Gå till innehåll

Ideellt styrelseuppdrag kontra civilt arbete


Appel

Recommended Posts

Självklart skall jag inte sitta kvar i styrelsen om förtroende saknas av våra medlemmar, denna länk visar klart att det är så - om vi nu utgår från att ni pratar för den stora massan. Jag har INGET självändamål att jobba med SVEPOF utan har gjort det för att jag "brinner" för pokern.

 

Jag tror att jag på många sätt bidragit till att föra förbundet framåt och att då antyda att jag framöver inte skulle göra det på "rätt sätt" avstår jag från att kommentera.

 

Ingen skall behöva vänta med att försöka få mig bortröstad på ett årsmöte - jag är karl nog att kliva av själv. Så fantastiskt är det faktiskt inte. Då jag nu kliver av vore det trevligt om de som låter så mycket tog klivet in i förbundet och började bidra med lite "normalt" arbete och inte bara ha en massa åsikter bakom en dataskärm.

 

Jag vill även påpeka att det inte var någon "affe" länk som jag klantigt nog skrev in - även om den kan uppfattas så. Det var fel och det står jag för.

 

Ola, du visar verkligen hur du arbetar som moderator på detta forum. :shock:

 

Micke Norinder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 81
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Självklart skall jag inte sitta kvar i styrelsen om förtroende saknas av våra medlemmar, denna länk visar klart att det är så - om vi nu utgår från att ni pratar för den stora massan. Jag har INGET självändamål att jobba med SVEPOF utan har gjort det för att jag "brinner" för pokern.

 

Ingen har kritiserat jobbet du hittills har gjort. Tvärtom har jag hört att du har varit jätteduktig. *Klapp på axeln*

 

Jag tror att jag på många sätt bidragit till att föra förbundet framåt och att då antyda att jag framöver inte skulle göra det på "rätt sätt" avstår jag från att kommentera.

 

Lugn i stormen. Du har säkerligen fört förbundet framåt. Det är principen som kritiseras och indirekt dig eftersom du inte avgår. Därefter kritiseras delar av övriga styrelsen eftersom de inte fattar varför du måste avgå. Bara för att förtydliga så har det kravet inte med dig som person att göra utan det är ditt engagemang i Unibet samtidigt som du sitter i styrelsen som av principskäl kritiseras.

 

Ingen skall behöva vänta med att försöka få mig bortröstad på ett årsmöte - jag är karl nog att kliva av själv. Så fantastiskt är det faktiskt inte. Då jag nu kliver av vore det trevligt om de som låter så mycket tog klivet in i förbundet och började bidra med lite "normalt" arbete och inte bara ha en massa åsikter bakom en dataskärm.

 

Jag antar att jag är en av de som ”låter mycket”. Nu är det tyvärr så att jag jobbar för en sajt och vill därför inte engagera mig i förbundet. Jag har inte tid heller.

För övrigt är väl den här delen av forumet till för konstruktiv kritik av förbundet där även ickemedlemmar kan göra sin röst hörd? Om man har svårt för att ta kritiken så bör man kanske inte läsa just den här delen?

 

Jag vill även påpeka att det inte var någon "affe" länk som jag klantigt nog skrev in - även om den kan uppfattas så. Det var fel och det står jag för.

 

Klonk!

 

Ola, du visar verkligen hur du arbetar som moderator på detta forum. :shock:

 

Moderatorerna på det här forumet skyddar forumets intressen, precis som du uppenbarligen skyddar dina egna intressen.

 

Bra jobbat Micke och lycka till på Unibet!

 

MVH

Jens J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart skall jag inte sitta kvar i styrelsen om förtroende saknas av våra medlemmar, denna länk visar klart att det är så

 

Förstår inte riktigt ditt resonemang där, ifall du sitter nu i en ganska obalanserad sits vad gäller de medlemmars tycke av de som har skrivit här, hur bra är det då på en skala (Säg mellan 1 till 10) att posta en halv-affelänk till Unibet när vi undrar hur opartisk jämtemot förbundet du kommer vara?

