Gå till innehåll

Vad betyder ROI?


Recommended Posts

  • 1 month later...
Tack för svaret Sven, men vad visar det egentligen, och vad ska man ligga på för procent för att det ska vara bra?

Spelar det någon roll? Kommer du någonsin titta på din statistik och säga "nu är jag tillräckligt bra eftersom min ROI är på 50%". Betyder det något om du med någon särskild persons mått mätt är "bra"?

 

Dessutom är det ett rätt dåligt sätt att avgöra skicklighet eftersom det krävs riktigt många tävlingar (tänk tusentals, inte hundratals) för att få ett bra mått på vad man kan förvänta sig och dessutom så kommer det bli en rejäl eftersläpning jämfört med din egentliga skicklighetsnivå*. I slutändan så visar det inte ens din skicklighetsnivå utan bara hur bra du är relativt mot motståndet.

 

Det är möjligt att det går att använda som ett instrument för att motivera sig, lite som med en våg när man tränar (vare sig man nu vill gå upp eller ned). Men det är ett mycket sämre instrument för det syftet än en våg på grund av den stora variansen i poker. Alltså kortsiktigt så kommer det vara jättesvårt att urskilja trender osv, så en stor framgångssvit kan väldigt lätt göra att du lägger dina förväntningar för högt och likaså kan en serie förluster göra att du tappar modet. Detta trotts att du kanske förbättrat ditt spel mycket. Det hela är lite som att använda en våg som har en felmarginal på 20kg.

 

Det kan ju iofs vara bra i ett längre perspektiv när du spelat en väldig massa turneringar och drabbas av en förlustsvit på 20-30 turneringar och tydligt kan se att det egentligen inte påverkar ditt snittresultat särskilt mycket. Men som inledande/kortsiktigt barometer är inte de här värdena så bra.

 

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter egentligen. Vill du ha någon sorts snabb rimlighetsuppskattning över vad som är rimliga siffror på ROI eller vad?

 

*Detta eftersom din förmåga kontinuerligt förändras. Man kan komma åt det med en del statistisk metodik, men det är alldeles för mycket jobb för en ganska ointressant siffra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar det någon roll? Kommer du någonsin titta på din statistik och säga "nu är jag tillräckligt bra eftersom min ROI är på 50%".

 

Antagligen spelar det ingen roll. Var egentligen bara intresserad av vad det betyder då jag sett det i olika inlägg på olika forum, och räknade lite på det från mina egna resultat och inte riktigt förstod vad de siffror jag fick fram betydde. Tack till dig också. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...