Gå till innehåll

Kärlek eller pengar?


Bubba123

Recommended Posts

mm det där är ju en annan aspekt. GÅR det att spela poker med en helt normal livsstil? Någon som lyckats under en längre tid?

 

De flesta pokerspelare verkar så jävla slitna på nåt sätt... som gamla tiders journalister, skäggiga och nergångna...

 

men samtidigt finns ju det nån charm med det där. Sitta och bolla med månadslöner i mjukisbyxor och sömnbrist. men tjejer uppskattar nog allmänt charmen med dekadens mindre än vad vi killar gör :-)

 

de mentalt jobbigt att spela mycket för dom flesta. då tänker ja på alla badbeats man kommer gå på osv så de kan va tufft så sitta grinda på 0.25-0.50 nivå 10 timmar om dan i 30 år det är ju sunkigt..men är man negreanu eller ivy klart som fan att man får mus;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 85
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

de mentalt jobbigt att spela mycket för dom flesta. då tänker ja på alla badbeats man kommer gå på osv så de kan va tufft så sitta grinda på 0.25-0.50 nivå 10 timmar om dan i 30 år det är ju sunkigt..men är man negreanu eller ivy klart som fan att man får mus;-)

 

Det lär ju snarare bero på kändisskap och charm. Jag tror inte matuzow (stavning) få så mycket tjejer ;-) Nu ska jag inte uttala mig om vegas, aldrig varit där, men jag skulle anta att pokergrinders inte är det största kapen som tjejerna kan hitta i vegas?

 

Affärsmän kommer dit med större rulle än alla samlade grinders ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara fattiga människor som säger att man inte blir lyckligare av pengar.

 

Precis som alla fula tjejer säger att det är insidan som räknas.

 

Skämt o sido. Man är ju olycklig om man inte har pengar alls. Men så länge man klarar sig och kan göra de man känner för inom rimliga gränser utan att vända på varenda krona för att de ska gå runt.

 

Sen sitta och grinda sönder varje dag och inte göra något annat, känns ju inte så hett. Livet handlar väl om upplevelser. Jag vet inte hur stor upplevelse de är att sitta framför en skärm och snitta 3-400 klick på musknappen i timman.

 

Pengar är ett verktyg för att vi ska kunna göra de vi drömmer om. Sen vad folk är ute efter är ju helt upp till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen tror jag att de här indianerna de hittar ute i regnskogen är jäkligt mycket lyckligare än vad vi är. De vaknar på morgonen och tänker: ”Jag måste fixa mat till ungarna, mig själv och frugan.” Sedan är det inte många fler problem de har. Slå ihjäl någon huggorm, sedan käkar de den och sedan är de rätt nöjda”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur mycket ska ni ha på rullen för att känna er bekväma med att "dra er tillbaka" och bara leva ett soft liv?

 

/Poperick

 

Om du menar dra mig tillbaka helt bara för att aldrig jobba i hela mitt liv, plocka in lite ränta då och då, skulle jag behöva ca 20 millar.

 

Men med lite aktivt handlande (förvalta pengarna) skulle jag behöva ca 5-7 millar. 4 rena millar för daytrading och kapitalförvaltning och ca 1-2 millar för säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant tråd, dock tycker jag att Bubba verkar ha en nästan överdrivet pessimistisk syn på livet. Lite "allt är så meningslöst". Det är klart, man kan vända och vrida på allt och få det att låta fruktansvärt meningslöst. En nätpokerspelare sitter bara och klickar på en mus och en fotbollsspelare springer runt som ett fån och sparkar på en boll. Men man kan också se på det ur ett annat perspektiv. Fotboll skänker miljoner människor glädje och ger många en identitet, man kan identifiera sig med andra som håller på samma lag exempelvis. Nu kom jag från ämnet en del, men men.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

två versioner av samma händelse? märks ju tydligt vem som är bonden som inte lämnat byn och vem som är den civiliserade upplyste av dessa två forumiter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bubba :h:

 

 

Vad trevligt med så ”civiliserade” och dessutom ”upplysta” inlägg. Verkligen W-O-R-D!