 

Mvh, KF

Lycka till på nya jobbet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola, du visar verkligen hur du arbetar som moderator på detta forum.

 

Öh va, nu får du förklara dig.

 

Normalt sett så hade du blivit avstängd på grund av din länk, förstagångspostare som postar inlägg innehållande länkar till sajter för egen vinning (och därmed bryter mot reglerna. När man kommer till sidan som du länkade till, så finns det tre bonuserbjudanden, som alla tre använder tradedoublers affiliatesystem.) brukar få den behandlingen. Tydligen tyckte Appel dock att det räckte med att censurera bort länken, troligen för att ditt inlägg var "tillräckligt viktigt".

 

Eller är din kritik att jag återpublicerade länken? Någon frågade om det verkligen var affiliateinlägg, och jag hävdar fortfarande att svaret är ja, och publicerade den för att visa att så är fallet.

 

Eller menar du att jag som moderator på forumet inte har rätt till en åsikt? Det har jag, och min åsikt är väldigt lik Jennez. Det är INGEN som har något emot dig. Det vi har något emot är att någon i styrelsen, oavsett vilken, har så tydliga kopplingar till en pokersajt. Jag avgick ju själv av precis samma skäl (eller ännu sannare, när jag blev "tvångsinvald" så var det med det tydligt uttalade målet att jag skulle hoppa av så fort tillfälle gavs). Och jag var vid denna tid inte ens inblandad i någon sajt, varken som ägare eller anställd, men bara det att jag har fingrarna ganska nära diverse pokersajter dels med mitt modererande här på forumet, dels med mitt konsultande åt blandade sajter gör att jag nog är olämplig i styrelsen.

 

 

Du har gett ett seriöst intryck på mig tidigare Micke, men inte med dessa bortförklaringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta mitt absolut sista inlägg i detta ärende vill jag förtydliga att jag under arbetet av Online SM med NordicBet hela tiden öppet för deras personal informerat om mitt kommande åtagande i UNIBET - det har aldrig varit en intresse konflikt för vare sig NordicBet, Unibet eller mig trots att företagen verkar inom samma nätverk.

 

Jag har tillsammans med SVEPOF arbetat för att vi skall få det bästa Online SM för såväl Sveriges pokerspelare som för förbundet.

 

Till dig Ola vill jag bara säga att vidare debatt för oss utomstående här i detta forum i princip är omöjligt - man kan tydligen bli cencurerad godtyckligt i sina inlägg av de personer man har debatten med. En i mina ögon märklig företelese som jag hoppas är unik i media världen.

 

 

Micke Norinder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till dig Ola vill jag bara säga att vidare debatt för oss utomstående här i detta forum i princip är omöjligt - man kan tydligen bli cencurerad godtyckligt i sina inlägg av de personer man har debatten med. En i mina ögon märklig företelese som jag hoppas är unik i media världen.

Micke Norinder

 

Av dina totalt tre inlägg här på forumet blev ett "cencurerat" av Appel, då han enligt egen uppgift tog bort en olämplig länk. Förstår inte var du vill komma med detta? Men du verkar ju själv veta att detta är en återvändsgränd, då du säger att du inte ska posta här mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Idé för att ta bort alla jäv diskussioner och underlätta framöver..

 

Styrelsen består av personer som inte arbetar i olika poker relaterade bolag.

Sedan gör man ett Advisory Board med de personer som styrelsen anser kunna tillföra något oavsett position i näringslivet. Dessa har ej röst eller beslutande rätt, utan precis som namnet säger, är rådgivande till Styrelsen..

 

Kan det va nåt´? ;)

 

Be well!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt intressant debatt tycker jag från sidan och har självklart en del synpunkter.

 

Jag anser att OM han skulle ha suttit kvar så hade det varit ett solklart fall av jäv, i alla fall i min värld.

