Gå till innehåll

Väpnat rån i umeå


Plupp

Recommended Posts

Så här gick det för oss idag när vi träffades för att spela poker här i Umeå. Tidningarna verkar ha fått till det rätt så bra. Det stormade in ett gäng på 4-5 personer med slagträ och något slags skjutvapen. Förmodligen ett soft air-gun, men jag är ingen expert på området.

 

Riktigt tråkigt när sådant här händer. Men vi får vara glada att det inte vara någon som blev allvarligt skadad.

 

Jag förstår inte riktigt vad de tänker. Det var ju inte särskilt stora summor det rörde sig om och väpnat rån är ju inget du vill ha i ditt CV direkt.

 

http://www.aftonbladet.se/umea/article897259.ab

 

http://vk.se/Article.jsp?article=142218

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm känner väl inte riktigt till hela situationen men alltså om ni är tio pers och de kommer med soft air guns? Be dem fara åt helvete och ring polisen illa kvickt alternativt en massa polare som får komma.

 

för det första så kan dom ju absolut inte i stundens allvar bedöma att det är en soft air gun eller inte, skulle dom ta fel kan det sluta bra mycket värre än några tusen mindre i fickan. för det andra så lär väl de flesta bli nog chockade av att bli rånade så att dom nog knappast tänker nära klart..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är väl att det inte är så lätt att vara säker på vad det är för ena och vad de har med sig. I alla fall jag tycker inte det är värt risken att de hela urartar i något slags gängslagsmål. Då kan det ju sluta hur illa som helst.

 

Även om det nu förmodligen inte var någon riktig pistol så räcker det ju gott om någon börjar veva med ett slagträ. Kan ju göra tillräckligt står skada.

 

Sen är det ju inget man är beredd på heller. Jag erkänner gärna att jag kände mig inte särskilt kaxig i det läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

problemet är väl att det inte är så lätt att vara säker på vad det är för ena och vad de har med sig. I alla fall jag tycker inte det är värt risken att de hela urartar i något slags gängslagsmål. Då kan det ju sluta hur illa som helst.

 

Även om det nu förmodligen inte var någon riktig pistol så räcker det ju gott om någon börjar veva med ett slagträ. Kan ju göra tillräckligt står skada.

 

Sen är det ju inget man är beredd på heller. Jag erkänner gärna att jag kände mig inte särskilt kaxig i det läget.

 

Mjo fattar det, vet ärligt talat inte hur jag ska reagera riktigt, beror ju verkligen på situationen, men mitt inlägg var dumt :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som några low-lifes. Stack iväg på moped - då verkar det inte vara så gamla härdade typer.

 

Anyway, trist att det hände - men ofrånkomligt när det är så "öppet" med var/när/hur pokerturneringar är, är själv förvånad över att det inte skett fler gånger. T.ex. i Malmö när vi haft 60 pers på ett 1000 kr buyin. Då finns det ju minst 60 000 kr i lokalen + cash som folk har med sig, nu snackar vi säkert 100 000 kr.

 

Privata pokerturnering/föreningsturrar borde satsa på att ta buy-insen på konto på en pokersajt, och sen dela ut vinsten till deras konton. Bara dumt att ha en massa cash liggande, lockar ju som sagt skumma typer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte vem plupp är.. men jag var samtidigt där och spelade när de stormade in.. trodde det var ett skämt till en början då de hade häftapparat, soft air gun och brännbollsträ. Jag själv blev av med 1500(turneringsinköp plus stakeade några vänner) och min mobiltelefon. Totala prissumman låg väl runt 15000 men de kom åt även lite andra kontanter och dessutom några mobiler.

 

Det var en kille på turneringen som kände igen en röst från rånarna som kopplades till en person han kände igen...

 

Själv tror jag att det kan ha och göra med samma ungdomsgäng som härjat i umeå ett tag nu vilket betyder att de är 17-18 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte vem plupp är.. men jag var samtidigt där och spelade när de stormade in.. trodde det var ett skämt till en början då de hade häftapparat, soft air gun och brännbollsträ. Jag själv blev av med 1500(turneringsinköp plus stakeade några vänner) och min mobiltelefon. Totala prissumman låg väl runt 15000 men de kom åt även lite andra kontanter och dessutom några mobiler.

 

Det var en kille på turneringen som kände igen en röst från rånarna som kopplades till en person han kände igen...

 

Själv tror jag att det kan ha och göra med samma ungdomsgäng som härjat i umeå ett tag nu vilket betyder att de är 17-18 år.

 

Hade dom skarpladdade vapen som dom hotade er med?

Jävla snorungar!

 

kan inte arrangören få problem med lotteriinspektionen eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade dom skarpladdade vapen som dom hotade er med?

Jävla snorungar!

 

kan inte arrangören få problem med lotteriinspektionen eller liknande?

 

Polisen sa att vårat brott om det nu var ett brott skulle konsumeras av det större brottet att vi blev rånade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att snorungar (gissar att det handlar om tonåringar) som begår den här typen av rån tror att offren inte vågar polisanmäla eftersom de deltagit i någonting "illegalt" och själva kan råka illa ut. Gissa om de blir förvånade när offren gör en check-raise på dem och anmäler. Nu riskerar rånarna plötsligt ett kännbart fängelsestraff!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen sa att vårat brott om det nu var ett brott skulle konsumeras av det större brottet att vi blev rånade.

 

Det är ju skönt att höra!

Det hade ju varit själve fanken om ni fått böter eller något annat otyg efter att ha blivit rånade.

 

Dessutom kan det ju få andra med liknande idéer att tänka efter en gång till innan de gör något. Innan kunde de ju ha resonerat att de förmodligen skulle undgå polisanmälan då ni själva höll på med något som en del kallar olagligt "fuffens".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...