Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Det där är lite statistiskt naivt argument. Så länge incitamenten ändras i riktning mot att korruption blir ett bättre alternativ så bör vi vänta oss att fler politiker korrumperas även om extremfallen (ie, väldigt ruttna eller väldigt idealistiska politiker) inte kommer påverkas.

 

Ett par faktorer som jag tror talar för att borttagen inkomstgaranti för riksdagsmän leder till att mer korruption:

 

* De flesta riksdagsmän saknar färdigheter som egentligen är särskilt värdefulla på marknaden. För de flesta torde pengarna de kan få ut genom att sälja inflytande vara betydligt större än pengarna de kan få genom att göra ett ärligt handtag. Lägg till att jobb ofta faktiskt är jobbigt så är ett par miljoner i mutpengar betydligt bättre än samma summa som de behöver lägga 40 timmar i veckan i kontoret på.

 

* Få politiker vill egentligen se sig själva som köpta, så länge de kan upprätthålla en bekväm livsstil utan att sälja sig så blir de antagligen ganska dyra. 55 papp i månaden räcker nog för att de ska känna sig rätt bekväma i sin sociala krets. Därmed avtar deras nytta av extra pengar ganska snabbt. Skulle de istället hamna på noll efter riksdagskarriären så skulle deras intresse av att ordna en rejäl buffert efter att ha åkt ut vara betydligt större.

 

* Riksdagsarbete är ett väldigt slappt jobb, om vi tar bort inkomstgarantin skulle äldre politiker vara betydligt mindre benägna att flytta på sig. Längre riksdagskarriärer leder till stabilare nätverk och tryggare kommunikation vilket rejält underlättar fulspel. Eftersom vilka som hamnar i riksdagen i stort sett till 100% avgörs av partibyråkraterna och de äldre i partiet har mer inflytande så skulle det få rätt stor effekt.

 

Det finns säkert en radda fler faktorer. Det enda jag kommer på som skulle göra att totalt minskade inkomster till riksdagsmän skulle minska korruption är att fler idealister skulle söka sig till riksdagen om inkomsterna var lägre. Vilket jag inte tror ett ögonblick på. Och skulle det vara sant skulle det antagligen vara dåligt eftersom idealister för det mesta har destruktiva ideal.

 

Har faktiskt inte tänkt i dessa banor tidigare. Bra inlägg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

behöver tips på en hatt. i kenya är det tydligen för varmt för att rida i hjälm. har aldrig ägt något hatt så vet inte riktigt vad som gäller. på naturkompaniet prövade jag en sån här:

TilleyHat_LT5.jpg

 

mitt huvud är tydligen 7 1/2 " typ.

 

snabb google visar ungefär vad folk har på sig:

0.jpg

0.jpg

South%20African%20Horseback%20Safaris%20011.jpg

riding-guests-can-watch-a-local-polo-match-in-Kenya.jpg

kenya12.JPG

 

så tips på något bra hatt att köpa! budget $50-299

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tackar för tipset!

 

köpte en äkta stetson till gubben när han fyllde. rekas. cowboy-stuk ftw

 

vilken modell ska man välja då?

http://www.stetsonhat.com/collections.php

 

edit: typ denna?

http://www.hutshopping.de/Hackberry_Western_Hat_by_Stetson.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hestsafari verkar rätt fint, synd man inte kan rida bara.

 

mm, verkligen.

kommer nog bli helt episkt!

 

jag kunde inte rida för ett halvår sedan. det är inte så svårt, går att lära sig på någon timme, på en vecka är man proffs. gas är ihop med benen, broms sitt still och dra lite i tyglarna, svänga styr med tyglarna typ eller gasa på ena sidan bara. hästar är flockdjur så på turridning gör de som hästen framför typ. kan varmt reka en vecka på quinta, de jag har hört som varit där (säg 10pers varav 2 pokerspelare(båda totala noobs)) har alla varit helt sålda på det. 1k euro för en vecka intensivträning inkl mat och alkohol, 4kkr för direktflyg. seriöst gott folk, åk dit om ni har råd och tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att det är ordentliga ventilationshål på sidan, helst med lite utskjutande platå över. Var noga med passform och att det är ståltråd / ickeplastisk deformationszon så att du kan stuka. Undvik skit som t.ex. bashatt m90 eller skräckexemplet kamo (som helt saknar platå osv).

 

En god hatt skyddar mot mer än sol och regn.