 

Svårt att vara helsponsrad av att sån jätte som Unibet och sen samtidigt jobba i SVEPOF, det skulle rimma rätt illa för att uttrycka mig milt.

 

Min ståndpunkt är att dom i styrlesen INTE ska vara insyltade i så mkt annat som rör poker, visst jag vet att det kanske är svårt men då får man väl ändra lite i sina stadgar och ev börja ge folk i styrelsen betalt för att undivka sånt här framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan behövas antar jag...

 

Eller?

 

Missförstå mig rätt...

 

Det är goa gubbar men precis som i alla andra större bolag med höga krav så svänger det fort när gräsmattan plötsligt är liiite grönare på andra sidan ;)

 

Fullt normalt men tråkigt för den som blir utsatt i elfte timmen...

 

Angående Norinder så håller jag med zeb_sthlm... well said :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt ditt resonemang där, ifall du sitter nu i en ganska obalanserad sits vad gäller de medlemmars tycke av de som har skrivit här, hur bra är det då på en skala (Säg mellan 1 till 10) att posta en halv-affelänk till Unibet när vi undrar hur opartisk jämtemot förbundet du kommer vara?

QFT!

 

Jag tycker att vi har ett uttryck som stämmer bra in just nu, "bättre vara tyst och verka dum än att öpnna munnen och bevisa det".

 

Fram tills Micke "trädde" fram så trodde jag att det borde gå att ha en styrelserepresentant som är anställd av ett pokerbolag men att det skulle komma att bli frågor om jäv i vissa frågor. Jag anser därför att styrelsen bör vara så frikopplad från bolag i branschen som möjligt och de personer som man ändå behöver hjälp av tas in som konsulter eller till en egen gruppering som agerar som rådgivare till styrelsen.

 

Nu är jag övertygad att Mickes avsked var den enda rätta vägen och kan bara hoppas att styrelsen finner en fullgod ersättare snart.

 

Lycka till på Unibet Micke och ta inte alla inlägg om eventuellt jäv så j-a personligt i fortsättningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén om Advisory Board eller konsulting (gratis eller mot betalning) är inte alls dum, och i sådana fall är det snarare en fördel med en tät koppling mot sajter (jag har exempelvis själv "gratiskonsultat" vad gäller bland annat pokertävlingsreglerna). Skulle själv kunna tänka mig ta plats i ett Advisory Board tillsammans med Micke, om intresse finns att starta upp ett sådant

 

Exempelvis, SVEPOF kan mycket väl utse Micke att exempelvis vara SM-general även 2008, och då kan han få jobba precis så mycket han vill för att Unibet ska vara huvudsponsor (fiktivt exempel nu). Om Unibet blir huvudsponsor, så är alla hur nöjda och glada som helst - det viktiga i det här fallet är att det är en tydligt skiljevägg mellan utföranderollen (konsulten) och beslutanderollen (styrelsen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak också: Micke skulle utan problem kunna komma in i styrelsen igen vid nästa årsmöte. Årsmötet väljer ju representanter för sig, och de kan mycket väl återvälja Micke med vtskapen att han är Unibettalesman. Bara de vet om det.

 

Däremot kan ingen styrelseledamot bli vald under intrycket att han eller hon är neutral, och sedan bli talesman för en sajt. Då måste han/hon hoppa åt sidan tills nästa årsmöte.

 

Fram tills Micke "trädde" fram så trodde jag att det borde gå att ha en styrelserepresentant som är anställd av ett pokerbolag men att det skulle komma att bli frågor om jäv i vissa frågor

 

Det är inte svart eller vitt, man måste ha en vidare syn på det hela.

