmer i sorgligt låg kvalité, MP3, HD-material till FLAC. Och såklart även vanliga foton. Med mera.

Denna mediaserver kommer upp i XMBn i PS3an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast största problemet är väl att hela optiska lagringsmediet håller på att dö ut(HD-kvaliten ser nog alla skillnad på, frågan är väl bara om man bryr sig), inte ens apple har det som tillval i sina dyraste datorer, trots dom backar Blueray.

Nya mediaspelare kommer utan optiska läsare, stöd för nätverksenheter, enkelt hotswapbara diskar osv...

 

både billigare och mindre jobb än att hålla på att bränna skivor när mer och mer blir nerladdningsbart....

Snyggt klippt från E24.

 

Filmer måste säljas, om precis allt skulle tankas ner olagligt så är snart hela filmbranschen borta. Biointäkterna skulle inte räcka...

Och även om det skulle finnas en betaltjänst för detta så är det väldigt mycket datamängd som ska tankas...pratar vi bluray är vi och nosar på 20-30 kanske t.om upp till 50Gb. Detta är ju mer eller mindre omöjliga mängder att tanka ner, särskilt då om man ska nå ut till den "stora massan".

 

Så frågan är hur filmbolagen ska distribuera sina filmer?

Mycket möjligt att filmer kommer på en USB-sticka i framtiden.

 

Men att snacka om blurays död redan nu är ju att överdriva rätt rejält, den lär inte dö inom 3-4år iaf.

Att det kommer något nytt är självklart. Men tills dess är det bluray all the way.

 

Om det nu är så att de flesta tycker att en DVD duger, ja då lär vi ju stå och trampa på samma ställe i bra många år framöver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför i helvete har diskussionen halkat in på det här spåret? Som jag ser det (och typ 99% av alla andra konsumenter) så finns det väl bara en pinne som XBoxen har på PS3:an och det är fler titlar?

PS3 krossar ju XBox på alla andra sätt. Är inte ens i närheten, går inte att jämföra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det (och typ 99% av alla andra konsumenter) så finns det väl bara en pinne som XBoxen har på PS3:an och det är fler titlar?

PS3 krossar ju XBox på alla andra sätt. Är inte ens i närheten, går inte att jämföra.

 

Vi är på exakt samma nivå, med andra ord, över alla andra.

Precis vad jag skrev några inlägg tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att snacka om blurays död redan nu är ju att överdriva rätt rejält, den lär inte dö inom 3-4år iaf.

Att det kommer något nytt är självklart. Men tills dess är det bluray all the way.

 

Återstår att se, bara citerade sony själva som sa: Bluray är sista optiska mediet, och från den punkten lär de dö ut...sakta men säkert...särskilt om dom som backar systemet inte ens tillhandahåller spelare. Kanske nåt spelsystem inför nå kassetter eller liknande, vad vet jag...men musik-film kommer nog enbart bli digital form tror jag.

 

Tror knappast de kommer nåt nytt fysiskt format... man får ställa hårdiskar på bokhyllan istället för fodral :) eller ha en mediaserver i skrubben som alla enheter kommer åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...