Gå till innehåll

Mental hantering av tunga förluster


Softish

Recommended Posts

Jag skriker som slagordstexten mot Vietnamkriget - WHY?! Igår hade jag ännu en fruktansvärd oturs- och tiltarkväll då allt gick fel så nu är min ursprungliga 2693 euro stora rulle (som mest) nedtryckt till 200 . Hur hämtar man kraft för att fortsätta grinda efter en sådan motgång? Jag satt bl a vid ett 2/4 bord och förlorade vad jag än hade. Satte in ett maxinköp till, d v s 400 euro. Direkt får jag ett esshögt färgdrag och återhöjer därför till 60 när någon bettar 25 redan på floppen. Då går han all in med sina 800 euro och jag som desperat vill vinna åtminstone en stor pott är dum nog att syna. Inte fick jag någon färg mot hans triss i treor :(. Jag hade aldrig synat om jag inte hade varit så trött och tiltad av djup frustration. Efter den tunga förlusten blev jag helt utflippad och satte in mina resterande 600 på 5/10 och backade ytterligare 200 innan jag gav upp där. Spelade sedan heads up på 2/4 och tog killens stack så att jag var uppe på över 500. Han satte in nya pengar och vann tillbaka allt plus 50 av mig. Därefter kom en aggressiv spelare som gjorde att jag slutade på 248. Gick in på 1/2 och gick ner mig med 100 euro men spelade upp mig till 206 innan jag gav upp. Har ni förslag på hur man kan eller bör göra för att återfinna glädjen för poker igen efter hemska badstreak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkade inte läsa klart din tråd. Helt oväsentligt hur du spelade. Om du hade färgdrag eller nöt. Otur eller spelade dåligt.

 

Du måste lära dig money management.

 

Du spelar högre än vad du borde i förhållande till din rulle, gör du det medvetet så borde också vara medveten om att detta kan hända och i sånt fall borde du inte skriva ett inlägg om din förlust.

 

Lär dig MM helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte skriva hur du lär dig MM utan skall förklara hur du kommer tillbaka. Du måste göra ett uppehåll på minst 3 dagar. Sen måste du känna efter att du inte har ett tiltar- eller missbrukarsug när du sätter dig ner. Känner du suget så vänta några dagar till för att vara på den säkra sidan.

 

När allt är lugnt så skotta med de 200 du har kvar på NL100 eller shortstack 50BB på NL200. Två bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker inte skriva hur du lär dig MM utan skall förklara hur du kommer tillbaka. Du måste göra ett uppehåll på minst 3 dagar. Sen måste du känna efter att du inte har ett tiltar- eller missbrukarsug när du sätter dig ner. Känner du suget så vänta några dagar till för att vara på den säkra sidan.

 

När allt är lugnt så skotta med de 200 du har kvar på NL100 eller shortstack 50BB på NL200. Två bord.

Jag är väl medveten om att mitt moneymanagement inte är det bästa. Rådet att ta ett par dagars paus är alldeles utomordentligt. Att jag inte har följt det berodde på att jag ville hinna cleara min bonus och öka cashbacken före månadsskiftet (ett dilemma jag har skrivit om i en annan tråd). Ifråga om nivå och moneymanagement så är kruxet att jag inte kan låta bli att spela lösare än jag borde om nivån känns lite för låg, ex v 0.50/1 eller lägre. Det gäller ju att även känna sig "bekväm" med den nivå man spelar på. Inte bara med hänsyn till bankrullens storlek utan även till mentala aspekter. Som ett exempel på det har jag oftast spelat bättre och lyckats bättre på 2/4 än på 1/2 där folk vågar ta mer all in-chansningar. Men då under förutsättning att jag inte är frustrerad av stora förluster för då kan 2/4 vara förödande. Bästa rådet till mig själv är att aldrig fortsätta spela på den nivån om jag känner frustration, eller rättare sagt, ta några dagars paus och försöka strunta i cashbacken ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alla andra skriver; du hade $2600 något i rullen SOM MEST - ändå satt du så sent som igår (?) på ett NL200-bord.

 

Jag har inte haft mindre rulle än $2600 på över två år och har ändå aldrig spelat högre än NL100.

 

Man kan aldrig vara nog försiktig.

Tack.. det var ett skönt och motiverande inlägg för att orka spela på lägre nivå igen :-) Det var för övrigt inte fråga om dollar utan om euro (en skillnad på ca 3 kronor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började läsa var min spontana tanke att du är alldeles för frustrerad över vad du hade, istället för att fokusera på vad du har. pokergudarna är inte snällare mot dig för att du hade 2000 i rulle...

