Gå till innehåll

Nya iPods!


XaaL

Recommended Posts

Skitsnack.

 

Det är ett ohyggligt osmidigt gränssnitt för en så enkel sak som att föra över musik till podden.

 

Om man enbart använder iTunes till det så är det ju lite väl komplicerat. iTunes är ju byggt för att vara det enda program man behöver för att köpa/organisera/lyssna/tanka till ipod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Apple=Fairplay

 

Fairplay=DRM

 

DRM = Jättedåligt

 

Slutsats

Apple=jättedåligt

 

Hur påverkar det här mig? Blir min ipod ful? Går den sönder?

 

Om man enbart använder iTunes till det så är det ju lite väl komplicerat. iTunes är ju byggt för att vara det enda program man behöver för att köpa/organisera/lyssna/tanka till ipod.

 

Ja, och vem köper musik eller laddar ner genom itunes liksom?

Visst, behöver jag göra spellistor behöver jag nån form av mjukvara, då kan säkert en slimmad variant av itunes vara vettig, men annars är det rent åt helvete krångligt att bara föra över musik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som verkar vara iPod fantaster. Tycker dom ser snygga ut och har coola funktioner, men gillar inte alls att jag måste ha iTunes installerat för att kunna föra över musik och sånt. Går det att få till så de funkar som ett vanligt USB minne så man bara kopierar över filerna? Då skulle man ju kunna tänka sig att köpa nån modell.

 

Tanka ner MediaMonkey, gör allt (utom att köpa musik online) som itunes gör fast på ett mycket bättre sätt och man kan bara dra över filer utan att behöva synca o hålla på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har klämt på nano nu. den är ännu snyggare i verkligheten. pytteliten, jättesmal, spegel på baksidan, jättetydlig skärm, pyttelitet scrollhjul som fungerar bra. kommer nog köpa en grön nano 8gb. får väl sälja den när iPhone Sverige edition kommer :-/

 

grön är snyggare än blå som är snyggare än vit. röd och färg nr 5 var slutsålda i japan så har inte hunnit kolla på dem än.

 

 

 

kommer väl aldrig lyckas övertala någon hardcore winamp-användare att switcha. tanka iPod-plugin till er nuvarande klient, det finns säker. vi som gillar iTunes kommer fortsätta göra det oavsett vad ni säger och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synkroniserar som i för över dom låtar jag vill ha på ipoden?

Eh...just det.

 

mm. om du nu har lagt till låtarna i de spellistor du synkroniserar mot eller hur du nu valt att lösa det.

 

köp ipod 160gb, be itunes söka igneom hela hårddisken och synka allt mot ipoden. vänta några minuter så har du all din musik på ipoden. hur svårt kan det vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, anta att jag inte har en brontosaurus i fickan.

Anta att jag har en nano.

Varför skulle jag då föredra att sitta och sortera upp 4 eller 8 GiB av min favoritmusik i härk-itunes istället för att t.ex dra och släppa i utforskaren?

 

hur har du sorterat dina låtar i utforskarn? om du vill lägga till alla låtar av någon artist inkl de på VA-album, hittar du dem snabbt då? om du vill lägga till alla chillout-låtar hittar du dem snabbt? om du vill lyssna på någon låt men inte vet vem som är artisten hittar du den snabbt?

 

databaser har sina fördelar gentemot trädstrukturer. visst man kan lära sig leva utan dem och då kanske de känns rätt onödiga, men har man väl lärt sig använda databaser är de rätt smidiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och vem köper musik eller laddar ner genom itunes liksom?

 

Du har bra koll..! :roll:

 

 

För sex månader sedan passerade Itunes 2 miljarder sålda låtar. På tisdagen kom beskedet att man nått över 3 miljarder sålda låtar.

 

Apple lanserade Itunes i april 2003 och det tog drygt två och ett halvt år innan man passerade en miljard sålda låtar, enligt nyhetsbyrån AP.

 

I dag är Itunes den tredje största återförsäljaren av musik i USA. Bara Wal-Mart och Best Buy säljer mer, enligt analysföretaget NPD.

 

http://it24.idg.se/2.2275/1.115254

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

(Lämnar iTunes-diskussionen därhän då den typen av trådar har en tendens att urarta. Jag hade svårt för iTunes först, men gillar det skarpt nu. Smarta spellistor är nöten.)

 

Jag köpte en nano i somras (min tredje ipod) och ångrar det inte för en sekund - jag trodde redan då att det skulle komma en uppgradering under hösten efter att ha kollat macrumours buyersguide.

 

Nu blir det sannolikt en 16G iPod touch som ersättare till min 40G tjock-iPod. Det enda jag är lite bekymrad över är att en del rapporterar hög brusnivå med "bättre" in-ear-hörlurar. Typ de Shure E3C som jag har...

 

Att vänta på en svensk iPhone känns inte lönt. Jag har redan en bra mobil, touchen är något slimmare (och snyggare) än iPhonen. När jag har ett surfbehov har jag oftast WiFi-access ändå. För att inte tala om hur mycket dyrare iPhonen är om man räknar in abonnemangskostnaden.

 

Möjligen kompletterar jag Touchen med en Gear4 BluEye, men där har jag inte bestämt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag som novisanvändare av iTunes (hatar det i avvaktan på bra tips från er) har är att de e ett jävla härke att importera låtar till iTunes. Jag betvivlar inte alls att det är jävligt smidigt när låtarna väl finns där, men jag vet inte hur jag får dit skiten.

 

Hjälp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag som novisanvändare av iTunes (hatar det i avvaktan på bra tips från er) har är att de e ett jävla härke att importera låtar till iTunes. Jag betvivlar inte alls att det är jävligt smidigt när låtarna väl finns där, men jag vet inte hur jag får dit skiten.

 

Hjälp?

Jag har all min musik i en folderstruktur. Dra-och-släpp rotmappen till iTunes-biblioteket sen är det klart (efter en stund).

 

Sen är http://albumbrowser.klarita.net/iTunesFolderWatch.html ett bra hjälpmedel att hålla iTunes uppdaterat i takt med att jag lägger till saker i min musikmapp.

 

Alternativ till iTunes kan vara Winamp, Foobar2000, Mediamonkey, Songbird eller något annat. Jag har provat samtliga och återvänder alltid till iTunes.

 

Edit: just det, låt inte iTunes hantera din musik (Edit->Preferences-> Advanced, välj bort Keep iTunes Music folder organized och Copy files to iTunes) och konsolidera aldrig ditt bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Kan man köra msn och liknande på sin ipod-touch? Är det enkelt och väl fungerande i så fall eller måste man krångla för att få dit det?

 

På iPhone finns en applikation man kan installera som heter Apollo, där man samlar ICQ, MSN, AIM. Antar att den funkar på ipod också tack vare wi-fi (inget jag kan bekräfta dock). Du får inte MSN funktionerna utan kan bara vara on eller offline. Men inget krångel vad gäller att installera eller använda, tvärtom när man lärt sig träffa rätt på tangentbordet går det riktigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...