Gå till innehåll

Regeldiskussion


gdaily

Recommended Posts

Farnood gets a Penalty

Sherkhan Farnood has just recieved a 5 hand penalty for collusion.

 

In a three way pot with Istvan Novak and Jon Persson he was the last to act. The action went check check on the river so Farnood checked also. He turned over the nut flush and there is now a very very big debate going on as to whether that is collusion.

 

Tony G wants him to have a longer penality.

 

Farnood claims he didnt realise what he has.

 

Persson has one chip.

 

Discuss.

 

Normalbedömningen är väl 10 händers utvisning första gången du viker upp nötterna i sista hand utan att beta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl ingen regel för hur du ska spela dina händer..?

 

Han gör ju tokfel, men de finns väl inga regler mot det?

 

Om jag ställer med 7-2 off och får syn, får jag då utvisning för maskopi?

Det finns en TDA-regel som säger att du inte får checka nötterna i sista position på rivern.

 

Ponera att killen velat behålla bubblan, hade han fått ett straff då?

Exakt. Å andra sidan denna hand...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur vanlig den här regeln är om den bör finnas,

 

men jag förstår inte hur man kan hävda att det är collusion att checka nötterna i sista pos. Collusion vore iofs en anledning att göra så, men det finns ju många andra, bl a:

 

Minska risken att slå ut en spelare (med lite olika fördelar beroende på situation)

Tilta andra spelare

Hjärnsläpp

Lura andra att man inte fattar att man har nötterna

 

Så att benämna brottet "collusion" tycker jag är lite magstarkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I CG finns ju knappast nån acceptabel anledning att checka nötterna i sista pos. (EDIT: När jag tänker efter så kan det visst finnas), men i turneringsspel finns det. Att då ha en regel som säger att du måste betta även när det är suboptimalt (eller när du tror att det är suboptimalt), är i min mening helt fel.

 

Vi får dessutom lite grånsdragningsproblem - är det inte lika misstänkt att checka ned en floppad andranöt till river, om handen omöjligen kan få stryk på river av nån annan hand än av den som skulle ha floppat nöten? Var drar vi gränsen? Nöten, 2:a-nöten? 3:e? 7:e? Beroende på hur aggressivt spelet i handen varit?

 

Dessutom gör folk misstag.

 

Att bedöma collusion utifrån en hand är fel. Om jag bettar 999 när jag har 1000 i stacken, och jag vet att ingen kan ha en hand som jag slår eller ens splittar, dvs min bet är the mother of all bluffs, och nån höjer - då gör jag helt rätt i att folda för att spara min sista marker. Men visst fan skulle alla skrika om collusion om jag gjorde så. I nästan alla fall skulle de ha rätt, men man kanske inte bör införa regler som tar ställning till hur en hand ska spelas.

 

Collusion bör ist upptäckas och bestraffas efter en helhetsbedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att regeln är urbota! Det är ju en del av liret att behålla bubbla (antar att det var nåt liknande här). Jag antar att det var fler spelare på fler bord kvar, men om Sherkan tjänar på detta så ska han väl få spela så?!?

 

I det här fallet är det väl bättre att förhindra att folk får lämna en marker istället (som ju vissa gjort under förespegling att de är all-in, varpå deras fi ställer all-in och slänger upp korten, bara för att få dem dödförklarade...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns även ett annat skäl till att inte betta i det där läget. Jävligt långsökt dock, men man kan vilja få reda på vad de andra har spelat för händer och anser att den informationen är värdare än ((%bet blir callad) x bet)). Tror inte detta är fallet här men kan vara något att tänka på8-) när ni har nötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...