 

Jag är uppväxt tillsammans med CarlDenStore i ett utsatt område med mycket arbetslöshet, invandrare, alkolism, droger och kriminalitet. Förmodligen vad vissa personer här skulle kalla; bland ociviliserade och oupplysta människor! Men vad vet egentligen universitetsstuderande över och medelklasskids om det? Som dagbokens ägare själv skrev om sin svarttaxiförare ”Fy fan vad vi lever i olika världar”, som att det var en nyhet för oss att såna här personer existerar när vi växt upp med dem. Var det någon som sa upplyst…?

 

Carl är en smart men naiv ung grabb (19 år!) som råkar vara bra på poker och har därför gjort en snabb personlig klassresa. Han tjänar förmodligen bättre än vad hela kvarteret vi ursprungligen kommer ifrån gör tillsammans. Dock är Carl fortfarande samma kille, med samma polare. Fast med pengar! Det hedrar honom!

 

Märkligt att ni utan att veta ett skit om Carl gärna raljerar över vilken bonde Carl är och hur patetiskt det är att sitta med sina gamla polare i Falun och dricka helrör. Hade det varit mer upplyst och civiliserat att göra det på Stureplan med brats eller bland likasinnade universitetsstuderande på en nation i Uppsala? Vad folk gör med sina pengar skiter jag i.

 

Angående beskrivningen om den sk. Al-Qaida chauffören är det bara ett misslyckat försök av Carl att vara rolig eftersom det är en jargong som inte är speciellt politiskt korrekt bland medelklasskids (som ironiskt nog ofta knappt känner en invandrare). Har man egna blattepolare är man van att ingen lägger något värde i såna innehållslösa kommentarer. Det är också naivt av Carl att tro folk ska förstå det eftersom det är en realitet att personer i Sverige, som sagt, lever i väldigt olika världar... och är mer eller mindre upplysta. Hade han skrivit att svarttaxichauffören påminde om en ledare för Nationaldemokraterna (nassesvin) hade det däremot varit roligt, kanske till och med upplyst.

 

Annars verkar det vara en trevlig dagbok så lycka till i era upplysta, oupplysta, civiliserade eller ociviliserade liv! Punkt.

 

Mvh David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en mycket trevlig och intressant tråd måste jag säga.

Själv sitter man o drömmer om den där turneringsvinsten på ett par millar. som man lyckades kvala in till via satelit efter satelit eftersom bankrullen ligger på cirkus 200 $. Visst hade jag haft 5 miljoner på kontot hade den drömmen inte varit lika stark men tror ändå den hade funnits. status delen för en själv att va bättre än så många människor på nått o vinna pengar på det.

 

Men vad vet jag. är 18år och aldrig haft mer pengar än jag haft saker jag måste köpa..

 

men om man ser de såhär. om sitter själv hemma själv i min etta i centrum är de klart jag hellre har 5 millar på konton än 50k.

 

sitter jag i min villa vid havet med tjejen i knät är de också klart jag att jag hellre har 5 millar på kontot än 50k.

 

Man blir lyckligare av pengar frågan är bara hur mycket lyckligare.

 

Allt här i världen är relativt.

 

Många tycker säkert att detta bara e babbel men låna mitt huvud o försök skriva va ni tänker så e de inte så lätt. pågår en massa skit på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skojar ni eller? Kärlek går självklart före poker!!!

 

Jag tror de flesta kvinnor inte finner det speciellt sexigt eller normalt med en kille som inte vill jobba utan istället sitter hela nätterna grindar poker i kallingarna framför datorn. :lol:

 

Jag tror nog kvinnor tänder till mer av att man kommer hem i en snygg kostym efter jobbet och prata om saker som hänt, än sitta lyssna på en nyvaken snögubbe(kl 16:00) som gnäller över alla vidriga badbeat han fått.

 

haha bra skrivet, känner verkligen igen sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Carl är en smart men naiv ung grabb (19 år!) som råkar vara bra på poker och har därför gjort en snabb personlig klassresa. Han tjänar förmodligen bättre än vad hela kvarteret vi ursprungligen kommer ifrån gör tillsammans. Dock är Carl fortfarande samma kille, med samma polare. Fast med pengar! Det hedrar honom!

