Gå till innehåll

färgdrag på flopp


gurravasa

Recommended Posts

pottodds + position att ta gratiskort turn ftw

 

Ja, precis. Om UTG reraisar och MP följer med så skulle jag starkt överväga att cappa. Eftersom sannolikeheten för ett frikort på turn ökar och om du träffar flushen kan fi vara mer benägen att syna ner eftersom du representerar en färdig hand på flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ingen verkar känna sej manad så jag ska försöka förklara varför jag inte anser det vara någon bra idé att höja floppen för frikort i den här handen. Först några generella anledningar till varför det oftast inte är lönsamt att höja för frikort i SH-limit.

 

1. Spelet i SH-limit är oftast tight-aggressivt, speciellt när vi lämnat de absolut lägsta nivåerna. Ju färre spelare desto lägre equity har raisen på flop samtidigt som aggressiva spelare är mer benägna att 3-betta floppen eller att donka turn.

 

2. I TAG-iga spel så har du högre bluff equity än mot loose-passives, denna equity ger du upp när du checkar turn och tar frikortet.

 

Så till själva handen:

 

Först och främst är vår equity-edge på floppen väldigt liten om den överhuvudtaget finns. Dessutom ligger ett ess på brädan och om den aggressiva spelare har ett ess vilket han i många fall har så kommer han väldigt ofta att 3-betta floppen vilket inte är vad vi vill om vi raisar för frikort.

 

Dessutom måste vi fundera på vad som händer efter floppen. Om vi bara synar flop så betar med stor sannolikhet TAG:en turn (säg att turn är 8h) och om den passiva spelaren i MP då lägger sej så har vi möjlighet att semibluffa. Denna semibluff behöver bara lyckas minst 10% för att vara lönsam. Hade vi höjt på flop och undvikit en 3-bet så hade vi fortfarande med största sannolikhet haft 2 motståndare kvar när det bli vår tur på turn, eftersom den passiva spelaren med stor sannolikhet synar flop för 1SB när han stänger gatan.

 

Genom att syna flop kan vi alltså spela turn på olika sätt beroende på vilket kort som kommer. Vi kan syna om vi inte träffar, vi kan höja om vi träffar och vi kan semibluffa om en spelare lagt sej innan oss.

 

Dessutom finns det en aspekt som många verkar glömma när det gäller frikortet. Lite slaskigt brukar det sägas att vi får se både turn och river för 0,5BB mindre än om vi bara synar. Det stämmer inte, eftersom vi då inte räknar med de minskade implicita oddsen som vår flopraise ger. Dessa minskade odds gör att vi vinner mindre när vi träffar vårt drag efter att ha gjort en frikortshöjning på flop än om vi bara synar och drar. Exakt hur mycket detta kostar är ju svårt att säga exakt, men ett rimligt antagande är ca 0,3BB.

 

Frikortet sparar ju oss bara pengar när vi inte träffar vårt drag på turn vilket med starka drag är ca 80% av gångerna. Vi måste därför multiplicera de 0,5 BB som vi sparar med 0,8 vilket blir 0,4. Från dessa 0,4BB ska vi dra ifrån de 0,3BB som frikortsraisen kostar oss i minksade implicita odds och plötsligt hade vi bara ynka 0,1BB kvar.

 

Detta värde på 0,1BB skall alltså ställas mot risken att bli 3-betad på floppen, donkad på turn och mot foldequityn som vi ger upp om vi checkar turn. Att raisa för ett frikort är således sällan en lönsam strategi i aggressiva limit-spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom måste vi fundera på vad som händer efter floppen. Om vi bara synar flop så betar med stor sannolikhet TAG:en turn (säg att turn är 8h) och om den passiva spelaren i MP då lägger sej så har vi möjlighet att semibluffa. Denna semibluff behöver bara lyckas minst 10% för att vara lönsam. Hade vi höjt på flop och undvikit en 3-bet så hade vi fortfarande med största sannolikhet haft 2 motståndare kvar när det bli vår tur på turn, eftersom den passiva spelaren med stor sannolikhet synar flop för 1SB när han stänger gatan.

 

Genom att syna flop kan vi alltså spela turn på olika sätt beroende på vilket kort som kommer. Vi kan syna om vi inte träffar, vi kan höja om vi träffar och vi kan semibluffa om en spelare lagt sej innan oss.

