Gå till innehåll

Damfotboll vs Herrar. Seriösa tråden!


Black_Jim

Recommended Posts

 

När man kollar på friidrott,tennis, simning, skidor t.ex så ser man ju inte att damerna är så mycket sämre än herrarna.

 

 

:shock: :shock: Tror du inte Federer skulle utklassa Justine Henin?! Tex!

 

Tror att damerna i framtiden kommer ha bättre teknik. Tränas nog mera nu. Tror också att den individuella träningen hos tjejer i 13-17 års åldern inte är lika vanlig som hos killar i samma ålder. Alltså att åka till gräsplan och lira hela dagarna.

 

Edit: Jonas Karlsson som är krönikör på svt hade ett bra förslag att göra damfotboll mer attraktiv att se på.

Han sa bla att man borde göra planerna kortare och målen mindre. Och lite mer saker som jag inte kommer ihåg just nu. Vad säger ni om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 149
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Come on ffs. Orka dra fram den där klyschan.

Titta på serie A under en hel säsong och bilda dig en egen uppfattning istället för att envisas som många andra icke-kunniga fotbollstyckare att trycka ner den italienska fotbollen.

Forza fotbollen...

 

Tro mej, jag har försökt, men jag tycker verkligen det är jättetråkigt med Italiensk fotboll... Jag brukar dock kolla när Zlatan spelar, men jag blir mest förbannad...:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:shock: :shock: Tror du inte Federer skulle utklassa Justine Henin?! Tex!

 

Tror att damerna i framtiden kommer ha bättre teknik. Tränas nog mera nu. Tror också att den individuella träningen hos tjejer i 13-17 års åldern inte är lika vanlig som hos killar i samma ålder. Alltså att åka till gräsplan och lira hela dagarna.

 

Edit: Jonas Karlsson som är krönikör på svt hade ett bra förslag att göra damfotboll mer attraktiv att se på.

Han sa bla att man borde göra planerna kortare och målen mindre. Och lite mer saker som jag inte kommer ihåg just nu. Vad säger ni om det?

 

Ett av förslagen var väl att ha mindre boll också?

De förslagen säger väl ungefär hur kul dam fotbollen är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig är det stora intresset för damfotboll en myt.

 

Är det verkligen någon som har sagt att det finns stort intresse för dam-fotboll? Det är ju bara att kolla hur många som är på matcherna. Det är bara Umeå som kommer över fyrsiffrigt.

 

Vilka sporter anser ni att kvinnor kan få utöva i TV (som inte gör att ni fullständigt döööööör av uttråkning)? Varför hetsar ni inte om andra sporter som ni tycker är tråkiga och inte ger någonting att se på?

 

All individuell idrott. När man ser lagidrott för damer blir det bara pinsamt för att det är så lätt att se skillnad mellan män och kvinnor där. I t.ex höjdhopp kan det vara spännande att se Kajsa och c/o hoppa även om det är stor skilland mot männen eftersom alla ligger på ungefär samma nivå.

 

I övrigt håller jag med matteprof om det mesta han skrev.

 

Jag tror också det bästa för Sverige är att åka ut tidigt så att inte media fortsätter att blåsa upp det. De gör bara damfotbollen en björntjänst och sedan pumpas lönerna upp något ohyggligt men sen märker de att det inte finns några pengar att ta av. Damspelarna måste öppna ögonen och fundera över varför det inte kommer publik till deras matcher. På fullaste allvar sa en i Damlandslaget såhär; Folk kommer och tittar på oss för att vi spelar bra fotboll. Då funderar man ju lite och tänker tillbaka på toppmatchen Själevad - BK kenty och hittar finfina 59 betalande åskådare varav 28 är från det lokala flicklaget och resten är nära och kära. Ja, det var ett litet skämt men det är ju ungefär så det är. De måste fråga sig själva varför andra damidrotter kan slå igenom stort som t.ex golf och tennis. Där drar både män och kvinnor lika mycket publik. Fotboll som är en sådan populär sport värden över borde ju kunna locka mer än ett hundratal men inte ens de mest inbitna supportrarna går ju på matcherna.