 

Några mer eller mindre fiktiva exempel (mina åsikter):

 

a) Kalle jobbar som programmerare på ett nätverk eller sajt. Här ser jag ingen större fara att han är styrelseledamot

 

b) Pelle är "klubbägare". Klubben är helsponsrad av en sajt. Pelle kan tänkas därför ha vissa intressen att sajten får synas. Det är olyckligt, men förbundet är uppbyggt av klubbarna i ryggraden så eventuellt jäv är dels indirekt, dels finns det förhoppningsvis fler klubbägare i styrelsen som kan balansera det hela.

 

c) Stina har en pokereventfirma. Både bra och dåligt. Troligtvis har pokereventfirman inte de finansiella musklerna så att en rejäl jävssituation kan uppstå. Så länge en eventuell upphandling innefattar även konkurrenter till eventfirman och Stina inte är deltagande vid beslutet så bör det vara okej, även om det är ett gränsfall.

 

d) Anna jobbar som affiliatemanager, VIP-manager, marknadsförare eller liknande på stor pokersajt. Absolut inte okej med en styrelsepost. Till skillnad från Kalle så jobbar Anna med att direkt eller indirekt dra in kunder till sajten

 

e) Dan Glimne erbjuder styrelsen sina tjänster som ordförande. Nej, vi är inte lika inför lagen. I fallet Dan Glimne så skulle fördelarna med att ha honom som ordförande verkligen uppväga nackdelarna. Observera också att Dan skulle väljas av årsmötet med vetskapen att han har kontrakt med någon sajt.

 

Kommentar till e: Förutom Dan Glimne kan jag bara se Joakim Geigert som tillräckligt massmedial för att fördelarna ska motverka nackdelarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ideen är redan före denna händelse på utvecklingsstadiet, och kommer förhoppningsvis bli verklighet.

 

Det finns många duktiga krafter som brinner för pokersverige, men som av naturliga skäl är inblandade i ett flertal affärsprojekt.

 

Att betala styrelseledamöter för att ha detta som substitut för ett jobb är tyvärr totalt orimligt, då det inneburit för stora kostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har följt denna debatt och det verkar som det finns många åsikter.. Ett problem som jag tror existerar är att det inte finns ett hav av villiga människor som inte har någon anknytning till någon sajt e d som längtar efter ett styrelseuppdrag i Svenska Pokerförbundet. Rätta mig om jag har fel..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det inte prat om några heltidslöner från min sida, dvs att man skulle ha detta styrelseuppdrag som ett vanligt jobb/istället för ett jobb.

 

Utan jag menade såklart ett litet arvode men ändå något.

 

Som ex kan nämnas att jag är kassör i våran BRF och får några tusenlappar om året för detta, jag gör det absolut inte för pengarna utan för jag tycker det är intressant och lärorikt.

 

Problemet med SVEPOF är att man kanske inte är starkt nog för att stå emot dom stora ekonomiska krafterna i dom stora bolagen.

 

Jag personligen tycker att SVEPOF inte ska vara en "gräddfil/språngbräda" till att kunna visa upp sig, få publicitet, märkas och på så sätt få ett erbjudande att arbeta för ett större pokerbolag, OBS jag säger inte att det varit så i detta fallet för det har jag ingen aning om. Men det vore illa om man får in folk i styrelsen som bara vill synas, ala Ken och bli nån slags Mr Poker, sånt kan man udvika genom avtal och dylikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då Mikael Norrinder nu informerat mig att han avser att avgå vid nästa styrelsemöte, så är denna fråga utagerad. Han kommer dock fortfarande delta under en viss del på nästa styrelsemöte, då det finns sakfrågor som Micke varit involverad i att diskutera.

 

Jag vill även poängtera att vi som styrelse är tillsatta på årsmötet av våra medlemmar för att sköta saker som t. ex. denna. Att det, som i vissa fall, kommer icke-medlemmar och kräver saker till höger och vänster är ingenting som vi behöver bry oss om. Det hade inte hänt i ngn annan styrelse. Jag vill även poängtera att jag inte på något ställe har påstått att Micke skulle ha suttit kvar efter vårt nästa möte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...