 

Men lol på "hedrar honom", du får det att låta som att han har blivit miljardär och är polare med hollywoods kändiselit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vilket är rätt sick med tanke på att hela vårt samhälle bygger på konsumtion. Själv drömmer jag fort om en Porsche GT2, men jag inser samtidigt att den gör mig exakt lika lycklig/olycklig som min slitna AudiTT med slöa hästar. För övrigt rekommenderas "Hur ska vi leva? - Etik i egennyttans tid" av Peter Singer. Tänkte lägga mig och fyllesomna till den nu.... skönt och höra att poker är totalt meningslöst ibland :-)

 

ren nyfikenhet, varför en GT2 över t.ex turbo 911an?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är uppväxt tillsammans med CarlDenStore i ett utsatt område med mycket arbetslöshet, invandrare, alkolism, droger och kriminalitet. Förmodligen vad vissa personer här skulle kalla; bland ociviliserade och oupplysta människor! Men vad vet egentligen universitetsstuderande över och medelklasskids om det? Som dagbokens ägare själv skrev om sin svarttaxiförare ”Fy fan vad vi lever i olika världar”, som att det var en nyhet för oss att såna här personer existerar när vi växt upp med dem. Var det någon som sa upplyst…?

Ja, Faluns slum är inte att leka med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja är det en sak jag har märkt så är det att man blir inte lycklig enbart med pengar. Man kan vara olycklig utan pengar, men bara för att man har pengar behöver man inte vara lycklig.

 

Likväl kan man ju diskutera om man själv spelar poker för att kunna leva eller lever för att spela poker. Själv har jag ju lagt av med internetpokern men spelar gärna livepoker då och då. Jag kan ju då likväl fråga mig om jag ska jobba för att kunna leva eller leva för att jobba.

 

Jag väljer lätt det tidigare även om jag skulle tjäna mer pengar om jag jobbade mer. Personligen är jag exempelvis inte ett dugg intresserad av att göra hundår som junioranalytiker etc för något investmenbolag i London, el för den delen här i Sverige. Även om jag nu skulle tjäna en mille per år som det och tjänar runt hälften annars så är det inte värt det. Att jobba 70-80 timmar i veckan ger bra lön, men det skulle inte vara livskvalitet för mig ändå. Liksom, pengarna blir ju bara siffror på ett konto när man redan har så att man klarar sig. Men men, många vill göra karriär och är beredd att offra ett par år av sitt liv för det (typ Handelsstudenter). De säger att de är beredd att göra så och jobba hårt men vet egentligen inte vad de ger sig in på. För de som står i det valet rekommenderar jag att läsa boken Monkey Business som tar upp just det. Sjukt kul läsning, men samtidigt lite tragisk.

 

För mig är valet givet. Skulle definitivt välja kärlek... men skulle samtidigt inte vilja stå i valet att jag måste välja antingen eller :)

 

Men det är klart, när jag precis kom från skolan var man ju beredd att offra allt för karriären. Nu är det ju lite annorlunda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pengar för mig är ett verktyg som jag använder för att göra diverse saker. Pengar i sig är för mig likgiltigt men visst jag ser hellre en mille på kontot än ett par tusen, så jag kan dra iväg på den där resan eller köpa den där grejjen eller kanske bjuda tjejen på något fint.

 

Kärlek går framför pengar men eftersom vårt samhälle är uppbyggt på det sättet att pengar är något nödvändigt för att kunna leva så måste jag alltså avsätta en viss tid för att tjäna dessa pengar. Därför kan det ibland krocka mellan kärlek och pengar men detta är något vi människor finner oss i (till en viss grad) även om jag tror de flesta vill välja kärleken först.

Personligen fick jag mig en riktig tankeställare när jag var ute och reste, fattiga människor som var så lyckliga och glada mötte mig dagligen och jag som hela tiden tänkt att karriär måste jag satsa på fick omvärdera. Kärleken har sen dess hamnat före karriär.

 

Sen kan man def. kärlek och även gå in djupare på frågor som Vad lever vi för? Vad är meningen med livet? etc. etc.