 

Tänk på att hatten lätt åker av, ska du ha ett eldstål där ska de vara reservexemplaret osv.

 

Jag rekommenderar också att du skaffar en fällkniv om du inte redan har det. Spana in den här skönheten från Ocean Master:

 

produktbilder%20069%283%29_big.jpg. Kostar runt €100 och kommer rädda ditt liv.

 

Lycka till i Afrika!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

seriöst - glöm de hatt modellerna som länkats ovan, kolla upp aussie modeller, dom är skönare och mer praktiska att packa

 

länk!

 

Se till att det är ordentliga ventilationshål på sidan, helst med lite utskjutande platå över. Var noga med passform och att det är ståltråd / ickeplastisk deformationszon så att du kan stuka. Undvik skit som t.ex. bashatt m90 eller skräckexemplet kamo (som helt saknar platå osv).

 

En god hatt skyddar mot mer än sol och regn.

 

Tänk på att hatten lätt åker av, ska du ha ett eldstål där ska de vara reservexemplaret osv.

 

Jag rekommenderar också att du skaffar en fällkniv om du inte redan har det. Spana in den här skönheten från Ocean Master:

 

produktbilder%20069%283%29_big.jpg. Kostar runt €100 och kommer rädda ditt liv.

 

Lycka till i Afrika!

 

länk? du tycker alltså jag ska ha en CE-godkänt hjälmvariant? den jag prövade på naturkompaniet hade ventilationshål, typ denna:

6a00d8345305a169e20111684859a6970c-500wi

 

är det något sådant du rekar?

 

angående kniv kollade jag lite på det och var påväg att beställa en tills jag insåg att den var slutsåld eller iaf inte fanns till försäljning. tips på bra multiverktyg? tänkte mig typ http://www.amazon.com/Leatherman-830846-Skeletool-Multitool/dp/B000XU9NXW/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1307715380&sr=8-4

 

 

 

alltså jag har ingen aning om vilken hatt jag ska köpa så jag frågar er för att kunna bilda mig en bättre uppfattning innan jag slår till. blir ju lurigt när alla säger olika saker, men var iaf bättre än innan där jag verkligen inte visste något :)

 

---

 

har börjat läsa Graceling nu, den verkar läsvärd! känns originell och väldigt lätt att komma in i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nötter är nuts som snacks:

 

Two weeks of overfeeding with candy, but not peanuts, increases insulin levels and body weight.

Claesson AL, Holm G, Ernersson A, Lindström T, Nystrom FH.

 

Department of Medical and Health Sciences, Diabetes Research Centre, Faculty of Health Sciences, Linkoping University, Linkoping, Sweden.

Abstract

OBJECTIVE: To study the effects of snacking based on fast acting carbohydrates (candy) or fat and protein (peanuts) in a prospective randomized, parallel intervention study.

 

METHODS: Basal metabolic rate (BMR) and cardiovascular risk factors were measured before and after hyper-alimentation by addition of 20 kcal/kg (84 kJ/kg) body weight of either candy or roasted peanuts, to the regular caloric intake, for two weeks in healthy subjects. Eleven men and 14 women completed the randomized study.

 

RESULTS: Energy-intake increased similarly in the groups (candy: +46.1+/-35%, peanuts: +46.8+/-28% p=0.96). Body-weight (candy: from 67.3+/-7.6 kg to 68.1+/-7.3 kg, p=0.01, nuts: from 68.7+/-6.1 kg to 69.0+/-5.7 kg p=0.3) and waist circumference increased significantly only in the candy group. At the end of the study LDL cholesterol (candy: 2.6+/-0.4 mmol/l peanuts: 2.1+/-0.4 mmol/l, p=0.005) and ApoB/ApoA-1-ratio (candy: 0.68+/-0.16 peanuts 0.53+/-0.11, p=0.01) were higher in the candy group than in the peanut group. On the other hand, BMR increased only in the peanut group (candy: from 6.657+/-1.1 MJ/24 h to 6.762+/-1.1 MJ/24 h, p=0.3 nuts: from 6.896+/-0.98 MJ/24 h to 7.256+/-1.1 MJ/24 h, p=0.02).

 

CONCLUSION: Two weeks of snacking based on peanuts does not cause the same negative metabolic effects as an isocaloric diet in which the snacking is based on short acting carbohydrates in the form of candy in non-obese healthy subjects."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...