Gå till innehåll

FL 5/10 turnbeslut?


david

Recommended Posts

Denna handen är den första jag får när jag sätter mig ner på bordet.

Är den helt självklar, eller är det bara jag som krånglar till det?

 

Vad gör jag på turn och vilken linje väljer jag på river i så fall?

 

HOLD'EM LIMIT ($5/$10) - 2007/08/29 - 05:58:46 (ET)

Table 'Gilgamesh' 6-max Seat #3 is the button

Seat 1: thelandlordz ($693 in chips)

Seat 2: j3r03n ($278.50 in chips)

Seat 3: nutoneaka ($157 in chips)

Seat 4: turbo6969 ($552.50 in chips)

Seat 5: Hero ($500 in chips)

Seat 6: jorwin ($317.50 in chips)

turbo6969: posts small blind $2

Hero: posts big blind $5

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Hero King of DiamondsKing of Spades

jorwin: raises $5 to $10

thelandlordz: calls $10

j3r03n: folds

nutoneaka: calls $10

turbo6969: calls $8

Hero: raises $5 to $15

jorwin: calls $5

thelandlordz: calls $5

nutoneaka: calls $5

turbo6969: calls $5

*** FLOP *** 6 of Spades7 of Clubs9 of Clubs

turbo6969: bets $5

Hero: raises $5 to $10

jorwin: calls $10

thelandlordz: folds

nutoneaka: calls $10

turbo6969: calls $5

*** TURN *** 6 of Spades7 of Clubs9 of ClubsQueen of Hearts

turbo6969: bets $10

Hero: raises $10 to $20

jorwin: calls $20

nutoneaka: raises $10 to $30

turbo6969: folds

Hero....: ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Du måste syna river för dom oddsen gurra... Och det är inte ett ynka par det är överpar... ena fi'n sitter på drag och den andre vill straffa honom med Q-paret. Den möjligheten ger dig klara odds för att syna...

 

Fortfarande bara ett par, även om det råkar vara ett överpar. Har du bra reads på att du möter överaggro spelare som kallsynar två överkort på flop så kan det vara ok men marginellt, men om de du möter är skapliga så är du körd. Du måste se vad som hände på flop två som kallsynar 2SB, vilket knappast tyder på att de har par i damer på turn. Att syna ner mot två fi efter vad som hänt på flop och turn med ett par är att kasta pengar i sjön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du känner likadant när du ser att fi1 visar upp bustat drag och fi2 vinner potten med A-high... Båda spelarna kan vara världsbäst för det - han med draget läser att A-high skall lägga sig och tvärtom.

 

Är det tightaste tråkigaste faster Agda som sitter där så kanske du kan folda. Har du överparet och får syna en 20 odds pott skall du alltid göra.

 

C/F river UI är extremt kallt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, visst ligger vi pyrt till.

 

jorwin sitter med drag.

 

nutoneaka kan sitta med många händer. Vilken chans ger vi oss mot honom?

 

Hur som så kan vi inte 2-beta turn och sen vika mot en 3-bet när det finns en massa döda i potten. River vill vi se billigast möjligt så klart. Knepigast blir om scarecard landar och jorwin donkar. Då kan vi nog vika med gott samvete. Jag checksynar dock 100/100 en bet på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka händer har motståndarna.

 

- Färgdrag

- Stegdrag

- triss

- tvåpar

- överpar till bordet

 

Med så många i potten så är frågan om inte KK är slagen. Men trots det så får man väl okej odds och syna för att träffa triss på river så syna turn.

 

Beroende på vad river bringar så får man väl omvärdera sin hand. Men t.ex. kommer en tredje klöver så är det bara och check-folda.

Parar sig bordet så kan man leda över många andra två-par och tvingas då check-syna om det bara blir en bet på rivern. Kommer en blank och det blir mycket action så är nog check-fold det korrekta. Det enda man då slår är väl typ AQcc som träffat Q på turn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som så kan vi inte 2-beta turn och sen vika mot en 3-bet när det finns en massa döda i potten. QUOTE]

 

varför inte, det är kanske det teoretiskt riktiga. kanske är det EV+ att syna och träffa 2-par eller set, men väldigt marginellt eftersom vi inte stänger gatan. En anledning att syna turn är att om båda Fi verkligen sitter på drag vilket är osannolikt så är chansen relativt stor att river blir rundcheckad. Betas river 3-way så är det dags att vika.

 

Ärligt talat så är kvaliten på inläggen här anmärkningsvärt dåliga. Visst kan man värdera en situation olika, men att bara anse en sak utan något som helst resonemang bidrar inte till någon som helst utveckling. Det enda argumentet för en check/syn på river är pottoddsen och visst är 20 mot 1 bra odds och kanske om river är check, donk, fold så kan du göra ett crying call, men sannolikt kommer det vara check, check, bet och då måste du räkna med att behöva slå två fi minst 5%, vilket inte är rimligt

 

Fundera på det igen och kom gärna med mothugg men försök då att komma med ett konstruktivt resonemang som förklarar er linje.