 

Som någon annan skrev angående teknik så står jag också mållös och undrar hur man kan vara så otroligt värdelös när man spelar fotboll på heltid. Den taktsika förmågan finns ju inte ens. Försvarspelet är ett stort skämt och det största skämtet är målvakterna. Jag tror på fullaste allvar att inte ens hälften av målvakterna når upp till ribban. Det bästa man kan göra på en offensiv hörna är helt klart att försöka skjuta direkt på mål då målvakterna hoppar och låter den glida genom händerna. Det hade varit kul att höra varför de är så otekniska och otaktiska som de är. Hur svårt kan det vara att hålla backlinjen. Håll din markering på en hörna etc etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en idrottsintresserad kille, som utövat en lagsport större delen av sitt liv, ses nog alla kvinnliga idrotter som slöseri på tid. När jag var 12-13 skulle jag garanterat platsa i svenska damlandslaget i hockey, som förövrigt är den mest pinsamma damsporten alla kategorier. När vi kommer till fotboll så skulle förmodligen vilken kille med en tillstymelse av boll i sig gå in och vara stjärna i damallsvenskan.

 

Golf, tennis, alpinskidåkning är nog det enda som är intressant. Helt enkelt för att inom dessa idrottsgrenar är inte "gemene man" bättre än eliten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kajsa Bergqvist är bättre än ALLA svenska 15-åringar i höjd.

 

Nu är jag ingen expert på ämnet. Men blev nyfiken och kollade på wikipedia på vad patrik sjöberg hoppade.

 

Jan Niklas Patrik Sjöberg, född 5 januari 1965

 

1981 vann Patrik Sjöberg sitt första SM-tecken i höjdhopp med resultatet 2,18.

 

Kajsa Bergqvist har 2,06 m som personligt rekord utomhus, inomhus är hon världsrekordhållare med 2,08 m (satt den 4 februari 2006 vid en höjdhoppsgala i tyska Arnstadt). Världsrekordet utomhus ligger på 2,09 m och sattes 1987 av Stefka Kostadinova från Bulgarien. Bergqvist har upprepade gånger försökt på 2,10 m, senast vid friidrottsgalan i London 28 juli 2006, men har hittills bara varit väldigt nära.

 

Så det året där Partik blev 16år hoppade han 10cm högre än Kajsas personbästa.

 

Så tror inte man kan utesluta att någon 15åring är bättre än Kajsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så tror inte man kan utesluta att någon 15åring är bättre än Kajsa.

 

Min källa var Svenska Friidrottsförbundets årsbästalistor. Jag gissade inte. Bästa 15-åring i år har hoppat 1.93. Kajsa Bergqvist har hoppat 2.02 i år. Jag tycker den marginalen är tillräcklig för att jag ska påstå att Kajsa Bergqvist ÄR bättre än någon 15-åring i Sverige på höjdhopp. Jag påstod inte att Kajsa Bergqvist i år hoppar högre än någon svensk 15-åring gjort genom tiderna.

 

Patrik Sjöberg skulle jag gissa hoppade högre än 2.02 vid 15 års ålder men han är ju 40+ nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte att det här ens diskuteras. Är ju så uppenbart att damfotboll är en pina att genomlida. (Gäller för övrigt även damishockey.)

 

Grejen är att när friidrottsdamerna hoppar lite kortare eller lägre än herrarna så drar det inte ner den "estetiska" behållningen lika mycket. Carro och Kajsa har bra teknik, men saknar den spänst och styrka som de bästa herrarna har. Både spänningen och underhållningen ligger på ungefär samma nivå.

 

I fotboll blir det ju däremot så att de vackraste och mest underhållande inslagen i matcherna nästan aldrig förekommer i damfotboll. Tekniken är så mycket sämre bland damnera att det inte blir kul alls att titta på. Många landslagsdamer verkar ju knappt ha tränat på bollmottagning, trixiga dribblingar etc.

 

Detta har inget att göra med att man är avundsjuk eller hatar kvinnor. Och jag skulle gärna byta åsikt om damlandslaget skulle börja visa upp en teknik som inte känns helt bortkommen.