 

Mycket svammlande, kanske finns nåt vettigt dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har tråden kommit bort från sitt ämne. Det handlar alltså inte om vad som är viktigast av kärlek och pengar, utan om huruvida vi spelar poker för pengarnas skull eller för vår kärlek till spelet.

 

Back on topic!

 

tack för den :-)

 

Kul diskussion. Läste att någon tyckte jag skev mycket negativt. Svårt att se sig själv objektivt, men jag tror definitivt att jag skulle vara mer positiv om pokern gick bra eller var rolig för tillfället. Sen väljer man ju gärna en vinkel som är motsatsen till många andras, det ska ju debatteras eller hur? :-)

 

men tror man ska passa på och tänka efter i dåliga perioder vad och varför man sysslar med detta. Vad vill man egentligen ha ut? Spelade en del Starcraft då det begav sig, sjukt mycket som påminner om pokervärlden. Där vaknade jag en dag upp och undrade vafan jag egentligen slösar bort livet på. Då var det inte highstakes och Bellagio man drömde om, utan koreanska ligan och kontrakt där. Poker ger ju dock pengar, och pengar behöver man. Svårare att lägga av tvärt med poker, behöver ju dels pengarna, och jag personligen gillar att ha ett starkt intresse. Orka hoppa av halvvägs och börja grinda 025-50 inom nåt helt annat :-D

 

Jag är ärligt talat rätt kluven. Som sagt svårt att analysera sin hjärna själv. Antar att man gör det både för kärlek och pengar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ren nyfikenhet, varför en GT2 över t.ex turbo 911an?

 

Jag vill ärligt talat mest åt vingen och kjolarna :shock:

Den ser lixom för mycket ut som en fet padda annars. GT2-paketet gör att linjerna blir mer harmoniska på nåt sätt. Är för övrigt rätt óintresserad av bilar egentligen, är mest fascinerad av designen. Snygga och estetisk korrekta linjer är ju så underbart, gäller ju även tjejer, hus, båtar och allt annat fint här i livet. OT igen då, fan vad man gillar att sväva iväg. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Blir så less på alla nissar som påstår att de skulle köpa ett gäng lyxbilar och säga upp sig från jobbet om de hade nån miljon på banken. I helvete att de gör om de väl hamnar i den sitsen.

 

Säg inte det. Läste du inte om nissen på Gotland som vann 4 millar på trav eller nåt. Han köpte en Rolls Royce och en Bentley. Nu städar han toaletter och har bara skulder kvar.

 

Det händer jäkligt många som aldrig haft pengar förut. De tror att 4 miljoner räcker till allt i hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är vi där vid efterfyllan igen. Ännu en sjukt rolig utekväll. Åkte hem med en soft irakier i 55-60års åldern. Fy fan vad vi lever i olika världar............

 

Älskar allmänt o veta hur andra tänker och känner. Men detta blev typ sjukt. Fint att man kunde säga att man studerade på universitetet (precis som hans döttrar). Hm.... orkar inte ens kommentera situationen för det blir troligtvis mest fånigt när man e full. Men livet är ju typ allmänt kasst. Så många sunkiga inlägg man läser på PF av halvidioter. Så träffar man världens varmaste 55åring, med 5års examen + röd toyota corolla 92.

 

Med en lön som en NL25grinder...

 

Jävlar vad livet är skumt och orättvist.

 

 

Spinner vidare. Tror nog det krävs en viss intelligens att plussa bra långsiktigt på poker. Och det skapar ju frågan om inte intelligenta människor (och alla andra osså) har något slags ansvar gentemot samhället? Tanken att massa smarta människor sitter och grindar istället för att göra något produktivt är ju rätt tragiskt... Nollsummespel som det är.

 

Nu blev det fyllesnack, men tror att jag hade en poäng iaf :-)

 

 

Livet är jävligt orättvist. På många sätt. Inte bara vad gäller 55-åriga irakier.

 

Vad gäller samhällsnytta så är det svårt att bedöma. En vinnande spelare får ju in pengar i det svenska samhället på nåt sätt. Det är ju moms och skatt på det mesta som man kan köpa. Och pengarna skulle kanske annars ha funnits i England eller USA. Så det är bra för Sverige att vi drar in pengar.