 

du har 200 nu, det är väldigt mycket bättre än 0. se det som ett intressant projekt. börja grinda på lagom nivå som alla andra tjatat om, och med 200 i rulle så betyder det micro (NL10, 0.05/0.10). egentligen har du inte rulle för det heller :-D (3000 x 0.10 = 300) men du måste ju börja där iaf.

 

så. fokusera på vad du har, inte vad du hade. lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag började läsa var min spontana tanke att du är alldeles för frustrerad över vad du hade, istället för att fokusera på vad du har. pokergudarna är inte snällare mot dig för att du hade 2000 i rulle...

 

du har 200 nu, det är väldigt mycket bättre än 0. se det som ett intressant projekt. börja grinda på lagom nivå som alla andra tjatat om, och med 200 i rulle så betyder det micro (NL10, 0.05/0.10). egentligen har du inte rulle för det heller :-D (3000 x 0.10 = 300) men du måste ju börja där iaf.

 

så. fokusera på vad du har, inte vad du hade. lycka till

Tack men den nivån är definitivt för låg för att jag ihuvudtaget ska stå ut med att spela poker. Det ska ju vara kul också och inte ett frustrerande pillande och gnetande med småpengar mot supertighta nybörjare. Jag förstår hur det låter för er moneymanagement-förespråkare men man måste faktiskt även se till de mentala aspekterna också. Ifall jag spelar på för låg nivå så blir själva spelet lidande, jag spelar m a o inte mitt A-game och tröttnar hur fort som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men den nivån är definitivt för låg för att jag ihuvudtaget ska stå ut med att spela poker. Det ska ju vara kul också och inte ett frustrerande pillande och gnetande med småpengar mot supertighta nybörjare. Jag förstår hur det låter för er moneymanagement-förespråkare men man måste faktiskt även se till de mentala aspekterna också. Ifall jag spelar på för låg nivå så blir själva spelet lidande, jag spelar m a o inte mitt A-game och tröttnar hur fort som helst.

Prova att spela så många bord samtidigt att du inte hinner med att ha tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men den nivån är definitivt för låg för att jag ihuvudtaget ska stå ut med att spela poker. Det ska ju vara kul också och inte ett frustrerande pillande och gnetande med småpengar mot supertighta nybörjare. Jag förstår hur det låter för er moneymanagement-förespråkare men man måste faktiskt även se till de mentala aspekterna också. Ifall jag spelar på för låg nivå så blir själva spelet lidande, jag spelar m a o inte mitt A-game och tröttnar hur fort som helst.

 

Och förut har du spelat ditt A-game? Det är därför du har 200 i rullen nu? MM är ju en så OTROLIGT VIKTIG del av poker att du kan bara inte försumma den delen.

 

Det är bara att svälja stoltheten och gå ner i nivå, eller spela vidare men i så fall göra det och samtidigt acceptera att man mycket möjligt kommer att gula resten också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brukar inte "hantera" dom direkt. Sväljer det (oftast) och tänker att nästa gång är det min tur att klonka in nån hålstege på river efter tokspel. Torskade t.ex. en pott senast igår på 2.400$ med KK all in preflopp. Eftersom att spelaren jag spelade mot var hur tiltad som helst var jag rätt säker på att jag hade honom preflopp. Han visar upp A9 mot min KK med träffat A på river. Va förbannad till en början. Men brukar småskratta åt såna saker i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väl medveten om att mitt moneymanagement inte är det bästa. Rådet att ta ett par dagars paus är alldeles utomordentligt. Att jag inte har följt det berodde på att jag ville hinna cleara min bonus och öka cashbacken före månadsskiftet (ett dilemma jag har skrivit om i en annan tråd). Ifråga om nivå och moneymanagement så är kruxet att jag inte kan låta bli att spela lösare än jag borde om nivån känns lite för låg, ex v 0.50/1 eller lägre. Det gäller ju att även känna sig "bekväm" med den nivå man spelar på. Inte bara med hänsyn till bankrullens storlek utan även till mentala aspekter. Som ett exempel på det har jag oftast spelat bättre och lyckats bättre på 2/4 än på 1/2 där folk vågar ta mer all in-chansningar. Men då under förutsättning att jag inte är frustrerad av stora förluster för då kan 2/4 vara förödande. Bästa rådet till mig själv är att aldrig fortsätta spela på den nivån om jag känner frustration, eller rättare sagt, ta några dagars paus och försöka strunta i cashbacken ;)

 

 

Men sätt in 15-20 tusen dollar om nu 2/4 e så enkelt för dig...

Då har du ju iaf klarat rullekraven...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...