 

Tänkte just skriva ett inlägg men det visade sig att herrn här redan sammanfattat allt.

 

Jag menar:

Igår Sverige - USA --> Sjukt trist.

Idag Tottenham - Arsenal --> Sick underhållning i 93 minuter.

 

EDIT: Och orsaken till att det är exakt lika kul att se herr- och damidrott är ju ganska enkel. Friidrott är alltid lika kul (eller snarare tråkigt) att se oavsett i vilket sammanhang. Antingen: Ett gäng springer rakt fram och klockan stannar på lite olika tider beroende på vilka som springer. Eller: En person kastar iväg ett objekt som landar lite olika långt fram beroende på vem som kastade.

 

Det är ju inte så att man kan se ett Fabregas-skott i bortre kryllan i tresteg direkt, oavsett om det är en herre eller en dam som hoppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ngn som har länk till video på målvaktstavlan?

 

Tyvärr inte, men jag kan beskriva vad som hände:

 

En extremt lång boll slås, 2 spelare på straffområdeslinjen kämpar om att hinna fatt bollen, men det är uppenbart att ingen kommer att lyckas. Bollen studsar i straffområdet. Bollen har en extrem underskruv (det syns på bilderna i luften), och därför blir studsen riktigt hög.

 

Hedvig står på ett avstånd som är positionen där bollen når som högst. Med någorlunda normal skruv hade hon stått rätt, problemet är att hon inte har någon säkerhetsmarginal alls för missbedömningar, utan borde ha varit någon meter längre fram eller ett par meter längre bak.

 

Det hela avslutas med att Segerström försöker bryta, och missar höjden med 10 cm på grund av ytterligare en rejäl studs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har verkligen kämpat för att hålla mig utanför den här diskussionen, men nu kliar det i fingrarna. Egentligen säger Matteprof säger det hela bäst:

 

A Egentligen är det ju ett rent underhållningsvärde som styr. Damfotboll har för mig inte högt underhållningsvärde och därför tittar jag inte ens på VM. Däremot kikar jag gärna på andra damutövare. Tennis, beachvolley, friidrott etc.

 

Min personliga uppfattning är att de kvinnliga idrotter som har högre underhållningsvärde än deras manliga motsvarigheter har en sak gemensamt; nämligen att de manliga utövarna håller så extremt hög klass att själva spelet förstörs och bollduellerna blir minimala.

 

Det är iofs lite av en personlighetsfråga. Gillar man stenhårda dödande slag eller långa böljande bolldueller där än den ena än den andre har övertaget? Själv föredrar jag det sistnämnda alternativet.

 

Jag tänker främst på sporter som beachvolley, tennis och i viss mån vanlig volleyboll.

 

När det gäller grenar utan bollar så ligger ju själva underhållningen ofta i spänningen. Tar hon höjden nu tar hon guld! Två löpare som ligger jämte varandra på upploppet.. etc etc. Då är det för mig helt ointressant om det är män eller kvinnor som tävlar så länge det inte går ohyggligt långsamt.

 

Dessutom finns det ofta en djupt liggande estetik i hur atleter presterar maximalt genom rörelsemönster som är optimalt för den individuella kroppen. Därför kan det vara en lika stor njutning att se Kajsa ta 2.05 som sotomayor (stavning?) plocka 2.43.

 

Vilka sporter anser ni att kvinnor kan få utöva i TV (som inte gör att ni fullständigt döööööör av uttråkning)? Varför hetsar ni inte om andra sporter som ni tycker är tråkiga och inte ger någonting att se på?

 

Jag hetsar inte upp mig överhuvudtaget, men som stort fan av många damidrotter blir däremot besviken varje gång jag ser en damfotbollsmatch. För jag VILL verkligen att det ska vara lika bra underhållning som det är att se Henin spela skiten ur Herr Williams, men så ÄR ju inte fallet. Ta bara inledningsmatchen i VM mellan Tyskland och Argentina. Matchen slutar 11-0 och Argentinas målvakt gör tavlor som ligger i paritet med de 10 värsta manliga målvaktstavlorna genom tiderna (aningen överdrivet kanske).