 

Han UTG var väl LAG sa du? Alltså borde sannolikheten för honom att inte ha ett A vara större. Hans raising-range utg torde vara större. I så fall kan båda dina par-outs vara rena. Om han reraisar(är inte det t.o.m önskvärt om vi har 13 rena outs?)ökar chanserna att MP foldar och du kommer ha större lycka med en semi-bluff. Jag anser att du har större möjlighet att framgångsrikt variera turn om du raisar flop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han UTG var väl LAG sa du? Alltså borde sannolikheten för honom att inte ha ett A vara större. Hans raising-range utg torde vara större. I så fall kan båda dina par-outs vara rena. Om han reraisar(är inte det t.o.m önskvärt om vi har 13 rena outs?)ökar chanserna att MP foldar och du kommer ha större lycka med en semi-bluff. Jag anser att du har större möjlighet att framgångsrikt variera turn om du raisar flop.

 

Ja han e LAG. Om jag skrev något annat skrev jag fel. Många LAGs spelar alla A. Så vi måste räkna med att han kan sitta med ett liksom vi måste göra med alla spelare som öppnar från UTG.

 

Att utgå från 13 outs är alldeles för optimistiskt. Det finns inget positivt i att bli 3-betad på flop.

 

Våra chanser att lyckas med en semibluff på turn minskar när potten blir större vilket den blir om vi raisar flop. Att MP ev kan lägga sej mot en 3-bet är oviktigt eftersom han oftast ändå lägger sej på turn om han har en dålig hand.

 

Hur menar du att du kan variera turn mer om du raisat flop? Om det checkas till dej kan du checka eller beta oavsett vilket kort som kommer på turn. Förklara dej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våra chanser att lyckas med en semibluff på turn minskar när potten blir större vilket den blir om vi raisar flop. Att MP ev kan lägga sej mot en 3-bet är oviktigt eftersom han oftast ändå lägger sej på turn om han har en dålig hand.

 

Om du raisar flop har du ökat potten med 1.5 bets om båda synar. Potten är 6bb. Sen om båda checkar så semi-bluffar du, utg får 7:1 för att syna.

 

Om du synar och och utg betar turn, måste du göra en semibluff-raise. Utg får 7.5:1 för att syna. Alltså potten är större om du bara synar.

 

Jag tror du har större chans att lyckas med en semi-bluff på turn om du representerar en stark hand på flop genom att raisa.

 

Visserligen är säkert utg en riktigt duktig LAG och läser ditt flushdrag som en öppen bok så kanske det bästa är att variera lite från gång till gång, mot just denna spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du raisar flop har du ökat potten med 1.5 bets om båda synar. Potten är 6bb. Sen om båda checkar så semi-bluffar du, utg får 7:1 för att syna.

 

Om du synar och och utg betar turn, måste du göra en semibluff-raise. Utg får 7.5:1 för att syna. Alltså potten är större om du bara synar.

 

Jag tror du har större chans att lyckas med en semi-bluff på turn om du representerar en stark hand på flop genom att raisa.

 

Visserligen är säkert utg en riktigt duktig LAG och läser ditt flushdrag som en öppen bok så kanske det bästa är att variera lite från gång till gång, mot just denna spelare?

 

Jag gillar att du anstränger dej, vilket många på det här forumet inte verkar göra. Teoretiskt kan UTG få 0,5BB bättre pottodds att syna en raise på turn än att syna en bet om vi raisat flopp och c-betar turn.

 

Du måste tänka på följande: Om vi raisar flop så kommer MP sannolikt att syna och när vi sedan betar turn om ingen reraisat flop så får MP väldigt bra odds att syna. Om UTG leder turn så får MP mycket sämre odds och det är mycket troligare att vi blir av med honom. Dessutom visar en raise på turn mycket större styrka än en raise på flop och en c-bet på turn. Dessutom måste vi inte semibluffa turn, det beror helt på vilket kort som faller på turn. Om UTG betar och MP synar och vi inte träffar så kan vi välja att syna och fortsätta dra. Om UTG betar och MP synar och vi träffar vårt drag kan vi raisa och tvinga av båda 2-bet på turn. Detta plus risken att bli 3-bettad på flop är oerhört mycket mer värt än den ev marginella skillnaden i pottodds som i praktiken inte spelar någon roll eftersom väldigt få händer som skulle syna 1:7,5 lägger sej om de får 1:7 istället, vilka händer skulle det vara?

 

Eftersom det spel som jag beskriver balanseras av att vi även spelar färdiga bra händer på samma sätt så kan inte UTG läsa oss. Det finns därför ingen anledning att variera spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör hellre spelet "höja på flopp för frikort på turn" om jag har ett stegdrag på åtta outs än ett färgdrag på nio outs. Frikortshöjningen på färgdrag var effektivt innan alla hade läst Sklansky. Stegdraget är mycket mindre uppenbart, träffar man kan man få betalt även efter en check på turn.

 

Mot tänkande motståndare är det effektivt att göra det med färgdragsbräda när man sitter med stegdraget, och använda färgkorten som bluffkort. Fast det funkar inte mot lösa spelare såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...