Gå till innehåll

Stora språkpolis-tråden!


ulaf

Recommended Posts

Men att känna avund betyder ju inte att man missunnar personen ifråga något? Så rent logiskt borde det ju inte vara så negativt.

Jo, om man kollar på ordet avund så består det av "av-" som är något slags nekande prefix och "und" som är en form av unna. Så i princip är det en synonym till missunnsamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 211
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Möööjligtvis. Men det är ett direkt citat. Det fyller dessutom en viss funktion som störningsmoment. Det påminner mig om Jesu lidande på korset.

 

Direkt citat? Från vadå? Det är ju du som citerar med hjälp av namn och kolon, och kolonet sitter fel. Du kan inte skylla på att det är citat, för kolonet var ju knappast med i det AnnaDea skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv säger ”kex”. Har hört någon teori om att ordet kommer från den engelska pluralformen av ordet ”cake” (jag vet, det betyder inte riktigt samma sak).

Svenska ord som börjar med ke... uttalas med tje-ljud. Låneord som kebab och ketchup följer inte denna regel men kex får väl anses vara tillräckligt försvenskat för att föräras ett tje-ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska ord som börjar med ke... uttalas med tje-ljud. Låneord som kebab och ketchup följer inte denna regel men kex får väl anses vara tillräckligt försvenskat för att föräras ett tje-ljud.

Ketoner då?

 

EDIT: Keps är väl lika försvenskat som kex? Jag känner mig ändå inte så sugen att säga "tjeps".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ketoner då?

Är inte det ett låneord? Nåja, här uttalas det med tje iaf =) (klicka på "Lyssna")

http://www.tyda.se/index.php?w=keton

 

EDIT: Keps är väl lika försvenskat som kex? Jag känner mig ändå inte så sugen att säga "tjeps".

Jag får erkänna att det var ett bra motexempel. Det får bli undantaget som bekräftar regeln ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha keks för böveln, inga tjeks :D

 

Säkerligen ett av de äldsta är ordet kex, inlånat redan för ett par hundra år sedan. Ursprunget är det engelska cakes, ’kakor’. Det är för övrigt ett av de ord i svenskan som har varierat mest till stavning, böjning och uttal: en eller ett kex eller käx, uttalat med k eller tje-ljud och åtminstone i äldre finlandssvenska alternativt med långt e. Ännu i mitten av 1900-talet dominerade stavningen käx, men den är praktiskt taget utdöd i dagens svenska, liksom också formen en kex (den senaste upplagan av SAOL tar bara upp neutrumformen).
Kan en taliban ha keps?

http://www.kotus.fi/index.phtml?l=sv&s=1894

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Ett räddt lejon (uttalas [rätt]).

 

Och det skriver du som om det vore ett faktum?

 

Jag har då aldrig hört någon auktoritet på området säga något annat än att man helt enkelt inte kan använda vissa ord på det sättet. Man får omformulera sig. "En rädd pojke/flicka", till exempel. Men du kanske vet bättre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svenska ord som börjar med ke... uttalas med tje-ljud. Låneord som kebab och ketchup följer inte denna regel men kex får väl anses vara tillräckligt försvenskat för att föräras ett tje-ljud.

 

När är ett låneord tillräckligt försvenskat då? Kennel borde ju exempelvis uttalas ”chennel” om den regeln ska gälla. Ketchup torde ju vara minst lika försvenskat som kex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det skriver du som om det vore ett faktum?

 

Jag har då aldrig hört någon auktoritet på området säga något annat än att man helt enkelt inte kan använda vissa ord på det sättet. Man får omformulera sig. "En rädd pojke/flicka", till exempel. Men du kanske vet bättre?

 

Och det skriver du som om det gör det till ett faktum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När är ett låneord tillräckligt försvenskat då? Kennel borde ju exempelvis uttalas ”chennel” om den regeln ska gälla. Ketchup torde ju vara minst lika försvenskat som kex.

 

Tycker jag absolut inte.

Nej och inte kennel heller. De är tagna från engelskan rakt av.

 

Jennez menar kanske att orden funnits i svenskan så länge att de får anses som etablerade. Jag har för mig att ekvationen "K + mjuk vokal = tje-ljud" stämmer väl för gamla ord men språket utvecklas och denna regel verkar vara på väg bort ur svenskan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det gör jag inte. Däremot gör det rimligen att bevisbördan hamnar på dig. För hur gärna du än vill tro det, är INTE ditt ord lag.

 

Oj, det trodde jag. Dags att ta sig en funderare.

 

Nåja, i detta fall är jag inte alls lika säker som i fallet Klyka vs. KTH (:mrgreen:), så kanske det inte är så. Men jag har hört sägas av [insert godtycklig språkvetare, minns inte vem] att det ska vara på det viset. Huruvida det stämmer vet jag inte.

 

"Bevisbördan" därmed åter förpassad till din sida bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har hört sägas av [insert godtycklig språkvetare, minns inte vem] att det ska vara på det viset. Huruvida det stämmer vet jag inte.

Har en språknörd i familjen som skrivit uppsats om det där, alltså adjektiv som saknar obestämd form neutrum singularis. Har fått förklarat för mig att man oftast formulerar om meningarna för att slippa skapa meningar med böjningsformer som saknas. Så krångligt och dumt tänker ju jag, men jag är å andra sidan inte språknörd. Kanske vi är på väg mot nåt paradigmskifte om fler och fler säger t ex ett räddt barn? Tydligen är den här luckan i vårt språk ganska ny och att svenskan tidigare har haft sådana böjningsformer. Svenska akademiens ordbok anger neutrum som "rätt", men skriver samtidigt "numera mindre br."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...