 

När ett VM innehåller mer fotbollsparodier än fotbollsgenier så ger iallafall jag upp.

 

 

 

Det är inte damfotbollens uppgift att leverera underhållning till just er

 

Nej, men det är TV-bolagens uppgift att underhålla sin publik och det medför ett krav på damfotbollen att vara attraktiv för en bredare publik - iallafall om de med rätta ska kunna klaga på dålig täckning från media, dåliga löner m.m.

 

 

MVH Damidrottsälskaren HataB2B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte ens det är nåt att diskutera. Damfotboll är inte intressant. Varför det inte är intressant orkar jag inte diskutera. Jag är helt enkelt inte intresserad. Det bara ÄR så.

 

Däremot ser jag ingen skillnad på de flesta individuella idrotter där jag lika gärna kollar på en damtävling. Skidskytte, friidrott, alpint, tennis...

 

De som jiddrar om orättvisa löner mellan herrfotbollsspelare och damfotbollsspelare borde få en grundkurs i marknadsekonomi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

 

Absolut ett bra argument för damfotboll. Synd att en liknande sekvens sker en gång var 100e match i damfotboll (och då är jag snäll i min gissning). Sedan så tappar konststycket lite till då man vet med sig att försvararna som hon lurar upp på läktarna håller svensk Div 5 klass (och då är jag återigen snäll i min gissning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som jämför damfotboll med herrfotboll och säger att damerna är värdelösa..

 

Ni tycker herrallsvenskan är värdelös också antar jag?

 

Damerna ligger väl ungefär lika långt efter herrarna kvalitetsmässigt, som herrarna i Sverige ligger efter herrarna i Europa... Nästan iaf...

 

Kollar man på svenskfotboll överlag, kan man gott kolla på Dam-VM också utan att tycka dom är värdelösa... Heja på dom istället vettja!

 

Fast alla som skrev i den förra tråden kanske håller på Barca? Vad vet jag...

 

vafan är du helt jävla dum i huvet eller din jävla LAG feminist.

Dessa fjantar som sitter i sofforna o försvarar damfotboll ä ju de som adlrig sett en jäkla match spelas.

Jag har sett 20 talet matcher ändå och det är som en skrev som att se ett juniorlag spela. De kan ju knappt få upp bollen i luften.

Och dont get me started on målvakterna. Fiiifan va usla de är.

Nä brudarna kan spela andra sporter men i fotboll så syns verkligen skillnaden så jäkla fett att det bara blir löjligt.

 

Lösning: mindre mål, mindre planer, lättare bollar och kortare matchtid. så där nu har vi en sport som skulle funka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fan i helvete kan sporten på SVT (idag) visa mer dam- än herrfotboll, och dessutom damfotbollen först. Så sjukligt ofattbart. Det existerande intresset för damfotboll är ju jämfört med herrfotboll rätt marginellt. (Någon som vet priset för pay per view i tjejernas CL?) Nivån på intresset för damfotboll utanför SVT exemplifierades ganska tydligt av den målvakt som man tvingades se släppa in två Umeå-mål som man först kanske inte trodde skulle gå ändå in i nät. Bland annat skruvade Marta en hörna rakt i mål ... Då har målvakten oftast gjort ett bra jobb! Det känns som om vissa utespelare bland damerna har blivit bättre de sista fem åren, men målvakterna undrar man ju om dom ens når upp till ribbban. Blir så jävla less på SVT som tycks kvotera sändingstiden trots att 99% av tittarna hellre vill se riktig fotboll.

 

Och så slightly OT, men det är ju där vi befinner oss: som om inte detta vore nog fullbordar SVT kvällens bad beat med ett kommunistiskt snyftreportage om idrottens klassamhälle - "snart går gränsen för vår familj, den senaste skridskomodellen är för dyr"; och sedan blev tilten oundviklig när sändingen avslutar med ett tiominuters historiskt reportage av svensk F1-historia med prins Bertil-intervju (jo IQ verkar vara ärftligt). Alltså vad fan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...