 

Jämför med att klippa gräs på en kyrkogård eller liknande. Hur mycket samhällsnytta gör egentligen det? Förutom rent estetiskt...

 

Jag tycker alltså inte att man bör ha dåligt samvete. Allt i arbetslivet är verkligen inte så "produktivt" alla ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar varken högt lr drar in speciellt mycket pengar, men är stabilt vinnande och älskar poker, visst, i dåliga perioder känns det inge vidare.. Men de dåliga tankarna som kommer efter några torsk dagar går över snabbt och känslan att veta att man precis spelat ut ngn totalt är mycke större och starkare.

 

Ibland försvinner allt sug och man vill bara göra ngt annat, men har ett jobb där jag kan be om några timmar ibland ifall jag vill bli lite social, så kan jag de, så har väl haft lite tur på de sättet senaste tiden.

 

Så kommer vilja fortsätta med pokern ngt år till iaf, även om det är på låga nivåer. Spelar jag inte så kollar jag gärna på WPT, HSP lr liknande om jag inte bara sitter breve en polare som lirar, poker magazine är inte fel det heller.

 

Slutsatsen blir nog att jag älskar spelet, men eftersom jag spelat om pengar hela tiden så skulle jag nog ha svårt att spela utan pengar, men skulle fortfarande spendera mycke tid till poker förutom spelet.

 

Hoppas ngn fattar ungefär hur jag tänker..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Livet är jävligt orättvist. På många sätt. Inte bara vad gäller 55-åriga irakier.

 

Vad gäller samhällsnytta så är det svårt att bedöma. En vinnande spelare får ju in pengar i det svenska samhället på nåt sätt. Det är ju moms och skatt på det mesta som man kan köpa. Och pengarna skulle kanske annars ha funnits i England eller USA. Så det är bra för Sverige att vi drar in pengar.

 

Jämför med att klippa gräs på en kyrkogård eller liknande. Hur mycket samhällsnytta gör egentligen det? Förutom rent estetiskt...

 

Jag tycker alltså inte att man bör ha dåligt samvete. Allt i arbetslivet är verkligen inte så "produktivt" alla ggr.

 

att det eventuellt slussas pengar från andra länder till Sverige kanske stämmer. Men man får väl va lite vidare i synsättet än så. Det är ungefär som vi utvisar dömda personer till deras hemland, man lassar över skiten. Problemet är att det är ett nollsummespel. Inget värde uppstår någonstans. Det är oproduktivt. Exemplet med kyrkovaktmästaren köper jag inte. Någon måste ju hindra det konstanta sönderfallet även på kyrkogårdar.

 

Har jag rätt när jag skriver att poker inte skapar något värde alls? kanske missar nåt. Men poängen var att det ur ett samhällsperspektiv kanske inte är så lyckat att massa begåvade människor sysslar med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem skapar värde då? Och för vem? Bygger inte hela den västerländska välfärden på att vi suger ut det som finns i form av naturtillgångar och begåvade människor från tredje världen?

 

I ett svenskt perspektiv är en vinnande svensk pokerspelare positiv. I ett globalt perspektiv är det ju inte det.

 

Vi kan väl ta mitt yrke som exempel. Jag är alltså IT-konsult. Jag designar och utvecklar programvara som våra kunder använder för att öka sin effektivitet och därmed sin konkurrens gentemot andra företag i samma branch. Visst, det är bra för företaget i fråga, och det är bra för Sverige eftersom det är ett väldigt stort exportföretag. Men i ett globalt perspektiv gör det väl varken från eller till...

 

En filosofisk fråga: Finns global tillväxt överhuvudtaget? Och i så fall, hur går det till? Kollar man bakåt i tiden så är det väl så. Men kan nån förklara mekanismen för mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag vet inte hur stor upplevelse de är att sitta framför en skärm och snitta 3-400 klick på musknappen i timman.

 

 

Meningen med mitt inlägg är inte att märka ord, men jag måste verkligen kommentera som tidigare strategispels grinder.

 

Multitablar man ligger man på 100+ klick i minuten :roll:

Tidigare dataspelandet låg jag på 300+ apm, fast då är snabbkommandon på tangentbordet inräknade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...