 

BTW: I den aktuella handen skulle det vara ett alternativ att vänta till turn att höja, eftersom vår equity förändras mycket beroende på turnkortet efter en sån här flop. Då bygger vi inte heller en så stor pott som gör att vi får svårt att vika när vi är slagna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väldigt svårt att se att man kan folda här om inte nutoneaka är väldigt tight.

 

Vad kan nutoneaka ha på floppen när han kallsynat 2-bet på knappen preflopp och sedan kallsynar 2-bet igen i en 5-vägs pot (han får väl 1:11 i potoods eller nåt sånt där väl?).

 

Man måste väl tror att om han har oss slagen på floppen, tex med ett triss, så 3-bettar han/hon, speciellt med tanke på den dragiga brädan. Såtillvida inte han är just väldigt tight och vill se en safe turn först. Men han kan mycket väl syna med tex AQ, KcQ, QcJc och några mer, notera potoddsen.

 

Om vi antar att han inte leder över oss på floppen, men tar ledningen på turn. Vad kan han då ha för händer? Ser inte ut att vara ganska få tycker nog jag, typ Q9s eller Qc6c, men har han/hon synat pre med dom? Skulle tro att de flesta spelare inte hade gjort det.

 

Nja, ser mer ut som Qx + kanske nåt drag. Mot en LAGig spelar skulle jag nog överväga 4-bet. Den andra spelaren är nog på drag, svårt och se att han har oss slagen iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har väldigt svårt att se att man kan folda här om inte nutoneaka är väldigt tight.

 

Vad kan nutoneaka ha på floppen när han kallsynat 2-bet på knappen preflopp och sedan kallsynar 2-bet igen i en 5-vägs pot (han får väl 1:11 i potoods eller nåt sånt där väl?).

 

Man måste väl tror att om han har oss slagen på floppen, tex med ett triss, så 3-bettar han/hon, speciellt med tanke på den dragiga brädan. Såtillvida inte han är just väldigt tight och vill se en safe turn först. Men han kan mycket väl syna med tex AQ, KcQ, QcJc och några mer, notera potoddsen.

 

Om vi antar att han inte leder över oss på floppen, men tar ledningen på turn. Vad kan han då ha för händer? Ser inte ut att vara ganska få tycker nog jag, typ Q9s eller Qc6c, men har han/hon synat pre med dom? Skulle tro att de flesta spelare inte hade gjort det.

 

Nja, ser mer ut som Qx + kanske nåt drag. Mot en LAGig spelar skulle jag nog överväga 4-bet. Den andra spelaren är nog på drag, svårt och se att han har oss slagen iaf.

 

 

Jag tycker det här är klockrent! EXAKT såhär tänkte jag när jag spelade potten. Anser det vara lika viktigt att titta på betsekvensen ända från pre för att sätta FI på potentiella händer - kontra rena pottodds. Defenitivt. Tycker man oxo ska ta hänsyn till att det är 5/10, som jag tycker skiljer sig från 3/6 neråt och 15/30 uppåt (3/6 = ABC, 15/30=rallarparty). Bra diskussion f.ö.

 

Tycker Flesh är inne på rätt spår oxo.

 

Det är ett väldigt bra spel av Nuto, eftersom han med trebetten sätter extrem press på mig, och han har ju guld-guldläge om han lyckas isolera mot jorwin som man inte behöver vara einstein för att lista att vara på draghand. Han kan ju tom vinna på river utan showdown om jag lägger mig?!

 

Nä, avancerat spel ska man bestraffa med ännu mer avancerat spel.

 

jag tycker inte den här situationen på turn kan jämföras med den om man är sandwichad på turn (fi 1 och 2 talar för Hero). Då kan jag kallsyna/folda 2-bet på turn men jag foldar nästan alltid KK när 4-bet kommer tillbaka till mig. Men jag tycker inte den situationen är jämförbar. Vad tycker ni?

 

Defenitivt inte.

 

 

Ärligt talat så är kvaliten på inläggen här anmärkningsvärt dåliga. Visst kan man värdera en situation olika, men att bara anse en sak utan något som helst resonemang bidrar inte till någon som helst utveckling. Det enda argumentet för en check/syn på river är pottoddsen och visst är 20 mot 1 bra odds och kanske om river är check, donk, fold så kan du göra ett crying call, men sannolikt kommer det vara check, check, bet och då måste du räkna med att behöva slå två fi minst 5%, vilket inte är rimligt

 

Håller inte med. Tycker def att många inlägg e bra och visst finns det resonemang bakom. Anledningen till att jag inte resonerar som dig är att:

 

1: Vilken anledning har vi att tro att Jorwin har oss slagen?? Och speciellt efter riv action check-check-bet som du beskriver?

 

2: Position är ett av det starkaste vapnen som finns. Nutoenekas hand kan vara allt från stegdrag, färgdrag och TPTK. De ALLRA flesta händer är han marginellt efter (pottmässigt) och gör han nu det bästa av ALLA moves att trycka bort både SB och mig ur potten så har han stor chans att ta hem potten UI. Som jag sa innan; tom UTAN showdown.

 

//D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...